Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

خبر مهم روزهای اخیر را تنها باید واقعیت های بازار فولاد به شمار آورد که گویی سدی در برابر رشد قیمت ها به خود نمی بینید تا جایی که حتی در مقایسه با قیمت های روز چهارشنبه می توان از رشد ١٠ درصدی برخی از انواع میلگردهای نوردی نام برد اگرچه بازار تیرآهن نیز از این رشد قیمت ها بی نصیب نماند...

فرش قرمز ذوب آهن برای میلگرد ٢٠٠٠ تومانی / منتظر رشد مجدد قیمت ها باشیم؟

بورس24 : معامله شمش 1611 تومانی ذوب آهن اصفهان در بورس کالا کافی بود تا بهای میلگرد برای اولین بار در چند سال اخیر به بیش از 2000 تومان افزایش یابد که زلزله ای در بازار فولاد قلمداد شده و موج سوم رشد قیمتی را ایجاد کرده است. سایر واحدهای تولیدی نیز بر مبنای رشد بهای شمش قیمت های پیشنهادی خود را افزایش داده و بسیاری از آن ها حتی فروش را متوقف کرده اند تا خود را برای فردا آماده کنند. یکشنبه هم شاهد عرضه شمش ذوب آهن اصفهان هستیم تا ببینیم فردا چه قیمتی برای این کالا به ثبت می رسد. در صورت ادامه این وضعیت یعنی رقابت برای خرید و رشد بهای شمش ، جریان سوم رشد قیمتی در بازار فولاد باز هم خواهد تاخت تا قیمت هایی بالاتر را به ثبت برساند. امروز برخی از فعالان و تولیدکنندگان مصنوعات نوردی در انجمن تولیدکنندگان فولاد گرد هم آمدند تا آخرین وضعیت این بازار را بررسی کنند. ضعف نسبی تقاضا از سوی مصرف کنندگان نهایی ، رواج مجدد واسطه گری و سفته بازی و همچنین بیم و امید از آینده قیمت ها در کنار رشد بهای جهانی مصنوعات فولادی را می توان چهره اصلی این بازار به شمار آورد اگرچه هنوز هم بازار نمی داند که چه رویکردی را در پیش بگیرد. به نظر می رسد رشد بهای مصنوعات فولادی باز هم ادامه خواهد یافت.

بازار پلیمرها چندان هم پرخبر نیست اگرچه روند پیشین در رشد برخی از گریدها در مقایسه با کاهش برخی دیگر از گریدها باز هم در این بازار دیده می شود تا جایی که تغییر عمده ای برای مخابره وجود ندارد. فردا قیمت های پایه جدید محصولات پتروشیمی در بورس کالا اعلام خواهد شد که جهت گیری غالب بازار را تعیین می کند.

خبر مهم روزهای اخیر را تنها باید واقعیت های بازار فولاد به شمار آورد که گویی سدی در برابر رشد قیمت ها به خود نمی بینید تا جایی که حتی در مقایسه با قیمت های روز چهارشنبه می توان از رشد 10 درصدی برخی از انواع میلگردهای نوردی نام برد اگرچه بازار تیرآهن نیز از این رشد قیمت ها بی نصیب نماند.

آغاز فاز سوم رشد قیمت ها از روز شنبه آغاز شده و مشخص نیست که این روند تا کجا ادامه خواهد یافت زیرا شکسته شدن سقف روانی و فنی 2000 تومانی در بازار میلگرد خود می تواند از رشد مجدد قیمت ها خبر داده و همچنین خواهد توانست تا بسیاری از خریداران را برای مدتی به حاشیه براند زیرا معلوم نیست که آیا ریزش متعاقب نرخ به زودی آغاز شده و یا افزایش نرخ ها ادامه یابد. این وضعیت واقعاً نگران کننده است زیرا نمی توان هیچ گونه تصمیم گیری قاطعی از این بازار داشت.

