Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در گروه شیمیایی ، شکربن یکی از نمادهایی است که می تواند در میان مدت بازدهی خوبی داشته باشد. خصوصا که شرکت عملکرد خوبی را در ماه های گذشته به نمایش گذاشته و تعدیل مثبت شرکت را باید قطعی شده دانست. لذا در ادامه نگاهی به آخرین وضعیت و عملکرد تولید و فروش شکربن در ۴ ماه ابتدای سال خواهیم داشت. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال جاری را در سطوح ١.١۵٨ میلیارد ریالی ...

«مثبت اما کم رمق !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات اولین روز کاری هفته وضعیت متعادلی داشت و مطابق با انتظارات شاهد بازار بهتری نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته بودیم. البته تقاضا خیلی هم چنگی به دل نمی زند اما همین که پس از 2 – 3 روز اصلاح قیمتی ، تقاضا بهبود یافته ، تا حدودی امیدوار کننده است. شاید اگر خبر امضای بسته تحریمی ایران توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نبود ، شاخص می توانست باری دیگر به سطح مقاومتی خود در محدوده 81.700 واحدی بازگردد. از آنجا که محرک‌ های سرمایه‌ گذاری در بورس در شرایط فعلی به حدی پُر توان نیست که فروشندگان احتمالی را از عرضه سهام منصرف کند، خریداران نیز استراتژی صبر را انتخاب نموده اند. فراموش نکنیم که حرکت صعودی بازار در صنایع بزرگ ‌تر ، به نقدینگی قابل ‌توجهی نیاز دارد. تامین این نقدینگی با توجه به نزول ارزش معاملات و همچنین قفل شدن بخشی از نقدینگی در نمادهای بزرگی همچون «به پرداخت» ، «فولاد» ، «فملی» و ... ، کمی بعید به‌ نظر می رسد اما گروه ‌های کوچک ‌تر با همین میزان نقدینگی می ‌توانند رشد کنند. امری که می‌ تواند اصلاح قیمتی در نمادهای بزرگ و حرکت به سمت نمادهای کوچک ‌تر را به همراه داشته باشد.

