Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

عده ای از کارشناسان خوشبین می گویند ثبات اخیر در بازارهای مختلف مقدمه رونق بیشتر است. البته تحقق این پیش بینی مستلزم آن است که تدابیر حمایتی به شکل هدفمند و معقول ..

دورخیز شاخص ها و قیمت ها برای پرش

در روزهای گذشته قیمت مواد خام و شاخص های مالی در بورس های بزرگ نوسان های محدود داشته اند و این امر نشان می دهد سرمایه گذاران در انتظار بسر می برند. در حال حاضر دیدگاه ها در باره افق اقتصاد چین مثبت است اما در آمریکا برخی گزارش های اقتصادی منفی بوده و به نظر می رسد بانک مرکزی این کشور ترجیح می دهد سیاست های حمایتی خود را با سرعت کمتر اجرا کند. روز گذشته صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود پیش بینی نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی و سال آینده را کاهش داد. ریسک های سیاسی و برخی ضعف های اقتصادی در این کشور سبب شده به تدریج دیدگاه ها در باره افق اقتصاد تغییر کند. کارشناسان می گویند اگر برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا برای مدتی کنار گذاشته شود ارزش دلار در مسیر کاهش حرکت خواهد کرد و همزمان برنامه های حمایتی در اقتصادهای بزرگ ادامه پیدا خواهد کرد. این به معنای رونق در بازارهای مالی و بازار مواد خام است.

فشار بر قیمت ها زیاد است

امروز سه شنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی افزایش به ترتیب در سطح 48.9 دلار و 46.6 دلار در هر بشکه قرار گرفته است. روز گذشته وعده عربستان مبنی بر کاهش عرضه نفت در ماه آینده میلادی سبب شد قیمت این ماده خام بیش از یک درصد رشد کند. کارشناسان بازار نفت معتقدند رشد قیمت ها زیاد نبوده و این بدان معناست که فشار قابل ملاحظه ای بر قیمت ها وجود دارد. بانک کردیت سوییس در گزارش روز گذشته خود دیدگاهی منفی درباره افق بازار نفت ارائه کرد. در این گزارش آمده بود، قیمت نفت تا سال 2020 زیر 60 دلار باقی خواهد ماند. قیمت نفت در سال 2020 در محدوده 57 دلار خواهد بود. این رقم نسبت به پیش بینی قبلی کردیت سوییس 5 دلار پایین تر است. واقعیت این است که رشد تولید نفت در آمریکا و برخی کشورهای دیگر سبب شده تلاش های اوپک برای بالا بردن قیمت ها به نتیجه مورد نظر نرسد. اوپک و یازده کشور دیگر از جمله روسیه از ابتدای سال جاری میلادی 1.8 میلیون بشکه از تولید نفت خود کاسته اند. این برنامه رشد قیمت نفت را در پی نداشته زیرا ذخیره نفت خام در اقتصادهای بزرگ بالاست و پیش بینی شده تولید نفت در آمریکا، کانادا و تعداد دیگر از کشورها افزایش خواهد یافت. برخی نهادهای تحلیلگر در هفته های اخیر پیش بینی خود از متوسط قیمت نفت در سال جاری میلادی را کاهش داده اند. برخی کارشناسان می گویند اگر ارزش دلار کاهش نیافته بود قیمت نفت به میزانی قابل ملاحظه پایین می رفت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

طلا جذاب باقی می ماند

امروز نیز قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر نوسان بزرگی نداشته و قیمت هر اونس فلز زرد اکنون در محدوده 1255 دلار قرار دارد. روز گذشته نوسان قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر محدود بود و این طبیعی است زیرا سرمایه گذاران منتظر شنیدن سخنان جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا پس از نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور هستند. فردا نتیجه این نشست مشخص خواهد شد و اگر خانم یلن در سخنان خود بر وضعیت مطلوب اقتصاد این کشور تاکید کند قیمت طلا کاهش خواهد یافت. عملکرد طلا در دو هفته اخیر مثبت تر از قبل بوده و قیمت ها اکنون نسبت به ابتدای سال جاری میلادی 105 دلار بالاتر است. فعالان بازار طلا معتقدند در نشست این هفته بانک مرکزی آمریکا تغییری در نرخ های بهره ایجاد نمی شود و احتمالا افزایش نرخ ها در ماه سپتامبر انجام خواهد شد. ابتدای هفته در نظرسنجی کیتکو سرمایه گذاران و تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت طلا این هفته افزایش خواهد یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رویکرد سرمایه گذاران تغییر می کند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته و سرمایه گذاران منتظر برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا هستند. باقی ماندن ارزش دلار در پایین ترین میزان در یک سال اخیر، از ریسک پذیری سرمایه گذاران آسیایی کاسته است. رشد قیمت نفت و قیمت سنگ آهن تااندازه ای به رونق بازارهای مالی کمک کرده و انتظار می رود این عامل همچنان بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر داشته باشد اما در روزهای آینده اخباری که از اقتصاد اروپا و آمریکا منتشر می شود مورد توجه خاص سرمایه گذاران آسیایی خواهد بود. بویژه نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا و نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی اهمیت بالایی دارد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپا کاهش یافتند. برخی تحلیلگران معتقدند بازارهای اروپایی در فاز استراحت هستند و بعید نیست شاهد کاهش شاخص ها باشیم. البته روز گذشته گزارش های منفی از بخش های تولید کارخانه ای و خدمات منطقه یورو و آلمان سبب ریسک گریزی سرمایه گذاران شد. بانک مرکزی اروپا در سه سال اخیر تدابیر حمایتی فراگیر برای کمک به رونق اقتصاد منطقه یورو اتخاذ کرده و تا وقتی شرایط بطور کامل خوب نشود این برنامه ها ادامه پیدا خواهد کرد. اگر مشخص شود شرایط اقتصادی در منطقه یورو به اندازه کافی خوب نیست دلیلی برای محدود شدن برنامه های انبساطی وجود ندارد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا نوسانی محدود داشتند و شاخص متوسط صنعتی داوجونز کاهش یافت. این روزها هم گزارش ها از شاخص های اقتصادی و هم گزارش عملکرد شرکت های بورسی بر رفتار سرمایه گذاران آمریکایی تاثیر می گذارد. همچنین امروز و فردا نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و این عامل نیز بر بازار موثر خواهد بود. احتمال داده شده در نشست ماه سپتامبر، نرخ های بهره بالا برده شود. بانک مرکزی آمریکا معتقد است شرایط اقتصادی در این کشور رو به بهبود است و ضروری است برنامه های حمایتی پولی محدود شود. اما در هفته های اخیر برخی گزارش های اقتصادی منفی بوده است. در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بازار به محرک جدید نیاز دارد