همان گونه که در هفته گذشته به آن اشاره کردیم وضعیت بازار را باید در هفته جاری رصد کنیم و آغاز هفته با افزایش جدی قیمت ها خود نشان دهنده رشد بیشتر نرخ خواهد بود که می تواند قیمت هایی نگران کننده را به ثبت برساند اگرچه افزایش قیمت های جهانی در کنار عدم وجود عرضه کافی شمش تنها به معنی رشد بیشتر نرخ است اما باید به دقت وضعیت بازار را رصد کنیم زیرا خرید اصلی معاملات سفته بازی است و رخداد خاصی در حجم تقاضای مؤثر به ثبت نرسیده و همین مطلب می تواند تنها بیم و امید را به بازار تزریق کند.

به نظر می رسد بازارهای جهانی به سمت افزایش قیمت ها متمایل شده و ادامه این وضعیت محتمل خود سیگنال مهمی برای ادامه رشد قیمتی است اما رشد نرخ ها در بازارهای داخلی را رقم خواهد زد که در نهایت به زیان صادرات تمام می شود. با توجه به تمامی این موارد نمی توان اظهارنظر قاطعی داشت ولی برای یکی دو روز آینده احتمال رشد نرخ از پتانسیل کاهش قیمت ها اهمییت بیشتری دارد و البته بازار نیز ادامه افزایش قیمت ها را تا حدودی پذیرفته است که همین مطلب به صورت یک پیش بینی خود متحقق به رشد نرخ منجر خواهد شد. در روزهای آینده با شفاف شدن شواهد بیشتری از واقعیت های بازار بیشتر به این موارد و آینده قیمت ها خواهیم پرداخت اگرچه امید به کاهش ابهام در بازار فولاد چندان هم واقع بینانه نیست و بازار باز هم ابهامات موجود را حفظ خواهد کرد. شاید یک یا دو روز رشد قیمتی و افزایش نرخ ها تا حدود 100 تومان دیگر بتواند چهره ای منطقی از این بازار تلقی شود ولی شاید آخرین فاز رشد قیمتی باشد. بازار کشش این قیمت ها را برای میلگرد ندارد اگرچه تاکنون مجبور بوده که این نرخ ها را بپذیرد. هنوز بازار وارد فاز نخریدن نشده است و در صورتی که عقب نشینی سفته بازها نیز رقم بخورد بازگشت به کمتر از 2000 تومان چندان هم غیرمنطقی نبوده ولی شاید قیمت هایی بالای 1800 تومان برای سه هفته آینده منطقی به نظر برسد.

بهای محصولات فولادی در بازار آزاد

قیمت ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

19,900

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

19,200

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

19,200

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

کارخانه 19,250

میلگرد نیشابور

میلگرد 14 آجدار A3

کارخانه 19,250

میلگرد نیشابور

میلگرد 16 آجدار A3

کارخانه 19,250

میلگرد نیشابور

میلگرد 18 آجدار A3

کارخانه 19,250

میلگرد نیشابور

میلگرد 20 آجدار A3

کارخانه 19,250

میلگرد نیشابور

میلگرد 22 آجدار A3

کارخانه 19,250

میلگرد نیشابور

میلگرد 25 آجدار A3

3,300,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

4,000,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

4,600,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

7,800,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

8,300,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

9,800,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

11,700,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

بهای میلگرد نیشابور برای تحویل از کارخانه است

بورس انرژی : معامله 60 میلیون کیلووات ساعت برق

روز شنبه وضعیت آرامی در بورس انرژی به ثبت رسید هرچند که حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه و حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی جمعاً 10 میلیارد تومان معامله را به ثبت رساندند که مهمترین معاملات روز گذشته به شمار می آید. این وضعیت معاملاتی با 11 داد و ستد موفق چهره ای منطقی از واقعیت های بازار را ترسیم کرده است که نشان می دهد می توان به هفته ای موفق در بورس انرژی خوش بین بود. همچنین در بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 4 میلیون و 335 هزار قرارداد معادل 59 میلیون و 800 هزار کیلووات ساعت به ارزش 20 میلیارد و 609 میلیون ریال بود. نمادهای بارپایه، میان‌باری و کم‌باری با متوسط قیمت‌ 372، 372 و 324 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

از نکات حائز اهمیت روز معاملاتی جاری می‌توان به نخستین عرضه کالای برق نیروگاه سیکل ترکیبی قم در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به میزان 40 هزار کیلووات و به قیمت پایه هر کیلووات 550 ریال اشاره نمود.

