Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس تهران سومین روز کاری از هفته را به مانند روز گذشته بی رمق و ضعیف آغاز کرد اما در یک ساعت پایانی معاملات با وجود اینکه بسیاری از نمادها برای مجامع متوقف می شوند ، شاهد معاملات و تقاضای بهتری بودیم. به نظر می رسد خوش بینی به بهبود وضعیت بنگاه ها و بطور کلی اقتصاد کشور موجب شده تا سهامداران بیشتری میل به حضور در مجامع شرکت های بزرگ بورسی را داشته باشند. البته فشار عرضه ها هم کم نبود. رسیدن خبر ...

«اُمید به آینده !!»

1) بورس تهران سومین روز کاری از هفته را به مانند روز گذشته بی رمق و ضعیف آغاز کرد اما در یک ساعت پایانی معاملات با وجود اینکه بسیاری از نمادها برای مجامع متوقف می شوند ، شاهد معاملات و تقاضای بهتری بودیم. به نظر می رسد خوش بینی به بهبود وضعیت بنگاه ها و بطور کلی اقتصاد کشور موجب شده تا سهامداران بیشتری میل به حضور در مجامع شرکت های بزرگ بورسی را داشته باشند. البته فشار عرضه ها هم کم نبود. رسیدن خبر عرضه اولیه نماد «به پرداخت» در معاملات روز سه شنبه از مهمترین دلایل بی رمقی بازار در دقایق ابتدایی معاملات بود. لذا این هفته را هم باید صبور بود و خبرها را دنبال کرد. به نظر هفته جاری هفته شنیدن است و از هفته دیگر باید شاهد اثر خبر مجامع شرکت ها و همچنین منعکس شدن اثر گزارشات 3 ماهه بر روی تابلوی معاملات باشیم.

اما این روزها توجه بازار بیش از هر زمان دیگری معطوف به بحث کاهش نرخ سود شده است. البته گوش بازار از این حرف ها پُر است اما گویا قرار است این بار قضیه به شکل دیگری و البته جدی تر دنبال شود. در این چارچوب، نرخ سود پرداختی به ‌صورت علی‌الحساب پرداخت می‌ شود و سود قطعی در پایان سال مالی محاسبه خواهد شد. سیاست‌گذار و بانکداران در تفاهم جدید سقف نرخ سود علی‌الحساب جدید را تعیین کرده ‌اند. بنابراین در صورت اجرای طرح امکان پرداخت سود بیشتر از 15 درصد در طول سال امکان ‌پذیر نخواهد بود. برخی از کارشناسان این تصمیم را گام مکمل مقابله با پرداخت سودهای موهومی می ‌دانند. در سوی دیگر این روزها نرخ سود اوراق خزانه هم کاهش یافته و از سطوح 24 تا 25 درصدی به 22 و کمتر از 22 درصد رسیده است. به هر جهت هر تغییری در این حوزه چه به لحاظ قیمتی و چه به لحاظ روانی بر بازار موثر خواهد بود. اما به سراغ بازار برویم. بازاری که پس از رشد روزهای اخیر نیاز به کمی دست به دست شدن و جذب انرژی برای یک حرکت بزرگ را دارد. به نظر می رسد با توجه به خبرهای مثبت اقتصادی و فروش خوب شرکت ها در 3 ماه ابتدای سال ، بستر لازم برای تزریق نقدینگی به بازار فراهم شده باشد. میل به حضور سهامداران در مجامع برخی از شرکت های بزرگ ، مهر تائیدی بر مطالب اشاره شده می باشد.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 19 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه فلزات اساسی و قند و شکر و منفی 2 گروه رایانه و کاشی و سرامیک قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم انتظار وضعیتی مشابه با بازار امروز را داریم. انصافا با توجه به بحث توقف نماد ها و خبر عرضه اولیه توقع نداشتیم که بازار امروز را به این خوبی بخرند ! به نظر می رسد بازگشایی مناسب سایر نمادهایی که به مجمع رفته اند موجب شده تا سهامداران دیگر میل به عرضه های سنگین پیش از مجامع شرکت های بزرگ نداشته باشند.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس خبری با نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که این کشور در خصوص توافق هسته ‌ای ایران هوشیار است. امانوئل ماکرون گفت پاریس مانند رژیم صهیونیستی نگران فعالیت های جنبش حزب الله لبنان در جنوب سوریه و مسلح شدن این جنبش است. ماکرون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نتانیاهو در پاریس افزود فرانسه به دنبال راه حلی فراگیر برای بحران سوریه است که امکان بازگشت آوارگان سوری را به کشورشان فراهم کند. رئیس جمهور فرانسه بر حمایت کشورش از تلاش ها برای از سرگیری مذاکرات صلح بین دوطرف فلسطینی و اسرائیلی تاکید کرد و گفت موضع کشورش در قبال مسئله شهرک سازی اسرائیل تغییری نکرده است. وی از همه خواست به قوانین بین المللی احترام بگذارند. درخصوص توافقنامه هسته ای ایران نیز ماکرون به نتانیاهو گفت فرانسه در قبال این توافقنامه «هوشیار» است.

