Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بروز برخی نشانه های نگران کننده در شرایط سیاسی و شاخص های اقتصادی سبب شده برخی کارشناسان نسبت به بروز تحولات هیجانی در بازارها هشدار دهند. در شرایط کنونی بهترین رفتاری که سرمایه گذاران می توانند ..

مراقب تحولات هیجانی و زودگذر در بازارها باشید

روز گذشته قیمت فلزات پایه افزایش یافت اما در قیمت طلا تغییر بزرگی مشاهده نشد. همچنین قیمت نفت کاهش پیدا کرد و سرمایه گذاران در بورس های بزرگ اروپایی و آمریکا با احتیاط رفتار کردند. گزارش امروز درباره نرخ تورم در چین سبب نگرانی سرمایه گذاران شده است زیرا ارقام اعلام شده پایین تر از پیش بینی هاست. از سوی دیگر تنش در شبه جزیره کره افزایش یافته و سبب ریسک گریزی سرمایه گذاران شده است. پس از سخنان دونالد ترامپ، رسانه دولتی کره شمالی به احتمال حمله به پایگاه نظامی آمریکا در اقیانوس آرام اشاره کرده است. تنش ها بین دو کشور در ماه های اخیر ادامه یافته و اکنون شدت پیدا کرده است. با توجه به گزارش های اخیر از اقتصاد چین که محتوای آن با پیش بینی اقتصاددان ها سازگار نبوده و تنش ها در شبه جزیره کره، به نظر می رسد سرمایه گذاران با ابهام های جدید مواجه شده اند. درباره زمان افزایش مجدد نرخ های بهره در آمریکا و میزان پایبندی اوپک به برنامه کاهش عرضه نفت نیز ابهام هایی وجود دارد. در این شرایط بدیهی است که سرمایه گذاران با احتیاط رفتار می کنند و احتمال آنکه تحولات پایدار در بازارهای مشاهده شود کم است. موضوعی که سرمایه گذاران باید به آن توجه داشته باشند این است که در فضاهای پرابهام احتمال رفتار هیجانی بیشتر می شود. بنابراین توصیه می شود تنها بر مبنای واقعیت ها تصمیم گیری شود.

فشار بر قیمت ها کم نشده است

امروز چهارشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.4 درصد و 0.3 درصد کاهش به 51.8 دلار و 49 دلار در هر بشکه رسیده است. احتمال کاهش پایبندی اعضاء اوپک به برنامه کاهش عرضه نفت یک دلیل افول قیمت هاست. البته رشد ارزش دلار نیز در این زمینه موثر است. روز گذشته با آنکه اخباری درباره کاهش صادرات نفت عربستان منتشر شد، قیمت نفت کاهش یافت. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا هر یک حدود 0.8 درصد کاهش پیدا کرد. رشد ارزش دلار یک دلیل این کاهش بود اما مانع اصلی افزایش قیمت ها این است که پیش بینی می شود تعادل بین عرضه و تقاضا در آینده نزدیک تحقق نخواهد یافت. میزان بالای ذخیره نفت آمریکا و رشد کند تقاضای جهانی برای نفت سبب شده هر گونه کاهش یا اختلال در عرضه تاثیر قابل ملاحظه بر قیمت نفت نداشته باشد. البته انتظار می رود تلاش های جدید از سوی تولیدکنندگان نفت آغاز شود اما هر گونه برنامه برای بالا بردن قیمت ها زمانبر است. در برنامه کاهش عرضه نفت که اکنون در حال اجرای میزان عرضه 1.8 میلیون بشکه پایین آمده اما تحلیلگران معتقدند این میزان کاهش برای بالا بردن قیمت ها کافی نیست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران منتظر هستند

امروز قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر اندکی افزایش یافته است. تشدید تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره یک عامل مهم در افزایش جذابیت طلاست. قیمت فلز زرد اکنون در محدوده 1265 دلار در هر اونس قرار دارد. روز گذشته قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر اندکی افزایش یافت و این رشد به رغم افزایش ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان رخ داد. برخی نهادهای تحلیلگر از جمله بانک بی ان پی پاریباس پیش بینی خود از متوسط قیمت طلا در ماه های آینده را بالا برده اند و علت این امر را به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا عنوان کرده اند. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 110 دلار در هر اونس افزایش یافته و اگر تغییری در عوامل موثر بر قیمت ها رخ ندهد بازار طلا امسال مانند سال قبل عملکرد مثبت خواهد داشت. ریسک های سیاسی و تداوم برنامه های حمایتی بانک مرکزی آمریکا که سبب کاهش ارزش دلار شده دو عامل مهم در حمایت از قیمت طلا هستند. روز جمعه نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته میلادی اعلام می شود. نزدیک شدن نرخ تورم به دو درصد سبب افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا می شود زیرا یکی از شرایط بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره، افزایش نرخ تورم است. هر عاملی که احتمال افزایش نرخ های بهره را بیشتر کند بر قیمت طلا فشار وارد می کند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

