Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

شاخص کل بورس تهران در معاملات اولین روز کاری مرداد ماه ضمن تثبیت در کانال ٨٠ هزار واحدی ، در مسیر مقاومت ٨١.٣٠٠ الی ٨١.٧٠٠ واحدی قرار گرفت. مقاومت سرسختی که دماسنج بورس تهران بیش از ٣ مرتبه به آن واکنش نشان داده اما به نظر این بار با قدرت بالا شکسته شود. دلیل اینکه درخصوص شکست مقاومت یاد شده قاطع صحبت می کنیم این است که هنوز ...

«در آستانه ٨١.٠٠٠ !!»

1) شاخص کل بورس تهران در معاملات اولین روز کاری مرداد ماه ضمن تثبیت در کانال 80 هزار واحدی ، در مسیر مقاومت 81.300 الی 81.700 واحدی قرار گرفت. مقاومت سرسختی که دماسنج بورس تهران بیش از 3 مرتبه به آن واکنش نشان داده اما به نظر این بار با قدرت بالا شکسته شود. دلیل اینکه درخصوص شکست مقاومت یاد شده قاطع صحبت می کنیم این است که هنوز بسیاری از نمادها مِن جمله پالایشی ها ، فولاد ، فملی و ... هنوز به تابلوی معاملات برنگشته اند و طبیعی است که با گشایش این نمادها و اثرات مثبتی که بر روی شاخص خواهند گذاشت ، بازار موفق به گذر از مقاومت یاد شده خواهد گردید. ظهور نشانه ‌هایی از بهبود سودآوری شرکت ‌ها و اصلاح قیمت‌ ها سبب شده تا معاملات طی دو هفته اخیر روند معکوس و رو به رونقی در پیش بگیرد. گزارش ‌های مالی و برگزاری مجامع امیدوارکننده یکی از مهمترین عوامل بازگشت رونق به بورس تهران محسوب می ‌شود. بطور کلی شرایط به گونه ای است که بازار برای سقف شکنی و قرار گرفتن در مسیر قله های رفیع تر آمادگی کافی را دارد.

اما با اتمام گزارش های 3 ماهه و بازگشت اتوبوسی نمادها از مجامع ، شرکت ها گزارش های تیر ماه را منتشر خواهند کرد. گزارش هایی که بواسطه 3 عامل : 1- افزایش نرخ برخی از محصولات ( ناشی از رشد نرخ ارز و همچنین پرش قیمت های در بازارهای جهانی ) 2- افزایش تیراژ و یا تناژ فروش 3- دریافت مجوز افزایش نرخ از سوی انجمن برخی از صنایع می تواند زمینه ساز تعدیل مثبت بعدی شرکت ها در گزارش های 6 ماهه باشد. اگر بگوئیم عملکرد تیر ماه شرکت ها از گزارش های 3 ماهه اهمیت بیشتری دارد ، بیراه نگفته ایم چراکه در فصل بهار به دلیل تعطیلات فروردین ماه و ماه رمضان ( خرداد ماه ) شرکت ها عملکرد چشم گیری در فروش نداشتند اما با گذر از فصل ابتدایی سال و رونق در بازارهای جهانی ، به نظر شیب رشد فروش شرکت ها افزایش جدی یافته باشد. لذا توصیه می شود این گزارش ها را با دقت بالاتری رصد کنید. اما به سراغ بازار و باقیمانده گزارش های 3 ماهه می رویم. بازار این روزها رونق خوبی گرفته و به نظر نقدینگی خوبی در حال حرکت به سمت تالار شیشه ای است. بهبود وضعیت بنیادی شرکت ها ، عامل اصلی چرخش بازار و افزایش امیدواری به یک دوره رونق مستمر می باشد.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 18 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات دومین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه فلزات اساسی و کانی های غیر فلزی و منفی 2 گروه حمل و نقلی و قند و شکر قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم احتمالا وضعیت به همین شکل باشد هر چند که نمادهایی که با رشد قیمت گشایش می شوند ، برای چند روزی درجا می زنند اما بطور کلی پس از رشد روزهای اخیر ، ممکن است یک استراحت مقطعی در نمادهایی که طی این مدت رشد کرده اند داشته باشیم اما در میان مدت مسیر بازار رو به جلو و صعودی ارزیابی می گردد. افزایش حجم و ارزش معاملات یکی از مهمترین سیگنال هایی است که اخیرا صادر شده و بازار را به آینده خوش بین کرده است.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، مجلس نمایندگان آمریکا و مجلس سنا با اعمال تحریم علیه ایران موافقت کردند. همچنین این دو مجلس با اعمال تحریم ‌هایی علیه کره شمالی و روسیه نیز اعلام موافقت کردند. قانونگذاران آمریکا در پی تأیید توافق هسته ‌ای از سوی ترامپ و اذعان به پایبندی ایران به آن در مقطع فعلی ، خواستار اختیارات بیشتر برای اعمال تحریم‌ علیه ایران شدند. دولت ترامپ اذعان کرده که ایران به مفاد توافق هسته ‌ای پایبند بوده اما در عین حال اعلام کرده که با تحریم‌ های غیر هسته ‌ای ایرانی ‌های بیشتری را مجازات خواهد کرد. آمریکا اخیراً 18 شهروند ، گروه و شبکه‌ ایرانی را به‌ خاطر «حمایت از توسعه موشک های بالستیک ایران» تحت تحریم قرار داده است. این اقدام تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که دولت آمریکا به کنگره اعلام کرد که ایران به توافق هسته‌ ای پایبند بوده و کاهش تحریم ‌های هسته‌ ای را همچنان می ‌توان ادامه داد. وزارت خزانه‌ داری آمریکا در تازه‌ ترین اقدام خود 7 گروه و 5 فرد را به‌ خاطر کمک نظامی به ایران یا سپاه پاسداران هدف تحریم‌ های خود قرار داده است. این تحریم‌ ها همچنین شامل آن چیزی است که به‌ گفته آمریکا یک گروه جنایی بین‌المللی مستقر در ایران و 3 فرد مرتبط با آن است. وزارت خارجه آمریکا نیز دو گروه دیگر مرتبط با برنامه موشک‌ های بالستیک ایران را تحت تحریم قرار داده است. بر اساس این تحریم‌ ها ، هر گونه دارایی این افراد و گروه ‌ها در آمریکا مسدود شده و آمریکایی ‌ها از هرگونه تجارت با آنها منع می‌ شوند.

