Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

فعالان بازار سنگ آهن و فولاد مایلند بدانند شرایط بازار چگونه است و دلیل رشد قیمت ها در هفته های اخیر چیست. همچنین افق بازار در ماه های آینده اهمیت بالایی دارد. در مطلب حاضر به دیدگاه های مطرح شده درباره ..

امید به افق بازار سنگ آهن چقدر منطقی است؟

در یک ماه و نیم اخیر قیمت سنگ اهن در مسیر رشد قرار گرفته و در هفته ای که گذشت قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد به محدوده 70 دلار در هر تن رسید. طی این یک ماه و نیم، قیمت سنگ آهن 20 درصد افزایش یافته البته سطح قیمت ها اکنون در مقایسه با اوج آن در 20 فوریه که 94 دلار بود بسیار پایین تر است. در واقع نیمی از کاهش قیمت ها بین فوریه و اواسط ژوئن جبران شده است.

بانک گلدمن ساکس در گزارش جدید خود آورده است احتمال افزایش قیمت ها در کوتاه مدت وجود دارد و متوسط قیمت ها در سه ماهه کنونی 70 دلار خواهد بود.

در گزارش گلدمن ساکس آمده است تقاضای قابل ملاحظه برای فولاد در بخش های زیرساختی و مسکن چین و رونق بخش های صنعتی در جهان عاملی مهم در افزایش قیمت هاست. همچنین محدودیت ها در تولید سنگ آهن در چین و اختلال در عرضه در برخی کشورهای دیگر به افزایش قیمت سنگ آهن منجر می شود.

در حوزه تولید فولاد، پیش بینی می شود فولاد تولید شده در چین عموما در داخل این کشور مصرف شود و این به معنای مصرف بالای سنگ آهن در داخل این کشور است. همچنین کاهش صادرات فولاد از سوی چین بر قیمت های جهانی می افزاید و همزمان با افزایش تولید فولاد، بر مصرف سنگ آهن افزوده می شود.

نکته دیگری که تحلیلگران گلدمن ساکس به آن اشاره می کنند این است که برخلاف سال های اخیر، در نیمه دوم سال جاری میلادی، تولید فولاد در چین کاهش قابل ملاحظه پیدا نخواهد کرد. بدین ترتیب ترکیی از چند عامل یعنی تقاضای بالا برای فولاد و سنگ آهن در داخل و خارج چین، کاهش تولید فولاد در چین بنا بر ملاحظات زیست محیطی در زمستان، سبب افزایش قیمت فولاد و سنگ آهن می شود.

نکته مهم دیگر این است که ذخیره بالای سنگ آهن در بنادر چین نباید یک عامل منفی برای قیمت ها در نظر گرفته شود زیرا از لحاظ تعداد روزهای مصرف، میزان ذخیره در سطوح معمولی قرار دارد. در حقیقت از دید تحلیلگران گلدمن ساکس، تاثیر میزان بالای ذخیره سنگ آهن در چین با ذخیره پایین فولاد در کارخانه های این کشور جبران می شود. تلاش های دولت چین برای حذف مازاد ظرفیت تولید و توقف تولید فولاد در کارخانه های قدیمی و آلاینده سبب شده میزان ذخیره فولاد کاهش یابد.

در زیر تغییرات میزان ذخیره فولاد در کارخانه های چین در سال 2015، 2016 و سال جاری میلادی نشان داده شده است. خط آبی پررنگ که مربوط به سال جاری میلادی است نشان می دهد این ذخیره کاهش یافته است. ارقام به هزار تن است:

بدین ترتیب با آنکه ذخیره سنگ آهن در بنادر چین بالاست اما برای افزودن بر ذخیره فولاد و رساندن آن به حد طبیعی، این میزان سنگ آهن به سرعت مصرف خواهد شد.

بانک گلدمن ساکس متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در بنادر چین در سه ماهه کنونی را 70 دلار پیش بینی کرده است. این رقم نسبت به پیش بینی قبلی 15 دلار بالاتر است. اما در سال آینده میلادی شرایط بازار چندان امیدبخش نیست و پیش بینی می شود در نیمه نخست و نیمه دوم سال آینده، متوسط قیمت ها به ترتیب 55 دلار و 50 دلار باشد.

افزایش تولید سنگ آهن و کند شدن رشد تقاضای جهانی برای فولاد دو عامل کاهش قیمت هاست. فرض کارشناسان گلدمن ساکس این است که میزان اعطاء اعتبارات دولتی به بخش های ساخت و ساز در چین کاهش می یابد و این عاملی برای کاهش مصرف فولاد خواهد بود. همچنین انتظار می رود در سال آینده فشار عرضه سنگ آهن افزایش یابد. در نتیجه برای کاهش مازاد 100 میلیون تنی عرضه لازم است قیمت ها کاهش پیدا کند.

سال گذشته میلادی قیمت سنگ آهن 85 درصد افزایش یافت زیرا پیش بینی می شد مصرف این ماده خام به سرعت افزایش خواهد یافت و در بخش عرضه محدودیت هایی وجود دارد. در سال جاری میلادی قیمت ها تا 94 دلار در هر تن رشد کرد اما وقتی مشخص شد برنامه ترامپ برای توسعه زیرساخت های آمریکا فعلا قابل اجرا نیست و امسال رشد اقتصاد چین در محدوده 6.5 درصد خواهد بود معامله گران شاهد کاهش قیمت ها بودند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آن در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24