Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اصلاح دیدگاه ها درباره آینده بازار فلزات پایه برای سرمایه گذارانی که حضوری فعال در این بازار دارند ضروری است. تحلیلگران متال بولتن در گزارش جدید خود به نکاتی در این زمینه ..

چند نکته در باره سرمایه گذاری در بازار آلومینیوم، مس و سرب

در هفته های اخیر بازار فلزات پایه وضعیت بهتری نسبت به قبل داشته و اکنون که در ابتدای نیمه دوم سال جاری میلادی هستیم سرمایه گذاران مایلند بدانند وضعیت بازار این فلزات در ماه های آینده چگونه خواهد بود. نشریه معتبر متال بولتن در شماره جدید خود به نکاتی در همین زمینه اشاره کرده است. تحلیلگران متال بولتن معتقدند وضعیت بازار در ماه های آینده بهتر خواهد بودد البته رشد قیمت ها با موانعی مواجه است.

آلومینیوم. در نیمه نخست سال جاری میلادی قیمت آلومینیوم حدود 150 دلار در هر تن افزایش یافت. سال گذشته میزان رشد قیمت ها بسیار بیش از این میزان بود البته تحلیلگران بازار آلومینیوم معتقدند در ماه های آینده قیمت این فلز عمدتا تحت تاثیر برنامه دولت چین در حوزه کاهش مازاد تولید قرار دارد.

دولت چین قصد دارد فعالیت واحد های غیرمجاز تولید آلومینیوم را متوقف کند اما هنوز مشخص نیست این برنامه تا چه حد موفق خواهد بود. قرار است این واحد ها از سه ماه دیگر فعالیت خود را متوقف کنند. میزان تولید آلومینیوم در این واحدها اخیرا افزایش یافته زیرا تولیدکنندگان سعی کرده اند از این فرصت برای حداکثر تولید استفاده کنند. عامل دیگری که بر قیمت ها تاثیر دارد توقف موقت تولید در زمستان است.

پیش بینی می شود امسال تولید آلومینیوم در چین 34.87 میلیون تن باشد. این رقم 9.5 درصد بالاتر از رقم مربوط به سال گذشته میلادی است. اگر دولت چین در اجرای برنامه کاستن از تولید غیرمجاز آلومینیوم ناکام باشد فشارهای بیشتری بر قیمت ها وارد خواهد شد. امروز قیمت این فلز در بورس فلزات لندن 1920 دلار بوده است.

در زیر تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در دو سال اخیر نشان داده شده است:

مس. در ماه های اخیر واردات مس از سوی چین کاهش یافته و بسیاری از فعالان بازار به این نتیجه رسیدند که تقاضای چین برای این فلز کاهش یافته است اما این نتیجه گیری اشتباه بوده است. یکی از دلایل کاهش واردات مس از سوی چین، استفاده از مس ذخیره شده در انبارها بود. از این مس سال گذشته به عنوان وثیقه دریافت وام استفاده می شد.

از سوی دیگر آمارها نشان می دهد واردات قراضه و کنسانتره مس افزایش یافته است. در پنج ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان تولید محصولاتی که در آنها از مس استفاده می شود افزایش یافته است. نکته مهم دیگر کاهش ذخیره مس کاتد در انبارهاست.

با توجه به وضعیت مناسب تولید کارخانه ای در چین و دیگر اقتصادهای بزرگ انتظار می رود قیمت مس در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی به بالای شش هزار دلار در هر تن برسد. امروز قیمت هر تن مس در محدوده 5900 دلار در نوسان بوده است.

در زیر تغییرات قیمت هر تن مس در دو سال اخیر نشان داده شده است:

سرب. قیمت سرب در نیمه دوم ماه گذشته میلادی با 13 درصد افزایش به 2300 دلار در هر تن رسید. افزایش 250 دلاری قیمت ها تعجب آور نیست زیرا عرضه کاهش یافته است. گزارش گروه بین المللی مطالعات سرب و روی نشان می دهد در پنج ماه نخست امسال بازار سرب با کسری مواجه بوده است.

البته در دو هفته اخیر قیمت این فلز تغییرات بزرگی نداشته و انتظار می رود وضعیت بازار برای مدتی به همین سال باقی بماند. اگر میزان فروش جهانی خودرو افزایش نیابد فشارهایی بر قیمت ها وارد خواهد شد. امروز قیمت هر تن سرب در محدوده 2320 دلار در نوسان بوده است.

به باور تحلیلگران، رشد ارزش دلار و برخی سیاست های حمایت گرایانه که به تنش های تجاری منجر می شود موانعی در برابر افزایش قیمت فلزات پایه ایجاد می کند. البته بازار این فلزات عموما تحت تاثیر وضعیت عرضه و تقاضا در چین قرار دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در دو سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24