امروز همچنین در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد ستاره 961، 2185 قرارداد با ارزشی بالغ بر 5 میلیارد و 514 میلیون ریال معامله شد. در مجموع ارزش معاملات روز جاری بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 26 میلیارد و 124 میلیون ریال بالغ شد.

در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/05/21، 96/05/22 و 96/05/23 و همچنین نمادهای بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/06/18 گشایش یافتند.

افزایش حجم و ارزش معاملات آتی سکه

حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران با افزایش رو به رو شد و به ۴۱ هزار و ۵۸۸ قرارداد و ارزش ۵ هزار و ۵۰۳ میلیارد ریال رسید. این در حالی است که قیمت طلا جمعه ۱۴ جولایتحت تاثیر تغییر اندک ارزش دلار و انتظار بازار برای نتیجه آمارهای مهم اقتصادی امریکا تغییر چندانی نداشت و به ثبات قیمتی رسید.

به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ قیمت طلا پس از ۳ روز افزایش متوالی قیمت در پایان مبادلات روز پنجشنبه با کاهش نسبی روبرو شد ولی همچنان در مسیر افزایش قیمت سه هفته ای قرار دارد. افزایش ارزش دلار و شاخص سهام در بازارهای بین المللی مهمترین عامل کاهش قیمت طلا به شمار می رودکه دلار در روزجمعهبا توجه سرمایه گذاران به آمار تورمی که منتشر خواهد شد، کمی تغییر کرد.

قیمت طلا در بازارهای آسیا نسبت به روز قبل تغییر چندانی نداشت و با ۰.۱ درصد افزایش در قیمت ۱۲۱۸.۱۸ دلار تثبیت شد. فلز زرد در طول هفته گذشته ۰.۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کردکه این بیشترین میزان افزایش قیمتاز اوائل ماه جولای است.

در معاملات آتی سکه نیز طی هفته گذشته ، سررسید اسفند ماه سال جاری به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحوی که معامله گران ۲۸ هزار و ۴۰۲ قرارداد را به ارزش ۳ هزار و ۷۶۸ میلیارد ریال در این موعد تحویل به ثبت رساندند.در رتبه دوم معاملات آتی سکه، سررسید اردیبهشت ماه سال ۹۷ با ۷ هزار و ۱۳۸ قرارداد به ارزش ۹۶۹ میلیارد ریال قرار گرفت.

در ادامه در مکان سوم بازار آتی ، سررسید دی ماه سال جاری با ۲ هزار و ۸۴۴ قرارداد به ارزش ۳۶۷ میلیارد ریال قرار گرفت. در جایگاه بعدی سررسید آبان ماه امسال جای گرفت، به طوری که با با یک هزار و ۲۴۲ قرارداد به ارزش ۱۵۶۲میلیارد ریال معاملات خودر در هفته اخیر را به پایان رساند.

همچنین قرارداد تیرامسال نیز با یک هزار و ۱۳۳ قرارداد به ارزش ۱۳۷ میلیارد ریال در جایگاه بعدی قرار گرفت وسررسید شهریور ماه نیز با ۸۲۹ قرارداد به ارزش ۱۰۲ میلیارد ریال در مکان بعدی بازار آتی قرار گرفت.

معاملات آتی سکه در آخرین روز هفته گذشته

همچنین بررسی معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) نشان می دهد در مجموع ۴هزار و ۲۱۷ قرارداد منعقد شد.

به این ترتیب در معاملات روز پنجشنبه ۵ سر رسید فعال بازار آتی بورس کالا با روند نزولی رو به رو شدند، به طوری که بر اساس آمار معاملات سکه تحویل تیر ماه با ثبت قیمت یک میلیون و ۲۰۹ هزار تومان، کاهش ۰.۳۹درصدی را تجربه کرد.

این در شرایطی است که قرارداد تحویل شهریور سال جاری با قیمت یک میلیون و ۲۳۶ هزار تومان افت ۰.۱۶درصدی را به ثبت رساند. همچنین سکه تحویل آبان امسال نیز با نرخ یک میلیون و ۲۶۲ هزار تومان به فروش رسید و افت قیمت ۰.۲۱ درصدی را تجربه کرد.سررسید دی ماه هم با نرخ یک میلیون و ۲۹۱ هزار تومان معامله و با کاهش ۰.۱۲درصدی رو به رو شد.

