Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نشریه متال بولتن در گزارش ماهانه خود به بررسی وضعیت بازار فلزات پایه و افق بازار این فلزات در نیمه دوم سال جاری میلادی پرداخته .. در مطلب حاضر به نکاتی درباره افق بازار سه فلز مهم پایه ..

مسیر بازار نیکل، قلع و روی در نیمه دوم سال

نشریه متال بولتن در گزارش ماهانه خود به بررسی وضعیت بازار فلزات پایه و افق بازار این فلزات در نیمه دوم سال جاری میلادی پرداخته است. در مطلب پیشین، متن گزارش مربوط به سه فلز آلومینیوم، مس و سرب ارائه شد. در ادامه، به دیدگاه تحلیلگران متال بولتن درباره وضعیت بازار نیکل، قلع و روی و افق بازار این فلزات در نیمه دوم سال جاری اشاره می شود.

نیکل. اواخر ماه گذشته میلادی، قیمت نیکل به بالای 9300 دلار در هر تن رسید که بالاترین میزان در پنج هفته قبل از آن بود. البته عملکرد بازار این فلز طی ماه جاری میلادی بهتر شده و قیمت هر تن از این فلز پایه به محدوده 9600 دلار رسیده است. یکی از علل افزایش قیمت ها رونق بازار فولاد است.

یکی از عواملی که بر قیمت نیکل تاثیر دارد وضعیت تولید در فیلیپین است. وزیر جدید محیط زیست این کشور بزودی درباره شرایط معادن نیکل که فعالیت شان از سوی وزیر قبلی متوقف شده است تصمیم گیری خواهد کرد. اگر توقف تولید ادامه پیدا کند قیمت ها حمایت خواهد شد.

گزارش ها نشان می دهد در چهار ماه نخست سال جاری میلادی، بازار نیکل با کسری مواجه بوده البته میزان آن زیاد نبوده است. قیمت زیر 9 هزار دلار سبب می شود تولید نیکل در چین و اندونزی کاهش یابد اما به محض آنکه قیمت ها افزایش می یابد فعالیت ها سر گرفته می شود. این موضوع بویژه در چین صادق است.

همچنین با آنکه ذخیره نیکل در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن و بورس شانگهای در حال کاهش است اما میزان ذخیره بسیار بالاست و میزان کاهش بسیار اندک بوده است. در نتیجه این عامل تاثیر بزرگی بر قیمت ها ندارد. بدین ترتیب اگر تغییری بزرگ در شرایط بازار ایجاد نشود قیمت نیکل طی ماه های آینده در محدوده های پایین تر از سطوح کنونی نوسان خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در دو سال اخیر نشان داده شده است:

قلع. احتمال افزایش صادرات قلع از سوی چین طی نیمه دوم سال جاری میلادی افزایش یافته و تحقق این امر بر قیمت ها فشار وارد خواهد کرد. در چین، بازار قلع با مازاد عرضه مواجه است: در نیمه نخست سال جاری میلادی ذخیره قلع در بورس فلزات شانگهای بیش از دو برابر افزایش یافته و به رقم بی سابقه 5042 تن رسیده است.

اگر سیاست دولت چین تغییر کند برای مثال مالیات بر صادرات حذف شود، مازاد عرضه قلع در چین به بازار جهانی سرایت خواهد کرد و قیمت ها کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر گزارش هایی مبنی بر وجود ذخیره قلع خارج از بازار در سنگاپور وجود دارد. اگر این گزارش ها صحت داشته باشد و اگر این ذخیره وارد بازار شود، بعید است قیمت ها در محدوده 20 هزار دلار در هر تن باقی بماند. پیش بینی می شود افق بازار قلع در نیمه دوم سال جاری میلادی چندان رونق نداشته باشد. البته کاهش عرضه از معادن میانمار یک عامل حمایت از قیمت هاست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در دو سال اخیر نشان داده شده است:

روی. قیمت روی در پایان نیمه نخست سال جاری میلادی بالا بود اما به دلیل برخی عوامل ممکن است رونق کنونی ادامه پیدا نکند. کاهش ذخیره روی در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی نشان می دهد تقاضای بازار بالاست اما کسری عرضه نسبت به تقاضا از پیش تاثیر خود را بر قیمت ها گذاشته و برای عبور قیمت ها از مرز سه هزار دلار به عوامل حمایتی جدید نیاز است.

همچنین افزایش تولید روی تصفیه شده در چین و رشد عرضه سنگ روی از معادن، فشارهایی بر قیمت این فلز وارد می کند. در مجموع، دیدگاه تحلیلگران متال بولتن درباره افق بازار روی در نیمه دوم سال جاری میلادی مثبت است اما احتمال کاهش قیمت ها منتفی نیست.

در ماه های آینده تغییرات ارزش دلار نیز بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد داشت. اگر شاخص دلار مانند نیمه نخست امسال کاهش یابد، قیمت فلزات پایه حمایت خواهد شد اما اگر دلار تقویت شود فشارهایی بر قیمت ها وارد می شود.

شرایط اقتصادی در چین بهبود یافته و از این جهت افق بازار فلزات پایه مثبت است. در هفته های اخیر گزارش های منتشر شده از اقتصاد این کشور نشان داده نرخ هدف برای رشد اقتصادی تحقق خواهد یافت. در سه ماهه دوم امسال اقتصاد چین 6.9 درصد رشد کرد که بالاتر از نرخ مورد نظر دولت است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در دو سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24