درخصوص شاخص کل باید گفت که بازار همچنان در تلاش برای عبور از مقاومت 81.700 واحدی می باشد. طبیعی است که اگر طی روزهای آتی چنین رویدادی محقق نگردد ، یک اصلاح 1.500 – 1.600 واحدی را تجربه کنیم. قرار گرفتن اندیکاتورها در محدوده اشباع از خرید ، از مهمترین دلایلی است که سبب عقب گرد خریداران و در نتیجه اصلاح قیمت ها در صنایع بزرگ بازار شده است. اما رسیدن خبرهای مثبت از کابینه دولت دوازدهم ، تحولات مثبت در بازارهای جهانی و عملکرد تولید و فروش ماهانه شرکت ها می تواند شرایط را برای حرکت صعودی بعدی مهیا نماید. اما به سراغ بازار برویم. بازاری که این روزها میل به حرکت رو به جلو دارد اما مشکل بزرگی به نام کمبود نقدینگی دارد. گفتنی است ، وضعیت شرکت ها به لحاظ بنیادی تغییرات مثبت خوبی داشته و از همین روی می توان اصلاح قیمت ها را فرصتی برای خرید و سرمایه گذاری برشمرد. شاید بزرگترین معضل اقتصاد کشور بحث نرخ سود بانکی باشد. معضلی که مسئولین اقتصادی کشور خصوصا در دولت دوازدهم باید چاره ای برای آن بیاندیشند.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 17 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات اولین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه ذغال سنگ و خودروسازی و منفی گروه کاشی و سرامیک قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا به نظر فشار عرضه ها کمی بیشتر باشد خصوصا که در دقایق پایانی بازار امروز ، قیمت آخرین معامله بسیاری از نمادها در سطوحی پائین تر از قیمت پایانی قرار گرفت. البته در این بین گشایش بازارهای جهانی را داریم که در کنار برخی از خبرهای ریز و درشت می تواند در روند حرکتی بازار نیز موثر باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیتی که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان به تهران سفر کرده ، با دکتر ظریف دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار مسائل مربوط به اجرای برجام ، روابط دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا و اوضاع در منطقه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به مشکلاتی که آمریکا در راه اجرای برجام ایجاد کرده اظهار داشت : دولت جدید آمریکا به دنبال آن است تا نگذارد ایران از منافع برجام استفاده نماید و این نقض متن برجام به شمار می رود. ترامپ تلاش می کند به هزینه ایران برجام را از بین ببرد و اروپا لازم است در این خصوص هوشیار باشد. ظریف همچنین با اشاره به آزمایش های موشکی کشورمان و پرتاب ماهواره علمی سیمرغ و عدم مغایرت این اقدامات با قطعنامه 2231 ، از بیانیه اخیر 3 کشور اروپایی که مشترکا با آمریکا صادر شد انتقاد کرده و آن را حرکتی در مسیر اشتباه توصیف کرد. موگرینی گفت: جامعه بین الملل منافع مشترک با ایران درخصوص اجرای برجام دارد. اتحادیه اروپا قاطعانه از برجام حمایت می کند و این موضع مشترک تمامی کشورهای اروپایی است. مواضع اتحادیه اروپا در این زمینه روشن است و ما تلاش داریم تا آمریکا را هم در برجام کنار خود داشته باشیم. وی تاکید کرد همه ما نیازمند اقدامات خردمندانه و متناسب هستیم. در این ملاقات همچنین بر گسترش همکاری های ایران با مجموعه اتحادیه اروپا در حوزه های مختلف و به ویژه حوزه های اقتصادی تاکید شد. طرفین همچنین درخصوص موضوعات منطقه ای، سوریه و روند مذاکرات آستانه، تحولات در خلیج فارس، اوضاع در یمن و تاکید بر لزوم رسیدگی به وضعیت اسفبار مردم این کشور ، بحرین ، عراق و مقابله با تروریسم تکفیری داعش نیز گفتگو و تبادل نظر کردند.

ب) در خبری دیگر ، کارل هاینس کویف نایب رئیس اول پارلمان اتریش در حاشیه مراسم تحلیف ، ضمن ملاقات با وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه‌ ای و بین‌ المللی گفت‌ و گو کرد. ظریف در این ملاقات بر افزایش همکاری‌ های دو جانبه از جمله همکاری‌ های بانکی تاکید کرد. در این ملاقات بر تداوم دیدار و رایزنی میان مقامات بلند پایه دو کشور نیز تبادل نظر شد. در ادامه طرفین در خصوص لزوم مبارزه با گروه‌ های تروریستی و افراطی ، تقویت همکاری اقتصادی بویژه در زمینه صنایع کوچک و متوسط گفت‌ و گو کردند. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به جایگاه اتحادیه اروپا خواهان ایفای نقش مؤثرتر این اتحادیه در موضوعات منطقه‌ ای و بین‌ المللی شد. نایب رئیس پارلمان اتریش نیز با اشاره به وضعیت با ثبات کشورمان گفت : سرمایه‌ گذاری در ایران دارای امنیت است.

ج) در خبرهای اقتصادی ، رئیس کل بانک مرکزی در صدا و سیما حاضر شد و درخصوص برخی موارد مهم با مردم سخن گفت. سیف در این برنامه گفت : در هفته ‌های آتی با بسته شدن پرونده موسسات غیرمجاز ، هیچ بانک و موسسه‌ ای مجاز نخواهد بود سود علی ‌الحساب بالای 15 درصد پرداخت نماید. این سود علی‌الحساب خواهد بود و در پایان سال و براساس صورت‌ های مالی تائید شده مابقی سود (با توجه به سود سالانه بانک یا موسسه اعتباری) پرداخت خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی گفت : اجرای یکسان سازی نرخ ارز در اوایل فعالیت دولت دوازدهم انجام می شود. سیف خبر داد : مشکل ارز پتروشیمی‌ ها در چین در جلسه ‌ای که در آینده نزدیک بین من و رئیس کل نظارتی بانک های چین برگزار می ‌شود، بررسی خواهد شد. این نشست یا در تهران یا در پکن تشکیل می ‌شود. وضعیت ما در FITF به گونه ای نیست که مشکلی برای نقل و انتقال ارز حاصل از صادرات پیش آید بلکه از ترس آنها از آمریکا ناشی می ‌شود.

