Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رشد قیمت ها و شاخص های مالی در دو روز اخیر بسیاری از فعالان بازار و سرمایه گذاران را خوشحال کرده و بخشی از زیان های قبلی جبران شده است اما حالا باید به این سوال پاسخ داد که چقدر می توان ..

هشدار در باره هرگونه هیجان زدگی و سرخوشی

روز گذشته شاخص های مالی در اکثر بورس های بزرگ، قیمت نفت، قیمت فلزات پایه، قیمت سنگ آهن و ارزش یورو در برابر دلار رشد کردند. رونق بازارهای یاد شده خیلی تعجب آور نیست اما درباره تداوم آن تردیدهایی وجود دارد. رشد سریع قیمت نفت و فلزات پایه منطقی نیست و به نظر می رسد عواملی در آن موثر هستند که پایدار نخواهند بود. خبرگزاری رویترز در گزارش روز گذشته خود به بازگشت ثبات به بازار فلزات پایه اشاره کرد. در این گزارش آمده بود، برخی رویدادها از جمله کاهش ارزش دلار و پیش بینی رشد تقاضا در چین سبب شده قیمت این فلزات افزایش یابد اما میزان افزایش قیمت ها زیاد بوده است. از پیش عواملی که از رونق بازار حمایت می کنند وجود داشته اند اما رشد شدید قیمت ها تااندازه ای عجیب است. در بازار نفت نیز رشد قیمت ها حاصل سخنانی است که وزیر نفت عربستان بیان کرده است. او وعده داده از صادرات نفت این کشور کاسته شود. اما این سوال مطرح است که واقعا عربستان تا چه میزان می تواند از تولید نفت خود بکاهد؟ آیا اساسا به این وعده عمل خواهد شد؟ همچنین مگر قرار است رشد تولید نفت در آمریکا و برخی کشورهای دیگر کاسته شود؟ کارشناسان معتقدند قیمت نفت نمی تواند خیلی رشد کند و افزایش دو روز اخیر نیز معکوس خواهد شد. امروز نتیجه نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مورد توجه سرمایه گذاران در بازارهای مختلف قرار خواهد گرفت.

رشد قابل ملاحظه قیمت ها

روز گذشته همزمان با کاهش ارزش دلار، قیمت نفت رشدی قابل ملاحظه داشت. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 4.6 درصد و 4.7 درصد افزایش به 50.8 دلار و 48.5 دلار در هر بشکه رسید. این رشد، هم حاصل کاهش ارزش دلار و هم پیش بینی محدود شدن تولید نفت عربستان بوده است. البته انتظار می رود قیمت ها در روزهای آینده کاهش یابند زیرا رشد دو روز اخیر بیش از حد سریع و زیاد بوده است. در نشست سنت پترزبورگ، عربستان وعده داد ماه آینده از صادرات نفت خود بکاهد. روز دوشنبه بازار نفت به این وعده واکنش بزرگی نشان نداد و قیمت نفت فقط 1.4 درصد رشد کرد. اما روز گذشته اوضاع تغییر کرد و قیمت ها به سرعت افزایش یافت. البته روز گذشته عربستان اعلام کرد اگر لازم باشد مدت اجرای برنامه کاهش عرضه نفت بار دیگر تمدید خواهد شد. رشد تولید نفت در آمریکا و برخی کشورهای دیگر، تلاش های اوپک برای بالا بردن قیمت ها را با ناکامی مواجه کرده است. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده تا سال آینده میلادی میزان تولید نفت در آمریکا 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. بر تولید کشورهای دیگر از جمله لیبی و نیجریه نیز افزوده می شود و به همین دلیل است که کارشناسان بازار نفت می گویند اگر میزان کاهش عرضه نفت بیشتر نشود تاثیر این برنامه ناچیز خواهد بود. ذخیره نفت آمریکا در هفته های اخیر کاهش یافته و به محدوده 490 میلیون بشکه رسیده است. به رغم این کاهش، هنوز رقم ذخیره بالاست و در حوزه تقاضا، رشد قابل ملاحظه ای رخ نخواهد داد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

انتظار سرمایه گذاران

روز گذشته همانطور که انتظار می رفت قیمت طلا نوسان زیادی نداشت زیرا سرمایه گذاران ترجیح دادند منتظر نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بمانند. با آنکه بعید است در این نشست تغییری در نرخ های بهره ایجاد شود اما همه منتظر سخنان خانم یلن پس از نشست هستند. اخیرا تغییراتی در دیدگاه بانک مرکزی آمریکا در باره افق اقتصاد این کشور ایجاد شده است. برخی ضعف ها سبب شده بانک مرکزی در پی بالا بردن سریع نرخ های بهره نباشد. قیمت طلا در سال جاری میلادی 105 دلار در هر اونس رشد کرده و اگر ریسک های سیاسی در آمریکا ادامه پیدا کند و افزایش نرخ های بهره در این کشور به تعویق افتد عملکرد بازار طلا امسال مانند سال گذشته مثبت خواهد بود. روز گذشته قیمت طلا با 5 دلار کاهش به محدوده 1250 دلار در هر اونس رسید. قیمت نقره نیز در سطح 16.52 دلار قرار گرفت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پالادیوم در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

