Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در جریان معاملات روز گذشته شاهد عرضه های سنگین در بازار بودیم. به گونه ای که بخشی عمده ای از نمادهای بازار در محدوده منفی داد و ستد می شود و گروه معدنی و فلزی هم که به واسطه رشد قیمت ها در بازارهای جهانی مثبت بودند ، با عرضه های سنگین در محدوده مثبت همراه بودند...

سه دلیل برای «عرضه های» سنگین!

آنچه گذشت...

در نتیجه معاملات روز چهارشنبه ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 328 واحد افزایش یافت و به رقم 81509 واحد رسید. نمادهای فملی با 109 واحد ، فخوز با 100 واحد و فولاد با 99 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند و در طرف مقابل اخابر با 64 واحد ، خودرو با 46 واحد و تاپیکو با 44 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . در بازار فرابورس شاخص آیفکس  1 واحد کاهش یافت و به رقم 920 واحد رسید . ارزش معاملات رقمی بالغ بر 450 میلیارد تومان بود. پرداخت با 111 میلیارد و 200 میلیون تومان ، فملی با 24 میلیارد و 900 میلیون تومان و  پاکشو با 16 میلیارد و 700 میلیون تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند. در جریان معاملات روز گذشته نمادهای فخوز ، کنور، شفن ، پاکشو ، ولغدر ، کسرا و ستران از مهمترین نمادهایی بودند که به تابلوی معاملات بازگشتند.

در جریان معاملات روز گذشته به واسطه عرضه های سنگین در محدوده مثبت گروه معدنی و فلزی شاهد نفوذ شاخص کل به بالای محدوده مقاومتی 81500 واحد بودیم. این دست معاملات در کنار بازگشایی نمادهایی چون فخوز و پاکشو و نیز عرضه های سنگین در نماد به پرداخت باعث شد تا ارزش خالص معاملات هم به طور چشمگیری افزایش یابد. به گونه ای که این مولفه به رقم 315 میلیارد تومان رسید.

در نماد به پرداخت پس از رشد 25 – 26 درصدی بالاخره سهم متعادل شد. سهامدار عمده برای انجام وعده عرضه 10 درصدی شرکت باید در روزهای آینده حدود 12 میلیون برگه سهم دیگر را در بازار عرضه کند. با توجه به دست به دست شدن سهم در جریان معاملات روز گذشته برخی بر این باورند که کف قیمتی سهم تا حوالی 2100 – 2200 تومان رشد کرده و به زودی شاهد آغاز رالی جدیدی در سهم خواهیم بود. هنوز برای اظهار نطر در مورد روند معاملات سهم زود است و باید نحوه معاملات را در 1 – 2 روز آینده رصد کرد. با این حال به نظر می رسد شاهد رشد قیمتی سهم تا حوالی 2500 – 2600 تومان باشیم.

در نماد فملی علیرغم عرضه های سنگین حقوقی ها که بخش عمده آن مربوط به صندوق گنجینه آرمان بود ، باز هم طرف خریدار کوتاه نیامد و برای خرید سهم به صف نشست. فردا سهم با محدوده مقاومتی مهمی دست و پنجه نرم خواهد کرد و در صورتیکه که موفق به عبور از این ناحیه شود انتظار داریم فملی تا حوالی 200 – 205 تومان رشد کند.

حواشی بازار

*پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای شایعه دخالت ایشان در انتخاب همه اعضای کابینه را تکذیب کرد. پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای با انتشار اطلاعیه‌ای این شایعه را که "تک‌تک اعضای کابینه" با نظر رهبر ایران انتخاب می‌شوند رد کرده و نوشته که فقط وزیران دفاع، خارجه و اطلاعات با هماهنگی رهبری انتخاب می‌شوند.  در این اطلاعیه همچنین آمده است: "در خصوص برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش و پرورش و ارشاد اسلامی رهبر انقلاب اسلامی حساسیت‌هایی دارند... اما در انتخاب مسئولان این وزارتخانه‌ها ورود نمی کنند".  دفتر حفظ و نشر آثار آقای خامنه‌ای تأکید کرده که مقام معظم رهبری در مورد سایر اعضای کابینه اظهارنظر نمی‌کند. در روزهای اخیر گزارش‌های تأیید نشده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود مبنی بر اینکه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در حال رایزنی با رهبری در مورد ترکیب کابینه است و قصد دارد همه اعضای دولت خود را با موافقت رهبری انتخاب کند.

*ظریف در توئیتر: ایران بر خلاف آمریکا به روح و متن برجام پایبند بوده است/ لفاظی ها و اقدامات آمریکا نشان دهنده سوء نیت است / درباره هر کلمه برجام با دقت مذاکره شده است. / ایران موشکهایی تولید نمی کند که "برای توانایی حمل سلاح هسته ای طراحی شده باشند. / ایران سلاح هسته ای تولید نمی کند و نخواهد کرد بنابراین اصولا نمی تواند چیزی برای حمل آنها (سلاح هسته ای) طراحی شده باشد.

