Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تاثیر تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره بر بازار مواد خام تاکنون محدود بود اما در صورت تشدید تنش ها، برخی مواد خام از وضعیت بحرانی لطمه خواهند دید. به سرمایه گذاران توصیه می شود ..

تاثیر تنش در شبه جزیره کره بر بازار مواد خام چیست؟

در روزهای اخیر تشدید تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره تاثیر بزرگی بر بازار مواد خام نداشته اما تحلیلگران سیتی بانک معتقدند اگر این تنش ها ادامه یابد و به بحران تبدیل شود بازار برخی مواد خام لطمه خواهد دید.

روز گذشته شاخص انتظار بی ثباتی در بازارها، 25.2 درصد افزایش یافت که بیشترین میزان افزایش از ماه می بود. قیمت طلا در روزهای اخیر در مسیر رشد حرکت کرده و به 1285 دلار در هر اونس رسیده است. از سوی دیگر شاخص های مالی در بازارهای بزرگ آسیا، اروپا و آمریکا کاهش یافته اند زیرا سرمایه گذاران ترجیح داده اند با احتیاط رفتار کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

در گزارشی که از سوی سیتی بانک منتشر شده آمده است، با آنکه احتمال رویارویی فیزیکی بین آمریکا و کره شمالی بسیار کم است اما اگر تنش ها شدت بیشتری پیدا کند یک مرکز بزرگ تجارت مواد خام جهان یعنی سه کشور ژاپن، چین و کره جنوبی تحت تاثیر منفی قرار خواهد گرفت.

این سه کشور در مجموع بیش از نیمی از تقاضا برای سه ماده خام مهم را تشکیل می دهند: 84 درصد سنگ آهن، 54 درصد گاز طبیعی مایع و 52 درصد زغال سنگ کک شو. البته در صورت بروز بحران، کره جنوبی و ژاپن بیش از چین لطمه خواهند دید.

روز گذشته قیمت سنگ آهن در محدوده 75 دلار در هر تن نوسان کرد که بالاترین میزان در چهار ماه اخیر است. قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد، به دلیل رشد قیمت فولاد در چین و پیش بینی افزایش فعالیت ها در بخش ساخت و ساز این کشور، رشد کرده است. قیمت گاز طبیعی مایع روز گذشته با 3.7 درصد افزایش به 2.99 دلار رسید و قیمت زغال سنگ کک شو در محدوده 285 دلار در هر تن نوسان کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در یک سال اخیر نشان داده شده است:

غیر از سه ماه خام یاد شده، قیمت مس، نیکل و نفت خام نیز در صورت بروز بحران لطمه خواهد دید زیرا سه کشور چین، ژاپن و کره جنوبی مصرف کنندگان بزرگ این مواد هستند.

همانطور که بیان شد قیمت مواد خام یاد شده فعلا تاثیری از تنش در شبه جزیره کره ندیده اند. اما اگر وضعیت کنونی مدیریت نشود ممکن است شرایط نگران کننده شود. نکته مهم این است که برخی تحلیلگران معتقدند رشد اخیر در قیمت سنگ آهن، مس و فولاد تحت تاثیر فعالیت های سفته بازان رخ داده و بازار در آستانه اصلاح قیمت ها قرار دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

در مجموع به سرمایه گذاران توصیه می شود هنگام فعالیت در بازار مواد خام با احتیاط رفتار کنند زیرا احتمال نوسان در قیمت ها زیاد است. حتی اگر تنش در شبه جزیره کره پایان یابد احتمال اصلاح قیمت ها در بازار برخی مواد خام زیاد است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24