د) در خبری دیگر ، شاخص قیمت تولید کننده بخش صنعت در فصل بهار 96 به عدد 210.3 رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (209.1) ، 0.6 درصد و شاخص فصل مشابه سال قبل (193.3) ، 8.8 درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات شاخص کل بخش صنعت در 4 فصل منتهی به فصل بهار سال 96 نسبت به دوره مشابه سال قبل ( نرخ تورم تولید کننده کل بخش صنعت ) معادل 7.4 درصد بوده که نسبت به تورم 4 فصل منتهی به فصل زمستان سال 95 (5.3 درصد) ، افزایش داشته ­است.

ه) در خبرهای داخلی ، دکتر روحانی پس از ادای سوگند گفت : پیروزی او در انتخابات اخیر نشان ‌دهنده دامنه تغییرات و دایره خواسته ‌های مردم ایران است که او موظف به عمل در همین جهت خواهد بود. حسن روحانی گفت می ‌خواهد دولتش دولتی معتدل و مصلح باشد. آقای روحانی گفت پشتیبان نیروهای مسلح است اما بزرگترین سلاح را رای ملت می ‌داند. او توافق هسته‌ای (برجام) را نمونه "وفاق ملی" در ایران خواند. آقای روحانی هشدار داد که نقض برجام با واکنش "یکپارچه" ایران روبرو خواهد شد.

و) در خبرهای بورسی ، یک کارشناس بازار سرمایه گفت : "سخاب" با نرخ سود بالا نقدینگی را از بازار خارج می‌ کند. همایون دارابی گفت : در شرایط کنونی بازار بدهی بیرون بورس بر مشکلات معاملات سهام افزوده است. با عدم پذیرش اوراق خزانه دولتی در بورس و نبود خریداران قوی و بدون یک بازار روان و رقابتی در خارج بازار سرمایه بازار بدهی غیر ‌رسمی شکل گرفته که با نرخ‌ های تنزیل بیش از بازار سهام ، موجب شده بخش اعظمی از نقدینگی راه این بازار را پیش بگیرند. براساس خبرهای غیر ‌رسمی نرخ تنزیل بدهی دولت در قالب اوراق سخاب (خزانه جدید) بین 30 تا 35 درصد در حال انجام است که همین امر مشوق شرکت ‌های سرمایه‌ گذاری برای خارج کردن نقدینگی از بازار سهام و انتقال آن به خرید سخاب شده است. این امر در سایه ابهامات مقرراتی موجب شده است ، حتی برخی از تامین سرمایه و صندوق‌ های بزرگ نیز با فروش سهام و اوراق بازار بدهی در حال انتقال نقدینگی به خرید سخاب می باشند که به تضعیف روز‌ افزون نقدینگی بازار منجر شده است.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) گروه خودرویی صدرنشین بازار امروز بود و شاهد معاملات مثبت و رو به جلو در اکثر نمادهای این گروه بودیم. البته چراغ اول را خپارس روشن کرد. سهمی که نه تنها به لحاظ تکنیکی ، بلکه به لحاظ بنیادی نیز وضعیت مناسبی دارد. امروز در خبرها داشتیم ، پس از ماه ها مذاکره و با گذشت بیش از 10 ماه از امضاء توافق اولیه در نمایشگاه خودرو پاریس 2016 ، قرارداد بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنو فرانسه و ایدرو به عنوان نماینده بخش دولتی و شرکت نگین خودرو نماینده محصولات وارداتی رنو در ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی به پایان رسید و آماده امضاء بین طرفین شد. قرار بود این قرارداد روز پنجشنبه به امضا برسد اما وزیر صنعت، معدن اصرار کرد که امضای قرارداد را به روز بعد از تحلیف موکول کنند. البته این خبر اثر مثبتی به روی خودرویی های بورس تهران نخواهد داشت ! هر چند که ممکن است برخی از قطعه سازان نیز از این قرارداد منتفع شوند. محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت در همین ارتباط گفت: فردا قرارداد رنو با سازمان گسترش و نوسازی امضا خواهد شد. این قرارداد یکی از بهترین قراردادهای خودرویی خواهد بود. وی افزود : جزئیات این قرارداد را وزارت صنعت نمی تواند اعلام کند اما سازمان گسترش بخش هایی از آن را می تواند در اختیار خبرنگاران قرار دهد. اما باید گفت قراردادهای خودرویی کاملا محرمانه است.

