Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در ادامه تغییرات مدیریتی در زیرمجموعه های گروه مالی ملت و بعد از شرکت های تامین سرمایه ملت ، کارگزاری بانک ملت ، سرمایه گذاری معین ملت و اطلاع رسانی ملت بازار اینک مدیرعامل واسپاری ملت هم تغییر کرده است.بورس ٢۴ بیش از دو هفته پیش با صالحی تبار مدیرعامل این لیزینگ گفت و گویی داشته که هم اکنون از نظرتان می گذرد...

آخرین گفت و گوی صالحی تبار در مقام مدیرعامل واسپاری ملت / لیزینگی ها بالا ندارند ، البته فعلا...

بورس24 : سی سال از قدمت صنعت لیزینگ در کشور می گذرد ، در این مدت مشکلات و چالش های زیادی بر سر راه این صنعت موجب شده که سرعت حرکت آن در مواقعی کند و یا در مواردی متوقف شود. این صنعت گرچه در رده موسسات اعتباری محسوب می شود اما، در ایران معیارهای یک موسسه اعتباری از جمله پرداخت تسهیلات با سقف بالا و یا معافیت مالیتی را ندارد.

محرک بعدی افزایش حجم عملیات لیزینگ، مالیات است. این مورد به خصوص در ایالات متحده آمریکا نقش موثری در افزایش ضریب نفوذ لیزینگ (نسبت سرمایه گذاری های انجام شده از طریق لیزینگ به کل سرمایه گذاری های انجام شده در یک اقتصاد) دارد. در حالی که در کشور ما، به عنوان یک دست انداز یاد می شود و به نوعی هیچ گونه صرفه جویی مالیاتی برای این صنعت در نظر گرفته نشده است.

گرچه شرایط رکودی در جامعه و سایر مشکلات و چالش ها بر  کاهش سطح عملکرد این صنعت تاثیر گذار بوده، اما باز هم باید توانایی شرکت های لیزینگ در طراحی و ارائه محصولات و خدمات توسط خود شرکت ها به منحصه ظهور گذاشته شود. در ادامه با محمد صالحی تبار مدیر عامل شرکت واسپاری ملت در  خصوص مشکلات این صنعت به گفت و گو نشسته ایم. از زمان تهیه این گفت و گو بیش از دو هفته می گذرد و در همین اثنا گفته می شود که مدیرعامل واسپاری ملت تغییر کرده و صالحی تبار صندلی خود را به فرد دیگری داده است!

مشکلات صنعت لیزینگ طی سال های اخیر چه بوده است؟

یکی از بخش های مهم کشور صنعت لیزینگ است؛ که به دلیل بانک محور بودن نظام مالی از رشد و توسعه مناسبی برخوردار نشده است. با وجود فعالیت در بازار سرمایه تغییرات زیادی داشته ولی به واسطه ابزارها و قوانین و مقرارات محدود کننده در مقابل بازار پول حرفی برای گفتن ندارد. این در حالی است که واسپاری ملت و دیگر لیزینگ ها مجبور به دریافت تسهیلات با نرخ های بالا هستند و این شرکت عمده منابع مالی را با نرخ 22 درصد از بانک ملت دریافت می کند که این هزینه بالا قدرت رقابت را از این صنعت گرفته است و موجب ضعیف ماندن این شرکت ها در مقایسه با بازار پول شده است.

چشم انداز آینده را چگونه می بینید؟

یکی از اجزای نهاد های مالی لیزینگ ها هستند که  سرمایه های بالایی ندارند. نهاد های معتبر بین المللی ازجمله صندوق بین المللی پول رشداقتصادی ما را تقریبا 4 درصد درنظر می گیرند که سهم صنعت لیزنگ هم از این کیک، بسیار کم است. ما انتظار داریم با توجه به روند مثبت اقتصاد صنعت لیزنگ هم چشم انداز مثبتی داشته باشد و فعالیت های ما نیز در سال جاری بیش از سال های گذشته باشد.