*«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی درباره آزمایش ماهواره بر سیمرغ تصریح کرد: ایران برای تلاش ها و فعالیت های دانشمندان و متخصصان خود در حوزه های مختلف منتظر کسب اجازه و موافقت هیچ کشوری نیست.

*نخست‌وزیر ژاپن : کره شمالی موشکی به سوی ژاپن شلیک کرده است. / شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن تأیید کرد که کره‌شمالی به سوی این کشور موشک شلیک کرده است. / احتمال میرود که این موشک به آب‌های مناطق اقتصادی ژاپن اصابت کرده باشد. / آبه همچنین خواستار تشکیل نشست شورای امنیتی و ملی کشورش برای بررسی بیشتر این شلیک شد.

پیش بینی بازار امروز

امروز شنبه بورس تهران در حالی کار خود را آغاز می کند که برخی چارتیست ها معتقدند در جریان معاملات روز گذشته شاخص از محدوده مقاومتی خود عبور کرده و همه چیز تمام است! در پاسخ به این ادعا باید گفت که اولا فعلا شاخص به بالای محدوده مقاومتی خود نفوذ کرده و برای تثبیت بالای محدوده فوق نیاز به تشکیل سه کندل تثبیتی (از جنس صعودی) و حجم معاملات بالا داریم. از طرفی دیگر اغلب اسیلاتورها در محدوده اشباع از خرید قرار دارند که تا حدودی کار را سخت کرده است. در جریان معاملات روز گذشته شاهد عرضه های سنگین در بازار بودیم. به گونه ای که بخشی عمده ای از نمادهای بازار در محدوده منفی داد و ستد می شود و گروه معدنی و فلزی هم که به واسطه رشد قیمت ها در بازارهای جهانی مثبت بودند ، با عرضه های سنگین در محدوده مثبت همراه بودند. برای این عرضه ها دلایل متعددی را می توان عنوان کرد. در نگاه اول این دست عرضه ها آن هم زمانی که شاخص روی مقاومت 1.5 ساله قرار دارد ، از جانب سهامداران اتفاق طبیعی است. اما به نظر این بار عرضه ها دلایل دیگری هم داشت :

اول اینکه نهایتا 5 – 6 روز کاری دیگر تا معرفی کابینه جدید زمان باقی است و آنطور که جسته و گریخته از کانال های غیر رسمی و رسمی به گوش می رسد ، تغییر وزرای اقتصاد و نیز صنعت و معدن قطعی به نظر می رسد. قاعدتا این تغییرات برای بازار از اهمیت به سزایی برخوردار خواهد بود. به عنوان نمونه با جدی شدن بحث وزیر صنعت و معدن روز گذشته گروه خودرویی زیر تیغ عرضه ها قرار گرفت.

دوم اینکه عرضه صف خرید پرداخت و ذهنیت مثبت بازار از همگروه های این نماد چون اپرداز و آپ که پس از تعادل رشد خوبی را تجربه کردند باعث شد تا  گروهی از سهامداران به سایر سهام پرتفوی خود چوب حراج بزنند تا بتوانند پرداخت بخرند.

اما موضوع سوم مربوط به عوامل سیاسی و بحث تحریم ها و نیز صحبت های ترامپ است. ترامپ گفت : "توافق با ایران، ممکن است بدترین توافقی باشد که من در تاریخ دیده ام. اگر ایران به این توافق پایبند نباشد و از انجام کارهایی که ملزم است، خودداری کند، یک مساله خیلی بزرگ برای ایرانی ها اتفاق خواهد افتاد. باور کنید!" قاعدتا مسائلی از این دست باعث واکنش های احساسی بازار می شود.

اما برای بازار امروز ، در بازارهای جهانی رشد قیمتی نفت را داشتیم که پس از مدتها به 52 – 53 دلار رسیده. مس هم کولاک کرده و 6343 دلار معامله می شود. اما فلز روی تا حدودی عقب نشینی کرده. در بازار امروز به نظر همچنان فلزی – معدنی ها صدرنشین خواهند بود. با این حال انتظار داریم شاهد عرضه های سنگین در محدوده مثبت باشیم. در گروه رایانه و انفورماتیک معاملات به پرداخت مورد توجه خواهد بود. احتمالا امروز حقوقی 12 میلیون برگه سهم دیگر عرضه خواهد داشت. در گروه خودرویی با توجه به قطعی شدن تغییر وزیر صنعت ، به نظر همچنان خبر خاصی نخواهد بود و این گروه امروز هم در حاشیه قرار دارد. سایر گروه های بازار به نظر می رسد روز متعادلی را دنبال کنند. نه انتظار منفی سنگین از بازار داریم و نه اینکه می توان انتظار مثبت یکدست از بازار امروز داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24