ب) در خبرهای اقتصادی ، به دنبال وعده اخیر رئیس کل بانک مرکزی برای ساماندهی کلیه موسسات مالی طی 2 تا 3 ماه آینده ، به زودی با مشارکت چند بانک فعالیت موسسات بزرگ در بازار غیر متشکل پولی پایان خواهد یافت. این در حالیست که در 2 تا 3 سال اخیر تعدادی از موسسات بزرگ اعتباری از جمله ثامن‌الحجج، میزان، مجموعه هشت تعاونی از جمله فرشتگان که تحت فعالیت موسسه کاسپین قرار گرفت، ساماندهی شده و فعالیت مستقل و خارج از چارچوب آنها در بازار پول پایان یافت. واگذاری امور موسسات به بانک‌ها اتفاق جدیدی در شبکه بانکی نیست و در دو سال گذشته موسسه غیرمجاز میزان بعد از انحلال به طور کامل به بانک صادرات واگذار شد و این بانک مسئولیت تعهدات و سپرده‌گذاران آن را بر عهده گرفت. در عین حال که در سال گذشته نیز بعد از ماجرایی که برای موسسه ثامن‌الحجج پیش آمد بانک مرکزی با انحلال این موسسه اجرای تعهدات آن را از کانال بانک پارسیان پیش برد.

ج) در خبری دیگر ، رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی سازی صنایع ایران از ایجاد 3711 شغل مستقیم و 8000 شغل غیر مستقیم در سال جاری خبر داد. منصور معظمی به عملکرد این سازمان توسعه ای اشاره کرد و گفت : در حال حاضر سازمان گسترش و نوسازی سازی صنایع ایران (ایدرو) 18 طرح صنعتی با بودجه 6.100 میلیارد تومانی در دست اجرا دارد که برای سال 96 با گرای طرح هایی که در دست انجام است 3711 شغل مستقیم ایجاد می‌شود که این عدد با در نظر گرفتن اشتغال پیمانکاری و غیر مستقیم به 8000 شغل خواهد رسید. وی در ادامه با اشاره هم به اهمیت وجود سازمان های توسعه ‌ای، عنوان کرد : سازمان‌ های توسعه‌ ای مانند ایدرو برای کمک به بخش خصوصی به وجود آمدند در حالی که بعد تر تبدیل به بخش‌های نیمه دولتی شدند و حالا نیز میراث دار بدهی‌ های قبلی و تعهدات انجام نشده هستند.

د) در خبرهای بورسی ، فلاح پور معاون پژوهشی سازمان بورس اوراق بهادار درخصوص توقف و بازگشایی نمادها در قانون و دستورالعمل های جدید بورس موارد مهمی مطرح کرد که مهمترین آنها به شرح زیر است : حداکثر توقف نمادها به 10 روز کاهش پیدا می کند. در نوسانات نامتعارف هم در روند مثبت هم در روند منفی ، نماد متوقف شده و شرکت باید شفاف سازی بدهد و نماد روز کاری بعدی باز خواهد شد. اگر شفاف سازی نداد بورس موظف است که اعلام کند شرکت مذکور به نامه های ما مبنی بر اعلام شفاف سازی پاسخ نداده است. در صورتی که قیمت سهام شرکتی در کمتر از 15 روز مثبت یا منفی 50 درصد شود شرکت بایستی کنفرانس خبری ایجاد کند و دلایل را توضیح دهد. اگر شرکتی شفاف سازی اشتباه کند برخورد صورت خواهد گرفت ؛ شفاف سازی انجام بدهند که خبری وجود ندارد ولی بعد از چند ماه متوجه خبر شویم. در قانون جدید شرکت ها بدلیل ندادن اطلاعات نمادشون متوقف باقی نمی ماند بلکه از طریق بورس ها به آنها اخطار داده می شود و اگر پاسخ مناسب ندهند با مدیران شرکت برخورد خواهد شد. این موارد نهایتا در طی 2 تا 3 هفته آینده تایید خواهد شد و طی یک فرآیند مرحله ای از شهریور تا پایان سال موارد مذکور اجرایی خواهند شد.