لیزنیگی ها هم بنگاه داری می کنند؟

شرکت واسپاری ملت در سال 89تشکیل شده و در طول سال های گذشته به شدت دچار تغییرات مدیریتی بوده است.همچنین شرکت با موانع قانونی همراه شده و اقداماتی که سهامدار عمده در جهت واگذاری سهام  انجام داده ، شرکت را به عرضه سهام منوط کرده است. هر چند این دیدگاه اشتباه است و لیزینگی ها بنگاه داری نمی کنند، بلکه در راستای گسترش خدمات مالی و تکمیل زنجیره ارزش بانک ها  فعالیت دارند یعنی  وجودشان به گسترش کیفیت خدمات بانک کمک می کنند.  

پس با این توصیف شما نیز مشمول خروج از بنگاه داری هستید؟

سهامدار عمده ملکف شده که سهام خود را کاهش دهد و چون در سال های گذشته به دلیل شرایط حاکم اتفاقی در بازار این صنعت نیفتاده ، در نتیجه امکان واگذاری این حجم از سهام در بازار کنونی هم وجود ندارد،در نتیجه بر همین اساس فعالیت های قانونی شرکت دچار اختلال شده است.از این رو تامین مالی و انعقاد قرارداد امکان پذیر نبوده و یا به سختی انجام می شود که باعث شده حجم عملیات شرکت کاهش داشته باشد.البته عملکرد گذشته شرکت نیز بی تاثیر نبوده است. در حال حاضر نیز تلاش کرده ایم با مهلت 6ماهه ای که از بانک مرکزی گرفته ایم مشکلات شرکت را حل و فصل نماییم و بتوانیم در این مدت واگذاری سهام را انجام دهیم . همچنین  برخی از این مطالبات معوق هم با فرایند و روند خوبی در حال وصول است که باعث شده در سه ماه امسال عملکرد خوبی داشته باشیم.

آیا لیزینگی ها می توانند در همه رشته ها از جمله "مسکن"عملیات واسپاری انجام دهند ؟

لیزینگی ها می توانند در صنایع حمل و نقل زمینی، هوایی، ریلی، دریایی و خودرو های سبک و سنگین و یا تجهیزات و ماشین آلات و در صنعت  ساختمان فعالیت داشته  باشد که هیچ کدام از لیزینگ ها وارد این حوزه ها نشده اند. به نوعی با توجه به شرایط جامعه ما عمده فعالیت لیزینگی ها در صنعت خودرو است.

به نوعی این یک دستورالعمل است؟

لیزینگ، صنعت نوپایی است و محدودیت ها و چالش های زیادی دارد که مهمترین مشکل در دستورالعمل بانک مرکزی لحاظ شده است. طبق دستور العمل بانک مرکزی شرکت های لیزینگ از ورود به فعالیت لیزینگ عملیاتی و ورود به بخش مسکن منع شده اند و یا فعالیت لیزینگ ها را محدود به سرمایه کرده اند در نتیجه امکان پرداخت بالای تسهیلات به مشتری وجود ندارد.

نسبت سرمایه گذاری به بازده واسپاری ملت متناسب است؟

وقتی نگاهی به پرتفوی سرمایه گذاری شرکت واسپاری ملت می اندازیم بزرگترین حجم نقدینگی در تامین سرمایه بانک ملت حبس شده است که این رقم می توانست در سایر زمینه ها و صنایع با برگشت سرمایه بهتر و سودآوری بالا سرمایه گذاری شود. مطابق آخرین بودجه کل پرتفوی بورسی و غیر بورسی شرکت حدود 300 میلیارد تومان است که سهم شرکت از این سرمایه گذاری تنها 3 میلیارد تومان سود است و این بازدهی اندک دلیلی بر عدم استفاده بهینه از منابع در شرکت های لیزینگی است.

