Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کارشناسان معتقدند با رفع برخی ابهام ها که اکنون گریبانگیر سرمایه گذاران است و شفاف شدن فضای فعالیت، تحولاتی بزرگی تر از آنچه در روزهای اخیر مشاهده شده در بازار رخ خواهد داد. لازم نیست زیاد منتظر بمانید ..

بازار در آستانه تحولات بزرگ تر قرار گرفته است

روز گذشته نوسان در شاخص های مالی و قیمت مواد خام بجز سنگ آهن، بزرگ نبود: ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافت، در بازار فلزات پایه قیمت ها نوسان بزرگی نداشت و اندکی رشد کرد، در بازار نفت و شاهد رشد اندک قیمت ها بودیم. عملا بازارهای جهان در وضعیت استراحت قرار داشتند و سرمایه گذاران ترجیح دادند منتظر داده های جدید باشند. در حال حاضر چند عامل بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر دارند: احتمال بالا باقی ماندن قیمت نفت، امیدواری به بهبود وضعیت اقتصاد چین، رونق در بازار فولاد و سنگ آهن، احتمال افزایش فشارها بر ارزش دلار، تداوم ریسک های سیاسی در آمریکا و ...

برخی تحلیلگران معتقدند ابهام ها افزایش یافته و در این شرایط، معمولا سرمایه گذاران با احتیاط رفتار می کنند. امروز تا پایان هفته، داده های مهم از اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا منتشر می شود. این احتمال وجود دارد که با مشخص شدن محتوای گزارش های یاد شده، بخشی از ابهام ها از میان برود و جهت گیری بازارها مشخص شود. احتمال هر گونه تحول در بازارهای مالی و قیمت مواد خام وجود دارد و کارشاسان معتقدند بر نوسان ها افزوده خواهد شد.

رونق نسبی بازار

امروز سه شنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا در محدوده های مثبت نوسان کرده و به ترتیب در سطح 52.8 دلار و 50.3 دلار در هر بشکه قرار دارد. روز گذشته قیمت نفت اندکی بالار رفت و یک عامل این رشد، کاهش ارزش دلار بود. البته احتمال تحریم نفتی ونزوئلا از سوی آمریکا و چند عامل دیگر در بالا باقی ماندن قیمت ها تاثیر داشتند. یک عامل، تلاش های جدیدی است که از سوی تولیدکنندگان نفت برای بالا بردن قیمت ها در جریان است. گفته شده تولیدکنندگان نفت قصد دارند هفته آینده نشستی دیگر برگزار کنند تا در آن، درباره وضعیت بازار و روش های بالا بردن قیمت ها مذاکره شود. سوال اصلی که باید پاسخ داده شود این است که تعادل بین عرضه و تقاضا چه وقت برقرار خواهد شد. حدس های مختلفی در این باره مطرح شده است. برخی کارشناسان می گویند اوایل سال آینده میلادی شاهد این تعادل خواهیم بود و نباید انتظار داشت در آینده نزدیک بازار به رونق رسد زیرا دلیلی برای افزایش نیافتن تولید نفت در آمریکا و چند کشور دیگر وجود ندارد. همچنین افزایش تقاضا برای نفت در جهان امسال حداکثر 1.5 میلیون بشکه است که رقم قابل ملاحظه ای نیست. در مقابل، برخی تحلیلگران خوشبین می گویند اگر تولیدکنندگان نفت بتوانند بر سر کاستن بیشتر از تولید خود به توافق برسند بازار رونق پیدا خواهد کرد. در هفته های اخیر بیش از 30 میلیون بشکه از ذخیره نفت آمریکا کاسته شده اما میزان این ذخیره همچنان بسیار بالاست. به نظر می رسد شرایط به گونه ایست که قضاوت درباره آینده دشوار است و باید منتظر بود تا تحولات جدید در بازار رخ دهد. نکته مهم این است که یک عامل افزایش قیمت ها، وعده عربستان درباره کاستن از صادرات نفت در ماه جاری میلادی است. باید منتظر بود و دید این وعده تحقق خواهد یافت یا نه. هرگونه خلف وعده سبب کاهش مجدد قیمت نفت می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

ثبات قیمت ها

امروز نیز قیمت طلا در حالت ثبات قرار دارد و هر اونس آن 1270 دلار معامله می شود. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر اندکی رشد کرده است. روز گذشته بازار فلزات گرانبها تحولات بزرگ نداشت و قیمت طلا عملا تغییری نکرد. در پایان معاملات، قیمت فلز زرد در محدوده 1269 دلار قرار گرفت که نسبت به ابتدای معاملات تغییری نداشت. ثبات در قیمت طلا به رغم کاهش ارزش دلار در برابر یورو و پوند و نیز کاهش برخی شاخص های مالی در بورس های بزرگ مشاهده شد و به باور برخی کارشناسان این امر نشان می دهد قیمت طلا برای عبور از سطوح کنونی و رشد، به محرک های قوی نیازمند است. قیمت طلا در سه هفته اخیر رشد کرده زیرا درباره افزایش نرخ های بهره در آمریکا در ماه آینده میلادی (سپتامبر) تردیدهایی پدید آمده و نیز ریسک های سیاسی افزایش یافته است. به نظر می رسد این عوامل بیش از این نمی توانند موجب افزایش قیمت طلا شوند. روز گذشته قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در سطح 16.84 دلار، 944 دلار و 889 دلار قرار گرفت. پیش بینی شده این هفته قیمت طلا باز هم افزایش خواهد یافت اما همه چیز به محتوای گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر می شود وابسته است. در ماه گذشته میلادی که دیروز پایان یافت قیمت طلا حدود 50 دلار افزایش پیدا کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پالادیوم در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران نگران هستند

