Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذاران مایلند بدانند شرایط کلی حاکم بر بازارهای چیست و چگونه می توان فهمید در ماه های آینده جهت حرکت شاخص های مالی و قیمت ها چگونه خواهد بود. در مطلب حاضر به سه نکته مهم در همین ..

سه نکته مهم برای تعیین ترکیب سبد دارایی شما

هفته گذشته بسیاری از سرمایه گذاران در بازارهای مختلف سود بردند زیرا قیمت نفت، فلزات پایه، طلا و شاخص های مالی در برخی بورس های بزرگ جهان رشد کردند. احتمال تعویق در برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا، امید به بهبود شرایط اقتصادی در چین و کاهش احتمال تشدید تنش های تجاری، مهم ترین عوامل عملکرد مثبت بازارها هستند. حدود دو هفته از آغاز نیمه دوم سال جاری میلادی گذشته و سرمایه گذاران نشانه هایی از بهتر شدن شرایط در اقتصادهای بزرگ مشاهده می کنند. از پیش نهادهای تحلیلگر اعلام کرده بودند که اوضاع اقتصادی در آسیا و اروپا طی نیمه دوم امسال بهتر خواهد شد البته در آمریکا به دلیل ریسک هایی که وجود دارد شرایط خیلی بهتر نخواهد بود. در واقع نرخ پیش بینی شده برای رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی، کاهش داده شده است. سرمایه گذاران باید به چند نکته توجه داشته باشند. نخست آنکه خطر بروز بحرانی شبیه بحران سال 2008 بسیار کم است. در واقع سیاست های انبساطی بانک های مرکزی بزرگ سبب شده اوضاع شاخص های اقتصادی در آسیا، اروپا و آمریکا امیدبخش باشد. البته هنوز نرخ تورم پایین است و نیز ریسک بدهی های عظیم مشکوک الوصول وجود دارد. نکته دوم این است که بانک های مرکزی بزرگ مدتی است به فکر کاهش حمایت های خود از اقتصاد افتاده اند. بانک مرکزی آمریکا در دو سال اخیر بارها نرخ های بهره را بالا برده است و بانک مرکزی اروپا قصد دارد به تدریج از حمایت های خود بکاهد. سومین نکته این است که احتمال رونق قابل ملاحظه در بازار مواد خام بسیار کم است. در ماه های اخیر شاهد نوسان قیمت نفت، سنگ آهن و فلزات پایه در سطوح پایین بوده ایم و اساسا شرایط اقتصاد جهان اجازه نمی دهد قیمت ها رشدی شدید داشته باشند.

ثبات در بازار ادامه می یابد

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی افزایش یافته و به ترتیب در سطح 49 دلار و 46.6 دلار در هر بشکه قرار گرفته است. در روزهای اخیر خبرهای متعددی از وضعیت ذخیره نفت در آمریکا، زمان برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا و میزان تولید نفت در آمریکا منتشر شده است. هز یک از این خبرها تاثیر خاص خود را بر قیمت ها داشته و انتظار می رود سرمایه گذاران در بازار نفت همچنان بر این نوع اخبار تمرکز کنند. افزایش تولید نفت اوپک یک عامل فشار بر قیمت هاست زیرا برنامه کاهش عرضه که در آن اعضاء اوپک نقشی بزرگ دارند با افزایش تولید نفت این کشورها بی اثر خواهد شد. البته میزان پایبندی اعضاء اوپک به این برنامه بالا بوده اما دو کشور عضو اوپک که در این برنامه حضور ندارند بر تولید خود افزوده اند. مانند ماه های اخیر، رشد تولید در آمریکا و برخی کشورهای تولیدکننده نفت اجازه نمی دهد قیمت ها رشد کنند. البته برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند که رشد تولید نفت در آمریکا کند خواهد شد. در هر حال انتظار می رود تا سال آینده میلادی 1.5 میلیون بشکه در روز بر تولید نفت آمریکا افزوده شود. در این شرایط طبیعی است که رونقی در بازار مشاهده نخواهد شد. اظهارنظر مقامات نفتی عربستان و روسیه زیاد بر بازار تاثیر ندارد زیرا واقعیت ها با آنچه آنها بیان می کنند سازگار نیست. چندی پیش وزیر نفت عربستان پیش بینی کرده بود بزودی عرضه و تقاضا به تعاول خواهند رسید در حالی که فاصله زمانی زیادی تا تحقق این امر وجود دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