امروز قیمت فلزات پایه افزایش یافته و قیمت مس و روی به تریتب در سطح 6080 دلار و 2800 دلار در هر تن قرار دارد. روز گذشته همانطور که انتظار می رفت قیمت فلزات پایه اندکی افزایش یافت و این درحالیستکه گزارش ها از بخش تولید کارخانه ای و خدمات در منطقه یورو و برخی اعضاء مهم این منطقه منفی بود. البته در آمریکا شاخص فعالیت ها در بخش های یاد شده در ماه جاری میلادی افزایش یافته است. این روزها به دلیل آنکه خبری از اقتصاد چین منتشر نمی شود بازار فلزات پایه عموما تحت تاثیر دیدگاه کلی فعالان بازار در باره وضعیت اقتصاد چین و نیز تغییرات ارزش دلار است. قیمت فلزات پایه اخیرا رشد تدریجی داشته و برخی تحلیلگران با اشاره به احتمال کاهش ارزش دلار پیش بینی کرده اند قیمت فلزات پایه یا در سطوح کنونی نوسان خواهد کرد یا افزایش خواهد یافت البته هر گونه رشد قیمت ها تدریجی خواهد بود. اقتصاد چین در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 6.9 درصد رشد کرده که بالاتر از پیش بینی اقتصاددان ها و نرخ هدف رشد است که از سوی دولت چین تعیین شده است. اگر شرایط مساعد باشد امسال نیز مانند سال قبل نرخ رشد اقتصاد این کشور بالاتر از نرخ هدف خواهد بود. تحلیلگران خوشبین می گویند اگر دولت چین تدابیر حمایتی جدید اتخاذ کند که بعید نیست چنین شود بازار فلزات پایه محرک لازم برای رونق را پیدا خواهد کرد. البته در هفته های اخیر قیمت ها در محدوده های کنونی قرار داشته اند و سرمایه گذاران تلاش کرده اند جهت گیری بازار را پیش بینی کنند. احتمال آنکه برای مدتی دیگر همین وضعیت ادامه یابد زیاد است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان ارزش دلار محدود است

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییر بزرگی نداشته و نسبت یورو به دلار در سطح 1.1653 قرار دارد. روز گذشته نوسان ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بزرگ نبود و به دلیل انتشار گزارش های منفی از اقتصاد منطقه یورو و آلمان ارزش یورو تحت فشار قرار گرفت. در واقع گزارش وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در منطقه یورو، آلمان و فرانسه نشان داد رشد فعالیت ها در این بخش ها کند شده است. از سوی دیگر همین گزارش ها از آمریکا نشان داد شاخص فعالیت ها افزایش یافته است. بدین ترتیب دلار تقویت شد. البته ارزش دلار در برابر پوند کاهش پیدا کرد. امروز در اروپا گزارش هایی از اقتصاد فرانسه، ایتالیا و آلمان منتشر می شود که بر ارزش یورو و دلار تاثیر دارد اما بعید است نوسان ارزش این دو ارز بزرگ باشد زیرا سرمایه گذاران منتظر برگزاری نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا هستند. این نشست امروز و فردا برگزار می شود و کارشناسان معتقدند در این نشست تغییری در نرخ های بهره ایجاد نخواهد شد. البته سرمایه گذاران مایلند بدانند دیدگاه جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا در باره اقتصاد این کشور چیست. به همین دلیل تا فردا که او نظر خود را بیان می کند سرمایه گذاران فعالیت زیادی در بازار نخواهند داشت. از سوی دیگر روز جمعه نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم امسال منتشر می شود و محتوای آن بر ارزش دلار موثر خواهد بود. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24