Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اکثر فعالان بازار هنگام مواجه شدن با رونق، دچار هیجان شده و در سطوح قیمتی نامناسب یا با سبد دارایی اشتباه وارد بازار می شوند. ریسک بزرگ این روزهای بازار این است که اکثر تابلوها سبز هستند و ..

در این بازار سبز، سرمایه گذاران باید چگونه تصمیم بگیرند؟

هفته گذشته شاهد رونق بازار مواد خام بودیم و رشد قیمت ها در هر بازار، حاصل عوامل خاص خود بود. برای مثال در بازار فلزات پایه، امید به رشد تقاضا در چین و برخی اختلال ها در عرضه سبب رشد قیمت ها شد البته در دو روز پایانی هفته بازار ثبات داشت. در بازار نفت، وعده عربستان در باره کاهش عرضه و نیز افول ذخیره نفت آمریکا سبب شد قیمت ها افزایش یابد. در بازار فولاد و سنگ آهن خوشبینی درباره رشد تقاضا در چین زمینه را برای رشد قیمت ها فراهم کرد. اما عامل مشترک در رشد قیمت ها، کاهش ارزش دلار بود. در هفته های اخیر شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر کاهش یافته و انتظار می رود در هفته پیش رو نیز این روند ادامه پیدا کند. در صورت تحقق این پیش بینی بازار مواد خام همچنان در وضعیت مناسب باقی خواهد ماند. اما سرمایه گذاران باید به چند نکته توجه داشته باشند. نکته نخست این است که بازارها پس از دوره رونق به مرحله استراحت و گاه اصلاح می رسند. همچنین اگر ارزش دلار رشد کند فشارهایی بر قیمت مواد خام وارد خواهد شد. بویژه در بازار طلا اگر شاهد رشد ارزش دلار باشیم یعنی اخبار مثبت از اقتصاد آمریکا منتشر شود احتمال اصلاح قیمت ها زیاد است. بدین ترتیب اطمینان کامل به تداوم رونق بازار مواد خام و رفتار هیجانی صحیح نیست. بخصوص ورود به بازار در قیمت های بالا سبب زیان خواهد شد.

رشد قابل ملاحظه قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان قیمت نفت برنت و نفت آمریکا رشدی قابل ملاحظه داشت و به ترتیب در سطح 52.5 دلار و 49.8 دلار در هر بشکه قرار گرفت. کاهش ذخیره نفت آمریکا در هفته های اخیر، کاهش ارزش دلار، پیش بینی کاهش عرضه نفت عربستان و احتمال کند شدن رشد تولید نفت شیل در آمریکا عوامل افزایش چشمگیر قیمت ها طی روزهای اخیر بوده اند. رشد هفتگی قیمت نفت بیشترین میزان در سال جاری میلادی بوده است. اوایل هفته قبل در نشست سنت پترزبوگ، عربستان وعده داد از ماه آینده میلادی صادرات نفت خود ار کاهش خواهد داد. بازار نفت در ابتدا واکنش بزرگی به این وعده نشان نداد اما طی هفته قبل، همزمان با کاهش ارزش دلار شاهد انتشار گزارش کاهش ذخیره نفت آمریکا در دو هفته قبل بودیم. این عوامل سبب شد قیمت ها به سرعت افزایش یابد. اکنون برخی تحلیلگران می گویند احتمال تداوم رشد قیمت ها کم است اما اگر نشانه هایی از برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار نمایان شود بعید نیست رونق ادامه یابد. البته در صورت کاهش ارزش دلار عاملی جدید برای رشد قیمت ها پدید می آید. وزیر نفت عربستان اخیرا پیش بینی کرده بود تعادل یین عرضه و تقاضا بزودی برقرار می شود. البته در باره تحقق این پیش بینی تردیدهای زیادی وجود دارد. در هفته ای که گذشت قیمت نفت برنت و نفت آمریکا هر یک حدود 6 دلار رشد کردند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

پیش بینی افزایش قیمت ها

روز گذشته قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر افزایش یافت و در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند روند افزایش قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد. روز جمعه پس از انتشار گزارش منفی از اقتصاد آمریکا و کاهش ارزش دلار، قیمت طلا تا 11 دلار رشد کرد و به 1270 دلار در هر اونس رسید. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب در محدوده 16.8 دلار، 938 دلار و 885 دلار قرار گرفت. عملکرد هفتگی طلا طی هفته قبل مثبت بود زیرا از یک سو ارزش دلار کاهش یافته و از سوی دیگر در خبرها آمده بود تقاضای چین برای طلا در نیمه نخست سال جاری میلادی افزایش یافته است. به نظر می رسد شرایط برای رونق در بازار طلا فراهم است. در سال جاری میلادی تاکنون قیمت ها 120 دلار در هر اونس افزایش یافته و اگر پیش بینی ها درباره ضعف در شاخص های اقتصادی آمریکا تحقق یابد می توان انتظار داشت وضعیت بازار امیدبخش یاقی بماند. در واقع شروع رشد قیمت ها از سخنرانی دو هفته پشی رییس بانک مرکزی آمریکا بود. او در جمع نمایندگان کنگره گفت لزومی ندارد نرخ های بهره با سرعت بالا برده شود. در حقیقت تحقق نیافتن برخی شروط بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ های بهره سبب شده طلا جذابیت بیشتری پیدا کند. پیش بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش خواهد یافت. در این حالت قیمت فلز زرد حمایت می شود. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا بیش از یک درصد افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در هفته گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران احتیاط می کنند

