Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در اخبار این گروه در حال حاضر همچنان مشکلات کشور چین برای ورود ارز به ایران وجود دارد و علیرغم رایزنی بخش خصوصی و دولت اتفاق مثبتی در این زمینه نیفتاده است و پتروشیمی ها قصد دارند

وقتی انتظارات رنگ می بازد!!!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت فولاد (بخش اول)
  • بررسی تکنیکال
    • شیراز
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت فولاد (بخش اول)

فولاد به عنوان صنعت مادر چندین سال متوالی در رکود به سر می برد و عرضه و تقاضای آن در حالتی ضعیف قرار داشت اما اخیرا با بهبود نسبی تقاضا، شاهد رشد قیمت بهای فولاد به واسطه رشد قیمت های جهانی هستیم. در طی حدود یک یا دو ماه اخیر رشد قابل توجه نرخ انواع مقاطع فولادی از میلگرد و تیرآهن تا ورق و تختال و شمش، بازار فولاد را در داخل کشور با تحرکاتی معنادار همراه کرده است. این تورم به شرط ورود نقدینگی به چرخه های صنعت می تواند موجب رونق دوباره گردد که از این جهت تداوم تقاضا برای شرکت های فولادی را به همراه خواهد داشت. با توجه به این تحولات بزرگ و قابل توجه، در چند بخش صنعت فولاد را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بهترین شرکت های این گروه را با توجه به مطلوبیت ریسک و بازدهی برای سبد سهام خود انتخاب نمایید.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) شیراز

پتروشیمی شیراز پس از برگزاری مجمع با روندی منفی تا حمایت و کف تاریخی خود یعنی 190 تومان افت قیمتی را تجربه کرد. این سهم در حالی در محدوده 190 تا 200 تومان کم ریسک توصیف می شود که حد ضرر 185 تومانی را برای خریداران سهم می توان پیشنهاد داد.

در صورت آغاز روند صعودی نخستین مقاومت سهم در کوتاه مدت در نزدیکی 235 تا 245 تومان قرار دارد که می تواند مانع از رشد بیشتر گردد لیکن مقاومت میان مدت بعدی قله پیشین در نزدیکی 275 تومان قرار دارد که احتمال لمس این سطح در میان مدت دور از ذهن نیست. در صورت نیاز در آینده این تحلیل بروزرسانی خواهد شد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در آخرین روز هفته مراسم تنفیذ ریاست جمهوری آغاز شد که مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی، خاطرنشان کردند: یکی از موارد اهمیت این مراسم، آغاز دوره مدیریتی جدید در کشور است که امید می‌رود رئیس‌جمهور محترم و مسئولان همراه ایشان در دوره جدید، با ابتکار ها و توانمندی‌هایِ بیش از گذشته، مطالبات مردم را برآورده و آنان را خرسند کنند. رهبری سه عامل معیشت مردم، تعامل گسترده با دنیا و ایستادگی مقابل سلطه طبان را مهمترین اقدامات دولت دانستند. همچنین رئیس جمهور در این مراسم در سخنانی با اشاره به اینکه «برای ساختن آینده ناگزیر به تکیه بر توانمندی‌ داخلی هستیم»، گفت: «دولت تلاش می‌کند مردم به حقوق خود دست یابند؛ ریشه‌کنی مفاسد و تورم،‌ دستیابی به بازارها و رشد اقتصادی، دسترسی به اطلاعات، برابری در برابر قانون، آینده‌ مطمئن، اظهارنظر و دانستن حق مردم است و جز با همدلی، اعتدال و اصالت دادن به قانونگرایی حاصل نخواهدشد. مردم در انتخابات اخیر دوباره با رهبری، نظام و منتخب خود تجدید پیمان کردند و اکنون بار مسوولیت بر دوش ماست؛ ما هم باید اعلام کنیم برای سربلندی اسلام، نظام و مردم آمده‌ایم.

اما مراسم تحلیفروزشنبه با حضور دستکم ۱۰ رئیس جمهوری و ۲۰ رئیس مجلس جهان و نمایندگان سیاسی ۱۵۰ کشور در ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار می شود انجام خواهد شد. از مهمترین مقامات شرکت کننده موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و چانگ سی کیون رئیس مجلس کره جنوبی از مهمترین افراد شرکت کننده در این مراسم هستند.