در این گروه خپارس به محدوده حمایتی 89 – 90 تومانی پاسخ مثبت داد و در مسیر قیمت های 100 تومانی قرار گرفت. مقاومتی که در صورت شکسته شدن ، خپارس 120 تومانی را به دنبال خواهد داشت. در زامیاد فشار عرضه ها بیشتر بود و صف تقاضای سهم چندین بار عرضه شد و سهم متعادل شد. زامیاد برای خاتمه دادن به روند نزولی خود ، نیاز به شکست قطعی مقاومت 84 تومانی دارد. در قطعه سازان ، 2 نماد خاهن و خمهر تقاضای قوی تری داشتند و عمده معاملات خود را در قیمت های درصد مثبت به ثبت رساندند. در مجموع باید دید حرکت شکل گرفته در خودرویی ها به دلیل گشایش نماد سایپاست و یا دلایل بنیادی دارد. بطور قطع اگر این تقاضا به دلیل زمینه سازی برای گشایش سایپا باشد ، در مثبت های روز آتی فشار عرضه ها شدت بیشتری خواهد گرفت.

ب) در گروه پالایشی هم وضعیت بد نبود و رسیدن خبرهای مثبت درخصوص قرارداد شرکت ها برای نوسازی واحدهای تولیدی در کنار رشد خزنده نفت در بازارهای جهانی سبب شد تا روند معاملات این گروه پس از اصلاح روزهای اخیر ، سر و شکل بهتری بگیرد. به نظر پالایشی ها در میان مدت رشد خوبی خواهند داشت اما فعلا در کوتاه مدت ، نبود نقدینگی کافی پاشنه آشیل این گروه بوده و سهام پالایشی در مثبت ها با فشار عرضه مواجه می باشند. در خبرهای مرتبط با این گروه ، مدیرعامل ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه قبل از برجام حتی نمی ‌توانستیم پول خودمان را جا‌بجا کنیم ، اظهار کرد : آن زمان نقل و انتقالات مالی وجود نداشت. حواله ‌ها 900 هزار دلاری بود. در بخش حمل و نقل تحریم بودیم. برای واردات و صادرات فرآورده‌ های نفتی 3 تا 4 بندر عوض می ‌کردیم تا تحریم ‌ها را بی ‌اثر کنیم. اما الان شرایط فرق کرده است.

کاظمی گفت : سال گذشته روزانه 400 هزار بشکه فرآورده‌ نفتی صادر کردیم و برخی از روزهای سال و حتی تابستان امسال این رقم به 600 هزار بشکه در روز نیز رسید. این موضوع برای کشور ما که تا سال 92 وارد کننده غالب فرآورده ‌های نفتی بود ، اتفاق مهمی است. بعد از برجام صادرات فرآورده‌ های نفتی ایران با سرعت رشد کرد و اکنون کشتی‌ ها در مبادی صادراتی کشور برای حمل محموله‌ های نفتی ایران صف می ‌کشند. در حال حاضر پالایشگاه اصفهان 12 میلیون لیتر در روز ، پالایشگاه تبریز یک میلیون لیتر در روز بنزین یورو 4 تولید می‌ کنند. اما به گفته کاظمی این رقم شهریور ماه با بهره ‌برداری از واحد آیزون فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس به 40 میلیون لیتر در روز و با اصلاح واحد بنزین ‌سازی پالایشگاه بندرعباس به 52 میلیون در روز خواهد رسید. با رفع اشکال واحد کاتالیست پالایشگاه لاوان نیز 3 میلیون لیتر دیگر به بنزین یورو 4 کشور افزوده می‌ شود. وی ادامه داد : پالایشگاه نفت تبریز با شرکت کره ‌ای قرارداد 1.6 میلیارد یورویی امضا کرده که این قرارداد نیز به منظور نوسازی پالایشگاه نفت تبریز است. هدف از این توافق نامه ، تبدیل نفت کوره تولیدی پالایشگاه تبریز به فرآورده های با ارزش بالاتر مطابق استاندارد یورو 5 است.