آسیا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیایی کاهش یافتند. این کاهش نوعی اصلاح است و ممکن است ادامه پیدا کند. انتشار برخی گزارش های منفی از عملکرد شرکت های بورسی و کاهش ارزش دلار دو دلیل احتیاط سرمایه گذاران بوده است. هفته قبل گزارشی از اقتصاد چین منتشر نشد اما در هفته پیش رو دو گزارش از بخش های تولید کارخانه ای و خدمات این کشور در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. انتظار می رود محتوای این گزارش ها مثبت باشد و در این حالت بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده می شود. البته اگر رشد قیمت مواد خام ادامه یابد وضعیت بهتر خواهد بود.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپا کاهش یافتند. کاهش قیمت سهام شرکت های فعال در حوزه فناوری یک دلیل افول شاخص هاست. سرمایه گذاران اروپایی در باره وضعیت اقتصاد این قاره خوشبین هستند اما این بدان معنا نیست که بازارهای مالی همواره باید رونق داشته باشند. عملکرد بازارها در ماه های اخیر مثبت بوده و صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود نسبت به آینده ابراز امیدواری کرده است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا نوسانی محدود داشتند و تنها شاخص متوسط صنعتی داوجونز رشد کرد. این درحالیستکه قیمت نفت رشد کرده و بازار فلزات پایه رونق داشته است. همچنین کاهش ارزش دلار یک عامل مهم در حمایت از سود شرکت های بورسی است. این هفته گزارش هایی که از بخش های تولید کارخانه ای و خدمات و نیز بازار کار آمریکا منتشر می شود اهمیت بالایی دارد و بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد گذاشت. انتظار می رود گزارش های یاد شده مثبت باشد. بویژه گزارش های وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در هفته و ماه گذشته به احتمال زیاد امیدبخش خواهد بود. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا به رغم نوسان هایی که داشت تغییر هفتگی نداشت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

قیمت ها در سطوح بالا باقی ماندند

روز جمعه قیمت فلزات پایه نوسان محدود داشت و عملا روند افزایش قیمت ها در روزهای اخیر متوقف شد. این وضعیت به رغم کاهش ارزش دلار رخ داد. سرمایه گذاران و تحلیلگران انتظار داشتند بازار پس از دوره رشد قابل ملاحظه قیمت ها، وارد وضعیت ثبات شود. روز گذشته قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 6350 دلار و 2800 دلار قرار گرفت. قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب در محدوده 10250 دلار، 1920 دلار و 2300 دلار در نوسان بود. در هفته پیش رو دو خبر از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای چین منتشر می شود. محتوای این گزارش های که انتظار می رود مثبت باشد بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد داشت. همچنین گزارش هایی از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای منطقه یورو و آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. تغییرات ارزش دلار نیز بر قیمت ها موثر خواهد بود. با توجه به تعدد گزارش هایی که از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و نوسان زیاد ارزش دلار، پیش بینی می شود ثبات بازار فلزات پایه نیز از میان برود و شاهد افت و خیرهای بزرگ در قیمت ها باشیم. از پیش تحلیلگران گفته اند که رشد قیمت ها در هفته های اخیر سریع و بزرگ بوده است. به همین دلیل بعید نیست بخشی از رشد قیمت ها از میان برود. البته بازار همچنان تحت تاثیر پیش بینی افزایش تقاضای چین برای فلزات پایه قرار دارد. تحلیلگران خوشبین معتقدند تقاضای چین برای فلزات پایه بالا باقی خواهد ماند و اختلال در عرضه سبب تداوم رونق بازار خواهد بود. این هفته می تواند برای روند قیمت ها سرنوشت ساز باشد زیرا اگر مشخص شود بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در اقتصادهای بزرگ رونق دارد می توان انتظار داشت قیمت ها همچنان رشد کند. در هفته ای که گذشت، قیمت مس حدود 400 دلار در هر تن افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

کاهش هفتگی شاخص دلار

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان 0.6 درصد کاهش یافت. این کاهش حاصل انتشار گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا و نیز احتمال به تعویق افتادن برنامه بالا بردن نرخ های بهره بود. در هفته های اخیر برخی گزارش ها که از اقتصاد آمریکا منتشر شده نشان داده ضعف هایی در شاخص های اقتصاد این کشور وجود دارد. برخی تحلیلگران معتقدند بازار ارز همچنان تحت تاثیر دیدگاه های جدید بانک مرکزی آمریکا درباره وضعیت اقتصاد این کشور است. جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی های اخیر خود به وجود ضعف در اقتصاد این کشور اشاره کرده و اکنون سرمایه گذاران به این نتیجه رسیده اند که احتمال دارد در ماه سپتامبر نرخ های بهره بالا برده نشود. در هفته پیش رو دو گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در هفته و ماه گذشته میلادی (ژوئیه) تاثیری بزرگ بر ارزش دلار خواهد داشت البته تا قبل از انتشار این گزارش ها، برخی گزارش های دیگر از اقتصاد منطقه یورو و انگلستان در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. وضعیت شاخص های اقتصادی در منطقه یورو و اقتصادهای بزرگ این منطقه مثبت است و به همین دلیل ارزش یورو در برابر دلار رشد کرده است. این هفته روز سه شنبه نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم سال جاری میلادی اعلام می شود. از سوی دیگر وضعیت بخش های خدمات و تولید منطقه یورو و آمریکا در ماه گذشته میلادی مشخص خواهد شد. با توجه به داده های متعددی که از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود انتظار می رود نوسان در ارزش ارزهای معتبر بزرگ باشد. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو افزایش یافت و به محدوده 1.1755 رسید.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24