Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

معمولا پس از دوره های رشد شاخص ها و قیمت ها، بازار برای مدتی به استراحت می پردازد یا اصلاح می شود. این یک روند طبعیی است اما اگر رویدادهای جدید سبب شود اوضاع بازار ..

احتمال اصلاح بازار وجوددارد، مراقب باشید

اخیرا عواملی نمایان شده که می توانند مسیر حرکت بازارهای مالی و مواد خام را تغییر دهند و موجب نگرانی سرمایه گذاران شوند. ناکامی ترامپ در اجرای وعده های انتخاباتی خود، پایین باقی ماندن قیمت نفت، نگرانی سرمایه گذاران درباره تنش های تجاری و افول ارزش دلار، برخی از این عوامل هستند. البته باور سرمایه گذاران این است که وضعیت اقتصاد جهان رو به بهبود است اما از میان رفتن هیجان هایی که درباره رونق اقتصاد آمریکا وجود داشته و رویکرد احتیاط در سرمایه گذاران می تواند به اصلاح بازارهای مختلف منجر شود البته معمولا در این شرایط، برخی بازارها عملکرد مثبت دارند زیرا حوزه امن سرمایه گذاری محسوب می شود. طلا و ین ژاپن دو نمونه از این بازارهای هستند. امروز در اکثر بازارها نوسان قیمت ها و شاخص های مالی اندک بوده و به نظر می رسد سرمایه گذاران منتظر انتشار داده های جدید و مشخص شدن جهت گیری بازار هستند.

تمرکز بر نشست امروز سنت پترزبورگ

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا بدون تغییر بزرگ به ترتیب در محدوده 48 دلار و 45.7 دلار در نوسان است. در هفته های اخیر تلاش قابل ملاحظه ای برای بالا بردن قیمت نفت انجام نشده اما پیش بینی شده امروز در نشست سنت پترزبورگ اقداماتی با این هدف انجام خواهد شد. در حال حاضر لیبی و نیجریه از برنامه کاهش عرضه نفت مستثنا هستند و تحلیلگران معتقدند اگر این وضعیت ادامه یابد یعنی رشد تولید نفت در این دو کشور متوقف نشود، تاثیر برنامه کاهش عرضه نفت بسیار اندک خواهد بود. این برنامه از ابتدای سال جاری میلادی اجرا شده و قرار است تا مارس سال آینده ادامه یابد اما به دلیل افزایش تولید نفت در آمریکا و برخی کشورهای دیگر، تاثیر این برنامه اندک بوده است. درباره تداوم افزایش تولید نفت در آمریکا تردیدی وجود ندارد. همچنین در کانادا و برزیل برنامه هایی برای افزایش تولید نفت در حال اجراست. از سوی دیگر رشد تقاضا برای نفت در جهان سریع نیست. در این شرایط نمی توان انتظار داشت بازار رونق پیدا کند. با توجه به این که در هفته های اخیر اقدامی برای افزایش قیمت نفت انجام نشده است، نشست امروز در روسیه اهمیت بالایی دارد زیرا مشخص خواهد کرد تولیدکنندگان نفت چه برنامه هایی برای آینده دارند. احتملا دارد در این نشست زمینه برای کاهش بیشتر عرضه نفت فراهم شود. اوپک و یازده کشور دیگر هم اکنون 1.8 میلیون بشکه کمتر از قبل نفت به بازار عرضه می کنند. میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه بالا بوده اما افزایش تولید نفت در چند کشور از جمله لیبی و نیجریه از تاثیر این برنامه کاسته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

طلا جذاب باقی می ماند

امروز قیمت طلا تغییر بزرگی نداشته و در محدوده 1254 دلار در هر اونس قرار دارد. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز ثابت بوده است. تحلیلگران بازار طلا معتقدند طلا جذاب باقی خواهد ماند و احتمال رشد قیمت ها برای سومین هفته پی در پی وجود دارد. با آنکه سرمایه گذاران معتقدند وضعیت اقتصاد جهان در نیمه دوم امسال بهتر از نیمه نخست است اما اوضاع آنقدر خوب نخواهد بود که طلا از سبد دارایی سرمایه گذاران خارج شود. در واقع عکس این موضوع اتفاق خواهد افتاد یعنی وجود ریسک های سیاسی و اقتصادی مختلف سبب عملکرد مثبت بازار فلز زرد خواهد شد. در نظرسنجی این هفته کیتکو در باره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت ها این هفته افزایش خواهد یافت. این باور وجود دارد که دیدگاه بانک مرکزی آمریکا در باره افق اقتصاد این کشور تغییر کرده است. بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی تاکنون 2 بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد دو ماه دیگر نیز این اقدام را انجام دهد. اما احتمال این اقدام کمتر شده است. با توجه به ناکامی ترامپ در اجرای وعده های انتخاباتی خود به نظر می رسد بانک مرکزی آمریکا فعلا تمایلی به کاهش سیاست های حمایتی خود ندارد. این امر از ارزش دلار می کاهد و به رشد قیمت طلا کمک می کند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رویکرد سرمایه گذاران تغییر می کند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. افول ارزش دلار عاملی برای کاهش سوددهی شرکت های بورسی در آسیاست. برخی کارشناسان می گویند برای مدتی بازارهای مالی در آسیا در فاز استراحت و احتمالا اصلاح قرار خواهند گرفت. واقعیت است است که در ماه های اخیر به رغم نگرانی هایی که درباره روابط چین و آمریکا وجود داشته وضعیت بازارهای مالی در آسیا امیدبخش بوده اما اخیرا تغییراتی در شرایط بازار پدید آمده و طبیعی است که سرمایه گذاران ترجیح دهند با احتیاط رفتار کنند. مجموعه گزارش هایی که در هفته های آینده از اقتصاد چین و ژاپن منتشر می شود اهمیت بالایی دارد زیرا محتوای این گزارش ها مشخص خواهد کرد روند کلی شاخص های اقتصادی در این دو کشور چگونه است.