آسیا. امروز شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیایی افزایش یافته اند. خبر منتشر شده از بخش تولید کارخانه ای چین مثبت است و اکنون امیدهای بیشتری در باره آینده وجود دارد. روز گذشته نوسان شاخص های مالی در بازارهای این قاره بزرگ نبود و سرمایه گذاران تااندازه زیادی تحت تاثیر تنش در شبه جزیره کره و نیز داده های جدید از اقتصاد چین بودند. امروز خبری از اقتصاد این کشور منتشر نمی شود اما در عوض گزارش های مهم از اقتصاد اروپا و آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. نکته مثبت این است که آزمایش موشکی کره شمالی سبب سقوط شاخص های مالی در آسیا نشد. برخی کارشناسان معتقدند سرمایه گذاران به این نوع ریسک ها عادت کرده اند بنابراین این رویدادها بی تاثیر شده است. روز پنجشنبه شاخص کایکسین از فعالیت ها در بخش خدمات چین منتشر می شود.

اروپا. روز گذشته سرمایه گذاران در بورس های بزرگ اروپایی با احتیاط رفتار کردند و به همین دلیل شاخص های مالی نوسان های محدود داشتند. این روزها شرکت های بورسی گزارش های عملکرد خود را منتشر می کنند و سرمایه گذاران با توجه به محتوای این گزارش ها تصمیم می گیرند. یکی از عواملی که می تواند از سوددهی شرکت ها بکاهد رشد ارزش یورو است. مجموعه عوامل موثر بر ارزش این ارز سبب شده نسبت آن با دلار و پوند افزایش یابد. امروز نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم امسال در مقیاس سالانه و فصلی اعلام می شود.

آمریکا. روز گذشته فقط شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا رشد کرد و به رکورد جدید رسید. افزایش قیمت نفت یک عامل حمایت برای بورس محسوب می شود اما ریسک های سیاسی از جذابیت بازار مالی می کاهند. در هفته های اخیر بر این ریسک ها افزوده شده و سرمایه گذاران با آنکه درباره آینده ناامید نیستند با احتیاط رفتار می کنند. امروز شاخص فعالیت های تولیدی در آمریکا در ماه گذشته میلادی (ژوییه) اعلام می شود و نیز تغییرات هزینه و درآمد شخصی در ماه ژوئن مشخص خواهد شد. شرایط کلی اقتصاد آمریکا نگران کننده نیست اما برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی رشد این اقتصاد را کاهش داده اند. در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی 250 در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

قیمت مس در مسیر صعود

امروز قیمت فلزات پایه نوسان های محدود داشته است. روز گذشته قیمت این فلزات بجز مس نوسان محدود داشت و قیمت مس برای مدتی کوتاه به بالای 6400 دلار در هر تن رسید اما در نهایت به زیر این رقم بازگشت. داده هایی که روز گذشته از بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در چین منتشر شد نشان داده اقتصاد این کشور به ثبات نزدیک شده و نگرانی کمتری درباره آینده وجود دارد. البته سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه می دانند که وضعیت کلی اقتصاد چین خوب است. امروز وضعیت بخش تولید کارخانه ای در منطقه یورو، انگلستان و آمریکا در ماه گذشته میلادی (ژوییه) مشخص خواهد شد. انتظار می رود محتوای این گزارش ها مثبت باشد. در روزهای اخیر سرعت رشد قیمت مس بیش از دیگر فلزات پایه بوده و تحلیلگران معتقدند کاهش ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی و پیش بینی رونق بخش زیرساخت ها در چین سبب شده بازار فلز سرخ رشدی سریع داشته باشد. در ماه گذشته میلادی که دیروز پایان یافت قیمت مس حدود ششصد دلار رشد کرد و این میزان افزایش تااندازه ای غیرطبیعی است. در ماه گذشته میلادی (ژوییه) عملکرد بازار فلزات پایه در مجموع مثبت بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ارزش دلار باز هم کاهش یافت

امروز ارزش دلار در برابر یورو تغییرات بزرگی نداشته و این طبیعی است زیرا روز گذشته فشار قابل ملاحظه ای بر ارزش دلار وارد شد و امروز سرمایه گذاران منتظر داده های مهمی هستند که از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر خواهد شد. احتمال محدود شدن برنامه های حمایتی بانک مرکزی اروپا سبب شد ارزش یورو در برابر دلار رشد کند. روز گذشته گزارش هایی که از اقتصاد منطقه یورو و آلمان منتشر شد در مجموع مثبت بود و این عامل نیز در تقویت ارزش یورو تاثیر داشت. امروز روزی مهم برای سرمایه گذاران در بازارهای ارز است زیرا گزارش های متنوع از اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا منتشر می شود. بویژه نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم امسال مهم است زیرا نشان می دهد شرایط در این منطقه به چه شکل بوده است. پیش بینی شده اقتصاد این منطقه در سه ماهه قبل در مقیاس سالانه 2.1 درصد رشد کرده باشد. شاخص دلار در یک ماه گذشته کاهش یافته و تا وقتی داده های مثبت از اقتصاد آمریکا منتشر نشود بعید است این روند معکوس شود. امروز ماه آگوست آغاز می شود و سرمایه گذاران تلاش خواهند کرد با نگاهی به وضعیت ارزهای معتبر در ماه گذشته درباره فعالیت خود در بازار تصمیم گیری کنند. در حال حاضر داده های منفی از اقتصاد آمریکا و احتمال کاهش برنامه های حمایتی بانک مرکزی اروپا دو عامل مهم است که سبب رشد ارزش یورو و کاهش ارزش دلار شده است. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24