Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

گزارش وضعیت صادرات و واردات چین در ماه گذشته میلادی نگرانی هایی درباره افق بازار فلزات پایه ایجاد کرده است. در مطلب حاضر به برخی نکات در باره وضعیت بازار این فلزات و ..

نگاه دقیق تر به وضعیت بازار فلزات پایه بویژه آلومینیوم

امروز گزارش وضعیت صادرات و واردات چین در ماه گذشته میلادی منتشر شد و در آن به رشد کمتر از انتظار این دو شاخص اشاره شده بود. بازار فلزات پایه به این گزارش واکنش منفی نشان نداد زیرا از یک سو دیدگاه کلی فعالان بازار به افق اقتصاد چین مثبت است و از سوی دیگر در این گزارش به میزان بالای واردات فلزات پایه به چین اشاره شده است. بدین ترتیب سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه نباید نگران باشند البته برخی نکات باید مورد توجه قرار گیرد.

در شماره امروز نشریه متال بولتن، وضعیت بازار آلومینیوم بررسی شده است. در ادامه ضمن بیان این مطلب، به نکاتی که سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه باید در نظر بگیرند اشاره می کنیم.

روز گذشته قیمت هر تن آلومینیوم در بورس فلزات شانگهای برای تحویل در ماه اکتبر، به رقم 2278 دلار رسید که رکوردی جدید محسوب می شود. پیش بینی افزایش تقاضا و احتمال محدود شدن عرضه در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی، دو دلیل اصلی رشد قیمت این فلز پایه هستند.

تحلیلگران بازار فلزات پایه به نکاتی درباره وضعیت بازار آلومینیوم اشاره کرده اند که در ادامه بیان می شود.

نکته نخست این است که شرایط اقتصادی در چین بهتر از پیش بینی ها بوده و انتظار می رود این وضعیت ادامه پیدا کند. ماه گذشته میلادی شاخص کایکسین از فعالیت ها در بخش تولید کارخانه ای به 51.1 رسید که بالاترین میزان در چهار ماه اخیر است. در واقع وضعیت عملیات ها در بخش تولید کارخانه ای بهتر شده و این امر نشان می دهد رونق اقتصادی ادامه پیدا خواهد کرد.

نکته دوم این است که دولت چین اواخر سال گذشته میلادی برنامه کاهش ظرفیت تولید آلومینیوم را اعلام کرد و از دو ماه پیش سرعت اجرای این برنامه بیشتر شده است. جمعه گذشته وزارت محیط زیست استان هبی چین اعلام کرد ظرفیت تولید آلومینا و آلومینیوم در زمستان 30 درصد کاهش می یابد. استان هبی (Hebei) تولیدکننده بزرگ آلومینیوم نیست اما این خبر نشان می دهد ملاحظات زیست محیطی اهمیت پیدا کرده و بر تولید آلومینیوم تاثیرگذار خواهد بود.

هفته قبل مقامات استان شاندونگ اعلام کردند در دو ماه پایانی سال جاری میلادی و سه ماه ابتدایی سال آینده، میزان ظرفیت تولید آلومینیوم کاهش می یابد تا از آلودگی محیط زیست کاسته شود.

البته عواملی وجود دارد که از رشد قابل ملاحظه قیمت ها جلوگیری می کنند. میزان ذخیره آلومینیوم در چین به سطوح بی سابقه افزایش یافته زیرا در نیمه نخست امسال تولید افزایش یافت. روز جمعه ذخیره آلومینیوم در بورس فلزات شانگهای به رقم 461380 تن رسید. این رقم بیش از چهار برابر رقم مربوط به ابتدای سال جاری است. تولید آلومینیوم در چین در نیمه نخست امسال با 8.8 درصد افزایش نسبت به مدت مسابه سال قبل به 16.84 میلیون تن رسید.

عامل دیگری که از رشد شدید قیمت ها جلوگیری می کند این است که ظرفیت جدید تولید این فلز در چین ایجاد شده و اگر میزان افزایش ظرفیت به اندازه ای باشد که کاهش ظرفیت را جبران کند قیمت ها تحت فشار قرار خواهند گرفت.

گزارش امروز از وضعیت واردات و صادرات چین در ماه گذشته میلادی نشان می دهد تقاضای این کشور برای مواد خام بالا باقی مانده و این عامل به حفظ رونق در بازار فلزات پایه کمک می کند.

البته نباید انتظار داشت قیمت ها به سرعت افزایش یابد. نرخ هدف برای رشد اقتصاد چین در سال جاری میلادی 6.5 درصد تعیین شده است. دولت چین ابزارهای لازم برای تحقق این نرخ رشد را در اختیار دارد اما میزان تقاضا برای مواد خام افزایش قابل ملاحظه نخواهد داشت. بدین ترتیب سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه باید با دیدگاه مثبت اما با احتیاط در این بازار فعالیت کنند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24