احتمال اصلاح قیمت ها وجود دارد

امروز قیمت طلا با 2.5 دلار افزایش به 1232 دلار در هر اونس رسیده است. شرایط بازار طلا در هفته های اخیر چندان امیدبخش نبوده البته هفته قبل شاهد رشد قیمت ها بودیم. کاهش ارزش دلار تحت تاثیر اخبار منفی از اقتصاد آمریکا و سخنان رییس بانک مرکزی در جمع دو کمیته از کنگره این کشور سبب شد قیمت طلا بالا رود اما درباره ادامه پیدا کردن این روند تردیدهایی وجود دارد بویژه اگر گزارش عملکرد شرکت های بورسی آمریکا مثبت باشد وضعیت بازار مالی بهتر می شود و از جذابیت طلا کاسته خواهد شد. این هفته گزارش های زیادی از اقتصاد آمریکا منتشر نمی شود و تغییرات ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان محدودتر از هفته گذشته خواهد بود اما سرمایه گذاران در بازار طلا به اخبار سیاسی از آمریکا توجه نشان خواهند دارد. دیدگاه برخی نهادهای تحلیلگر درباره افق بازار طلا تغییر کرده و منفی شده است. چندی پیش بانک یو بی اس اعلام کرده بود پیش بینی آینده دشوار است اما اگر قیمت طلا به زیر 1200 دلار در هر اونس برسد زمان برای ورود به بازار مناسب است. در هفته پیش رو نوسان ارزش دلار، یورو و پوند بر قیمت طلا موثر است. این هفته روز پنجشنبه نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود و انتظار نمی رود در این نشست تغییری در سیاست های انبساطی داده شود اما دیدگاه رییس بانک مرکزی اروپا در باره وضعیت اقتصادی منطقه یورو بر ارزش یورو تاثیر خواهد داشت. همچنین گزارش ها از اقتصاد آمریکا و انگلستان بر ارزش دلار و پوند موثر است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده می شود

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا رشد کرده اند. در هفته پیش رو بازارهای مالی در این قاره عموما تحت تاثیر دیدگاه مثبت سرمایه گذاران درباره وضعیت اقتصاد چین و تغییرات قیمت نفت و فلزات پایه خواهد بود. گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین نشان می دهد نرخ هدف برای رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی تحقق خواهد یافت. اخبار سیاسی از چین و آمریکا نیز بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد گذاشت. در هفته های اخیر به دلیل موضع گیری های حمایت گرایانه ترامپ، قدرت های بزرگ اقتصادی در آسیا به سمت تشکیل ائتلاف های تجاری و اقتصادی منطقه ای حرکت کرده اند. این خبری مثبت برای اقتصاد آسیاست. انتظار می رود بر حجم مبادلات تجاری اقتصادهای آسیایی افزوده شود.

اروپا. این هفته نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا و گزارش هایی که از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آن منتشر می شود بر بازارهای مالی این قاره تاثیر خواهد داشت. بویژه گزارش هایی که از اقتصاد انگلستان در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد اهمیت دارد زیرا مشخص می کند شرایط در این کشور در آستانه جدایی از اتحادیه اروپا چگونه است. در سخنرانی ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا پس از نشست شورای سیاستگذاری این نهاد، سرمایه گذاران به دنبال دیدگاه ها در باره افق اقتصاد منطقه یورو و زمان محدود شدن سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا هستند.