عملکرد شرکت های بورسی مثبت بوده است

آسیا. روز گذشته نوسان در شاخص های مالی آسیا اندک بود زیرا از یک سو ارزش دلار کاهش یافته و از سوی دیگر سرمایه گذاران منتظر نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بودند. نتیجه این نشست امروز مشخص می شود اما تاثیر آن بر بازارهای آسیایی فردا مشاهده خواهد شد. اگر ارزش دلار پایین باقی بماند احتمال فشار بر شاخص های مالی بازارهای آسیایی زیاد است اما افزایش قیمت فلزات پایه، سنگ آهن و نفت می تواند سبب رشد شاخص ها شود. تا روز جمعه که اخبار مهم جدید از اقتصاد آمریکا منتشر شود انتظار می رود نوسان در شاخص های مالی بورس های آسیایی محدود باشد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپا رشد کردند. گزارش های مثبت از عملکرد شرکت های بورسی، رشد قیمت نفت و دیگر مواد خام و اخبار مثبت از اقتصاد آلمان سه عامل امیدبخش بودند که سبب افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شدند. امروز نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص می شود البته بعید است در این نشست تغییری در سیاست های حمایتی بانک مرکزی این کشور ایجاد شود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند. دو عامل این رشد، گزارش های مثبت از عملکرد شرکت های بورسی و افزایش قیمت نفت بود. امروز تا قبل از پایان نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نوسان در شاخص های مالی این کشور محدود خواهد بود و سرمایه گذاران منتظر سخنان خانم یلن، رییس بانک مرکزی هستند. اگر او همچنان بر بهتر شدن وضعیت اقتصادی در آینده تاکید کند احتمال افزایش ارزش دلار زیاد است و بعید نیست شاخص های مالی اصلاح شوند. در حال حاضر شاخص ها در بالاترین سطح خود قرار دارند اما نوسان در این سطوح از دید بسیاری از تحلیلگران چندان منطقی نیست. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

قیمت ها صعود کردند

روز گذشته قیمت فلزات پایه به میزانی قابل ملاحظه افزایش یافت و قیمت مس به بالاتر از 6250 دلار در هر تن رسید. قیمت روی نیز در محدوده 2850 دلار قرار گرفت. از پیش انتظار می رفت قیمت فلزات پایه رشد کند اما میزان افزایش قیمت ها بیش از حد سریع و بزرگ بوده و احتمال اصلاح بازار زیاد است. افق مثبت اقتصاد چین، کاهش ارزش دلار و افول ذخیره این فلزات در بورس های فلزی سه عامل رونق بازار هستند. روز گذشته قیمت مس به بالاترین میزان در بیش از دو سال اخیر رسید. از دید برخی تحلیلگران، این میزان رشد حاصل عواملی غیر از عوامل بنیادی است. در چند ماه اخیر اخبار اقتصادی از چین مثبت بوده و تردیدی وجود ندارد که امسال نرخ هدف برای رشد اقتصاد این کشور تحقق خواهد یافت. از سوی دیگر، ارزش دلار در ماه های اخیر کاهش یافته و روز گذشته ارزش این ارز به پایین ترین میزان در 13 ماه اخیر رسید. این عاملی برای رشد قیمت فلزات پایه است. همچنین ذخیره این فلزات در بورس های فلزی کاهش یافته اما این عوامل در هفته های اخیر هم وجود داشته در حالی که قیمت ها رشدی نداشت. به همین دلیل احتمال کاهش قیمت ها به سطوح قبل از رشد، وجود دارد. شاید همزمان شدن تاثیر عوامل حمایت کننده از قیمت ها سبب شده بازار رونق بیشتری پیدا کند. خبرگزاری رویترز در گزارش خود در باره وضعیت کنونی بازار فلزات پایه به چهار عامل یعنی شکسته شدن سطح مقاومت تکنیکال قیمت ها، کاهش ارزش دلار، احتمال اختلال در عرضه و پیش بینی رشد تقاضا برای فلزات پایه در چین به عنوان چهار عامل افزایش قیمت ها اشاره کرده است. تحلیلگران می گویند حتی اگر شرایط برای رشد قیمت ها فراهم باقی بماند قبل از رشد بیشتر، ضروری است بازار تثبیت شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر تا روز دوشنبه نشان داده شده است:

ارزش دلار بازهم کاهش یافت

روز گذشته ارزش دلار نوسان های بزرگ داشت و تا 0.5 درصد در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافت اما در پایان معاملات، از میزان کاهش کاسته شد. فعالان بازار ارز معتقدند نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا که امروز نتیجه آن مشخص می شود در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار دارد. انتظار نمی رود در این نشست تغییری در نرخ های بهره ایجاد شود اما آنچه جانت بلن رییس بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست بر زبان خواهد آورد اهمیت بالایی دارد و اگر سخنان او به رشد ارزش دلار منجر شود تغییراتی در شاخص های مالی و قیمت مواد خام ایجاد خواهد شد. بانک مرکزی آمریکا در مسیر افزایش نرخ های بهره حرکت کرده زیرا معتقد است شرایط اقتصادی کشور به اندازه ای خوب هست که بتوان از برنامه های حمایتی کاست. البته خانم یلن اخیرا نسبت به پایین باقی ماندن نرخ تورم ابراز نگرانی کرده و گفته ضروری نیست افزایش نرخ های بهره با سرعت انجام شود. این سخنان و ریسک های سیاسی در امریکا سبب کاهش قابل ملاحظه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان شده است. شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از شش ارز معتبر نشان می دهد در سال جاری میلادی کاهش یافته است. یک عامل دیگر کاهش ارزش دلار برخی گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا بوده است. به باور تحلیلگران، عملکرد اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی خیلی خوب نخواهد بود. صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود دیدگاه های نه چندان امیدبخش درباره وضعیت اقتصاد این کشور ارائه کرده است. بدین ترتیب احتمال آنکه برنامه بالا بردن نرخ های بهره به تعویق افتد زیاد است و این عامل کاهش ارزش دلار را در پی خواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24