Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

با آنکه در روزهای اخیر سود بالا نصیب عده ای از سرمایه گذاران شده و برخی کارشناسان معتقدند روند کنونی ادامه پیدا خواهد کرد اما برای درک شرایط بازار و ..

قبل از هر گونه تصمیم گیری به تصویر بزرگ توجه کنید

با آنکه هفته قبل شاخص های مالی و قیمت مواد خام رشد کردند و سود قابل ملاحظه نصیب عده ای از سرمایه گذاران شد اما روندهای صعودی ممکن است متوقف شوند زیرا بطور طبیعی پس از هر رونق، بازار اصلاح می شود. از سوی دیگر امروز گزارشی که از بخش تولید کارخانه ای چین منتشر شد نشان داد شاخص فعالیت ها کاهش یافته است. البته رقم شاخص بالاتر از 50 باقی مانده یعنی فعالیت ها در حال افزایش است اما سرعت افزایش کمتر شده است. سرمایه گذاران می دانند که وضعیت اقتصاد جهان در ماه های آینده بهتر از ماه های گذشته خواهد بود اما درباره تداوم روند افزایش شاخص ها و قیمت ها تردیدهایی وجود دارد. این هفته گزارش های متعدد و مهم از اقتصاد اروپا و آمریکا منتشر می شود و بر همین مبنا انتظار می رود شرایط در بازارها پرافت و خیز باشد. تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره در هفته پیش رو یک عامل تاثیرگذار بر رفتار سرمایه گذاران است.

نوسان قیمت ها در سطوح بالا

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی افزایش یافته و به ترتیب به 52.7 دلار و 49.8 دلار در هر بشکه رسیده است. احتمال تحریم ونزوئلا از سوی آمریکا تازه ترین عامل تقویت قیمت نفت است. قیمت این ماده خام هفته قبل بیشترین رشد هفتگی سال جاری میلادی را تجربه کرد و به بالاترین میزان در دو ماه اخیر رسید. هفته قبل چندین عامل از جمله کاهش ارزش دلار و وعده عربستان در باره کاستن از عرضه نفت خود سبب شد بازار رونق یابد. این هفته نیز همان عوامل بر قیمت ها تاثیر خواهند گذاشت. تحلیلگران می گویند اگر نفت ونزوئلا تحریم شود از عرضه آن به بازار کاسته خواهد شد و شرایط برای رشد قیمت ها فراهم می شود. در هفته های اخیر احتمال های مختلفی درباره جهت حرکت قیمت ها مطرح شده است. کارشناسان بازار می گویند هنوز مشخص نیست وعده عربستان درباره کاهش عرضه تحقق خواهد یافت یا نه و آیا ذخیره نفت آمریکا کاهش می یابد؟ افق بازار نفت به عوامل متعدد وابسته است و به همین دلیل با اطمینان نمی توان گفت طی ماه های آینده جهت حرکت قیمت ها چه خواهد بود. برای مثال با آنکه قیمت ها اخیرا رشد کرده و عوامل قدرتمند زمینه رونق بازار را فراهم کرده اند اما تحلیلگران بانک سوسیته جنرال می گویند تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار نفت بزودی تحقق نخواهد یافت و احتمال کاهش قیمت ها وجود دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران در انتظار هستند

امروز قیمت طلا بدون تغییر محسوس در محدوده 1270 دلار در هر اونس قرار گرفته است. قیمت نقره نیز تغییر بزرگی نداشته و اکنون در سطح 16.74 دلار در نوسان است. این روزها تشدید تنش های سیاسی و ژئوپولیتیک و انتشار گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا سبب شده طلا جذابیت پیدا کند. هفته پیش عملکرد طلا مثبت بود و پیش بینی شده این هفته نیز همین روند ادامه پیدا خواهد کرد. مانند هفته گذشته تغییرات ارزش دلار تحت تاثیر عوامل مختلف و نیز شرایط سیاسی بر قیمت ها تاثیر خواهند داشت. به تدریج دیدگاه نهادهای تحلیلگر درباره افق بازار طلا در سال جاری میلادی مثبت تر می شود زیرا با آنکه پیش بینی شده اقتصاد جهان در نیمه دوم امسال وضعیت بهتری خواهد داشت اما عوامل حمایت کننده انقدر قدرتمند هستند که قیمت ها بالا باقی بمانند. البته وضعیت بازارهای مالی هم بر قیمت طلا تاثیر دارد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

افزایش تاثیر تنش های سیاسی

آسیا. امروز شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیایی تغییرات بزرگی نداشته اند و سرمایه گذاران با احتیاط رفتار می کنند. گزارش منتشر شده از بخش تولید کارخانه ای چین در ماه جاری میلادی نشان داده شاخص فعالیت ها اندکی کاهش یافته است. بحران در شبه جزیره کره یک عامل ریسک گریزی سرمایه گذاران است. روز گذشته ترامپ نسبت به اقدامات دولت کره شمالی واکنش تند نشان داد و از موضع گیری چین در قبال این بحران انتقاد کرد. بعید نیست آمریکا اقداماتی علیه کره شمالی انجام دهد یا بر فشارها بر چین بیافزاید. مسلما دولت کره شمالی از اقدامات خود دست نخواهد کشید. طی روزهای آینده تحولات ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد گذاشت. البته داده های اقتصادی و وضعیت کلی بازارهای مالی جهان نیز بر شاخص های مالی در آسیا تاثیر خواهند داشت.

