Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بررسی این موارد از آن جهت حیاتی ست که بدون مشتریان جدید، شرکت مجبور است بجای تمرکز بر رشد و توسعه به ربودن مشتریان رقیب فکر کند و این بدان معناست که در یک بازار رقابتی شدید درگیر خواهد شد که می تواند عواقبی متفاوت از پیش بینی ها به همراه داشته باشد...

تحلیل بنیادی صنعت (بخش دوم)

با عصر ایران و بورس24 همراه باشید....

بخش اول از تحلیل بنیادی صنعت قبلا منتشر شد که در آن در خصوص پیچیدگی های تحلیل بنیادی به روش کیفی مواردی مطرح شد. در مطلب قبل اشاره شد تحلیل بنیادی کیفی هر صنعت پیچیدگی های خاص خود را دارد و در بررسی صنایع مواردی مانند مشتریان هر صنعت، سهم بازار شرکت های فعال در هر صنعت، رشد و چشم انداز آن، رقابت در میان شرکت های یک صنعت و حتی سیکل تجاری و ارتباط با صنایع بالادستی و پایین دستی حائز اهمیت فراوان خواهد بود و باید سعی نمود به این موارد توجه ویژه گردد. در ادامه هر یک از این موارد را بیشتر توضیح خواهیم داد.

در بخش نخست در خصوص مشتریان هر صنعت و همچنین سهم بازار شرکت های فعال در هر صنعت به تفصیل صحبت شد و در بخش دوم تحلیل صنعت به چند مورد مهم دیگر در این خصوص اشاره خواهیم کرد.

رشد صنعت

یک روش مناسب برای اطمینان از اینکه آیا پتانسیل برای رشد یک شرکت وجود دارد آن است که پیش از هر چیز برآورد دقیقی از میزان رشد احتمالی مشتریان شرکت صورت گیرد. بررسی این موارد از آن جهت حیاتی ست که بدون مشتریان جدید، شرکت مجبور است بجای تمرکز بر رشد و توسعه به ربودن مشتریان رقیب فکر کند و این بدان معناست که در یک بازار رقابتی شدید درگیر خواهد شد که می تواند عواقبی متفاوت از پیش بینی ها به همراه داشته باشد.

در برخی بازارها و صنایع رشد مشتریان صفر یا حتی منفی است که در این شرایط فاکتور تقاضا برای خدمات و محصولات شرکت های صنعت نیازمند توجه ویژه و خاصی ست. برای مثال یک کارخانه تولیدی محصولات قدیمی مانند نوار کاست را در نظر بگیرید که شاید 10 یا 20 سال قبل فروش مطلوبی داشته اما تقاضا برای این محصول به علت تغییرات تکنولوژی با شیب منفی همراه شده است و بازاری شکننده برای این صنعت وجود دارد. نمونه دیگر این تغییرات را می توان در شرکت های لوازم خانگی ، یخچال و تلویزیون های برند های ایرانی مطرح نمود. با تغییرات تکنولوژی و تغییر سلیقه مصرف کننده، این شرکت ها مانند آزمایش اگرچه در دهه های 60 و 70 شرایط مطلوبی داشتند اما به مرور زمان در حاشیه رفتند و چون نتوانستند با شرایط بازار خود را تغییر دهند، با شکنندگی تقاضا در محصولات مواجه شدند که در نهایت به زیان دهی در میانه دهه 90 شمسی و ورشکستگی منتج شد.

رقابت

با نگاهی ساده به تعداد ربا در یک صنعت می توان دشواری کار شرکت ها را برای حضور در بازار فهمید. در صنایعی که تعداد زیادی شرکت با تنوع بالا در حال جذب مشتری هستند، رقابت فشرده تر خواهد بود و حاشیه سود برای محصولات تولیدی در این صنعت کم و اندک خواهد شد.

یکی از بزرگترین ریسک ها در صنایع رقابتی، قدرت قیمت گذاری است. به طوریکه مطابق نمودار عرضه و تقاضا در اقتصاد خرد با افزایش قیمت، سطح تقاضا تنزل خواهد یافت و این موضوع در بازارهای رقابتی شدت خواهد گرفت لذا انتقال هزینه بیشتر به مشتریان و افزایش قیمت محصولات به توانایی عرضه کننده بستگی خواهد داشت. در برخی صنایع، شرکت های تولیدی با رقبای کمی درگیر هستند و قابلیت انتقال هزینه به مشتریان را دارند که این به معنای فروش محصولات با قیمتی بالاتر به متقاضیان است اما در بازارهای رقابتی این مزیت محو می شود. برای مثال در بازار محصولات شوینده بهداشتی ضمن تنوع بخشی به اجناس، سعی در ارائه تخفیفات می کنند تا بتوانند در رقابت ، گوی را از رقبا بربایند و این در حالی ست که در صنعت تولید محصولات تزئینی و لوکس خانگی رقابت این چنینی کمتر دیده می شود.

بخش قبلی : تحلیل بنیادی صنعت ( بخش اول )

بخش بعدی : تحلیل بنیادی صنعت ( بخش سوم )

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24