به چه دلیلی صنعت لیزینگ معاف از مالیات، نیست؟

لیزنگ به عنوان موسسه اعتباری و نهاد مالی است و قانون گذار موسسات اعتباری را معاف از مالیات دانسته اند در حالی که صنعت لیزینگ معاف از مالیات نیست و این موضوع به خودی خود قیمت تمام شده لیزنگ ها را افزایش می دهد از طرفی لیزینگ های غیر مجازی هستند که بدون هیچ نظارتی کار فروش اقساطی و لیزینگ را انجام می دهند. نبود موسسات اعتباری رتبه بندی معضل اصلی نظام مالی است که ما نیز به دلیل نبود آن آسیب می بینیم. علی رغم این لیزینگ صنعتی است که ساختار سازمانی گستره نظام مالی مانند بانک ها را ندارد، در حالی که این صنعت تنها نهاد مالی است که هم در بازار کالایی و مالی فعالیت دارد و این دو نهاد را به هم متصل کرده است. از این رو دو طرف عرضه و تقاضا را همزمان تحریک کرده و تعادل را در بازار های کالایی ایجاد می کند.

اگر از مشکلات صنعت عبور کنیم ، وضعیت شرکت را چگونه می بینید؟

 ما با توجه به چشم انداز اقتصادی چشم انداز شرکت را  مثبت دیده ایم ، به طوری که پیش بینی سود هر سهم در سال مالی 95-96را 2 برابر و 30درصد از پیش بینی را در سه ماه محقق کرده ایم .قراردادهای منعقد شده هم مشکلات ما را مرتفع کرده و حجم عملیات در سه ماه امسال ،  در 4سال گذشته بی سابقه بوده است.

هزینه های مالی شرکت نیز نسبت به گذشته کاهش داشته است ؟

هزینه های مالی گذشته را کاهش داده ایم. هزینه 4 میلیاردی به یک میلیارد تومان رسیده است. حجم منابعی که تجهیز کرده ایم قابل توجه بوده و قراردادهایی که با شرکت ها بسته ایم و تغییر شیوه فروش در وضعیت شرکت تاثیر گذار بوده است.افزایش فروش شرکت به دلیل همین قراردادها با خودروسازی ها بوده که البته تغییر شیوه فروش نیز موثر بوده است. البته در کنار همه این موارد باید به ضعف نقدینگی در شرکت طی سالیان اخیر اشاره نمود که علیرغم روند کنونی شرکت در فروش و سودآوری، تاخیر در پرداخت سود سنوات اخیر در مهلت مقرر سازمان بورس نشان دهنده تزلزل در نقدینگی موجود در شرکت طی سالیان اخیر می باشد و به همین دلیل توجه به شرایط واقعی سودهای شناسایی شده و بهبود وضعیت نقدینگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در مورد هزینه های مالیاتی هم توضیح می دهید؟

بدهی مالیاتی  214میلیارد یکی از مشکلات گذشته شرکت بوده است . همچنین مالیات ارزش افزوده سال های 91-93 شرکت 60میلیارد تومان است اما با مذاکراتی که در حضور رئیس کل سازمان مالیاتی و ممیزین مالیاتی داشتیم احتمال بخشودگی مالیاتی وجود دارد.

برنامه برای خرید هواپیما به صورت مشارکتی دارید؟

در حال حاضر با توجه به موارد قانونی و  موانع و محدودیت ها یک شرکت لیزینگ چنین کاری را انجام نمی دهد و اگر بخواهیم وارد این صنعت شویم چاره ای جز فعالیت سندیکایی نیست. در هر حال واسپاری ملت  صحبت هایی برای لیزینگ  هواپیماهای کوچک و یا هلی کوپتر داشته است.

مشکلات دریافت تسهیلات شرکت به کجا رسید؟

عدم کاهش نرخ سود بانکی  موجب شده کسانی که تسهیلات دریافت می کنند با مشکل تامین مالی مواجه شوند.  تامین مالی ما نیز با توجه به محدودیت ها به گونه ای است که  فقط از بانک خودمان تامین مالی می کنیم ولی با رفع محدودیت ها می توانیم از بانک های دیگر نیز تسهیلات دریافت نمائیم.

در مورد آخرین وضعیت قرار دادها توضیح می دهید؟

قرارداد با خودرو سازی های داخلی از جمله پارس خوردو، سایپا ، سایپا دیزل،  زامیاد و ایران خودرو به طور مستمر وجود دارد.  هدف این است که همکاری با تامین کنندگان داخلی در اولیت باشند در عین حال تلاش برای همکاری با شرکت های خارجی از جمله  بنز، BMWو VOLVO ادامه دارد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24