Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نمادهای پالایشگاهی با منتشر ساختن اصلاعات سه ماهه خود آماده بازگشایی می شوند...

شکست مقاومت و تلخ کامی سهامداران!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت سیمان (بخش نهم)
  • بررسی تکنیکال
    • شاخص کل
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت سیمان (بخش نهم)

در سال ۱۳۰۷ مطالعات لازم برای ایجاد اولین کارخانه سیمان آغاز گردید و در سال ۱۳۱۲ اولین کوره سیمان ایران با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز در «شرکت سیمان ری» به بهره‌برداری رسید. رشد بالای مصرف سیمان و سودآوری بالای تولید آن توجه زیادی را برای ساخت واحدهای دیگر تولید سیمان جلب نمود، به‌گونه‌ای که احداث کارخانه‌های سیمان بخشی از سرفصل‌های برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه قبل از انقلاب بود. این مسیر با همت بخش خصوصی پس از انقلاب ادامه یافت و امروز ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیمان در دنیا به حساب می آید که مازاد تولید این مصحول در داخل، صادرات سیمان را به اولویت شماره یک این صنعت تبدیل کرده است. با آگاهی به شرایط و نرخ گذاری صنفی برای این صنعت به بررسی سهام فعال در هفته های متوالی می پردازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) شاخص کل

شاخص کل از فروردین 95 تا کنون در یک مثلث در حال نوسان بود در سه تلاش ناموفق ، مقاومت 81300 واحدی را نتوانسته بود بشکند. اتفاقا و تحولات بازارهای جهانی پس از مجامع موجب رشد قابل توجه سهام شاخص ساز شد تا مقدمات این شکست خوب مهیا شود.

همانگونه که مشاهده می شود از لحاظ زمانی موقعیت مناسبی برای گذر از این مقاومت ایجاد شده است و 83700 الی 83800 واحد را می توان مهم ترین مقاومت پیش رو برای شاخص کل ذکر کرد و این در حالی ست که در صورت عدم وجود رخدادهای سیستماتیک شاخص در یک روند بلند مدت توانایی لمس قله قبلی در دی ماه سال 92 یعنی 90 هزار واحد را خواهد داشت.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در حوزه سیاسی اینروزها با دو موضوع انتخاب کابینه دولت دوزاردهم در بحث سیاست داخلی و موضع تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران در بحث سیاست خارجی مواجه هستیم.

در مورد کابینه دوازدهم محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به احتمال حضورش در کابینه دوازدهم اظهار کرد: اگر منظور از حضور در کابینه، بودن در وزارتخانه است که ان‌شاءالله وزیر نخواهیم بود؛ چرا که در خواستمان این است که کارها قدری سبک تر شود .

در سیاست خارجه روز پنج شنبه سنای آمریکا با 98 رای موافق و تنها 2 رای مخالف طرح تحریم‌های ایران، روسیه وکره شمالی را به تصویب رساند. در همین ارتباط رییس‌ جمهور با تاکید بر اینکه در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا حتماً پاسخ لازم را خواهیم داد ، از واشنگتن خواست با احترام به حقوق ملت ایران، از تجربه ۴۰ سال خصومت خود درس بگیرد. روحانی با بیان اینکه دست و پای آمریکایی‌ها بعد از توافق برجام در زمینه تحریم‌ مقداری بسته شده است، گفت: قبل از توافق برجام آمریکایی‌ها به هر بهانه‌ای یک تحریم جدید علیه ملت ایران وضع می‌کردند و تلاش آنها بر این بود تا این تحریم ها فرامرزی بوده و اروپا و کشورهای دیگر را هم تحت تأثیر قرار دهند و حتی این تحریم ها را به شورای امنیت برده و در سطح جهان عمومی کنند.