معاون وزیر نفت بیان کرد : 14 میلیارد دلار برای نوسازی پالایشگاه ‌های قدیمی کشور نیازداشتیم که 2 قرارداد آبادان و تبریز به یمن برجام به نتیجه رسید و اکنون روند امضای قرارداد در پالایشگاه‌ های دیگر مطلوب ارزیابی می‌ شود. به گفته کاظمی پالایشگاه اصفهان قرارداد تجاری با شرکت دایلم کره جنوبی منعقد کرده است و به زودی پالایشگاه بندرعباس با شرکت چیودا ژاپن و پالایشگاه تهران با شرکت جی جی سی ژاپن قراردادهایی را امضا خواهند کرد. چراکه تولیدات این پالایشگاه‌ ها پرمازوت است و 26 درصد مازوت تولید می ‌کنند که باید در افق 1404 به کمتر از 10 درصد برسد.

ج) در گروه فلزی و معدنی هم وضعیت بد نبود و اکثر نمادهای این گروه با رشد قیمت مواجه شدند. البته تقاضا چندان هم قوی نبود اما رشد محدود قیمت ها در بازارهای جهانی و رنج های مثبت حقوقی ها در نماد کروی سبب شد تا در نهایت معاملات قابل قبولی را نمادهای فلزی و معدنی شاهد باشیم. برای فردا بازارهای جهانی بازگشایی خواهند شد و هر گونه تحولی در این حوزه می تواند در روند حرکتی نمادهای این گروه نیز موثر باشد.

در فلز مس ، موجودی انبارهای LME با رشد 5.752 تن مواجه و به 201 هزار تن رسید اما همزمان تعدادی تجار به امید رشد قیمت بیشتر ، اقدام به ابطال مجوز فروش محموله های خود در انبارها به تناژ 14.050 تن در انبارهای کره جنوبی و تایوان کردند که رشد موجودی را عملا خنثی نمود. در فلز روی ، موجودی انبارهای LME با کاهش 222 تنی به 264 هزار تن رسید. از ابتدای سال 2017 تاکنون 38 درصد از موجودی روی در انبارها کاسته شده که نشان از تداوم کسری روی در بازار دارد. در صورت ادامه یافتن تضعیف شاخص دلار ، احتمال رشد قیمت فلزات اساسی نیز تقویت می گردد.

در این گروه 2 نماد کروی ، فرآور و تا حدودی فاسمین معاملات بهتری داشتند. در فرآور اهرم شرکت به شدت بالاست و تثبیت قیمت روی در سطوح فعلی می تواند سود شرکت را 150 – 160 تومان افزایش دهد و البته کروی نیز به عنوان سهامدار عمده از این رویداد منتفع خواهد شد. در فاسمین هم وضعیت بد نیست. مدیرعامل کالسیمین گفت: میزان صادرات این شرکت در سال 96 بیش از 60 میلیون دلار خواهد بود. انجدانی درباره میزان سوددهی کالسیمین برای سال 96 تصریح کرد : به اعتقاد بنده ، میزان سوددهی حداقل 20 درصد بیشتر از سال گذشته باشد. ( این یعنی مدیران فاسمین معتقدند که شرکت توانایی رسیدن به سود حداقلی 600 ریالی را دارد. )