ب) در خبری دیگر ، سه منبع آگاه در کاخ سفید از حضورشان در تیم تایید عدم پایبندی ایران به برجام در 90 روز آینده خبر دادند و گفته ‌اند که ترامپ ، رکس تیلرسون و وزارت خارجه آمریکا را برای بررسی توافق هسته ‌ای کنار گذاشته است. این حرکت بعد از دیدارهای مستمر ترامپ و تیلرسون رخ داده است. ترامپ به گروهی دستور داده که پرونده‌ ای را تهیه کنند که او بتواند از آن برای توجیح بازبینی برجام در 90 روز استفاده کند. در این گزارش گفته شده : ترامپ امیدوار است بتواند شواهدی پیدا کند که نشان دهد تهران به توافق پایبند نبوده است. مواردی که وزارت خارجه از پیدا کردن آن ناتوان بوده است. سه منبع آگاه که به گروه حل مشکل دعوت شده ‌اند این داستان را در گفت‌و‌گو با فارین پالسی تایید کرده ‌اند. هر یک از آن‌ ها بخشی از تاکتیک را شرح داده ‌اند و گفته ‌اند این به نوعی دور زدن وزارت خارجه بوده است. آن‌ ها تایید کرده‌اند که ترامپ از تیلرسون خواسته در بازبینی اخیر کاری کند که توافق هسته ‌ای تایید نشود. تیلرسون مشخصا موفق نبوده و در نتیجه ترامپ به دنبال افراد دیگری رفته است.

ج) در سایر خبرها ، یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله شنبه‌ شب یک فروند موشک بالستیک «برکان h-2» را به سمت پالایشگاه های تصفیه نفت استان «ینبع» منطقه مدینه منوره واقع در ساحل دریای سرخ شلیک کردند. منابع یمنی می ‎گویند که این موشک بالستیک دقیقا به هدف مورد نظر اصابت کرد. هنوز گزارش درباره تلفات احتمالی ناشی از این حمله موشکی منتشر نشده است. نیروهای موشکی ارتش یمن و انصارالله شنبه ‌شب همچنین یک فروند موشک «زلزال1» را به سمت پایگاه بوابه الموسم در جازان شلیک کردند.

