Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قیمت بیلت فولاد این هفته هم روند صعودی داشت که البته سرمایه گذاری مناسب چینی ها بر روی این فلز در بالا رفتن قیمت آن بسیار تاثیر گذار بود. این افزایش قیمت در فولاد قیمت ...

اندر احوالات فصل مجامع !

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت سیمان (بخش هشتم)
  • بررسی تکنیکال
    • کترام
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت سیمان (بخش هشتم)

در سال ۱۳۰۷ مطالعات لازم برای ایجاد اولین کارخانه سیمان آغاز گردید و در سال ۱۳۱۲ اولین کوره سیمان ایران با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز در «شرکت سیمان ری» به بهره‌برداری رسید. رشد بالای مصرف سیمان و سودآوری بالای تولید آن توجه زیادی را برای ساخت واحدهای دیگر تولید سیمان جلب نمود، به‌گونه‌ای که احداث کارخانه‌های سیمان بخشی از سرفصل‌های برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه قبل از انقلاب بود. این مسیر با همت بخش خصوصی پس از انقلاب ادامه یافت و امروز ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیمان در دنیا به حساب می آید که مازاد تولید این مصحول در داخل، صادرات سیمان را به اولویت شماره یک این صنعت تبدیل کرده است. با آگاهی به شرایط و نرخ گذاری صنفی برای این صنعت به بررسی سهام فعال در هفته های متوالی می پردازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کترام

دو ماه پیش در محدوده 171 تومان از پتانسیل های کترام صحبت کردیم و این سهم را با حد ضرر و ورود پلکانی جذاب توصیف نمودیم. اکنون بعد از گذشت 2 ماه و بازدهی حدود 65 درصدی نمودار قیمتی سهم را بروز خواهیم کرد. همانگونه که مشاهده می شود این سهم در کادر سبز رنگ برای خرید معرفی گردید و در یک روند شارپ به 280 تومان رسید.

برای این سهم شکست مقاومت و قله قبل در محدوده 260 تومان اهمیت زیادی داشت و اکنون با توجه به شکست پر حجم این محدوده شاهد تبدیل سطوح هستیم که این محدوده به حمایت معتبر سهم تبدیل شده است. حد ضرر برای خریداران سهم در محدوده 255 تومان قرار خواهد گرفت تا بدین وسیله سود 50 درصدی این معامله گارانتی شود و در صورت شکست این قیمت، فروش سهم پیشنهاد می گردد در غیر این صورت و ثبات قیمتی سهم در بالای 260 تومان نگهداری تا محدوده 340 تومان می تواند تارگت مناسبی برای سهامداران و شناسایی سود 100 درصدی در گام فعلی باشد. با رسیدن به مقاومت بعدی نمودار سهم در این محدوده مجددا بررسی خواهد شد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

همزمان با نزدیک شدن به آغاز به کار دولت دوازدهم گمانه زنی های بسیاری برای کاندیداهای کابینه این دولت از هم اکنون در سر تیتر خبرها قرار دارد در همین اتباط رییس جمهور با اشاره به اینکه دولت دوازدهم دولتی فراجناحی خواهد بود، گفت: به هر حال کابینه دوازدهم در چارچوب مقررات در حال شکل گرفتن است و رییس جمهور موظف است در این راستا با افراد مختلف مشورت کند و بنده هم با افراد مختلف در جناح های گوناگون اصولگرا، اصلاح طلب، میانه رو یا اعتدالیون مشورت کرده و نظرات آنها را جویا شده ام و همچنین به دوستان دیگر هم گفتم اگر نظر خاصی نسبت به کابینه دوازدهم دارند، بگویند و این در حالی است که نظرات برخی افراد در بعضی از روزنامه ها، سایتها و رسانه ها منعکس شده اما در عین حال باید همه بدانند که دولت دوازدهم مانند دولت یازدهم، دولتی تک جناحی نبوده و فراجناحی خواهد بود.