به گفته وی ، سال گذشته 32 هزار تن تولید در شرکت مصوب شد ، برای امسال این رقم 33 هزار تن است اما نشانه گیری ما تولید 36 هزار تن است. وی همچنین با اشاره به طرح ‌های توسعه در شرکت کالسیمین ، اظهار کرد: بی‌تردید بیش از 5 یا 6 طرح توسعه خواهیم داشت که یکی از آنها طرحی با بیش از 88 میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری ، همچنین طرح استحصال نیکل ، کبالت ، کادمیوم نیز در دستور کار است. از سوی دیگر 1 تا 2 طرح مشارکتی با هلدینگ و برخی شرکت ‌های تحت پوشش در دستور قرار دارد که شامل طرح تولید کنسانتره سرب از پسماند کارخانه ‌BZS است.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

در گروه شیمیایی ، شکربن یکی از نمادهایی است که می تواند در میان مدت بازدهی خوبی داشته باشد. خصوصا که شرکت عملکرد خوبی را در ماه های گذشته به نمایش گذاشته و تعدیل مثبت شرکت را باید قطعی شده دانست. لذا در ادامه نگاهی به آخرین وضعیت و عملکرد تولید و فروش شکربن در 4 ماه ابتدای سال خواهیم داشت. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال جاری را در سطوح 1.158 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 44 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 109 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 110 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 149 میلیارد ریال و جمع فروش 4 ماه ابتدای دوره 413 میلیارد ریال معادل 35.5 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. نکته مهم در شکربن اینکه شرکت در دوره 3 ماهه 23 درصد مبلغ فروش ، 31 درصد سود ناخالص ، 38 درصد سود عملیاتی و 15 درصد سود خالص خود را پوشش داده است.

ظرفیت اسمی تولید دوده صنعتی در شکربن 36.000 تن می باشد. شرکت در سال گذشته 35.500 تن دوده صنعتی تولید کرده و برای سال جاری پیش بینی نموده که 30.000 تن تولید و به فروش برساند. گفتنی است ، این شرکت در 4 ماه ابتدای 96 ( ثلث سال ) 12.670 تن دوده صنعتی تولید کرده و 11.374 تن آن را به فروش رسانده است. با توجه به اینکه تناژ تولید و فروش تایرسازان به دلیل افزایش تیراژ تولید و فروش خودروسازان رو به افزایش است ، انتظار داریم شکربن به تولید و فروش 36.000 تنی ( ظرفیت اسمی ) دست پیدا کند. تا بدین جای کار مشخص شد که شکربن از محل رشد تولید و فروش می تواند تعدیل بزند اما در سوی دیگر شاهد افت جدی فورفورال اکستراکت و قطران به عنوان 2 ماده اولیه تولید دوده صنعتی هستیم که خبر خوبی برای شکربن است.

گفتنی است ، شکربن نرخ فروش هر 2 محصول را در سطوح 12.900.000 ریالی پیش بینی نموده در حالی که نرخ فروش فورفورال اکستراکت و قطران در 3 ماهه فصل بهار به ترتیب 10.796.502 و 7.610.526 ریال بوده که اختلاف بالایی با اعداد و ارقام پیش بینی شده دارد. البته نرخ فروش دوده در 4 ماه اول سال نسبت نرخ فروش پیش بینی شده کمی پائین تر بوده است. شرکت نرخ فروش دوده را به ازای هر تن 40.000.000 ریال پیش بینی نموده در حالی که متوسط نرخ فروش 4 ماه ابتدای سال 36.303.587 ریال و البته نرخ فروش خرداد ماه 36.995.038 ریال بوده و نرخ ها در حال افزایش می باشد.

در مجموع باید گفت ، شکربن حاشیه سود ناخالص سال جاری را در حالی 11 درصد پیش بینی کرده که در عالم واقعیت حاشیه سود شرکت در فصل بهار 15 درصد بوده ضمن اینکه هزینه های مالی شرکت نیز کاهشی بوده است لذا با توجه به موارد مطروحه و همچنین حاشیه سود 15 درصدی ، انتظار داریم شکربن تا پایان سال جاری به سود 450 ریالی دست یابد و در نتیجه منفی های سهم فرصت خوبی برای خرید و سرمایه گذاری خواهد بود.

