Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذارانی که چند هفته پیش وارد بازار شدند سودی مناسب کسب کرده اند و اکنون سوال مهم این است که آیا این روند مثبت ادامه پیدا خواهد کرد. مثبت بودن پاسخ این سوال به ..

نوبت به موج بعدی رونق در بازارها رسیده است

امروز در آغاز معاملات هفته، بازارهای مالی رونق نسبی داشته اند اما در بازار مواد خام ثبات حاکم است و به نظر می رسد سرمایه گذاران در حال بررسی شرایط برای ورود فراگیرتر به بازار هستند. این هفته دو گزارش مهم از اقتصاد آمریکا و چند گزارش پراهمیت از اقتصاد چین منتشر می شود و محتوای این گزارش ها تغییرات بزرگ در بازار مواد خام ایجاد خواهد کرد. در دو هفته اخیر احتمال به تعویق افتادن افزایش نرخ های بهره در آمریکا سبب کاهش ارزش دلار و رشد قیمت مواد خام شده است البته امیدواری به بهبود شرایط اقتصادی در چین نیز در این رونق موثر بوده است. در حال حاضر فعالان بازار بر مبنای چند باور عمل می کنند: اقتصاد چین در وضعیت باثبات قرار دارد و دولت این کشور ابزارهای لازم برای حفظ رونق اقتصادی را در اختیار دارد، ارزش دلار در مسیر کاهش حرکت خواهد کرد البته سرعت کاهش بسیار کم است، وضعیت اقتصادی در منطقه یورو امیدبخش است، احتمال بروز تنش در روابط اقتصادی آمریکا و چین وجود دارد اما دو طرف توانایی مدیریت تنش ها را دارند و در نهایت، رشد قیمت مواد خام مستلزم پدید آمدن محرک های جدید است. سرمایه گذارانی که چند هفته قبل وارد بازار شده اند توانسته اند از رشد اخیر در قیمت ها بهره ببرند.

برخی تحلیلگران خوشبین هستند

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی کاهش یافته و به ترتیب در سطح 52.3 دلار و 49.5 دلار در هر بشکه قرار دارد. گفته شده در هفته پیش رو تلاش های جدید برای بالا بردن قیمت نفت آغاز می شود. در حال حاضر یک عامل حمایت از قیمت ها، وعده عربستان مبنی بر کاهش صادرات است. البته کاهش ارزش دلار نیز به رشد قیمت ها کمک کرده است. فعالان بازار نفت معتقدند اگر آمریکا بخش نفت ونزوئلا را تحریم کند قیمت نفت رشدی قابل ملاحظه خواهد داشت. از سوی دیگر برخی گزارش های حاکی است تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا کاهش یافته است. این به معنای توقف رشد تولید نفت شیل در این کشور و حرکت سریع تر بازار به سمت تعادل عرضه و تقاضاست. مجموعه عواملی که بر قیمت نفت تاثیر می گذارند می توانند به رشد قیمت ها منجر شوند اما باید دید در هفته ها و ماه های آینده چه تغییراتی در بازار رخ خواهد داد. اظهار نظر قطعی در این باره بسیار دشوار است. نکته مهم این است که حتی اگر رشد تولید نفت در آمریکا متوقف شود در برخی دیگر از کشورها از جمله کانادا، نیجریه و لیبی تولید افزایش خواهد یافت. همچنین ضروری است تولید نفت از سوی اوپک کاهش بیشتری پیدا کند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

احتمال افزایش قیمت ها

امروز قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر تغییرات بسیار محدودی داشته و قیمت فلز زرد در سطح 1258 دلار در هر اونس در نوسان است. قیمت طلا پایان هفته گذشته تحت تاثیر رشد ارزش دلار کاهش یافت اما پیش بینی شده این هفته قیمت ها رشد خواهد کرد. در نظرسنجی کیتکو در باره تغییرات قیمت فلز زرد در هفته پیش رو، دیدگاه غالب این بود که کاهش قیمت طلا در هفته گذشته، این هفته جبران خواهد شد. برخی تحلیلگران می گویند سرمایه گذاران در بازار طلا تا پایان هفته منتظر خواهند ماند تا گزارش جدید وزارت کار آمریکا و گزارش مربوط به نرخ تورم در این کشور منتشر شود. هر گونه خبر مثبت از اقتصاد آمریکا به رشد ارزش دلار و فشار بر قیمت طلا منجر می شود. در باره تغییرات قیمت طلا در ماه های آینده دیدگاه کارشناسان یکسان نیست زیرا عوامل متعدد بر بازار این فلز تاثیر می گذارند. البته این اتفاق نظر وجود دارد که عملکرد بازار مثبت خواهد بود. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون 108 دلار در هر اونس رشد کرده و اگر شرایط اقتصادی در آمریکا مطلوب نباشد می توان امیدوار بود بر رشد قیمت ها افزوده شود. درباره پایین باقی ماندن ارزش دلار اطمینان نسبی وجود دارد. تجلیلگران معتقدند حتی اگر بانک مرکزی آمریکا یک بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد ارزش دلار خیلی رشد نخواهد کرد. از این جهت قیمت طلا حمایت می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران امیدوار هستند

آسیا. امروز شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیایی رشد کرده اند. رشد شاخص های مالی در بورس آمریکا عاملی برای افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران است. روز جمعه گزارش مثبت از اقتصاد آمریکا سبب شد سرمایه گذاران حضور فراگیرتر در بازار داشته باشند و به همین دلیل شاخص متوسط صنعتی داوجونز رکورد جدید ثبت کرد. این هفته تعداد زیادی گزارش از اقتصاد چین منتشر می شود و انتظار می رود سرمایه گذاران ریسک بالاتری بپذیرند و شاخص های مالی رشد کنند. تحولات ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره یک عامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران است البته تاثیر آن نسبت به قبل کمتر شده است.