اروپا. از امروز سرمایه گذاران در بورس های اروپایی داده های متنوع از شاخص های اقتصادی در این قاره دریافت می کنند و بر مبنای این داده ها و گزارش عملکرد شرکت های بورسی، تصمیم گیری خواهند کرد. فردا نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم امسال منتشر می شود. این گزارش در کنار گزارش ها از اقتصادهای بزرگ عضو منطقه یورو مشخص خواهد کرد در ماه گذشته میلادی شرایط اقتصادی به چه شکل بوده است. بانک مرکزی اروپا همچنان در حال حمایت از اقتصاد منطقه یورو است و انتظار می رود این برنامه ادامه پیدا کند.

آمریکا. پیش بینی می شود تنش های سیاسی این هفته نقش بزرگ تری در وضعیت بازار مالی آمریکا داشته باشند. تنش در روابط آمریکا و کره شمالی شدت پیدا کرده و دولت آمریکا از آنچه که بی عملی چین در قبال اقدامات کره شمالی توصیف کرده ناراضی است. آمریکا در هفته های اخیر تلاش کرده چین را به مهار کره شمالی تشویق کند اما در این زمینه موفقیتی کسب نشده است. کره شمالی به فعالیت های موشکی خود ادامه داده و اعلام کرده تا زمانی که امریکا به تهدیدات خود ادامه دهد دست از فعالیت های یاد شده برنخواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

احتمال اصلاح قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه اندکی افزایش یافته و قیمت مس به محدوده 6370 دلار در هر تن رسیده است. قیمت نیکل نیز در سطح 10300 دلار در نوسان است.امروز دو خبر از بخش خدمات و تولید کارخانه ای چین منتشر شد و این یک عامل موثر بر قیمت فلزات پایه است. از سوی دیگر پیش بینی شده ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش خواهد یافت. این عامل از قیمت ها حمایت می کند. در حال حاضر دیدگاه فعالان بازار درباره آینده قیمت فلزات پایه مثبت است زیرا هم نسبت به تحقق اهداف دولت چین در حوزه رشد اقتصاد این کشور اطمینان وجود دارد و هم ذخیره فلزات پایه در بورس های بزرگ فلزی کاهش یافته است. البته رشد قابل ملاحظه قیمت ها در هفته گذشته سبب خواهد شد بازار اصلاح شود. نکته ای که سرمایه گذاران باید به آن توجه کنند این است که نقش سفته بازها در بازار مهم است. به باور برخی کارشناسان، بخشی از رشد قیمت فلزات پایه بویژه مس در هفته گذشته حاصل فعالیت همین گروه از فعالان بازار است. درست است که شرایط بنیادی بازار بهتر شده و همه عوامل برای رشد قیمت ها مهیا بوده است اما میزان افزایش قیمت ها بیش از حد سریع و زیاد به نظر می رسد. به همین دلیل اگر خریداران اقدام به فروش کنند تا از قیمت های بالا بهره ببرند و هیجان های اخیر کاهش یابد وضعیت بازار تغییر خواهد کرد. البته برخی تحلیلگران می گویند احتمال افزایش قیمت ها وجود دارد. در هر صورت معمولا پس از هر رونق شدید، دوره ثبات و اصلاح مشاهده می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال ثبات در شاخص دلار زیاد است

امروز ارزش دلار در برابر یورو نوسان بزرگی نداشته و به نظر می رسد سرمایه گذاران منتظر داده های جدید از اقتصاد اروپا و آمریکا هستند. این هفته مجموعه ای از گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا منتشر می شود اما دو گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته و ماه جاری میلادی (ژوئیه) تاثیری بزرگ بر ارزش دلار خواهد داشت. فردا اول آگوست است و داده هایی که از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا در باره وضعیت شاخص های اقتصادی در ماه ژوییه در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد نشان می دهد در ماه نخست نیمه دوم امسال وضعیت چگونه بوده است. البته تحلیلگران بازار ارز معتقدند احتمال به تعویق افتادن برنامه بالا بردن نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا عاملی قدرتمند است که برای مدتی بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت. در نظرسنجی از تحلیلگران پیش بینی شده متوسط نسبت یورو به دلار در هفته پیش رو 1.1729 و متوسط نسبت پوند به دلار 1.314 است. این تحلیلگران معتقدند این هفته ارزش دلار در برابر این دو ارز کاهش نسبی خواهد داشت. البته در بازه زمانی یک ماه عملکرد دلار مثبت ارزیابی شده است. باید دید سرمایه گذاران در بازار ارز نسبت به داده های جدید از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا چه واکنشی نشان خواهند داد. امروز تغییرات خرده فروشی در آلمان، نرخ تورم و نرخ بیکاری در منطقه یورو و دو گزارش از بازار مسکن آمریکا منتشر می شود. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24