6) تحلیل تکنیکال :

در این شماره از چشم انداز نگاهی به آخرین وضعیت تکنیکی ایران خودرو در تایم فریم هفتگی خواهیم داشت. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، این سهم پس از رشد پر قدرت 3 ماه پایانی سال 94 ، از ابتدای فروردین ماه 95 در مسیر اصلاحی قرار گرفته و طی 16 ماه بیش از 65 درصد از مسیر صعودی خود را بصورت فرسایشی برگشت زده اما اکنون در نقاطی قرار گرفته که به 3 دلیل می توان به روزهای پایانی اصلاح و تغییر روند خوش بین بود :

* اول اینکه ایران خودرو با کف 240 تومانی دی ماه سال گذشته فاصله چندانی ندارد و در نتیجه از حجم و ارزش معاملات سهم به شدت کاسته شده است.

* دوم اینکه محدوده حمایتی یاد شده با خط روند صعودی و همچنین ترند نزولی ترسیم شده مماس گردیده و از همین روی تقارن این سطوح حمایتی می تواند معامله گران را به خرید و در نتیجه افزایش سطح تقاضا تشویق نماید. ( اتفاقی که در بازار امروز رخ داد )

* در بررسی وضعیت اندیکاتورها می بینیم که dtاسیلاتور در محدوده اشباع از فروش قرار داشته و هر بار که این اندیکاتور در این محدوده قرار گرفته ، خودرو با تغییر روند مواجه شده است.

* با توجه به موارد مطروحه ، انتظار داریم خودرو پس از کف سازی در سطوح فعلی ، در مسیر رشد قرار بگیرد. گفتنی است ، معامله گرانی که قصد خرید این سهم را دارند ، باید حد ضرر خود را در محدوده 235 تومانی قرار دهند و البته محدوده 305 تومانی مهمترین سد مقاوتی پیش روی خودرو می باشد.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه لبنیات و مواد غذایی ، برخی از نمادها نظیر غگلستا ، غگلپا نیز مورد توجه بودند. گفته می شود صنایع شیر به زودی پگاه آذربایجان شرقی با نماد (غپاذر) را وارد بازار می کند. تجربه عرضه های گذشته نشان می دهد معمولا در دوره هایی که مجموعه پگاه زیر مجموعه های خود را در بازار عرضه می کند ، پیش از زمان عرضه از سایر زیر مجموعه های خود در بازار حمایت می کند. در این گروه غالبر با انتشار بودجه جدید ، آماده بازگشت به تابلوی معاملات می شود. این شرکت در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، سود هر سهم خود برای سال 96 را با تعدیل منفی 16 درصدی از سطوح 146 ریالی به 122 ریال کاهش داده و در دوره 3 ماهه (27) ریال زیان شناسایی کرده است. کاهش 15 میلیارد ریالی مبلغ فروش در ازای کاهش 10 میلیارد ریالی بهای تمام شده ، موجب شده تا 24 ریال از سود شرکت کاسته شود. البته شرکت روی هزینه های مالی کنترل خوبی داشته و ادامه این وضعیت می تواند سبب برگشت تعدیل منفی و افزایش سود شرکت در گزارشات آتی گردد. کمافی سابق معتقدیم که این گروه در بازه زمانی 3 – 4 ماهه می تواند بازدهی مناسبی داشته باشد. بحث مشوق های صادراتی و عرضه زیر مجموعه پگاه در کنار تلاش شرکت ها برای دریافت افزایش نرخ از مهمترین دلایلی است که می تواند توجه بازار به گروه مذکور را جلب نماید.