ه) در بازارهای جهانی ، افت قیمت نفت و رشد نرخ فلزات اساسی را شاهد هستیم. در حالی سرعت روند افزایش تعداد سکوهای حفاری آمریکا کاهش یافته که قیمت نفت امروز در معاملات ابتدایی هفته با کاهش اندک مواجه شود. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت به 48 دلار و 90 سنت و قیمت نفت خام آمریکا نیز به 46 دلار و 50 سنت رسید. هر دو شاخص نفتی هفته گذشته عملکرد خوبی از خود نشان دادند. موسسه ای ان زد در یادداشتی نوشت: «کاهش قابل توجه میزان ذخایر نفتی آمریکا در هفته گذشته و گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که نشان می داد میزان تقاضا قوی تر از برآوردهای قبلی در حال افزایش است ، موجب شده تا بازار به رشد قیمت ها خوش بین باشد. تقویت بازار شده است. افزایش بی رویه تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا نیز کند شده است. آمارهای موسسه بیکر هاگز نشان داد که شرکت های حفاری آمریکا در هفته منتهی به 14 جولای تنها 2 سکو را اضافه کرده اند و کل سکوها به 765 سکو رسیده است. هرچند این تعداد سکو بالاترین رقم از آوریل 2015 تاکنون است، اما روند این افزایش ها کند شده است. متوسط سکوهای اضافه شده در 4 هفته گذشته به 5 سکو رسیده که پایین ترین نرخ افزایش از نوامبر 2016 تاکنون است. در بازار آسیا نیز فعالیت های پالایشگاهی چین همچنان نشان دهنده رشد تقاضاست. در فلزات اساسی وضعیت بهتری را شاهد هستیم. کاهش موجودی انبارها در بنادر سبب شده تا بازار به رشد قیمت ها خوش بین باشد. بر اساس این گزارش ، امروز فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب تا سطوح 5.975 – 2.315 – 2.825 و 1.935 دلاری پیشروی نمودند.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) در گروه فلزی و معدنی شاهد معاملات مثبت و پر حجمی در اکثر نمادها هستیم. در این گروه اکثر نمادها مجامع خود را برگزار نموده اند و فملی نیز امروز تابلوی معاملات را به منظور برگزاری مجمع و تقسیم سود نقدی ترک کرد. در بازارهای جهانی ، فلزات نوسانات مثبت و خوبی را تجربه می کنند و این خبر خوبی برای معدنی هاست ؛ چراکه شرکت ها بودجه خود را محتاطانه بسته اند و به نظر علاوه بر گزارش های 3 ماهه مناسب ، شاهد فروش خوب شرکت ها در تیر ماه باشیم. کماکان انتظار می رود شرکت ها سودهای پیش بینی شده را تعدیل کنند حال این تعدیل می تواند در گزارش های پیش رو و یا طی دوره 6 ماهه در بودجه شرکت ها منعکس شود.

در این گروه فاسمین پس از رشد قیمت تا سطوح 375 تومانی ، اکنون معاملات متعادلی را در قیمت های 360 تومانی تجربه می کند. این سهم اخیرا مقاومت 365 تومانی را شکسته و با توجه به پتانسیل تعدیل مثبت ، می تواند به مرور تا قیمت های 400 تومانی برابر با سقف قبلی خود رشد نماید. در نماد باما کماکان تلاش ها برای تثبیت سهم در کانال 700 تومانی ادامه دارد. تحقق چنین امری سبب خواهد شد تا سهم به مرور قیمت های 755 و 785 تومانی را لمس نماید. بامایی که از نظر بنیادی یکی از بهترین های گروه بوده و با قیمت های فعلی «روی» می تواند به سود 140 تومانی دست یابد. شرکت سرمایه گذاری نور کوثر ایرانیان اخیرا با خرید یک بلوک 7 میلیون سهمی به ترکیب سهامداری باما پیوسته است.

در نماد کروی ، صندوق سرمایه گذاری گنجینه زرین شهر با حمایت های خود قصد بستن کف قیمتی و ایجاد تحرک مثبت در این نماد را دارد. توجه به این نکته ضروری است که کروی از محل رشد سود شرکت های زیر مجموعه نظیر کالسیمین ، فرآوری مواد معدنی و سرب و روی ایران ، قابلیت تعدیل مثبت خوبی دارد. این سهم در صورت گذر از مقاومت 247 – 250 تومانی ( شکست خط گردن در الگوی دوقلوی معکوس ) ، می تواند تا قیمت های 300 تومانی نیز پیشروی داشته باشد. در این گروه کیمیا قوی تر از سایرین ظاهر شد و با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت رسید. کیمیا از نظر بنیادی وضعیت مناسبی داشته و با توجه به اهرم بالا ، پتانسیل تعدیل مثبت سنگین را دارد. کیمیا در صورت گذر از سد 1.320 تومانی ، می تواند در گام بعدی قیمت های 1.500 تومانی را هم ببیند. در بازارهای جهانی ، روند نزولی موجودی انبارهای بازار فلزات لندن + شانگهای + موجودی در گمرکات ( ترخیص نشده ) طی 6 سال گذشته ناشی از کسری عرضه کنسانتره بعنوان عامل اصلی صعود قیمت روی مطرح می باشد.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، عملیات اجرایی بزرگ ترین معدن سرب و روی ایران (فسرب) فردا با حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو آغاز می شود. قرارداد احداث کارخانجات فرآوری با ظرفیت 800 هزار تن کنسانتره روی و 80 هزار تن کنسانتره سرب و نقره و عملیات 180 میلیون تنی پیش باطله برداری در 4 سال اول که از اهداف اصلی پروژه است ، آغاز می شود. این معدن با اکتشافاتی که تاکنون انجام شده،‌ از 160 میلیون تن ذخیره برخوردار و امید اول صنایع روی و سرب ایران برای تامین خوراک است.