د) در خبرهای اقتصادی ، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مجلس نگران برخی انتخاب ها برای تیم اقتصادی دولت دوازدهم است؛ چراکه قرار است افراد ضعیف ‌تر جایگزین برخی مسئولان فعلی شوند. وی گفت : عدم انسجام و هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت یازدهم ، در 4 سال گذشته مشهود بود که این مساله فعالان اقتصادی را با چالش روبرو می کند. محمد رضا پورابراهیمی با تأکید بر اینکه باید از دولت ، صدایی واحد در زمینه مسائل اقتصادی شنیده شود ، افزود : اصلاح ساختار نظام بانکی کشور ، ساماندهی وضعیت بدهی های دولت ، اهتمام به تولید داخلی و مبارزه قاطع با قاچاق کالا و ارز؛ اولویت های اصلی دولت دوازدهم باید باشد.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) گروه فلزی و معدنی پس از هیجان مثبت ناشی از گشایش نمادهای بزرگ در بازار روز گذشته ، امروز نیز معاملات متعادل تری را شاهد بودیم. اگرچه در شرایط کنونی فضا برای این گروه بسیار مثبت است اما موضوعی که فعالان بازار نباید از توجه به آن غافل شوند ریسک‌ های موجود در این بخش به‌ خصوص ریسک ‌های جهانی در قیمت فلزات است. گرچه قیمت فلزات در بازار جهانی با روند کاهشی موجودی انبارها و همچنین سیگنال ‌های مثبت از تقاضا به‌ خصوص از سوی چین روند نسبتا پایداری را در قیمت ‌های کنونی در پیش گرفته اند اما باید توجه داشت که بازار کالایی همچنان رونق خود را وامدار چین به‌ عنوان دومین اقتصاد جهان است. البته با توجه به رشد اخیر ، میل به اصلاح قیمت ها دیده می شود ؛ مگر اینکه از فردا که بازارهای جهانی بازگشایی می شوند ، قیمت کالاها در مسیر رشد قرار بگیرد.

در این گروه فولاد فولاد ارفع برای تعدیل مثبت متوقف شد. همانطور که قبلا هم اشاره شد ، فولاد ارفع نرخ فروش شمش را در سطوح پائینی در نظر گرفته و شکاف بین نفروضات پیش بینی شده با نرخ های واقعی سبب شده تا شرکت با تعدیل مثبت همراه شود. فولاد ارفع در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 131 درصدی از سطوح 204 ریالی به 472 ریال افزایش داده و در دوره 3 ماهه 8 ریال معادل 8 درصد آن را پوشش داده است. افزایش 7.5 درصدی مبلغ فروش ناشی از رشد نرخ فروش شمش در ازای کاهش 2 درصدی بهای تمام شده کالای فروش رفته از مهمترین دلایلی است که منجر به رشد حاشیه سود عملیاتی از سطوح 6 درصدی به 15 درصدی و در ادامه تعدیل مثبت شرکت شده است. گفتنی است ، فولاد ارفع در دوره 3 ماهه 27 درصد مقدار تولید ، 25 درصد مقدار فروش ، 23 درصد مبلغ فروش و 23 درصد از سود عملیاتی خود را پوشش داده است. این سهم فولادی در محدوده 340 – 345 تومانی مقاومت مهمی دارد. مقاومتی که به نظر در کوتاه مدت مانع از ادامه رشد سهم شود.

در فولاد آلیاژی ایران هم گزارش خوبی داشتیو احتمالا این نماد طی 2 – 3 روز آتی با رشد قیمت به تابلوی معاملات بازگردد. این شرکت در حالی سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 105 ریالی پیش بینی کرده بود که در گزارش جدید منتشر شده ، سود خود را با تعدیل مثبت 38 درصدی تا سطوح 140 ریالی افزایش داده و در دوره 3 ماهه 26 ریال معادل 19 درصد از آن را پوشش داده است. پیش بینی افزایش 14 درصدی مبلغ فروش ناشی از افزایش نرخ و رشد تناژ فروش دلیلی اصلی تعدیل مثبت فولاژ می باشد. بررسی عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته حکایت از افزایش به ترتیب 53 درصدی مبلغ فروش ، 46 درصدی بهای تمام شده ، 150 درصدی سود عملیاتی و 240 درصدی سود خالص دارد. پیش بینی می شود فولاژ در میانه های راه نیز تعدیلات دیگر داشته باشد.

اما مهمترین اتفاق امروز ، گشایش نماد فولاد مبارکه با رشد 9 درصدی و معاملات پر حجم در این نماد بود. مبارکه ای که گزارش 3 ماهه خوبی داشته و راه برای تعدیلات آتی و اعلام سود بیش از 400 ریالی نیز هموار است. به نظر اگر در فولاد سهامدار هستید ، برای فروش خیلی عجله نکنید چرا که معتقدیم فولاد پتانسیل رشد تا قیمت های 200 تومانی را هم در میان مدت دارد. در فولاد گفته می شود این شرکت برای اولین بار اقدام به تولید ورق های مخصوص مخازن سوخت نیروگاه کرده است. مدیرمتالوژی مبارکه گفت : با درخواست شرکت گلبرق ارومیه از فولادمبارکه برای تأمین ورق‌های با گرید ASTM A283 GR.C ، این نوع ورق با ریزساختار مناسب و دستیابی به انعطاف پذیری فولاد تولید شد.