ب) در گروه پتروشیمی ، پارسان یکی از نمادهایی است که این روزها کُند حرکت می کند اما می تواند با خبرهای مثبت و حرکت پالایشی ها ، به روند حرکتی خود سرعت ببخشد. این شرکت که اخیرا سود خود را با تعدیل مثبت از سطوح 322 ریالی به 370 ریال افزایش داده ، قصد دارد سهام خود در پتروشیمی مارون را ( معادل 7 درصد ) به قیمت پایه هر سهم 33.000 ریال به فروش برساند. گفتنی است بهای تمام شده این 280 میلیون سهم در پرتفوی پارسان به ازای هر سهم 4.110 ریال می باشد و این شرکت از محل فروش پتروشیمی مارون به ازای هر سهم حداقل 199 ریال بر میزان سود خود خواهد افزود. البته از میزان تعدیلی که پارسان می دهد ، تنها 20 درصد آن تقسیم خواهد شد و مابقی آن صرف افزایش سرمایه می گردد. به نظر پارسان در میان مدت پتانسیل خوبی برای رشد خواهد داشت اما روند حرکتی سهم طاقت فرساست. در کنار پارسان ، غدیر کمتر از 110 تومانی نیز ریسک خاصی ندارد. هلدینگ غدیر این روزها به واسطه زیر مجموعه های پتروشیمی ، سیمانی و معدنی در موقعیت خوبی قرار داشته و می تواند به مرور از لاک دفاعی خود خارج گردد.

ج) در گروه کانی های غیر فلزی و نسوزها ، بازار نیمچه توجهی به برخی از نمادها از جمله کفرا ، کسرا ، کاذر و ... دارد. در این بین کسرا از نظر نموداری در محدوده 303 تومانی کف حمایتی خوبی داشته و می تواند یک حرکت نوسانی رو به جلو داشته باشد. البته از نظر بنیادی عملکرد ماه های ابتدای سال در کسرا چندان جالب نیست. این شرکت در 3 ماه اول 41 ریال معادل 11 درصد از سود 363 ریالی خود را محقق کرده در فروش نیز 92 میلیارد ریال از رقم پیش بینی شده 424 میلیارد ریالی را پوشش داده است. به نظر کسرا برای نوسان بد نیست اما خرید با حجم بالا و نگاه بلند مدتی شاید چندان جذاب نباشد. در این گروه کفپارس اگر کمی اصلاح بزند ، او هم می تواند کزینه مناسبی برای نوسان گیری باشد.

د) در گروه حمل و نقلی ، توریل هر از چند گاهی نوسان می کند اما متاسفانه نوسانات سهم کوتاه و ضعیف است. البته جدی شدن عرضه اولیه یکی از زیر مجموعه ها می تواند نوسانات بلند تری را در سهم ایجاد نماید. خصوصا که شنیده می شود توریل قراردادهای حمل جدید با نرخ های مناسب منعقد نموده است. در سوی دیگر حکشتی پس معاملات بلوکی و قرار گرفتن شرکت بازرگانی طرح آفرین تجارت پارس در ترکیب سهامداری ، معاملات بهتری را تجربه می کند. البته امروز یک بلوک دیگر نیز جابجا شد و یک شخص حقیقی خریدار بلوک 60 میلیون سهمی حکشتی بود. به نظر سهم را باید بیشتر زیر نظر داشت. محدوده 290 – 320 تومان ، کف حمایتی حکشتی می باشد.

ه) در گروه رایانه و اطلاعات فشار عرضه بالا بود و اکثر نمادها با افت قیمت به کار خود خاتمه دادند. در این گروه قرار است روز سه شنبه یک عرضه اولیه کوچک داشته باشیم. شرکت مبین وان کیش با نماد «اوان» ، سهمی است که قرار است به زودی پا به عرصه فرابورس بگذارد. این شرکت که سرمایه 100 میلیارد ریالی دارد ، سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 533 ریالی پیش بینی نموده و در دوره 3 ماهه نیز 145 ریال معادل 27 درصد آن را پوشش داده است. عمده درآمد «اوان» از محل خدمات ارزش افزوده بر بستر تلفن همراه و تلفن ثابت می باشد. گفتنی است ، مقایسه عملکرد این شرکت با دوره مشابه سال گذشته حکایت از افزایش به ترتیب 23 درصدی مبلغ فروش و ارائه خدمات ، 120 درصدی سود عملیاتی و 107 درصدی سود خالص دارد. 10 درصد از سهام «اوان» معادل 10 میلیون سهم روز سه شنبه عرضه اولیه خواهد شد.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.806 – 3.816 تومان

ب) یورو : 4.545 – 4.560 تومان

ج) درهم امارات : 1.040 – 1.048 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.208.000 – 1.218.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24