Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذاران می دانند که بازار همیشه نمی تواند پررونق باشد و طبیعی است که شاخص ها و قیمت ها اصلاح شوند اما در برخی موارد شاهد تغییراتی بزرگ تر در شاخص های بنیادی بازار هستیم. این تحولات بر ..

دو قدم به جلو یک قدم به عقب؛ رونق هست اما کم است

هفته گذشته عملکرد بازار نفت منفی و عملکرد بازار طلا و بازار فلزات پایه مثبت بود. همچنین برخی شاخص های مالی در بازارهای بزرگ رشد کردند اما برخی نشانه های ناامیدی در سرمایه گذاران مشاهده شده است. واقعیت این است که ترامپ نتوانسته به وعده های خود در زمینه رونق بخشیدن به اقتصاد آمریکا عمل کند و سرمایه گذاران به تدریج متوجه می شوند که او برای عمل به وعده هایش با موانع بزرگ مواجه است. کاهش امیدواری به آینده سبب می شود وضعیت شاخص های اقتصادی نگران کننده شود و مصرف کنندگان و شرکت ها ترجیح دهند با احتیاط رفتار کنند. رشد کند نرخ تورم در آمریکا و برخی داده های منفی از شاخص های اقتصادی این کشور نشانه هایی از نگرانی مردم هستند. شاید بر همین مبناست که رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنان اخیر خود اعلام کرد افزایش نرخ های بهره لزوما سریع و قابل ملاحظه نخواهد بود. در هفته پیش رو، داده های متعدد از بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا منتشر می شود. این داده ها مربوط به ماه جاری میلادی هستند و اهمیت بالایی دارند زیرا مشخص خواهند کرد در ابتدای نیمه دوم سال جاری میلادی وضعیت اقتصادهای یاد شده چگونه است. تغییر دیدگاه سرمایه گذاران یعنی ناامید شدن آنها به زیان بازارهای مالی و مواد خام خواهد بود.

کاهش هفتگی قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با بیش از 2.7 درصد کاهش به ترتیب در زیر 48 دلار و 45.6 دلار در هر بشکه قرار گرفت. کاهش قیمت ها که به رغم افول ارزش دلار رخ داد حاصل مطرح شدن احتمال افزایش عرضه نفت اوپک در ماه جاری میلادی بود. روز دوشنبه نشست اعضاء اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان در روسیه برگزار می شود و انتظار می رود در این نشست وضعیت بازار نفت و اقداماتی که می توان برای بالا بردن قیمت ها انجام داد بررسی شود. در هفته های اخیر اقدامی برای کمک به بالا بردن قیمت ها انجام نشده زیرا عربستان معتقد است بزودی بازار به تعادل می رسد و قیمت نفت افزایش خواهد یافت. این درحالیستکه کارشناسان بازار می گویند بعید است این پیش بینی تحقق یابد زیرا بر تولید نفت آمریکا و چند کشور دیگر افزوده شده و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. البته ذخیره نفت آمریکا کاهش یافته و به حدود 490 میلیون بشکه رسیده است. اما سرمایه گذاران باید بدانند این رقم هنوز از متوسط پنج سال اخیر بالاتر است و نیز تولید نفت شیل حداقل تا سال آینده میلادی افزایش خواهد یافت. در این شرایط بعید است شاهد افزایش قیمت ها باشیم. بویژه اگر ارزش دلار رشد کند فشار بر قیمت نفت بیشتر خواهد شد. در بلند مدت یعنی سال آینده میلادی ممکن است قیمت ها در سطوح بالاتر قرار گیرد. میزان سرمایه گذاری در بخش های اکتشاف در سال های اخیر به شدت کاهش یافته و تاثیر این عامل در سال های آینده بر بازار نمایان خواهد شد. برخی تحلیلگران بدبین معتقدند تقاضای جهان برای نفت در سال های آینده خیلی افزایش نخواهد یافت و به تدریج از وابستگی جهان به این منبع انرژی کاسته خواهد شد. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا بیش از یک دلار در هر بشکه کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

رشد دو درصدی قیمت طلا

روز جمعه قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر رشد کرد. قیمت طلا در محدوده 1255 دلار قرار گرفت و قیمت نقره در سطح 16.55 دلار نوسان کرد. در نظرسنجی این هفته کیتکو در باره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت ها این هفته مانند هفته قبل افزایش خواهد یافت. بروز برخی تنش های سیاسی در آمریکا و انتشار گزارش های نه چندان امیدبخش از اقتصاد این کشور که سبب کاهش ارزش دلار شده بازار طلا را پررونق کرده است. در واقع رشد قیمت طلا از دو هفته پیش و با سخنرانی جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا آغاز شد. او در سخنان خود گفت ضروری نیست نرخ های بهره با سرعت بالا برده شود. این سخنان سبب شد برخی تحلیلگران و سرمایه گذاران درباره افزایش نرخ های بهره در ماه سپتامبر تردید کنند. ارزش دلار نیز تحت فشار قرار گرفته و این شرایط برای افزایش قیمت طلا مساعد است. این هفته نوسان قیمت طلا بیشتر خواهد شد زیرا برخلاف هفته قبل، داده های متعددی از اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. بویژه روز جمعه نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم امسال منتشر می شود و اگر نرخ رشد امیدبخش نباشد احتمال رشد قیمت طلا زیاد است. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا حدود 25 دلار در هر اونس افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در هفته قبل نشان داده شده است:

احتیاط

آسیا. روز گذشته شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافتند سرمایه گذاران آسیایی در باره آینده امیدوار هستند اما نگرانی ها در باره برخی موضوعات از جمله روابط تجاری چین و آمریکا بر رفتار آنها تاثیر می گذارد. در هفته های اخیر داده های اقتصادی از چین و ژاپن نشان داده اوضاع رو به بهبود است. همچنین قیمت فلزات پایه و سنگ آهن رشد کرده در نتیجه شرایط برای افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران فراهم است اما تنش در روابط چین و آمریکا یک عامل مهم است که سبب می شود سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند. هفته گذشته نشانه هایی از شدت پیدا کردن این تنش ها نمایان شد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی کاهش یافتند. افزایش ارزش یورو در برابر دلار به بالاترین میزان در دو سال اخیر سبب شد سرمایه گذاران دچار نگرانی شوند. افزایش ارزش یورو سبب می شود سود شرکت های بورسی کاهش یابد. از سوی دیگر گزارش عملکرد برخی شرکت های بورسی در سه ماهه دوم امسال منفی بوده است. هفته قبل در نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا تغییری در نرخ های بهره ایجاد نشد و ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد احتمالا در ماه سپتامبر موضوع کاهش برنامه های حمایتی بررسی خواهد شد. سرمایه گذاران اروپایی همچنین درباره تنش در روابط آمریکا و آلمان نگران هستند.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند. افول قیمت نفت یک عامل این کاهش بود. البته هفته گذشته خبرهایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شد نگران کننده نبود اما به نظر می رسد سرمایه گذاران تمایل دارند با احتیاط رفتار کنند. این هفته وضعیت بخش تولید کارخانه ای و بازار کار آمریکا مشخص خواهد شد اما گزارش مهم تر، گزارش مربوط به نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی است. اخیرا دیدگاه سرمایه گذاران آمریکایی درباره افق اقتصاد این کشور تغییر کرده است. ناکامی ترامپ در اجرای وعده های خود سبب شده برخی فعالان بازار ناامید شوند. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا با 12 واحد افزایش به محدوده 2472 واحد رسید.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

افزایش نسبی قیمت ها

روز جمعه قیمت فلزات پایه افزایش یافت و یک عامل این رونق، کاهش ارزش دلار بود. قیمت مس و روی در پایان معاملات به ترتیب در محدوده شش هزار دلار و 2770 دلار در هر تن قرار گرفت و قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب به ترتیب در سطح 9500 دلار، 1900 دلار و 2230 دلار نوسان کرد. همانطور که در هفته های اخیر اشاره شده، وضعیت بازار فلزات پایه خوب است البته در هر بازار، نوسان وجود دارد و قیمت ها پس از رشد ممکن است برای مدتی کاهش پیدا کند. در هفته های اخیر وضعیت شاخص های اقتصادی در چین مثبت بوده و انتظار می رود این وضعیت مناسب ادامه پیدا کند. در هفته پیش رو وضعیت بخش های تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا منتشر می شود. وضعیت این بخش در اقتصادهای بزرگ در ماه های اخیر امیدبخش بوده و انتظار می رود این روند ادامه پیدا کند. البته در هفته پیش رو خبری از اقتصاد چین منتشر نمی شود در نتیجه سرمایه گذاران بر مبنای اطمینانی که به بهبود شرایط در اقتصاد این کشور دارند تصمیم گیری خواهند کرد. اگر این هفته ارزش دلار رشد کند ممکن است قیمت فلزات پایه تحت فشار قرار گیرد. برخی تحلیلگران معتقدند احتمالا قیمت این فلزات در ماه های آینده در سطوح کنونی نوسان خواهد کرد و اگر عامل جدیدی برای حمایت از قیمت ها پدید نیاید شاهد ثبات در بازار یا کاهش اندک قیمت ها هستیم. در هفته ای که گذشت، قیمت مس حدود 40 دلار در هر تن افزایش یافت

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر تا روز پنجشنبه نشان داده شده است:

این روزها حال دلار خوب نیست

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافت. بازار ارز در دو هفته اخیر تحت تاثیر سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا و رییس بانک مرکزی اروپا بوده است. دو هفته پیش، جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در دو جلسه ای که در دو کمیته از کنگره آمریکا داشت اعلام کرد لزومی ندارد برنامه افزایش نرخ های بهره با سرعت زیاد اجرا شود. این سخن به معنای آن است که احتمالا بانک مرکزی آمریکا در فاصله زمانی بیشتر، نرخ های بهره را بالا خواهد برد. پیش بینی شده در ماه سپتامبر این نهاد برای سومین بار در سال جاری میلادی نرخ های بهره را بالا خواهد برد. با توجه به سخنان خانم یلن این احتمال وجود دارد که این اقدام انجام نشود بویژه اگر داده ها از اقتصاد آمریکا منفی باشد. هفته گذشته گزارش ها از بخش مسکن و بازار کار این کشور مثبت بود اما در باره آینده نگرانی هایی وجود دارد. رییس بانک مرکزی آمریکا درباره رشد کند نرخ تورم ابراز نگرانی کرده است. افزایش سریع تر نرخ تورم یکی از شرایط بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ های بهره بوده است. از سوی دیگر ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا در نشست هفته گذشته شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا گفت اگر لارم باشد برنامه های حمایتی ادامه پیدا خواهد کرد اما سرمایه گذاران معتقدند از ماه سپتامبر برنامه های حمایتی این بانک کاهش خواهد یافت. بدین ترتیب ارزش یورو در برابر دلار به بالاترین میزان در دو سال اخیر رسیده است. این هفته گزارش های بسیار مهم از اقتصادهای اروپایی و آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود نوسان در ارزش ارزهای معتبر زیاد باشد. بویژه روز جمعه نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم امسال اعلام خواهد شد. در صورتیکه داده های اقتصادی از آمریکا مثبت باشد احتمال جبران بخشی از کاهش ارزش دلار وجود دارد. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و نسبت یورو به دلار در محدوده 1.1666 قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24