در این هفته در سیاست خارجه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بسته جدید تحریم هایی را که مستقیما روسیه،‌ ایران و کره شمالی را هدف قرار می دهد امضا و به قانون تبدیل کرد. ترامپ درباره برجام می گوید من چاره ای ندارم. من باید بگویم که چاره ای ندارم جز اینکه به توافق رئیس‌جمهور قبلی خودم احترام بگذارم. من فکر می‌کنم این یک توافق وحشتناک است. توافقی مضمحل کننده که من هرگز آن را امضا نمی کردم. این یک شرمساری برای آمریکا است.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

سپرده های قانونی وذخیره احتیاطی بانکها و موسسات مالی در بانک مرکزی به 131 هزار میلیارد تومان رسیده است که این میزان به نسبت رشد سپرده ها در بانکها رشد آنچنانی نکرده است که نشان از کاهش انقباض و رفتن به سمت سیاست انبساطی بانک مرکزی دارد. این امر کمک شایانی به تسهیلات دهی بیشتر بانکها می کند و اقدام موثری در سال 96 می باشد که باعث رونق یافتن و افزایش سرعت گردش پول با توجه به کاهش احتمالی سود سپرده ها در آینده نزدیک می شود. این اتفاق در حالی رخ می دهد که روند افزایش بدهی دولت به بانک‌ها تا حدی کند شده به طوری که در فروردین ماه امسال نسبت به همین ماه در سال قبل حدود ۲۱.۳ درصد رشد داشته، ولی در فروردین ماه سال ۱۳۹۵ در مقایسه با فروردین ۱۳۹۴، این رشد تا ۲۳ درصد گزارش شده بود که نشان از کاهش سرعت رشد بدهی دارد و در صورتی که دولت بتواند این رشد را متوقف کند می تواند امیدوار به بازپرداخت آن در ماههای آینده باشند.

در کنار اتفاقات بالا شاخص بهای تولیدکننده در نخستین ماه تابستان رشد قابل‌توجهی یافت. تورم ماهانه تولیدکننده برای تیرماه ۱/ ۱ درصد بوده که پس از آذر ۹۵، در قله دو ساله اخیر قرار می‌گیرد. رشد شاخص «پیش‌نگر تورم» در تیرماه می‌تواند به‌عنوان علامتی از وجود تقاضا در بازارها تعبیر شود.

برپایه توافق هیات های بانکی ایران و روسیه در مسکو، کارت های الکترونیکی پرداخت پول شتاب ایران و میر روسیه از ماه نوامبر (آبان - آذر) سال جاری در هر دو کشور قابل استفاده است. برپایه نتایج مذاکرات مسکو که با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در فدراسیون روسیه انجام شد، دو کشور برای اتصال شبکه کارت بانکی در ماه نوامبر توافق کردند و طرف روسی نیز اعلام کرد، تمامی تلاش های لازم را انجام می دهد تا درصورت امکان زودتر این طرح اجرایی شود.

محمد باقر نوبخت در آخرین نشست خبری خود در دولت یازدهم افزود: طبق قانون نفت، مرجعی که می تواند نسبت به قراردادهای نفتی اظهار نظر کند هیات عالی نظارت است. وی ادامه داد: دولت یازدهم علاوه بر نظارت این هیات عالی، تعهدی هم به منظور روزآمد کردن قراردادها برای رقابت های منطقه ای در چارچوب قانون اساسی ایجاد و مقرر کرد در این زمینه نوآوری صورت گیرد که برای این منظور از عالی ترین جایگاه رسمی نظام و از رده های کارشناسی نظرات جمع بندی شد سخنگوی دولت اظهارکرد: هیات وزیران تصویب کرد اگر قراردادی در این چارچوب عمل شود هیات دیگری نیز می بایست تطبیق قراردادها را مورد بررسی قرار دهد و قراردادهای منعقده با چارچوب کلی که مراجع عالی نظام نظر دهند ، تطبیق دهد بنابراین هر قراردادی پیش از انعقاد می بایست توسط شورای اقتصاد تصویب شود تا از نظر مالی، فنی، اقتصادی و زیست محیطی از توجیه کافی برخوردار باشد.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ غیبت نماد خساپا در در این گروه همچنان ثمره ای جز معاملات بی رمق و رخوت گروه را در پی ندارد و نشان می دهد که تا بازگشایی این نماد علیرغم قیمتهای مناسب از اکثر نمادها نمی توان چشم امیدی به رشد گروه داشت.

در بین نمادهای این گروه دو نماد خلنت و خاهن در چند روز گذشته و پس از بازگشایی معاملات خوبی را تجربه کرده اند. در خاهن حمایت حقوقی ها و همچنین تحقق رشد 100 درصدی در چهار ماهه ابتدای سال به اضافه افزایش نرخ مناسب فروش نسبت به بودجه و در خلنت هم رشد مناسب قیمتهای فروش باعث استقبال سهامداران به آنها شده است.

از جمله مهمترین اخبار این گروه مذاکرات فشرده و پایانی رنو و ایدرو با مشارکت نگین خودرو به‌عنوان نماینده بخش خصوصی صنعت خودرو ایران برای اجرایی شدن بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو ایران می باشد تا در صورت بدست آمدن تفاهم این قرارداد با توجه به حضور وزیر خارجه فرانسه در مراسم تحلیف، رونمایی بشود.

