Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ثبات اخیر در بازار سبب شده سرمایه گذاران به این موضوع فکر کنند که جهت گیری قیمت ها در هفته های آینده در چه جهتی خواهد بود. این سوالی مهم است که پاسخ آن بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد داشت. در مطلب حاضر ..

فعالان بازار فلزات پایه، فولاد و سنگ آهن بخوانند

در هفته ای که گذشت، شاخص های مالی و قیمت مواد خام تغییرات بزرگی نداشت و این در حالی است که اخبار متعدد و مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر شد. برخی اخبار از جمله گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته، مثبت بود و سبب تغییرات بزرگ تر در بازار طلا و ارزش دلار شد. اما در بازار فلزات پایه نوسان ها محدود بود و برخی شاخص های مالی در بورس های بزرگ تغییرات اندک داشتند. همچنین قیمت نفت خیلی تغییر نکرد. ثبات نسبی در بازارهای مختلف طی هفته گذشته حاصل تمایل سرمایه گذاران به تامل و بررسی شرایط بود. در هفته پیش رو داده هایی از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر می شود اما گزارش هایی که از اقتصاد چین در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد تاثیری بزرگ بر بازار فلزات پایه، سنگ آهن و فولاد خواهد داشت و به همین دلیل این هفته سرنوشت بازار این مواد خام تااندازه زیادی مشخص خواهد شد. در دو هفته اخیر سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کرده اند اما به تدریج بر میزان فعالیت آنها افزوده خواهد شد. برخی ابهام ها درباره وضعیت شاخص های اقتصادی در آمریکا از میان رفته و با مشخص شدن وضعیت شاخص های مهم اقتصادی در چین، دیگر نیازی به انتظار و احتیاط نیست. کارشناسان معتقدند این هفته جهت گیری بازار مواد خام مشخص خواهد شد. هفته گذشته قیمت سنگ آهن اندکی رشد کرد و به محدوده 74 دلار در هر تن رسید.

احتمال کاهش قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.5 درصد و یک درصد افزایش به 52.3 دلار و 49.5 دلار در هر بشکه رسید. رشد قیمت ها به رغم افزایش ارزش دلار رخ داد البته عملکرد بازار نفت در روزهای اخیر مثبت نبوده است. احتمال کاهش صادرات نفت عربستان یک عامل حمایت از قیمت هاست. نکته مهم این است که نهادهای تحلیلگر معتقدند بازار به زودی به تعادل نخواهد رسید در نتیجه هر گونه افزایش قیمت ها زودگذر و اندک خواهد بود. در هفته های اخیر تغییری در عوامل موثر بر بازار نفت ایجاد نشده است: برنامه کاهش عرضه نفت نتوانسته به اهداف خود برسد، تولید نفت شیل در آمریکا در حال افزایش است و میزان ذخیره نفت آمریکا در سطوح بالا قرار دارد البته اخیرا از آن کاسته شده است. اگر در هفته های اخیر اوپک و برخی تولیدکنندگان نفت بر سر کاستن میزان بیشتری از عرضه به توافق برسد یا ثابت شود میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه بالا بوده است قیمت نفت در محدوده های کنونی باقی خواهد ماند. تحلیلگران بانک بارکلیز معتقدند در سه ماهه کنونی قیمت نفت کاهش خواهد یافت و پایین تر از سطوح کنونی قرار خواهد گرفت. از دید کارشناسان این بانک افزایش تولید نفت در آمریکا عامل اصلی فشار بر قیمت هاست. در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی، قیمت نفت برنت به 54 دلار افزایش خواهد یافت. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی کاهش مواجه شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

کاهش هفتگی قیمت فلز زرد

روز جمعه قیمت طلا با 10 دلار کاهش به 1259 دلار در هر اونس رسید. رشد ارزش دلار تحت تاثیر گزارش های مثبت از بازار کار آمریکا، عامل اصلی کاهش قیمت طلا بود. البته عملکرد طلا در هفته های اخیر در مجموع مثبت بوده است. برای هفته پیش رو، پیش بینی شده ارزش دلار کاهش یابد و اگر چنین شود می توان به افزایش قیمت طلا امیدوار بود. روز گذشته رشد شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی و آمریکا یک عامل دیگر کاهش قیمتت طلا بود. بانک مرکزی آمریکا که در سال جاری میلادی تاکنون 2 بار نرخ های بهره را بالا برده قصد دارد در ماه سپتامبر یعنی ماه آینده، یک بار دیگر این اقدام را انجام دهد. هر خبر مثبت از اقتصاد سبب می شود احتمال افزایش نرخ های بهره بیشتر شود و ارزش دلار رشد کند عاملی که بر قیمت طلا فشار وارد می کند. این هفته نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته میلادی اعلام می شود. رشد نرخ تورم یک عامل مثبت است که سبب می شود بانک مرکزی تمایل بیشتری به بالا بردن نرخ های بهره پیدا کند. روز جمعه قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در سطح 16.29 دلار، 967 دلار و 882 دلار نوسان کرد. در هفته ای که گذشت قیمت طلا حدود 10 دلار در هر اونس کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در هفته گذشته نشان داده شده است:

خبرهای مثبت و منفی و انتظار سرمایه گذاران

آسیا. روز جمعه شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیایی نوسان های محدود داشت زیرا سرمایه گذاران منتظر انتشار گزارش وزارت کار آمریکا بودند. همچنین در هفته پیش رو، گزارش های مهم از اقتصاد چین منتشر می شود و سرمایه گذاران ترجیح داده اند تا مشخص شدن محتوای این گزارش ها با احتیاط رفتار کنند. موضوع تنش های تجاری بین چین و آمریکا همچنان مطرح است و بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر می گذارد. البته بعید است دولت آمریکا اقدامات بزرگ برای مقابله با آنچه که رفتار بد تجاری چین می نامد انجام دهد. سرمایه گذاران آسیایی این روزها بر گزارش عملکرد شرکت های بورسی نیز تمرکز کرده اند.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی رشد کردند. افزایش قیمت نفت و گزارش های مثبت از عملکرد شرکت های بورسی سبب شد آنها ریسک بالاتری بپذیرند. هفته گذشته گزارش های منتشر شده از بخش های مختلف اقتصاد منطقه یورو در مجموع مثبت بود. این هفته نیز گزارش ها دیگری در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. دیدگاه کلی سرمایه گذاران درباره وضعیت اقتصادی در منطقه یورو مثبت است. البته در انگلستان هشدارهایی درباره تبعات جدایی این کشور بر اقتصاد مطرح شده است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند. افزایش قیمت نفت و گزارش مثبت از بازار کار سبب شد شاخص متوسط صنعتی داوجونز به رکورد جدیدی برسد. ریسک های سیاسی همچنان وجود دارد اما به نظر می رسد تاثیر آن بر رفتار سرمایه گذاران کمتر شده است. در هفت ماهی که از استقرار ترامپ در کاخ سفید می گذرد حرکتی به سمت اجرای وعده هایی که او در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری داد صورت نگرفته است. البته سرمایه گذاران در بورس آمریکا درباره آینده امیدوار هستند. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا اندکی افزایش یافت و در محدوده 2475 واحد قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در هفته گذشته نشان داده شده است:

بازار ثبات داشت

روز گذشته قیمت فلزات پایه نوسان قابل ملاحظه نداشت و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 6370 دلار و 2830 دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب در محدوده 10350 دلار، 1900 دلار و 2350 دلار نوسان کرد. هفته گذشته خبرهای زیادی از اقتصاد چین منتشر نشد اما در هفته پیش رو تعداد زیادی گزارش از اقتصاد این کشور که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه در جهان است در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت و بر همین مبنا، تحلیلگران معتقدند نوسان در قیمت فلزات پایه افزایش خواهد یافت. قیمت این فلزات در هفته ای که گذشت خیلی تغییر نکرد زیرا از یک سو داده های جدید از اقتصاد چین منتشر نشد و از سوی دیگر وضعیت ذخیره در بورس های فلزی تقریبا بدون تغییر بود. رشد اخیر قیمت فلزات پایه سبب شد برخی کارشناسان نسبت به اصلاح بازار و کاهش قیمت ها هشدار دهند. این پیش بینی هنوز تحقق نیافته اما بعید نیست شاهد کاهش قیمت ها باشیم بویژه اگر خبرهای منفی از اقتصاد چین منتشر شود. اگر آنطور که پیش بینی شده، ارزش دلار این هفته کاهش یابد قیمت ها حمایت خواهد شد. تصمیم های دولت چین در خصوص کاهش مازاد ظرفیت تولید و برنامه هایی که در زمینه توسعه زیرساخت ها اجرا می شود نیز بر قیمت فلزات پایه تاثیر دارد. اکثر تحلیلگران معتقدند در ماه های آینده قیمت این فلزات در خوشبینانه ترین حالت نمی تواند خیلی بالاتر از ارقام کنونی باشد. در ماه گذشته میلادی (ژوییه) عملکرد بازار فلزات پایه در مجموع مثبت بود. در هفته ای که گذشت، قیمت مس حول رقم 6370 دلار نوسان کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان محدود شاخص دلار

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافت و این افزایش حاصل انتشار گزارش های مثبت از بازار کار آمریکا بود. در دو روز پایانی هفته، دو گزارش از سوی وزارت کار آمریکا منتشر شد که نشان داد شرایط بازار کار در هفته و ماه گذشته میلادی بهتر شده است. روز گذشته اعلام شد ماه پیش 209 هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی ایجاد شده و نرخ بیکاری با 0.1 درصد کاهش به 4.3 درصد رسیده که پایین ترین میزان در 16 ماه اخیر است. از آنجا که بهبود شرایط بازار کار یکی از شرایط افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکاست و افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار منجر می شود روز جمعه شاهد افزایش ارزش دلار بودیم. برای هفته پیش رو تحلیلگران پیش بینی کرده اند ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش خواهد یافت. متوسط نسبت یورو به دلار 1.1873 و متوسط نسبت پوند به دلار 1.3085 پیش بینی شده است. در هفته های اخیر برخی گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا سبب شد درباره افزایش نرخ های بهره در این کشور در ماه آینده میلادی تردیدهایی پدید آید و این عاملی برای فشار بر ارزش دلار بوده است. همچنین به نظر می رسد بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ ها عجله ای ندارد. در هفته پیش رو گزارش های مختلف از اقتصاد آمریکا منتشر می شود اما گزارش نرخ تورم در ماه گذشته میلادی اهمیت بالایی دارد زیرا افزایش این نرخ یکی از شرایط بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ های بهره است. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا اخیرا درباره رشد کند نرخ تورم ابراز نگرانی کرده است. پایین باقی ماندن نرخ تورم مانعی در برابر افزایش نرخ های بهره است. در هفته ای که گذشت ارزش دلار در برابر یورو اندکی کاهش یافت و نسبت یورو به دلار در سطح 1.1771 قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24