اما ومعادن هم پس از برگزاری مجمع ، با انتشار گزارش 3 ماهه آماده بازگشت به تابلوی معاملات می شود. این شرکت در حالی سود هر سهم خود را با سرمایه جدید 31.000 میلیارد ریالی در سطوح 141 ریالی پیش بینی کرده بود که در گزارش 3 ماهه این رقم را با تعدیل مثبت 26 درصدی تا سطوح 178 ریالی افزایش داده و در این دوره موفق شده 7 ریال معادل 4 درصد از این سود را پوشش دهد. افزایش 27 درصدی سود حاصل از سرمایه گذاری ها عمدتا ناشی از تعدیل مثبت در زیر مجموعه هایی نظیر کگل ، کچاد ، فملی و ... از مهمترین دلایلی است که رشد سود ومعادن را رقم زده و حالا می توان در انتظار رشد بیش از 10 درصدی سهم در زمان گشایش و بازگشت سهم به تابلوی معاملات بود.

در گروه روی ، کیمیا پوشش خوبی را رقم زد و به نظر یکی از نمادهایی است که استحقاق تعدیل مثبت جدی را دارد ؛ هر چند که سهم در معاملات امروز اندکی منفی بود. کیمیا در حالی سود هر سهم خود را در سطوح 1.377 ریالی پیش بینی نموده که در دوره 3 ماهه 395 ریال معادل 28.5 درصد از آن را پوشش داده است. عملکرد شرکت در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ، حکایت از افزایش به ترتیب 30 درصدی مقدار تولید ، 65 درصدی مقدار فروش ، 68 درصدی مبلغ فروش ، 38 درصدی بهای تمام شده ، 274 درصدی سود عملیاتی و 174 درصدی سود خالص پس از کسر مالیات شده است. در گزارش های ماه به ماه شرکت هم وضعیت خوبی را شاهد هستیم. کیمیا در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 530 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 7 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 34 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 94 میلیارد ریال و مجموع فروش فصل بهار 135 میلیارد ریال معادل 25.5 درصد از فروش پیش بینی شده بوده است. شرکت مجودی انبار خوبی در کنسانتره روی اکسیده داشته و با توجه به رشد نرخ روی ، می تواند در دوره 6 ماهه عملکرد و گزارش قوی تری داشته باشد.

5) در گروه قندی ، فشار عرضه بالاست و اکثر نمادهای این گروه در مسیر اصلاحی قرار گرفته اند. با توجه به رشد سنگین اخیر و همچنین قرار گرفتن بازار در مسیر رشد ، به نظر یک اصلاح موقت را در قندی ها داشته باشیم. در این گروه قند اصفهان در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 15.5 درصدی از سطوح 762 ریالی به 884 ریال افزایش داد و در دوره 3 ماهه 261 ریال معادل 30 درصد از سود خود را محقق کرد. افزایش 0.5 درصدی مبلغ فروش ناشی از افزایش نرخ فروش قند و تفاله خشک سهمیه چغندرکاران به ترتیب از 500 و 20 ریال به 5.000 و 800 ریال و افزایش 600 میلیون تومانی درآمدهای متفرقه ( غیر عملیاتی ) مربوط به کارمزد شکر خام وارداتی سهم قند شیروان از مهمترین دلایلی است که سبب رشد قصفها شده است. این شرکت در دوره 3 ماهه سال گذشته از محل فروش 645 میلیارد ریالی و بهای تمام شده 582 میلیارد ریالی به سود خالص 50 میلیارد ریالی دست یافته است. حال اینکه در سال جاری افزایش مبلغ فروش به 998 میلیارد ریال و بهای تمام شده 907 میلیارد ریالی موحب شده تا قصفها 78 میلیارد ریال سود عملیاتی شناسایی کند. به عبارت ساده تر باید گفت که فروش و سود عملیاتی قصفها نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 55 درصدی داشته است. در مجموع باید گفت که سهم از نظر بنیادی وضعیت خوبی داشته اما قیمت ها فعلی برای سهم کمی تند است.

در قند چهارمحال (قچار) تقاضای بهتری داشتیم و سهم در نهایت با رشد قیمت به کار خود خاتمه داد. این شرکت در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 19 درصدی از سطوح 338 ریالی به 401 ریال افزایش داده و در دوره 3 ماهه 65 ریال معادل 16 درصد از سود خود را پوشش داده است. افزایش 5 درصدی مبلغ فروش نسبت به اطلاعات قبلی به دلیل افزایش مقدار چغندر خریداری شده (پائیزه) نسبت به پیش بینی قبلی بوده و همچنین افزایش هزینه های مالی به دلیل دریافت تسهیلات جدید می باشد. قچار در سال گذشته از محل فروش 39 میلیارد ریال شکر و سایر فراورده ها و با بهای تمام شده 34 میلیارد ریالی ، سود عملیاتی نداشته و به ازای هر سهم (53) ریال زیان محقق کرده است اما در سال جاری شرکت از محل از محل فروش 154 میلیارد ریال شکر و سایر فراورده ها و با بهای تمام شده 128 میلیارد ریالی ، به سود عملیاتی 20 میلیارد ریالی دست یافته و در نهایت 65 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته حکایت از افزایش به ترتیب 69 درصدی مقدار تولید ، 30 درصدی مقدار فروش و 452 درصدی سود ناخالص دارد. البته این تحولات در قیمت تابلو هضم شده و انتظار زیادی از قچار نباید داشت.