در فلزات اساسی؛ پس از چند روز افزایش قیمت کامودیتی ها این هفته شاهد آرام گرفتن قیمت آنها در محدوده سقف قیمتی خود بودیم به گونه ای که قیمت مس در 6400 دلار و روی در محدوده 2800 دلار آرام گرفتند این اتفاق در شرایطی بود که شرکتهای بزرگ این حوزه به خصوص غول حوزه معدنی گروه انگلیسی-استرالیایی ریوتینتو با رشد 152 درصدی در سود ناخالص مواجه شد. در بازار سرمایه کشورمان در این گروه همچنان تقاضا به خصوص در گروه فولادی بالا بود و معاملات آنها روند مثبتی را طی کرد. درسنگ آهنی ها اما علیرغم روند صعودی قیمت محصولاتشان شاهد معاملات متعادلی بودیم.

در مهمترین اتفاقات این گروه مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: با ایجاد واحد فولاد سازی در جوار کارخانه فولاد اکسین و تولید مواد اولیه مورد نیاز در داخل کشور، شاهد جلوگیری از خروج حداقل 650 میلیون دلار ارز به صورت سالیانه از کشور خواهیم بود. روز یکشنبه 8 مردادماه هیات وزیران طی مصوبه ای بااحداث واحد فولادسازی در جوار کارخانه فولاد اکسین خوزستان به منظور تامین مواد اولیه (اسلب) جهت تولید ورقه‌های عریض فولادی مورد مصرف در صنعت نفت (تولید لوله‌های انتقال گاز و نفت) مشروط به تأمین زیرساخت­ های حمل و نقل ریلی کلیه محصولات کارخانه موافقت کرد.

در فولاد مبارکه هم این هفته شاهد افتتاح کارخانه گندله سازی 5 میلیون تنی فولاد سنگان خراسان وابسته به فولاد مبارکه اصفهان پس از مدت 36 ماه بودیم.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ شرکتهای این گروه که در روزهای گذشته با اعلام تعدیلات مناسب در صورتهای مالی سال 95 انتظار استقبال و رشد قیمتی از نمادهای آنها می رفت در بازگشایی خود کاملا خنثی عمل کردند و بدون تغییر قیمتی بازگشایی شدند و در ادامه هم با روند منفی روبرو بودند. این شرکتها بدون اعلام صورتهای مالی سه ماهه سال 96 به دلیل عدم دریافت نرخهای فروش خود بازگشایی شدند.

در محصولات شیمیایی؛ جو آرام همراه با معاملات کم حجم و بدون هیجان در این گروه در شرایطی رقم خورد که دو عامل افزایش قیمت محصولات در بازارهای جهانی و افزایش قیمت دلار همواره تاثیر مثبت زیادی در استقبال سهامداران در این گروه داشته است.این در حالی است که در بازارهای جهانی فعلا تحرک خاصی را از قیمتها شاهد نیستیم و قرار گرفتن در کف حمایتی و فاصله داشتن از نرخهای 6 ماه قبل تحلیلگران را از بررسی شرایط گروه برای ادامه سال با ابهام بالا رفتن مجدد یا ثبات در همین محدوده قیمتی روبرو کرده است. لیکن در بخش افزایش قیمت دلار، عمده تحلیلگران با توجه به احتمال بالا رفتن نرخ آن از این آیتم بیشتر در تحلیل خود سود می برند و امیدوارند بخشی از تعدیلات منفی که در پی در نظر گرفتن بودجه بر مبنای قیمتهای محصولات جهانی 6 ماه قبل صورت گرفته است با افزایش دلار جبران بشود.

در اخبار این گروه در حال حاضر همچنان مشکلات کشور چین برای ورود ارز به ایران وجود دارد و علیرغم رایزنی بخش خصوصی و دولت اتفاق مثبتی در این زمینه نیفتاده است و پتروشیمی ها قصد دارند در آخرین اقدام خود دست به تشکیل صرافی و انتقال پول از این طریق بکنند. همچنین این هفته شاهد توقف صادرات محصولات به ترکیه بودیم که این عمل پس از یک هفته و رایزنی ها و از بین رفتن سوء تفاهم­ها مرتفع گردیدو صادرات از سر گرفته شد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی ایران با اعلام اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که هاب آمریکا و کانادا برای تعیین قیمت متان قابل قبول هستند چرا که این کشورها در حوزه تولید و صادرات گاز به عنوان رقیب محسوب می‌شوند، تصریح کرد: اما هاب هلند و انگلیس که تولید کننده واقعی گاز نیستند و واردکننده گاز از روسیه بوده، نباید معیار قیمت گذاری و تعیین فرمول فروش خوراک متان به صنایع پتروشیمی باشند. وی افزود: درخصوص گاز اتان هم در حال حاضر قیمت به 260 دلار به ازای هر تن رسیده و این درحالی است که اتان در آمریکا با قیمت حدود 185 دلار به فروش می‌رسد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24