روحانی همچنین در مورد سیاست خارجی گفت: حضور آمریکایی ها در منطقه موجب تشدید اختلافات و درگیری ها شده است و آنها نتوانستند در برابر تروریست ها اقدام خاصی انجام داده و ثبات را به منطقه بیاورند، بلکه این ملت عراق و سوریه بود و کشورهای همجوار و رزمندگان فداکار بودند که با همه وجود این مردم مظلوم را یاری و کمک کردند و منطقه را از تروریسم نجات داده و در آینده به طور کامل نجات خواهند داد. روحانی خاطرنشان کرد: خوشحالیم که تا امروز شرکای ما در 1+5 با قدرت برای حراست از برجام ایستادگی کردند و آمریکایی ها هم مثل همیشه، دوپهلو و دوچهره وارد عمل شدند، اما مطمئنا اگر آمریکایی ها بخواهند تحریم هایی را تحت هر عنوان و بهانه علیه ما اعمال کنند، ملت بزرگ ایران پاسخ مناسب به آنها داده و نسبت به مصوبات کنگره، مجلس شورای اسلامی نیز متقابلا مصوباتی خواهد داشت.

در حوزه سیاست خارجی در روز سه شنبه آمریکا تحریمهای جدیدی را بر علیه ایران وضع کرد که براساس آن تحریم‌های جدید هفت سازمان و پنج فرد به دلیل حمایت از نیروهای نظامی یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف گرفته شده‌اند. وزارت امور خارجه ایران این اقدام دولت آمریکا را «سخیف و بی‌ارزش» خواند و تأکید کرد با اقدام متقابل آن را پاسخ خواهد داد. ر این بیانیه آمده است:«وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن اقدام سخیف و بی ارزش آمریکا در اضافه کردن اسامی افراد جدید به فهرست تحریم‌های غیرقانونی خود، متقابلاً اقدام به تحریم تعدادی دیگر از اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی که در ضدیت با مردم ایران و سایر ملل مسلمان منطقه گام برداشته‌اند، خواهد نمود. اسامی این اشخاص به زودی اعلام خواهد شد.

سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی برای شرکت در هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۵ به وین رفته‌اند. قرار است این نشست پیش از ظهر روز جمعه در هتل کوبورگ برگزار شود. بدعهدی‌های آمریکا در مسیر اجرای برجام یکی از موضوعاتی است که از طرف ایران در نشست روز جمعه مطرح خواهد شد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

سال 1396 سال اجرای اولین برنامه ششم توسعه است. دراین برنامه هدف رسیدن رشد اقتصادی به 8 درصد است تا شرایط زندگی مردم ارتقا یابد و اشتغال لازم فراهم گردد. در این راه مهمترین چالش مشکلات نظام بانکی و ساختار بودجه دولت می باشد. در حوزه بانکی مهمترین موضوع کاهش سود بانکی می باشد که نرخ بالای آن باعث رکود منابع در آنها و سرعت گردش پایین آنها شده است. این موضوع با رشد اقتصادی رابطه ای عکس دارد و لذا بر همین اساس اولین گام در این مسیر کاهش سود بانکی و پرداخت آن به صورت ثابت و علی الحساب می باشد.بر همین اساس بانک مرکزی با برنامه ریزی خود قصد دارد تا نرخ سود بانکی را کاهش داده و نرخ آنرا به 15 درصد برساند و سود علیالحساب را در انتهای دوره مالی براساس سود خود به آنها پرداخت نماید. این موضوع در کنار ساماندهی موسسات مالی که با کاهش حجم منابع بسیاری مواجه بوده اند از راههایی هستند که بانک مرکزی در جهت حرکت و شد اقتصادی بکار گرفته است.