نگرانی ها و ابهام هایی وجود دارد

آسیا. امروز شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیایی کاهش یافته اند. افول قیمت نفت و نگرانی های سیاسی مربوط به تنش در شبه جزیره کره دو عامل ریسک گریزی سرمایه گذاران است. روز گذشته نوسان در شاخص های مالی این قاره بزرگ نبود و سرمایه گذاران ترجیح دادند با احتیاط رفتار کنند. گزارش وضعیت صادرات و واردات چین در ماه گذشته میلادی نشان داد رشد این دو شاخص کمتر از پیش بینی ها بوده است. البته سرمایه گذاران درباره افق اقتصاد چین خوشبین هستند. اکثر اخباری که در ماه های اخیر از اقتصاد این کشور منتشر شده مثبت بوده و دولت چین توانایی اقدام برای حفظ رونق در اقتصاد را دارد. امروز نرخ تورم در این کشور در ماه گذشته میلادی اعلام شد. در این گزارش نرخ های اعلام شده پایین تر از پیش بینی هاست و این امر نگرانی هایی پدید آورده است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی اندکی رشد کردند. گزارش های مثبت از عملکرد شرکت های بورسی سبب شد سرمایه گذاران ریسک بالاتری بپذیرند. البته گزارش نه چندان مثبت از اقتصاد چین موجب شد شاخص های مالی تنها اندکی بالا روند. این هفته گزارش های زیادی از اقتصاد اروپا منتشر نمی شود اما سرمایه گذاران درباره وضعیت کلی اقتصاد منطقه یورو خوشبین هستند. درباره تنش های تجاری بین آمریکا و آلمان نگرانی هایی وجود دارد. گزارش نرخ تورم در آمریکا که روز جمعه منتشر می شود مورد توجه سهامداران اروپایی قرار دارد.

آمریکا. روز گذشته شاخص ها در بورس آمریکا کاهش یافتند. تنش های ژئوپولیتیک بین آمریکا و کره شمالی سبب شده از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته شود. در خبرها آمده بود نهادهای اطلاعاتی آمریکا معتقدند کره شمالی تسلیحات هسته ای خود را می تواند با موشک هایی که در اختیار دارد پرتاب کند. در هفته های اخیر بر شدت تنش ها بین آمریکا و کره شمالی افزوده شده و این عامل موجب نگرانی سرمایه گذاران است. عامل دیگر، تردیدها درباره زمان افزایش مجدد نرخ های بهره است. عده ای از کارشناسان معتقدند ماه آینده میلادی نرخ های بهره برای سومین بار در سال جاری میلادی بالا برده خواهد شد اما بعضی از تحلیلگران می گویند امسال دیگر نرخ ها بالا برده نخواهد شد زیرا شرایطی که بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ ها تعیین کرده تحقق نیافته است. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

احتمال اصلاح بازار وجود دارد

امروز قیمت فلزات پایه افزایش یافته البته میزان رشد اندک است. روز گذشته با آنکه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافت قیمت فلزات پایه رشد کرد و قیمت مس و روی به ترتیب در محدوده 6480 دلار و 2930 دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب در محدوده 10680 دلار، 2010 دلار و 2370 دلار نوسان کرد. انتظار نمی رفت قیمت ها به این میزان افزایش یابد زیرا با آنکه وضعیت اقتصادی در چین امیدبخش است اما امسال نرخ هدف برای رشد اقتصادی این کشور 6.5 درصد تعیین شده است. در این نرخ رشد، تقاضا برای فلزات پایه نمی تواند خیلی بالا رود. در واقع پیش بینی رشد تقاضا یک عامل مهم افزایش قیمت هاست. در گزارش مربوط به صادرات و واردات چین در ماه گذشته میلادی که دیروز منتشر شد به افزایش واردات فلزات پایه اشاره شده بود. برخی تحلیلگران معتقدند دولت چین در نیمه دوم سال جاری میلادی که اکنون در آن هستیم از سختگیری های خود در زمینه اعطاء وام خواهد کاست و مصرف فلزات پایه در این کشور افزایش خواهد یافت. احتمال تحقق این پیش بینی زیاد است اما باید به این نکته نیز توجه کرد که برنامه های زیرساختی و ساخت و ساز در چین رشد شدید نخواهد داشت و دولت این کشور برای اعطاء وام و تسهیلات با محدودیت هایی مواجه است. به هر حال در روزهای اخیر قیمت فلزات پایه رشدی قابل ملاحظه داشته و قطعا بخشی از این رشد منطقی نیست. سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه باید بر مبنای واقعیت ها و شاخص های بنیادی بازار تصمیم گیری کنند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار حمایت شد اما ..

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان رشد کرده و نسبت یورو به دلار در سطح 1.1732 قرار دارد. روز گذشته دلار حمایت شد و کارشناسان بازار ارز معتقدند ارزش دلار تحت تاثیر گزارش های مثبت از بازار کار آمریکا رشد کرده است. البته روز گذشته چند داده جدید از اقتصاد این کشور منتشر شد که امیدوارکننده بود. روزهای پنجشنبه و جمعه گزارش های دیگری از بازار کار و نرخ تورم آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار تاثیری بزرگ دارد. شاخص دلار در ماه های اخیر کاهش یافته و بعید نیست این روند ادامه یابد. ریسک های سیاسی در آمریکا و تحقق نیافتن وعده های انتخاباتی ترامپ دو عامل مهم فشار بر ارزش دلار است. البته بانک مرکزی آمریکا درباره آینده امیدوار است و به همین دلیل نرخ های بهره را در سال جاری میلادی تاکنون دو بار بالا برده است. اکنون در باره اینکه آیا در ماه آینده نیز این اقدام انجام خواهد شد یا نه تردیدهایی وجود دارد. تحلیلگران بانک بی ان پی پاریباس معتقدند تا پایان سال جاری میلادی نرخ های بهره بالا برده نخواهد شد. اگر چنین شود ارزش دلار باز هم کاهش خواهد یافت. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24