5) در گروه فولادی با رسیدن خبر افزایش نرخ مجدد شمش و ورق در بورس کالا ، 3 نماد فولاد ارفع ، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسیدند. تقاضای داخلی چین در هفته گذشته بسیار قوی گزارش شده به گونه ای که هیچ گونه صادراتی در هفته گذشته از مبداء چین برای بیلت گزارش نشده است. قیمت ها در بالاترین سطح 5 سال گذشته قرار دارد. فولاد همچنان انرژی زیادی برای رشد قیمت دارد. موجودی انبارهای چین در هفته گذشته 0.9 درصد و 2.2 درصد در بخش بیلت و ورق گرم کاهش داشته و بازار همچنان شاهد کسری عرضه می باشد. همزمان Platts می گوید که رشد تولید فولاد چین باعث کمبود زغالسنگ در بازار شده که می تواند قیمت را در یک بازه میان مدت تقویت کند. قیمت زغالسنگ کک شو در بورس دالیان امروز 3.37 درصد جهش دارد.

در این گروه فولاد ارفع و خورستان از نمادهایی بودند که با عرضه های کمتر و تقاضای سنگین تر به صفوف خرید نشستند. طی روزهای اخیر ، نرخ فروش شمش در بورس کالا تا سطوح 1.600 تومانی به ازای هر کیلو پیشروی کرد و این در شرایطیست که فولاد ارفع نرخ شمش را در بودجه سال 96 در سطوح 1.250 تومانی و فولاد خوزستان در سطوح 1.350 تومانی در نظر گرفته اند ! این یعنی هر 2 شرکت خصوصا فولاد ارفع ، تعدیلات مثبت خوبی خواهند داشت. به لحاظ تکنیکی ، فخوز در صورت تثبیت در قیمت های بیش از 330 تومانی ، راهی قیمت های 380 تومانی خواهد شد و فولاد ارفع نیز قیمت های 340 تومانی را نشانه گرفته است. در بازارهای جهانی ، قیمت بیلت نواحی مختلف چین امروز تا 6 دلار افزایش قیمت داشته و به 531 در بالاترین رقم (استان تیانجین) رسیده است ! شمش بیلت تانگشان نیز با رشد 4.4 دلاری 516 دلار فروخته می ‌شود.

در فولاد مبارکه عرضه ها بیشتر بود اما تقاضا به قدری قوی بود که در مقابل عرضه ها پیروز شد و شاهد رشد قیمت خوبی در این سهم بودیم. فولاد مبارکه اخیرا از سقف مقاومتی 148 تومانی را در هم شکسته و آرایش حرکتی سهم به گونه ایست که به نظر سقف تاریخی 210 – 215 تومانی را نشانه گرفته است ! سندیکای تولیدکنندگانلوله و پروفیل فولادی ایران اعلام کرد:پس از ده ها بار هشدار و پیش بینی وضع موجود توسط سندیکا ،متاسفانه بعلت عدم پاسخ به تقاضای ورق فولادی در بورس کالای ایران و عرضه کمتر از نصف تقاضا توسط مجتمع فولاد مبارکه متاسفانه قیمت این نوع ورق هرکیلو ورق گرم بی،218 تومان و ورق گرم سی ، 212 تومان افزایش یافت. این افزایش شدید قیمت در حالی رخ می دهد که مجتمع فولاد مبارکه با مهندسی در عرضه قطره چکانی مسبب افزایش قیمت داخلی و افزایش تعرفه واردات هم شده است .از طرفی با تعرفه سنگین 20 درصدی مانع واردات این مواد اولیه صدها کارخانه تولیدی پایین دستی بخش خصوصی می شوند و از طرف دیگر علیرغم وجود محصول دپو شده در فولاد مبارکه آن را در بورس کالا عرضه نمی کنند

6) در گروه مواد غذایی و آشامیدنی ، شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات هستیم. به نظر می رسد نمادهای این گروه پس از اصلاح اخیر باری دیگر برای آغاز یک حرکت رو به جلو آماده می شوند. خصوصا که شاخص این گروه اخیرا به محدوده حمایتی 3.750 – 3.760 واحدی واکنش مثبت نشان داده و انتظار می رود رشد این صنعت تا محدوده 4.000 و سپس 4.200 واحدی ادامه داشته باشد. به نظر اختصاص بخشی کوچکی از پرتفوی به نمادهای کوچک این گروه که از نظر بنیادی وضعیت مساعدی دارند ، سودآور باشد. در این گروه 2 نماد غمینو و غدیس معاملات خوبی دارند. البته غمینو در انتهای ساعت معاملات اندکی منفی شد اما به نظر هر 2 سهم خصوصا غمینو قابلیت رشد میان مدتی را دارند. در گزارش های اخیر تحلیل تکنیکی غمینو را به تصویر کشیدیم و گفتیم که این سهم می تواند در میان مدت بازدهی مناسبی داشته باشد.