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از اختصاص ۱۷ هزار میلیارد تومان برای تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی طی سال گذشته به منظور اجرای طرح رونق اقتصادی خبر داد. این مبلغ به واحدهایی اختصاص یافت که میزان پشرفت فیزیکی آن ها بیش از ۶۰ درصد بوده است. به گفته وی این مبلغ به ۱۲ هزار واحد تولیدی اختصاص یافته است.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ معاملات این گروه در حالی پیگیری شد که در آن قطعه سازان روند بهتری را نسبت به تولید کنندگان خودرو طی کردند و با تقاضای بالایی روبرو بودند. این مهم در حالی بود که شایعاتی از بازگشایی خساپا هم در اواسط هفته در بازار بود که نهایتا این شایعه به واقعیت تبدیل نشد و اعلام شد این شرکت پس از برگزاری مجمع بازگشایی خواهد شد. همزمان نیز ایران خودرو هم با توقف نماد برای برگزاری مجمع متوقف شد.

برگزاری مجامع نمادهای این گروه بسیاری از ابهامات چند وقته این گروه را پاسخ خواهد داد و احتمالا از هفته آینده با بازگشایی نمادها به خصوص خساپا روند جدیدی را شاهد باشیم.

در فلزات اساسی؛ با مشخص شدن این موضوع که فعلا شرایط برای افزایش نرخ بهره در آمریکا مهیا نیست ارزش ایندکس دلار در مقابل دیگر ارزها با کاهش روبرو شد و باعث شد تا قیمت کامودیتی ها رو به افزایش بگذارند. این عامل به همراه اعتصاب برخی معدنکاران در معادن اندونزی، شیلی و آرژانتین باعث شد تا فلز مس بیشترین افزایش قیمت را داشته باشد و به بالای 6000 دلار رسید.

در دیگر فلزات نیز قیمت بیلت فولاد این هفته هم روند صعودی داشت که البته سرمایه گذاری مناسب چینی ها بر روی این فلز در بالا رفتن قیمت آن بسیار تاثیر گذار بود. این افزایش قیمت در فولاد قیمت سنگ آهن و زغال سنگ را نیز با افزایش روبرو کرد.

در بازار سرمایه ایران افزایش قیمت کامودیتی ها باعث شد تا بازار پر تقاضایی را شاهد باشیم این تقاضا در مورد فولاد مبارکه قیمت آنرا به بالای 160 تومان رساند. البته اکثر نمادها معاملاتشان به علت فصل مجامع متوقف بود.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ شرکتهای پالایشگاهی به واسطه افزایش قیمت محصولات خود در سه ماهه انتهای سال 95 با تعدیل روبرو شدند. این موضوع باعث شد تا شبندر در مجمع سالیانه خود برای سال 95، 746 ریال سود بسازد و حدود 650 ریال آنرا تقسیم کند. این موضوع در مورد شپنا هم تعدیل مثبت 18 درصدی را در پی داشت. اما بازگشایی نمادهای این گروه بر مبنای قانون باید پس از ارائه صورتهای مالی سه ماهه سال 96 صورت گیرد که این موضوع در صورت تکرار آنچه در انتهای سال 95 اتفاق افتاد باعث افزایش تقاضا بر روی آنها خواهد شد.

در اخبار این گروه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بازگشت 7 پالایشگاه به پرتفوی سهام عدالت خبر داد و گفت: هیات تطبیق مصوبات، مصوبه خروج این شرکت ها را مغایر قانون اعلام کرد.

در محصولات شیمیایی؛ نمادهای این گروه که در ابتدای هفته روندی منفی را طی می کردند در ادامه با خبرهایی خوب از افزایش سود شاراک و عملکرد خوب آن در سه ماهه و خبرهایی مثبت از پارسان به واسطه عملکرد مناسب پالایشگاهی ها و سرمایه گذاری این شرکت در آنها، روند مثبتی به خود گرفتند.

از مهمترین اخبار این گروه قرارداد جدید بین شرکت پتروشیمی مارون و لینده آلمان برای اجرای یک طرح استحصال اتان و احداث یک واحد تولید اتیلن بود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24