در قند قزوین توقف نماد برای تعدیل عایدی در دوره 3 ماهه را داشتیم. این شرکت در جدیدترین گزارشی که منتشر کرده ، سود هر سهم خود را با تعدیل سنگین 43 درصدی از سطوح 342 ریالی به 500 ریال افزایش داد و در دوره 3 ماهه 180 ریال معادل 36 درصد از سود خود را پوشش داده. پیشتر بر وضعیت بنیادی قزوین تاکید کرده بودیم اما انصافا خودمان هم انتظار چنین گزارشی از شرکت نداشتیم. افزایش 4 درصدی مبلغ فروش ناشی از : 1- افزایش در مقدار تولید شکر 2- افزایش در نرخ فروش شکر تولیدی 3- افزایش در نرخ فروش قند و تفاله سهمیه چغندرکاران ، در ازای کنترل بهای تمام شده کالای فروش رفته ناشی از کاهش در بهای چغندر خریداری شده از دلایل اصلی تعدیل مثبت جدی در این سهم قزوینی شده است. با این شرایط به نظر می رسد قزوین پس از گشایش یک رشد قیمت دیگر را تجربه نموده و قیمت های 500 تومانی را هم ببیند.

6) در گروه سیمانی فشار عرضه ها بیشتر از روز گذشته بود هر چند که در نهایت بسیاری از نمادها با رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند. با آزادسازی مناطق تحت سیطره داعش ، هر روز خبرهای جدی تری درخصوص بازسازی مناطق تخریب شده به گوش می رسد. در این شرایط می تواند اوضاع برای گروه خاکستری بازار سهام ، سبز شود. به نظر سیمانی ها بعد از رشد روزهای اخیر ، اندکی اصلاح می زنند و سپس با حجم معاملات بالاتر در مسیر رشد قرار می گیرند. رسیدن عملکرد ماهانه شرکت ها نیز در روند حرکتی سیمانی ها موثر خواهد بود.

در این گروه سیمان هگمتان با شکست مقاومت 238 تومانی سیگنال رشد میان مدتی را صادر نموده و در گام اول به سمت مقادمت 270 – 280 تومانی حرکت می کند. مقاومتی که به نظر اصلاح قیمت کوتاه مدتی سهم را رقم خواهد زد. قیایی رییس صادرات شرکت سیمان هگمتان درخصوص صادرات به عراق و آخرین وضعیت این کشور گفت : با وجود مشکلاتی که بر سر راه صادرات سیمان به عراق وجود داشته ، شرکت حجم اندکی سیمان به کردستان عراق صادر می کند و در واقع صادرات سیمان از سوی شرکت سیمان هگمتان به عراق قطع نشده است اما کماکان نمی توان به بخش عرب نشین عراق سیمان صادر کرد. هر چند با افزایش امنیت در عراق زمزمه هایی از بهبود روند صادرات به عراق مطرح است ؛ اما باید در نظر داشت که تنها ناامنی در عراق ، مانع صادرات سیمان نبوده و مانع اصلی ، محدودیت هایی است که از سوی دولت عراق اعمال شده و برای بهبود صادرات به عراق ، باید علاوه بر برقراری امنیت ، تعرفه های واردات نیز از سوی دولت عراق کاهش یابد. حل این مشکل ، در گرو مذاکرات دولتمردان دو کشور می باشد.

وی در ادامه عنوان کرد : پس از بروز مشکل صادرات به عراق ، صادرات سیمان به کشورهای عمان و سومالی و … نیز انجام می شد که البته مدتی است به دلیل بد حسابی مشتری صادراتی ، این صادرات هم قطع شده است. بخشی از پول فروش صادراتی هنوز از مشتری وصول نشده و چنانچه موفق به دریافت کل وجه از خریدار نشویم ، احتمالا با افت درآمد مواجه خواهیم شد. قیایی در مورد موضوع حذف تخفیفات عنوان کرد : از روز بیستم تیر ماه ، شرکت کلیه تخفیفات اعطایی را حذف کرده است. البته زمانی حذف تخفیفات به تعادل بازار ختم خواهد شد که تمامی شرکت ها به حذف تخفیفات پایبند باشند. متاسفانه هنوز برخی شرکت های سیمانی ، برای جذب مشتری اقدام به ارایه تخفیف در هنگام فروش سیمان می نمایند.