اروپا. این هفته گزارش های مهم و متعدد از اقتصادهای بزرگ عضو منطقه یورو و انگلستان منتشر خواهد شد و بر همین مبنا انتظار می رود نوسان در شاخص های مالی این قاره زیاد باشد. سرمایه گذاران اروپایی در پی درک وضعیت اقتصادی در اروپا و تحولات در انگلستان هستند. اخباری که از مذاکرات جدایی این کشور از اتحادیه اروپا منتشر می شود بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد داشت. هفته پیش نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار و مشخص شد بانک مرکزی اروپا تا وقتی از بهبود مستمر شرایط اقتصادی در منطقه یورو اطمینان حاصل نکند تغییری در سیاست های حمایتی خود نخواهد داد. این یک عامل اطمینان برای سرمایه گذاران است.

آمریکا. این هفته نوسان در شاخص های مالی بورس آمریکا بزرگ تر خواهد بود. از یک سو ریسک های سیاسی افزایش یافته و ترامپ باید مشکلات بزرگ تری را حل کند و از سوی دیگر اخبار اقتصادی اخیر نشان می دهد رونقی که ترامپ وعده آن را داده بود آغاز نشده و بعید است در ماه های آینده شهروندان آمریکا شاهد تغییرات مثبت بزرگ در شاخص های اقتصادی باشند. در واقع هر روز عده بیشتری از سرمایه گذاران به این نتیجه می رسند که ترامپ نخواهد توانست به وعده های خود عمل کند. این هفته گزارش های جدید از عملکرد شرکت های بورسی و اخبار اقتصادی بر بازار مالی آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بازار به محرک جدید نیاز دارد

امروز قیمت فلزات پایه نوسان های محدود داشته و قیمت مس و روی اکنون به ترتیب در سطح 6000 دلار و 2750 دلار در هر تن قرار دارد. سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه مدتی است منتظر محرک های جدید هستند. برای مثال اگر دولت چین برنامه های جدید در حوزه توسعه زیرساخت ها آغاز کند یا بر میزان اعطاء اعتبارات افزوده شود شاهد رونق بازار فلزات پایه خواهیم بود. رشد قیمت ها در دو ماه اخیر بر مبنای شرایط کلی بازار رخ داده و اگر تحولی در این شرایط ایجاد نشود بعید است شاهد افزایش مجدد قیمت ها باشیم. کاهش ذخیره فلزات پایه در بورس های فلزی، ثبات در اقتصاد چین و کاهش ارزش دلار سه عامل حمایت از قیمت فلزات پایه است. اما تاثیر این عوامل تاکنون گذاشته شده و از این پس برای آنکه قیمت ها باز هم افزایش یابد به محرک های جدید نیاز است. این هفته خبری از اقتصاد چین منتشر نخواهد شد و انتظار می رود تغییرات ارزش دلار و اخباری که از روابط اقتصادی آمریکا و چین منتشر می شود بر قیمت ها تاثیر گذارد. البته امروز وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در اقتصادهای اروپایی و آمریکا در ماه جاری میلادی مشخص می شود. محتوای این گزارش ها در ماه های اخیر امیدبخش بوده است. تعویق در افزایش نرخ های بهره در آمریکا یک عامل کاهش ارزش دلار و رشد قیمت فلزات پایه است. البته برخی تحلیلگران معتقدند ارزش دلار در ماه های اخیر به میزان کافی کاهش یافته و ممکن است روند کاهش معکوس شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی کاهش ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافته است. پیش بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش خواهد یافت. امروز گزارش هایی از بخش تولید کارخانه ای و خدمات در اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا در ماه جاری میلادی منتشر می شود و داده های این گزارش ها نشان می دهد در ماه نخست نیمه دوم امسال وضعیت بخش های یاد شده به چه شکل بوده است. روند کلی تحولات در اقتصاد منطقه یورو مثبت است. البته در اقتصاد انگلستان، نقاط ضعف نگران کننده وجود دارد که سبب شده رشد ارزش پوند در برابر دلار اندک باشد. دور دوم مذاکرات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا آغاز شده و سرمایه گذاران در انتظار هستند تا روند این مذاکرات ادامه یابد. بخش هایی از موضوعاتی که باید بررسی شود دشوار است و انتظار می رود توافق بر سر آنها زمان زیادی طول بکشد. ارزش دلار همچنان تحت تاثیر تغییر دیدگاه بانک مرکزی آمریکا قرار دارد در نتیجه احتمال رشد ارزش این ارز کم است. البته اگر داده هایی که از اقتصاد منطقه یورو منتشر می شود منفی باشد برنامه های حمایتی بانک مرکزی اروپا ادامه پیدا خواهد کرد. در حال حاضر یکی از علل رشد ارزش یورو، احتمال محدود شدن برنامه های حمایتی بانک مرکزی اروپا در آینده نزدیک است. تحلیلگران پیش بینی کرده اند متوسط نسبت یورو به دلار در هفته پیش رو 1.666 است. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24