Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تغییرات بزرگ قیمت نفت در هفته گذشته و ثبات قیمت ها در هفته جاری سبب شده برخی پرسش ها درباره وضعیت کلی بازار این ماده خام مطرح شود. تغییرات قیمت نفت بر سهام بسیاری از شرکت های بورسی تاثیر دارد و دانستن وضعیت ..

ماجرای بازار نفت در هفته های اخیر و افق بازار

در روزهای اخیر قیمت نفت رشد قابل ملاحظه ای نداشته و در سطوحی که پایان هفته گذشته مشاهده شده نوسان کرده است. هفته پیش قیمت نفت بیش از شش دلار در هر بشکه افزایش یافت و این رشد قابل ملاحظه سبب شده برخی تحلیلگران نسبت به اصلاح قیمت ها هشدار دهند.

بانک سوسیته جنرال در گزارشی جدید پیش بینی خود از متوسط قیمت نفت در سال حاری میلادی را کاهش داده است. در گزارش یاد شده آمده است امسال متوسط قیمت ها 50 دلار و سال آینده میلادی و سال 2019 بین 50 دلار تا 55 دلار خواهد بود. پیشتر این گستره 60 دلار تا 65 دلار بیان شده بود.

از دید تحلیلگران سوسیته جنرال، بالا باقی ماندن ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته بویژه آمریکا، و افزایش تولید نفت شیل در این کشور، در کنار به تعویق افتادن برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا عوامل اصلی ضعف بازار نفت در سه سال اخیر بوده اند. البته در این سال ها افزایش صادرات نفت از سوی عربستان و رشد کند تقاضای جهانی برای نفت نیز در پایین باقی ماندن قیمت ها موثر بوده است.

هفته گذشته قیمت نفت بیشترین افزایش هفتگی را در سال جاری میلادی داشت زیرا از یک سو عربستان وعده داده از صادرات نفت خود می کاهد و از سوی دیگر ذخیره نفت آمریکا در مسیر کاهش تدریجی قرار گرفته است. کاهش ارزش دلار نیز در رشد قیمت ها موثر بود. عامل دیگر، کاهش ذخیره بنزین در آمریکا در آستانه به اوج رسیدن مصرف تابستانی برای مسافرت هاست.

کارشناسان بازار نفت به کند شدن روند افزایش تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا در هفته های اخیر به عنوان یک عامل رشد قیمت ها اشاره کرده اند. با آنکه تعداد این چاه ها در بیش از یک سال اخیر پیوسته افزایش یافته اما اخیرا سرعت افزایش کمتر شده است.

این هفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش خود اعلام کرد هفته قبل میزان ذخیره نفت این کشور 1.5 میلیون بشکه کاهش یافته در حالیکه پیش بینی شده بود میزان کاهش حدود 3 میلیون بشکه باشد. این خبر فشارهایی بر قیمت نفت وارد کرده است.

نکته مهم که کارشناسان بازار به آن اشاره می کنند این است که رشد تقاضا برای نفت امسال و سال آینده زیاد نیست. در واقع پیش بینی شده در سال جاری میلادی 1.5 میلیون بشکه بر مصرف جهانی نفت اضافه خواهد شد. از سوی دیگر تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا توانسته اند خود را با قیمت ها پایین سازگار کنند یعنی هزینه تولید آنها کاهش یافته است.

پیش بینی ها حاکی است بر تولید نفت در آمریکا و چند کشور دیگر افزوده خواهد شد. در شرایطی که رشد تقاضا کند است افزایش تولید فشاری قابل ملاحظه بر قیمت ها وارد می کند.

برنامه کاهش عرضه نفت که از سوی اوپک و برخی تولیدکنندگان دیگر از جمله روسیه در حال اجراست باید تغییراتی کند تا موثر واقع شود. طبق این برنامه، از ابتدای سال جاری میلادی 1.8 میلیون بشکه از عرضه نفت کشورهای یاد شده کاسته شده و قرار است این برنامه تا مارس سال آینده میلادی ادامه یابد.

برنامه یاد شده تاکنون تاثیر مورد نظر را در بر نداشته و مدتی است برخی کارشناسان می گویند میزان کاهش عرضه باید به 3 میلیون بشکه افزایش یابد. ابتدای هفته قبل عربستان در نشست نفتی سنت پترزبورگ وعده داد از صادرات نفت خود خواهد کاست. ناظران بازار در باره تحقق این وعده تردیدهایی دارند در نتیجه میزان افزایش قیمت ها اندک بوده است.

دیدگاه ها درباره افق بازار نفت متفاوت است و هنوز اتفاق نظری در این زمینه ایجاد نشده است زیرا عوامل موثر بر قیمت ها متعدد هستند و چند وقت یک بار تلاش هایی از سوی تولیدکنندگان نفت برای بالا بردن قیمت ها انجام می شود. امروز قیمت نفت برنت و نفت آمریکا کاهش یافته و به ترتیب در سطح 51.6 دلار و 48.6 دلار در هر بشکه قرار گرفته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24