در 3 نماد سیمان ارومیه ، قائن و صوفیان نیز روز گذشته صحبت کردیم و گفتیم که هر 3 نماد به لحاظ بنیادی پتاسنیل رشد قیمت را دارند. خصوصا که گزارش هر 3 نماد قابل دفاع بوده و انتظار می رود تعدیلات خوب دیگری را در آن ها شاهد باشیم. روز گذشته تحلیل تکنیکی سیمان صوفیان به تصویر کشیده شد. این سهم سیمانی امروز با تقاضای خوب موفق به شکست خط روند نزولی گردیده و از همین روی انتظار داریم این سصوفی به مرور تا قیمت های 325 و سپس 375 تومانی حرکت نماید.  

در این گروه سیمان خوزستان معاملات کم حجم و ضعیفی دارد و دلیل این مساله ، فروش ضعیف در 3 ماهه بهار بوده است. البته انتظار داریم ضعف فروش شرکت در 3 ماهه دوم تا حدودی جبران شود. سخوز در گزارش جدید منتشر شده ، بر همان سود 651 ریالی تاکید کرده و در دوره 3 ماهه 60 ریال معادل 9 درصد از سود خود را پوشش داده است. در سخوز نرخ های فروش داخلی در 3 ماهه نخست 10 درصد نسبت به بودجه بیشتر بوده اما نرخ های صادراتی به طور متوسط 20 درصد کمتر بوده است. دلار در بودجه 38.500 ریال در نظر گرفته شده است. نتیجه چنین وضعیتی باعث خواهد شد که فروش شرکت بر اساس نرخ های 3 ماهه معادل بودجه خواهد شد. کل پیش بینی فروش شرکت برای سال 96 معادل 2.699 میلیارد ریال می باشد. نکته مهم در بودجه سخوز هزینه های مالی است که نسبت به سال قبل 2 برابر شده که در 3 ماهه نیز 20 درصد پوشش داده شده است. در مجموع به نظر سخوز قابلیت رسیدن به سود پیش بینی شده را داشته باشد خصوصا که فروش سال گذشته هم در نیمه دوم محقق شد و از همین روی بعید به نظر می رسد که شرکت مشکلی از این بابت داشته باشد.

7) در گره ماشین آلات گزارش های خوبی می رسد و در نتیجه شاهد معاملات خوبی در برخی از نمادهای این گروه هستیم. در این بین آبسال به دلیل پوشش مناسب سود و آمادگی برای تعدیل مثبت در گزارش های آتی ، با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسید. در تایرا سهم آماده بازگشت به تابلوی معاملات می شود که شرکت در گزارش جدید منتشر شده ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 2.5 درصدی از سطوح 286 ریالی به 293 ریال افزایش داده و در دوره 3 ماهه 69 ریال معادل 24 درصد آن را پوشش داده است. تایرا گزارش بسیار خوبی داده است. رشد 38 درصدی مقدار تولید ، افزایش جالب توجه 52 درصدی مقدار فروش و در نتیجه رشد 72 درصدی مبلغ فروش و افزایش 103 درصدی سود عملیاتی آن هم در دوره ای که تایرا معمولا فروش ضعیفی دارد ، نشان می دهد که این شرکت می تواند به سودهای قوی تری دست یابد. تایرا در بهای سال گذشته 32 ریال سود محقق کرده بود و انتظار می رود سود شرکت در گزارش های آتی تعدیلات قوی تری داشته باشد. صفر شدن هزینه مالی ( شرکت سال گذشته 23 میلیارد ریال هزینه مالی در فصل بهار 72 میلیارد ریال در کل سال داشته است ) از نکات مثبت دیگر تایرا می باشد. به نظر گشایش خوبی در انتظار سهم باشد.

اما تکشا هم فارغ بازی های نوسان گیری عملکرد بهتری نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشت. این شرکت ضمن تاکید بر همان سود 255 ریالی موفق شده در دوره 3 ماهه 10 ریال معادل 10 درصد از سود خود را محقق کند. مقایسه عملکرد سهم با دوره مشابه سال گذشته حکایت از رشد به ترتیب 35 درصدی مبلغ تولید ، 27 درصد بهای تمام شده ، 102 درصدی سود عملیاتی و 700 درصدی سود خالص دارد. تکشا در بهای سال گذشته به فروش 27 میلیارد ریالی دست یافته بود حال اینکه فروش شرکت در بهار سال جاری 37 میلیارد ریال بوده است. گزارش بدی نیست اما سهم در این قیمت ها حذابیت خاصی برای خرید ندارد.