در روغنی ها ، شاهد معاملات متعادل در 3 نماد غبشهر ، غمارگ و بهپاک هستیم. در شرایطی شرکت ها به مرور در حال حذف تخفیفات فروش روغن می باشند که گفته می شود در مرداد ماه با بخشی از افزایش نرخ های درخواست شده موافقت خواهد شد. در بهپاک ، به نظر قیمت های 750 تومانی برای یک نوسان کوتاه مدتی بد نباشد. در غبشهر شرایط نموداری جذاب نیست اما شرکت فروش خوبی را در ماه های اخیر رقم زده و پتانسیل تعدیل مثبت دارد. در غمارگ به نظر سهم یک اصلاح کوچک داشته باشد اما در مجموع با توجه به شکسته شدن سقف تاریخی ، شرایط برای رشد میان مدتی سهم مهیاست. در سایر غذایی ها ، غشهداب را داریم که این روزها پر حجم شده و گفته می شود برخی از حقوقی ها قصد افزایش سهام خود در این شرکت را دارند. غشهداب گزارش خوبی داشت و به نظر پتانسیل یک مرحله تعدیل مثبت دیگر را هم داشته باشد.

اما در گروه لبنیاتی هم وضعیت خوبی را شاهد هستیم. در این گروه 3 نماد غالبر ، غشاذر و غفارس با رشد قیمت و سایر نمادها با معاملات منفی به کار خود خاتمه دادند. زمزمه هایی درخصوص توافقات اولیه برای افزایش نرخ برخی از محصولات لبنی ، در کنار رشد صادرات محصولات مدت دار به روسیه و همچنین قرار گرفتن نمادهای این گروه بر روی سطوح حمایتی امن موجب شده تا شاهد تقاضای خوبی در نمادهای این گروه علی الخصوص مجموعه صنایع شیر ایران باشیم. البته در گروه لبنیات باید سراغ نمادهایی رفت که علاوه بر پوشش مناسب فروش ، صادرات بیشتر و همچنین بازیگرهای بهتری داشته باشند. طی 15 – 16 روز کاری اخیر ، تحلیل تکنیکی 3 نماد غفارس ، غشان و غالبر را به تصویر کشیدیم و گفتیم که این نمادها می توانند از سطوح حمایتی خود برگشت بزنند. در این شماره از چشم انداز ، نگاهی به آخرین وضعیت تکنیکی 3 نماد غگلپا و غگستا و غشاذر خواهیم داشت.

غگلپا : مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، غگلپا پس از رشد قیمت در زمان عرضه اولیه ، وارد یک سیکل اصلاحی درون مثلث ترسیم شده گردیده و انتظار می رود به مرور از این محدوده استراحتی خارج شده و در مسیر سطوح 1.760 تومانی قرار گیرد. خرید سهم در قیمت های 1.330 – 1.380 تومانی کم ریسک ارزیابی می گردد.

غگلستا : در نماد پگاه گلستان ، روند حرکتی سهم از زمان عرضه اولیه را در کانال صعودی محصور نمودیم. انتظار این است که این سهم پس از کف سازی در محدوده حمایتی اشاره شده ، با چرخش روند در مسیر رشد قرار بگیرد.

غشاذر : در غشاذر به لحاظ تکنیکی وضعیتی مشابه با غگلستا داریم با این تفاوت که سهم در باند پائینی چنگال Andrew محصور شده و مطابق با واکنش های اخیر ، انتظار می رود که این بار هم محدوده تراکمی 157 – 166 تومانی ، سبب تغییر روند سهم گردد.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، دبیرانجمن صنایع لبنی با بیان اینکه فاز سوم یارانه صادراتی تا 10 روز آینده پرداخت می شود، گفت : صادرات لبنیات حدود 13 درصد داشته است. رضا باکری با اشاره به پرداخت دو فاز از یارانه صادراتی لبنیات ، اظهارداشت: سازمان برنامه و بودجه باقی این مشوق صادراتی را تامین و دستور پرداخت آن را صادر کرده است. وی اضافه کرد : بنابراین در آینده ای نزدیک وزارت جهاد کشاورزی این مبلغ را به حساب کارخانجات واریز خواهد کرد. دبیر انجمن صنایع لبنی درباره اینکه آیا تا پایان هفته جاری این مشوق پرداخت خواهد شد ، گفت : خیر؛ تا این یارانه به حساب وزارت جهاد واریز و بین کارخانجات توزیع شود حدود 10 روز طول می کشد. باکری در بخش دیگری از سخنان خود درباره تعیین قیمت 3 کالای لبنی شیر ، ماست و پنیر توسط سازمان حمایت ، اضافه کرد : هنوز محاسبات و حسابرسی ها توسط سازمان حمایت ادامه دارد و تاکنون قیمت جدیدی اعلام نشده است.