اروپا. این هفته گزارش هایی از اقتصاد آلمان و فرانسه منتشر می شود اما محتوای این گزارش ها تغییر بزرگی در دیدگاه سرمایه گذاران در باره وضعیت اقتصادی در منطقه یورو ندارد زیرا آنها معتقدند افق اقتصاد این منطقه امیدبخش است و بانک مرکزی اروپا تا هر زمان که لازم باشد به حمایت های خود ادامه خواهد داد. در هفته های اخیر داده های مربوط به اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آن مثبت بوده است. ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا در یکی از سخنرانی های خود به احتمال محدود شدن برنامه های حمایتی بانک مرکزی اشاره کرده است. البته تصمیم گیری در این زمینه به وضعیت شاخص های اقتصادی منطقه یورو وابسته است.

آمریکا. این هفته در آمریکا، گزارش های مربوط به نرخ تورم در ماه گذشته میلادی و شاخص بهای تولیدکننده بیشترین توجه سرمایه گذاران را به خود جلب خواهد کرد. البته روز پنجشنبه گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل منتشر می شود و محتوای آن اهمیت بالایی دارد. دیدگاه کلی سرمایه گذاران به افق اقتصاد آمریکا منفی نیست البته برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی را کاهش داده اند. ریسک های سیاسی و ناتوانی ترامپ در عمل به وعده های انتخاباتی اش دو عامل ضعف در برخی شاخص های اقتصادی آمریکاست. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در هفته گذشته نشان داده شده است:

این هفته نوسان قیمت ها زیاد است

امروز قیمت فلزات پایه تغییرات اندک داشته و قیمت مس و روی اکنون به ترتیب در محدوده 6350 دلار و 2820 دلار در هر تن در نوسان است. کارشناسان معتقدند این هفته داده هایی که از اقتصاد چین منتشر می شود می تواند تااندازه زیادی وضعیت بازار فلزات پایه را مشخص کند. در هفته پیش رو تعداد زیادی گزارش از اقتصاد این کشور در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت و به همین دلیل بسیاری از ابهام هایی که اکنون وجود دارد از میان خواهد رفت. قیمت فلزات پایه که در اوایل سال جاری میلادی رشدی قابل ملاحظه داشت پس از کاهش هیجان ها افول کرد اما در هفته های اخیر شاهد رشد قیمت ها بودیم زیرا برخی نشانه ها از ثبات در اقتصاد چین مشاهده شده و اگر انتشار داده های مثبت ادامه پیدا کند می توان به بالا باقی ماندن قیمت ها امیدوار بود. البته همواره احتمال اصلاح قیمت ها وجود دارد. در دو هفته اخیر سرمایه گذاران تلاش کردند درک بهتری از بازار پیدا کنند و به همین دلیل تغییرات بزرگی در قیمت ها مشاهده نشد. وضعیت بخش تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا امیدبخش است اما وضعیت اقتصاد چین بیشترین تاثیر را بر بازار فلزات پایه دارد. اگر در هفته پیش رو انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد چین ادامه یابد می توان به بالا باقی ماندن قیمت فلزات پایه امیدوار بود. البته سرمایه گذاران باید به تغییرات ارزش دلار نیز توجه داشته باشند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال کاهش ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافته البته میزان کاهش اندک است. این هفته مهمترین گزارشی که بر ارزش دلار تاثیر دارد گزارش مربوط به نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته میلادی است. اگر نرخ تورم بالاتر از ماه قبل از آن (ژوئن) باشد دلار حمایت خواهد شد زیرا یکی از شرایط بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره نزدیک شدن نرخ تورم به 2 درصد است. در ماه های اخیر سرعت افزایش نرخ تورم کم بوده و رییس بانک مرکزی آمریکا از این موضوع نگران است. همین نگرانی سبب شده برخی تحلیلگران معتقد باشند بانک مرکزی آمریکا در پایان سال جاری میلادی نرخ های بهره را بالا خواهد برد نه ماه آینده. احتمال به تعویق افتادن افزایش نرخ های بهره عاملی مهم در کاهش ارزش دلار است. این هفته همچنین خبرهایی از اقتصاد آلمان و فرانسه منتشر می شود که به احتمال زیاد حاوی داده های مثبت خواهد بود. این عامل سبب تقویت یورو می شود و نسبت یورو به دلار افزایش می یابد. شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر، در ماه های اخیر کاهش یافته است و بعید نیست این روند ادامه پیدا کند. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24