آمریکا. روند رشد شاخص های مالی در بورس آمریکا ادامه یافته و بعید نیست وضعیت به همین شکل باقی بماند. یکی از دلایل افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران، موضع بانک مرکزی آمریکا در باره برنامه افزایش نرخ های بهره است. هفته گذشته جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد لزومی ندارد برنامه افزایش نرخ های بهره با سرعت ادامه پیدا کند. البته در هفته پیش رو گزارش عملکرد تعداد زیادی از شرکت های بورسی در آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی منتشر می شود و محتوای این گزارش ها تاثیری مستقیم بر رفتار سرمایه گذاران خواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی 100 در بورس لندن در هفته اخیر نشان داده شده است:

رونق بازار ادامه می یابد

امروز قیمت فلزات پایه افزایش یافته و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5900 دلار و 2800 دلار در هر تن قرار گرفته است. در هفته های اخیر امیدبخش بودن گزارش های اقتصادی چین و کاهش ارزش دلار دو عامل افزایش قیمت فلزات پایه بوده است. این هفته نیز گزارش های مهم از اقتصاد این کشور منتشر می شود و انتظار می رود روند مثبت تغییرات در قیمت فلزات یاد شده ادامه پیدا کند. در حال حاضر کاهش فعالیت ها در بخش ساخت و ساز چین و تنش در روابط تجاری این کشور با اروپا و آمریکا دو عامل نگرانی سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه هستند. عده ای از تحلیلگران معتقدند این نگرانی منطقی نیست زیرا دولت چین قطعا ترتیبی خواهد داد تا نرخ رشد اقتصادی در سال جاری میلادی در محدوده 6.5 درصد قرار گیرد و اگر ضعف هایی در اقتصاد مشاهده شود اقدامات لازم برای رفع آنها انجام خواهد شد. نکته دیگر که باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد این است که احتمال محدود شدن شدید صادرات کالاهای چینی به اروپا و آمریکا بسیار کم است. دولت های اروپایی و آمریکا تدابیری برای جلوگیری از دامپینگ از سوی چین اتخاذ کرده اند که شامل تعداد کمی از کالاها می شود و در مقابل چین تلاش کرده بر صادرات خود به دیگر کشورها بیافزاید تا تاثیر اقدامات یاد شده خنثی شود. کاهش ذخیره فلزات پایه در بورس های فلزی می تواند به رونق بازار کمک کند البته سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند قیمت ها به شدت رشد کند. در شرایط کنونی اقتصاد جهان و با توجه به وضعیت عرضه و تقاضای فلزات پایه، رشد محدود قیمت ها دور از انتظار نیست. این هفته اگر آنطور که پیش بینی شده ارزش دلار رشد کند فشار بر قیمت فلزات پایه وارد خواهد شد اما هر گونه افزایش ارزش دلار محدود خواهد بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی رشد ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان نوسان قابل ملاحظه ای نداشته است. این هفته تعداد خبرهایی که از اقتصاد آمریکا منتشر می شود کمتر از هفته گذشته است در عوض از اقتصادهای عضو منطقه یورو و انگلستان گزارش ها متعددی در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت در نتیجه انتظار می رود نوسان در ارزش یورو و پوند زیاد باشد. هفته قبل عملکرد دلار منفی بود اما برای هفته پیش رو تحلیلگران پیش بینی کرده اند شاخص دلار رشد خواهد کرد. این هفته گزارش شاخص قیمت صادرات و واردات آمریکا و چند گزارش از بازار مسکن این کشور منتشر می شود. برخی گزارش هایی که اخیرا از اقتصاد آمریکا منتشر شده رضایت بخش نبوده در نتیجه شاهد کاهش ارزش دلار بوده ایم. البته وضعیت بازار کار خوب است اما نرخ تورم با سرعتی که مورد نظر بانک مرکزی است رشد نکرده است. بدین ترتیب برخی تحلیلگران درباره افزایش نرخ های بهره در نشست ماه سپتامبر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا تردید دارند. خانم یلن در سخنان هفته قبل خود در جمع نمایندگان دو کمیته کنگره احتمال تدریجی بودن افزایش نرخ های بهره در آینده را مطرح کرد و این عامل نیز بر ارزش دلار فشار وارد کرده است. پیش بینی شده این هفته متوسط نسبت یورو به دلار 1.1438 و متوسط نسبت پوند به دلار 1.3035 باشد. نشست این هفته شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا و سخنان ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24