7) اما شیرین های بازار امروز را هم با رشد قیمت و افزایش تقاضا دنبال نمودند. سهام شرکت های قندی از ابتدای سال 96 تاکنون بازدهی مناسبی را عاید سهامداران خود کرده اند و خرید در مثبت های تابلو ریسک به ریوارد مناسب و جذابی نداشته و منطقی به نظر نمی رسد. هرچند گویا خبرهای مثبت این گروه تمامی ندارد و حتی خبرهایی که بارها از ابتدای سال شنیده ایم باز هم اثر مثبت می گذارد. مثلا امروز در خبری مجددا شنیدیم که دولت بدهی خود را به شرکت های قند و شکر پرداخت خواهد کرد. گویا قرار شده جهت تسویه حساب این شرکت ها با دولت به آنان شکر وارداتی پرداخت شود !

در خبری دیگر اکبر نیک راه مدیر مالی شرکت قند هکمتان درخصوص تاثیر افزایش نرخ شکر بر سودآوری قندی ها گفت: افزایش نرخ شکر تا اوایل شهریور ماه بررسی شده و نتایج نهایی اعلام خواهد شد. قرار است یارانه دولت نیز حذف شده و کل بار افزایش نرخ ، بر دوش مصرف کننده باشد. از آنجا که سال مالی «قهکمت» پایان شهریور ماه می باشد ، بودجه سال آینده بر مبنای نرخ های جدید تهیه خواهد شد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بعید است که قیمت مصوب فروش شکر به بیش از 3.000 تومان رسد. البته اعلام قیمت 3.000 تومانی ، خود می تواند تعدیل مثبت قندی ها را در ماه های بعد به دنبال داشته باشد. وی در خاتمه تصریح کرد : مشغول بررسی عملکرد شرکت هستیم و احتمالا برای سال مالی جاری ، تعدیل مثبت خواهیم داشت؛ اما فعلا نمی توان در مورد میزان تعدیل و اینکه آیا با اهمیت خواهد بود یا خیر، اظهار نظر نمود. امیدواریم با افزایش سود پیش بینی شده، سهامداران قهکمت شیرین کام شوند.

در تحلیل قهکمت لازم به ذکر است ، شرکت گزارش عملکرد فروش 9 ماهه منتهی به خرداد 96 را منتشر کرده که طبق آن 1.413 میلیارد ریال فروش ثبت شده و شرکت با تولید 55.441 تن شکر و فروش 51.014 تن از آن این مبلغ فروش را کسب کرده است به عبارتی در گزارش 9 ماهه این شرکت 82 درصد فروش را پوشش داده است. در صورتی که ضریب مصرف را مطابق واقعی ماه های اخیر فرض کنیم 10 هزار تن کاهش مصرف خواهیم داشت اما چون برداشتی که در بهار صورت گیرد عیار پایین تری دارد ، نمی توان اطمینان داشت که 30 میلیارد ریال کاهش بهای تمام شده صورت گیرد که برابر است با 110 ریال به ازای هر سهم. اما این شرکت قصد دارد 260 میلیارد ریال شکر حاصل از واردات را به فروش برساند که بهای تمام شده آن را برابر با نرخ فروش دیده است.

با توجه به حاشیه سود انتظاری از واردات شکر خام و تبدیل آن می توان انتظار داشت 208 ریال به ازای هر سهم به دلیل سود بازرگانی و تبدیل شکر خام به شکر سفید در گزارش 12 ماهه منتهی به شهریور محقق شود. با توجه به اینکه سهم هم اکنون در P/e حدود 14 واحدی معامله می شود ، به شرط تحقق تعدیل های انتظاری سود شرکت می تواند تا 2 برابر افزایش یابد. به نظر می رسد مواردی هم چون ضریب مصرف و نرخ مصرف و فروش منطقی دیده شده باشد و عمدتا شرکت از محل واردات شکر به یک سود بازرگانی قابل تکرار برسد. در صورت تحقق این امر در گزارش های فصلی می توان امیدوار بود که سود سال 97 با رشد بهتری مواجه شود لذا تمرکز تحلیلی بر میزان فعالیت بازرگانی شرکت در زمینه واردات شکر خام و تسویه آن باید باشد چون قطعا این فعالیت حاشیه سود 20 درصدی خواهد داشت که در گزارش شرکت صفر دیده شده است.

مرتضی آریان مدیر مالی شرکت توسعه صنایع بهشهر زرین، سهامدار عمده «قنیشا» و «قشکر»گفت:  احتمالا بودجه امسال «قشکر» و «قنیشا» بدون تعدیل بااهمیت محقق خواهد شد اما اینکه مبنای تهیه بودجه سال مالی آینده چگونه خواهد بود بستگی به سیاست های شرکت داشته و فعلا نمی توان در این زمینه اظهار نظرکرد. در این گروه قزوین که قبلا به عنوان سیگنال خرید معرفی شده بود ، برای فردا با مقاومت سختی درگیر می شود و طبیعی است که در این قیمت ها فروشندگان زیادی داشته باشیم. لذا به نظر خرید نمادهای این گروه در مثبت های فردا جالب نباشد.

8) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه خودرویی در حالی ایران خودرو در قیمت های 250 – 270 تومانی نوسان محدودی را تجربه می کرد که در دقایق پایانی بازار شاهد معاملات پر حجم و حرکت این سهم به سمت قیمت های درصد مثبت بودیم. به نظر ایران خودرو مجمع خوبی داشته باشد و دلیل رشد تقاضا هم همین مساله می باشد. خصوصا که شرکت برای سال جاری هم برنامه ادامه اصلاح ساختار سبد دارایی‌ ها را دارد. ایران خودرو مدعی است واگذاری سهام شرکت ‌های زیر مجموعه ‌اش ، با هدف افزایش بهره‌ وری و استفاده بهینه از دارایی‌ های غیر مولد صورت گرفته است. قائم مقام ارشد مدیرعامل ایران خودرو گفت : این شرکت در نظر دارد پس از بررسی و تحلیل سبد سرمایه‌ گذاری ‌ها در صورت لزوم فرایند اصلاح ساختار را امسال هم ادامه دهد.

وی ضمن ابراز امیدواری به نتایج اجرای این برنامه در تداوم فعالیت های تولیدی ایران ‌خودرو گفت : در صورت تحقق اهداف این برنامه ، انتظار داریم ساختار سبد دارایی ‌های ایران خودرو بهینه سازی و اصلاح شود. ضمن این که تامین مالی بهینه از منابع غیرمولد یکی دیگر از اثرات اجرای این سیاست خواهد بود. تهرانی ابراز خوش بینی کرد، با اجرای صحیح و دقیق سیاست اصلاح ساختار سبد دارایی‌ ها ، هم توان رقابتی گروه ایران خودرو ارتقا یابد و هم بازده مناسبی از محل فروش دارایی ‌های کم بازده کسب شود.وی درباره واگذاری سایت های داخلی و خارجی توضیح داد : سایت ‌های داخلی ابزارهای افزایش تولید در شرکت ایران خودرو هستند، بنابراین با توجه به وضع شرکت ‌ها و سایت ‌های داخلی و نقش آن ‌ها در تولید و عملکرد کلی ایران خودرو، در صورتی ‌که متقاضی صاحب اهلیت و امکانات مالی مناسب وجود داشته باشد برای فروش بعضی از سایت ‌های داخلی باب مذاکره را بسته نمی ‌بینیم.

وی با اشاره به افزایش تولید ایران خودرو در بهار امسال درباره تاثیر تولید محصولات جدید بر سودآوری و سهام ایران خودرو گفت : با توجه به سیاست ‌گذاری‌ ها و برنامه تولید و فروش و ورود محصولات جدید و اقبال مشتریان به استفاده از خودروهای جدید، افزایش تولید و فروش ، افزایش سودآوری را به دنبال خواهد داشت و طبیعتا افزایش سودآوری شرکت ، سود سرمایه ‌گذاران را افزایش خواهد داد. این شرکت (576) ریال زیان تلفیقی در گزارش 12 ماهه حسابرسی شده محقق کرده و دلیل اصلاح ساختار سبد دارایی ها نیز همین مساله می باشد.

ب) در گروه پالایشی ، یکی دیگر از دالتون ها با انتشار گزارش 12 ماهه مجوز دعوت سهامداران خود به مجمع سالانه را دریافت کرد. در این گروه ، پالایش نفت شیراز در حالی سود هر سهم خود برای سال 95 را در سطوح 1.008 ریالی پیش بینی کرده بود و در دوره 9 ماهه 634 ریال آن را پوشش داده بود که در پایان سال موفق شده 1.993 ریال محقق نماید. افزایش 7.5 درصدی مبلغ فروش در ازای رشد 5 درصدی بهای تمام شده کالای فروش رفته موجب شده تا سود عملیاتی 596 میلیارد ریالی شرکت تا سطوح 1.393 میلیارد ریالی افزایش یافته و در نهایت شاهد تعدیل مثبت 98 درصدی در بودجه این سهم پالایشگاهی باشیم. گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی شراز تا پایان دوره 9 ماهه به ترتیب 21.842 و 285 میلیارد ریال بوده و این در حالیست که این اعداد و ارقام در 3 ماهه فصل زمستان به ترتیب 10.188 و 1.108 میلیارد ریال بوده است ! در مجموع باید گفت که شراز تغییرات شگرفی در بودجه خود داشته است ؛ هر چند که در نهایت باید دید چقدر از سود محقق شده قابلیت تقسیم در مجامع پیش رو را دارد.