در این گروه بوتان هم بد نیست ؛ خصوصا که سهم اخیرا به کف کانال صعودی خود واکنش نشان داده و انتظار رشد میان مدتی سهم را داریم. لبوتان در گزارش جدید منتشر شده ، سود 114 ریالی خود را تا سطوح 116 ریالی افزایش داده و در دوره 3 ماهه 12 درصد مبلغ فروش ، 30 درصد سود عملیاتی و 3 ریال معادل 3 درصد از سود خالص خود را محقق کرده است. لبوتان از نظر تکنیکی در شرایط مساعدی قرار داده و به نظر می تواند تا قیمت های 400 و سپس 450 تومانی رشد نماید.

8) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه لیزینگی ، وایران که بارها درخصوص وضعیت بنیادی مناسبی که دارد تاکید کرده بودیم ، گزارش 3 ماهه خوبی را منتشر نمود. این شرکت در جدیدترین گزارش منتشر شده ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 3 درصدی از سطوح 212 ریالی به 219 ریال افزایش داد و در دوره 3 ماهه 92 ریال معادل 42 درصد از سود خود را پوشش داد. این شرکت سال گذشته از محل درآمد حاصل از عملیات لیزینگ به مبلغ 88 میلیارد ریال و هزینه تامین منابع مالی عملیات لیزینگ 69 میلیارد ریال ، به زیان عملیاتی 4 میلیارد ریالی و سود خالص 1 ریالی دست یافته بود اما در سال جاری درآمد حاصل از عملیات لیزینگ 232 میلیارد ریال ، هزینه تامین منابع مالی عملیات لیزینگ 64 میلیارد ریال و در نتیجه سود عملیاتی 108 میلیارد ریال ( پوشش 47 درصدی بودجه ) بوده است. شناسایی سود شرکت ناشی از عملیات لیزینگ در 2 ماه پایانی سال گذشته نشان می دهد که وایران برای سال جاری قابلیت رسیدن به سود قوی تر و تعدیل مثبت را دارد. گفته می شود به زودی آگهی وایران برای واگذاری بلوک سهام کارکنان ایران خودرو در قیمت های بیش از 200 تومانی آگهی خواهد شد. خرید سهم در قیمت های فعلی با توجه به اصلاح اخیر ، ریسک خاصی ندارد.

ب) در گروه نسوز و کانی های غیر فلزی 3 نماد کاذر ، کگاز و کپشیر با افزایش تقاضا و رشد قیمت ، و سایر نمادها نیز معاملات متعادل و یا منفی داشتند. در این گروه 2 نماد کفرا و کخاک جزء بنیادی ها محسوب می شوند که اتفاقا گزارش های بهتری هم داشتند. در کخاک روند نوسانی سهم را در مرز قیمت های 1.300 تومانی شاهد هستیم. این شرکت در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، بر همان سود 1.786 ریالی تاکید کرده و در دوره 3 ماهه 538 ریال معادل 30 درصد از آن را محقق کرده است. گزارش خوبی است و آثار طرح توسعه سال های گذشته در حال نشان دادن می باشد. این شرکت در 3 ماهه دوره سال گذشته از محل فروش 100 میلیارد ریال محصولات فرآوری شده و با بهای تمام شده 32 میلیارد ریالی ، رقمی بالغ بر 54 میلیارد ریال سود عملیاتی محقق کرده اما در سال جاری از محل از محل فروش 169 میلیارد ریال محصولات فرآوری شده با بهای تمام شده 54 میلیارد ریالی ، به سود عملیاتی 115 میلیارد ریالی دست است. لازم به گفتن است که کخاک در این دوره 41 درصد مقدار تولید ، 39 درصد مقدار فروش ، 27 درصد مبلغ فروش و 28 درصد از سود عملیاتی خود را محقق کرده است. به نظر کخاک یکی از گزینه های خوب و کم ریسک بازار است که اگر کمی اصلاحی کند ، برای خرید جذابیت بالایی داشته باشد.

ج) در خودرویی ها ، سایپا نیز پس از برگزاری مجمع ، انتشار شفاف سازی و ارسال گزارش های 3 ماهه آماده بازگشت به تابلوی معاملات می شود. البته باید دید سازمان به واسطه ابهامات در بودجه سال 95 ، نماد را گشایش می کند یا خیر. این شرکت در حالی سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 141 ریالی پیش بینی نموده که در دوره 3 ماهه (24) ریال زیان شناسایی نموده است. سایپا پیش بینی کرده برای سال جاری از محل تولید و فروش 434.000 هزار دستگاه پراید ، تیبا و محصولات وارداتی مبلغ 119.622 میلیارد ریال محقق کند. گفتنی است ، فروش شرکت در فروردین ماه 2.693 میلیارد ریال ، در اردیبهشت ماه 6.818 میلیارد ریال ، در خرداد ماه 8.306 میلیارد ریال و در مجموع دوره 3 ماهه 17.833 میلیارد ریال معادل 15 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته افزایش به ترتیب 6 ، 2 و 20 درصدی مقدار تولید ، فروش و مبلغ فروش را نشان می دهد اما رشد 63 درصدی هزینه‌ های فروش، اداری و عمومی موجب شده تا سود عملیاتی شرکت نسبت به سال گذشته کاهش 34 درصدی را نشان بدهد. همچنین هزینه های مالی با رشد قابل توجه 44 درصدی از سطوح 2.108 میلیارد ریال به 3.045 میلیارد ریال رسیده تا شرکت در فصل بهار زیانده شود. در مجموع ، رشد مقدار تولید و فروش نکته مثبتی است اما برای سال جاری دیگر خبری از شناسایی سودهای غیر عملیاتی نخواهد بود ...