در همین ارتباط رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند تا با همراه کردن کشورهای اروپایی تحریم‌هایی علیه ایران انجام دهند و در گذشته توانسته بودند کشورهایی مانند روسیه را نیز با خود همنوا کنند در آن شرایط ایران مذاکرات هسته‌ای را انجام داد که مربوط به سه سال قبل است. رئیس مجلس افزود: حد و اندازه مصوبه آمریکایی‌ها باید برای مردم درست ترسیم شود و مخصوصا رادیو و تلویزیون اضطراب بلاوجه ایجاد نکند، اینکه در خبر گفته شد این موضوع مادر تحریم‌ها است، این واقعیت ندارد به دلیل اینکه قسمت زیادی از تحریم‌ها نیز در حال حاضر وجود دارد بنابراین نباید اضطراب ایجاد کرد و موضوع را در حدی که هست توضیح داد چون بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و ما نباید در دام آن‌ها بیفتیم.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

افزایش سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی و اتکای بودجه عمومی کشور به آن از برنامه هایی بود که علی طیب نیا وزیر اقتصاد برای تصدی این مسئولیت قول آن را به نمایندگان ملت داد و اکنون پس از چهار سال به ثمر نشسته است و دولت و در راس آن وزرات اقتصاد توانست در سال 95 درآمد 1.3 برابر درآمد نفت از طریق مالیات بدست آورد. در همین باره نادر جنتی معاون مالیات‎های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ساده‏سازی فرایند اخذ مالیات بر ارث، تفکیک موعد ارایه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی (خردادماه) از اشخاص حقوقی و صاحبان املاک تجاری (تیرماه) و الکترونیکی کردن دریافت اظهارنامه و همچنین پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی از جمله اقدام هایی بوده که به همکاری متقابل این سازمان و مودیان کمک کرده است. در کنار این اقدام ها با اصلاح قانون مالیات های مستقیم، دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی در سازمان مالیاتی تشکیل شد و این سازمان با بهره مندی از اطلاعات جامع مالیاتی و دسترسی به اطلاعات هویتی، مالی، پولی و عملکردی مودیان، گام بزرگی را برای مقابله با فرار مالیاتی برداشت. وی اعلام کرد: طرح جامع مالیاتی به عنوان کلیدی‌ترین محور اصلاح نظام مالیاتی و عظیم‌ترین پروژه فناوری اطلاعات در حوزه اقتصادی مطرح است. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، پیاده‌سازی این طرح را به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت دار وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین کرده است. با اجرای این طرح، اظهارنامه مالیاتی بیش از 80 درصد مودیان بدون رسیدگی و حسابرسی مالیاتی مورد تأیید قرار خواهد گرفت و بدون دخالت مأمورین مالیاتی قطعی می‌شود.

در روزهای اخیر بار دیگر شاهد صعودی شدن نرخ دلار در بازار کشور هستیم که این موضوع باعث بالا رفتن برخی کالاهی وابسته به خصوص طلا در بازارها شده است این موضوع بار دیگر انتقادات نسبت به تک نرخی نشدن ارز را افزایش داده است. در همین باره برخی بازرگانان اعلام می کنند: ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز از مهمترین دغدغه‌های فعالان بخش‌های اقتصادی، دریافت‌کنندگان وام‌های ارزی، سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و سایر اشخاص مرتبطبا فعالیت‌های صادراتی و وارداتی است. سیستم چند نرخی ارز منشأ بسیاری از فسادها، رانت‌ها و ویژه خواری‌های اقتصادی در کشور است و باعث بی‌انضباطی مالی، افزایش قاچاق کالا، فعالیت‌های غیرقانونی و فاقد شفافیت در نظام اقتصادی شده است.

بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به تیرماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به تیرماه ۱۳۹۵ معادل ۱۰.۳ درصد است. آنگونه که گزارش تیرماه این بانک نشان می دهد، نرخ تورم نقطه به نقطه در تیر ماه بار دیگر به محدوده تورم تک رقمی بازگشته است.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ در طول این هفته اکثر نمادهایی که متوقف شده بودند بازگشایی شدند اما خبری از نماد خساپا که که نتایج مجمع خود را مشخص کرد و شفاف سازی نیز انجام داد نشد. این موضوع باعث شد تا روزهای آخر هفته برای گروه خودروسازی با توجه به روند بنیادی مناسبی که در حال حاضر بر دیگر گروهها حاکم باشد، کاملا منفی و با صف فروش سپری بشود. از مهمترین نمادهایی که با صف فروش روبرو شدند می توان به خمحرکه اشاره کرد که پس از یک رشد 30 درصدی بالاخره عرضه ها بر تقاضا چیره شد.