ج) در گروه ماشین آلات ، تکمبا اصلاح بی دلیلی را تجربه می کند و به نظر یکی از سهم هایی است که بعد از مجمع می تواند رشد خوبی داشته باشد. در این گروه تکشا بعد از اصلاح سنگین اخیر ، با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسید. به نظر تکشا نیز می تواند یک نوسان 10 – 15 درصدی دیگر داشته باشد و خیلی خبر خاصی در وضعیت بنیادی شرکت رخ نداده است. خروج یک سهامدار حقیقی که اخیرا رشد قیمت سهم را رقم زده بود ، از مهمترین دلایل توجه بازار به سهم می باشد.

د) در گروه لاستیک و تایرسازی ، پتایر امروز هم با رشد تقاضا به صف خرید نشست تا عملا مقاومت 440 تومانی شکسته شده باشد. زمزمه هایی درخصوص تعدیل مثبت شرکت و اعلام سود بیش از 60 تومانی و بهبود وضعیت بنیادی سبب شده تا این سهم از کانال نوسانی خود خارج شده و در مسیر رشد قرار بگیرد. پتایر در حالی با عبور از مقاومت 440 تومانی ، در مسیر قیمت های 600 تومانی قرار گرفته که به نظر در محدوده 490 – 500 تومانی با فشار عرضه (موقت) ناشی از قرار گرفتن در محدوده سقف تاریخی مواجه شود. کماکان انتظار داریم این صنعت تا پایان سال بازدهی مناسبی را برای سهامدارانش به ارمغان بیاورد.

ه) اما در تک سهم ها ، شلعاب یکی از نمادهای مورد توجه بود که پس از اصلاح سنگین اخیر ، امروز را با رشد قیمت و افزایش تقاضا به پایان رساند. این سهم اخیرا پس از تقسیم سود 46 ریالی به تابلوی معاملات بازگشته است. شلعاب از نظر تکنیکالی در کف کانال صعودی بلندمدت قرار گرفته و از همین روی خرید در این قیمت ها برای معامله گران ریسک پذیر مناسب خواهد بود. انتظار می رود شلعاب پس از اندکی نوسان در سطوحی فعلی ، در مسیر قیمت های 400 تومانی قرار بگیرد. البته تارگت سهم می تواند بالاتر هم باشد اما فعلا بصورت پله ای به مقاومت ها اشاره می کنیم. مشکل اصلی شلعاب هزینه های مالی بالاست و شرکت برای کاهش هزینه های مالی در نظر دارد تا تسهیلات خود را به تسهیلات با نرخ بهره کمتر تبدیل کند. یعنی تسهیلات با نرخ بالای 25 درصد به تسهیلات با نرخ 18 تا 20 درصد کاهش خواهد یافت. تاثیر این موضوع در هزینه های مالی شرکت و در سال 96 دیده خواهد شد. البته شرکت باید با کمک سهامدار عمده به تسویه بدهی ها تا پایان شهریور اقدام کند. در این صورت تسهیلات با نرخ کمتر در اختیار شرکت قرار خواهد گرفت. به گفته مدیرعامل این شرکت ، لعابیران برای اولین بار در تاریخ کشور توانست لعاب را به خارج از کشور صادرات کند. این محصول تاکنون صادر نشده بود و شرکت لعابیران توانست برای اولین بار این کار را انجام دهد. شرکت لعابیران در سال 95 اولین صادرات محصولات خود به ترکیه را انجام داد و توانست در سال 95 قراردادی با ترکیه در حدود 5 میلیون یورو منعقد نماید.

این میزان صادرات در سال 96 رشد خواهد داشت. مدیریت در نظر دارد تا رشد صادراتی به میزان 800 تن در ماه افزایش یابد. در حال حاضر این میزان صادرات به اندازه 300 تن سفارش است. اوکراین، روسیه و چک بازارهای صادراتی بعدی می باشند. همچنین شرکت افزایش سرمایه 100 درصدی از محل انباشته را در برنامه های خود دارد.  روند وصول مطالبات شرکت ادامه نیز دارد. اصل مطالبات شرکت صنعتی رویال نوین به طور کامل تسویه شده است و در مورد مطالبات شرکت کاشی اصفهان نیز اقدامات زیادی شده است. طی این اقدامات از 16.5 میلیارد تومان مطالبات شرکت حدود 8.5 میلیارد تسویه شده و از 8 میلیارد باقی مانده نیز به اندازه 2.3 میلیارد وثیقه ملکی دریافت شده است. اتخاذ فروش تهاجمی، تقویت در مهندسی بازرگانی، تسویه مطالبات شرکت، مدیریت هزینه ها و کاهش بهای تمام شده، کاهش هزینه های مالی، افزایش صادرات و افزایش فروش از جمله برنامه های آتی شرکت محسوب می شود.

9) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.765 – 3.775 تومان

ب) یورو : 4.365 – 4.380 تومان

ج) درهم امارات : 1.019 – 1.029 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.198.000 – 1.208.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24