د) اما زامیاد هم با انتشار گزارش 3 ماهه و برگزاری مجمع سالانه آماده برگشت به تابلوی معاملات می شود. این شرکت در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، ضمن تاکید بر همان سود 7 ریالی ، (25) ریال زیان شناسایی کرده است. زامیاد در دوره مشابه سال گذشته 1.290 میلیارد ریال فروش داشت اما (64) میلیارد ریال زیان عملیاتی شناسایی نمود اما در سال جاری با فروش 1.786 میلیارد ریالی به سود عملیاتی 48 میلیارد ریالی دست یافته است. با توجه به افزایش 38 درصدی مبلغ فروش ؛ انتظار می رود در ادوار آتی شاهد گزارش های بهتری از این شرکت باشیم. زامیاد در محدوده 85 تومانی مقاومت مهمی دارد و چنانچه در روزهای بعد از گشایش موفق از به گذر از این سد گردد ، به مرور قیمت های 100 تومانی را خواهد دید.

ه) در گروه لبنیاتی ، غفارس معاملات مثبت و پر حجمی داشت اما در غگلستا و غگلپا معاملات منفی را شاهد بودیم. در این بین شب گذشته پگاه گلپایگان عملکرد 3 ماهه خود را با تاکید بر همان سود 1.618 ریالی منتشر کرد و در این دوره 372 ریال معادل 23 درصد از سود خود را پوشش داد. گزارش شرکت تحول و یا نکته خاصی نداشت و شرکت کاملا خطی و مشابه با سال گذشته پیش رفته است. در طرف دیگر غشصفا تعدیل منفی زد و البته سهم به لحاظ نمودار هم جذابیت خاصی ندارد. کمافی سابق اعتقاد ما بر این است که سرمایه گذاری در یکی از نمادهای این گروه می تواند در بازه زمانی میان مدت بازدهی مناسبی داشته باشد.

و) در گروه شیمیایی ، شکربن خوش درخشید و دلیل توجه به سهم ، گزارش خوب شرکت در دوره 3 ماهه می باشد. این شرکت البته بر همان سود 217 ریالی تاکید داشت اما گزارش شرکت جزئیات خوبی دارد. شکربن در این دوره 23 درصد از مبلغ فروش ، 38 درصد از سود عملیاتی و در نهایت 35 درصد از سود خالص خود را پوشش داده است. موجودی 2.000 تنی انبار نشان می دهد که اگر شکربن مابقی دوده صنعتی تولید شده را به فروش می رساند ، پوشش سود شرکت حتی به 50 درصد هم می رسید ! گفتنی است ، مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته ، حکایت از افزایش به ترتیب 52 درصدی مبلغ فروش ، 50 درصدی بهای تمام شده ، 128 درصدی سود عملیاتی و 295 درصدی سود خالص دارد. انصافا کربن در بهار گل کاشته و محصولات خود را با نرخ های بالاتر از بودجه به فروش رسانده است. انتظار می رود این سهم در گزارش 6 ماهه از تعدیل مثبت خوبی نمایی کند.

ز) در گروه حمل و نقلی ، توریل با افزایش تقاضا به صف خرید میلیونی نشست و حتاید نیز پس از بازدهی 18 درصدی روز گذشته یکی از نمادهای مورد توجه بود. همانطور که قبلا هم گفته شد ، هر 2 سهم از نظر تکینیک وضعیت مناسبی داشته و انتظار ادامه رشد هر 2 نماد را داریم. درخصوص حتاید باید گفت ، با توجه به تصویر ذیل ، سهم در صورت تثبیت در سطوح بیش از 420 تومانی ، پتانسیل رشد تا سطوح 600 تومانی را دارد.

9) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.760 – 3.770 تومان

ب) یورو : 4.407 – 4.420 تومان

ج) درهم امارات : 1.020 – 1.030 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.193.000 – 1.203.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • المیرا ناجی امیرنژاد
    المیرا ناجی امیرنژاد

    کگاز با اجرای طرح های توسعه آتی خود تا دو سال آینده فیمت های 2000 تومان را خواهد دید

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24