در مهمترین گزارشات این گروه ایران خودرو بودجه 3 ماهه را با تعدیل 5 درصدی همراه کرد و در مجمع نیز با اکتساب سود 105 ریالی 15 ریال آنرا تقسیم نمود. خساپا نیز که بودجه سه ماهه خود را با زیان 24 ریالی محقق نموده است مهمترین دلیل زیان ده شدن شرکت را آتش گرفتن زیر مجموعه خود و توقف در تولید اردیبهشت ماه عنوان نمود.

از اخبار این گروه معاون وزیر صنعت,معدن و تجارت با اشاره به اینکه دو خودرو هیوندا در داخل کشور تولید میشود, خاطرنشان کرد: اقدامات حقوقی شرکتی که باید در قرارداد رنو به عنوان شریک تجاری منتقل شود, در حال انجام است و به طور تقریبی همه موارد مربوط نهایی شده است.

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتی ها در این هفته به علت تداوم تضعیف ایندکس دلار در بازارهای جهانی در پی به تعویق افتادن نرخ بهره در آمریکا و همچنین اعمال سیاست مراقبتی چین که با تداوم سیاستهای انبساطی همراه است با افزایش روبرو شد. این موضوع برای مس و محصولات فولادی بیش از بقیه کامودیتی ها به چشم آمد، به گونه ای که قیمت مس به حدود 6300 دلار رسید.

افزایش قیمت کامودیتی ها باعث تحرکات مثبتی در بازار سرمایه و توجه بیش از پیش به این گروه شد و اکثر نمادها با تقاضای بالا روبرو شدند. از نمادهای مورد توجه فملی بود که پس از بازگشایی با رشد 17 درصدی با صف خرید هفته خود را به پایان رساند. این شرکت بودجه 96 خود را با نرخ کاتد مس 5250 دلاری در نظر گرفته است و تفاوت قیمت 1000 دلاری حاشیه سود مناسبی را برای این شرکت بوجود آورده است و همچنان می تواند مورد توجه باشد.

همچنین در فولادی ها قیمتهای بالای 16 میلیون ریال برای هر تن اسلب شرایط خوبی را برای فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان که نرخ این محصول را در بودجه خود حدودا 135 میلیون ریال در نظر گرفته اند ایجاد خواهد کرد.

در فرآور نیز با توجه به نرخ دلار 3750 و روی 2700 شرایط حاضر تعدیل مثبت را برای آن به همراه خواهد داشت.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ در غیاب نمادهای پالایشگاهی که همگی با تعدیل مثبت مواجه شده اند دیگر نمادهای گروه معاملات متعادل و رو به مثبتی را پشت سر می گذارند که در این میان ونفت بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده است و به عنوان لیدر این روزهای گروه شناخته می شود.

نمادهای پالایشگاهی با منتشر ساختن اصلاعات سه ماهه خود آماده بازگشایی می شوند.

در محصولات شیمیایی؛ در این گروه همچنان قیمت محصولات با شیب ملایم و به صورت بسیار نامحسوس در حال افزایش است که البته این افزایش تاثیر آنچنانی در تغییر سود شرکتهای گروه نمی گذارد و با توجه به افت یکباره در اوایل سال و بودجه بندی شرکتهای گروه بر اساس قیمتهای قبلی انتظار افزایش قیمت آنچنانی از نمادهای این گروه را نداریم. این موضوع در کنار مشکلات ورود ارز شرکتهای صادر کننده به چین کمی از تقاضای چند ماهه گذشته کاسته است و در حال حاضر معاملات متعادل و کم هیجان تری نسبت به قبل را شاهد هستیم.

برای ورود مجدد به این گروه افزایش قیمت دلار و همچنین افزایش نرخ محصولات از مهمترین عوامل تحرک بازار آنها می باشد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24