از سویی دیگر سررسید اسفند ماه نیز با قیمت یک میلیون ۳۲۳ تومان به ثبت رسید و با افت قیمت ۰.۳درصدی رو به رو شد. در پایان سررسید اردیبهشت ماه سال ۹۵ هم با قیمت یک میلیون ۳۵۳ هزارتومان معامله شد و افت ۰.۴۵ درصدی را ثبت کرد.

خوش بینی به بهبود وضعیت تولید در صنایع تکمیلی پتروشیمی

مدیریت بازار و نظارت بر نحوه عرضه و تقاضا می تواند جانی تازه به تولید در صنایع تکمیلی پتروشیمی بدهد. به گزارش خبرنگار نیپنا، بازار محصولات پتروشیمی در روزهای اخیر شرایط نسبتاً آرامی را سپری کرده و شاهد افزایش حجم معاملات در بازار شیمیایی و ثبات نسبی آن در بازار پلیمرها بودیم. این وضعیت امیدواری به افزایش حجم تولید در صنایع تکمیلی را افزایش می دهد.

حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالا برابر با 57 هزار و 771 تن بود که رقم مطلوبی محسوب می شود هرچند که به نسبت هفته پیش از آن کمتر از 1 درصد افت حجم داد و ستد را شاهد بودیم که رقم قابل توجهی محسوب نمی شود. این در حالی است که به جز گریدهایی که هفته هاست بازار ملتهبی دارند به ویژه پلی پروپیلن های شیمیایی ، غالب معاملات از شرایطی نسبتاً منطقی تبعیت کرده و البته حجم بالای معاملات نیز این ادعا را ثبات می کند.

در هفته گذشته حجم عرضه ها 4 درصد و حجم تقاضا نیز نزدیک به همین مقدار افزایش داشته که سیگنال مهمی از آرامش در بازار محسوب می شود. آمارها نشان می دهد که نسبت برتری تقاضا به نسبت عرضه ها 1.36 واحد بوده یعنی در برابر هر تن عرضه پلیمرها در بورس کالا 1.36 تن تقاضا به ثبت رسیده که رقم مطلوبی محسوب شده و البته بیشترین رقم در 6 هفته اخیر به حساب می آید. این وضعیت نشان می دهد که تقاضا به آرامی در بورس کالا در حال افزایش است که سیگنالی است نشان دهنده بهبود آرام تولید در صنایع پایین دستی. به نظر می رسد ادامه این حجم معامله در بورس کالا داده بسیار خوبی برای این بازار باشد اگرچه امیدواری به بهبود بیشتر بازار خود می تواند به حمایت از این حجم معاملاتی کمک کند.

در بازار محصولات شیمیایی بورس کالا شاهد افزایش 18 درصدی حجم معاملات بودیم که از بهبود جدی این بازار خبر می دهد که موجب شد حجم معامله محصولات شیمیایی به بیشترین حد در سال جاری افزایش یابد. با توجه به بالابودن حجم تقاضا و کاهش جدی واسطه گری و سفته بازی و حضور خریداران واقعی می توان شرایط بازار شیمیایی ها را حتی بهتر از بازار پلیمرها ارزیابی کرد. افزایش 1.6 درصدی حجم عرضه در کنار رشد 5.6 درصدی حجم تقاضا را می توان یکی دیگر از ویژگی های بازار محصولات شیمیایی در هفته گذشته به شمار آورد که نشان دهنده بهبود وضعیت خرید در این بازار است.

بر اساس این گزارش ، با توجه به آرامش نسبی بازار و کاهش جذابیت واسطه گری ، رشد حجم معاملات و تقویت تقاضا می تواند امیدواری به افزایش حجم تولید در واحدهای میان دستی و پایین دستی محصولات پتروشیمی را تقویت کند.

از سوی دیگر هنوز التهاب در بازار پلی پروپیلن ها ادامه دارد گویی این بازار قرار نیست به این زودی ها به سامان برسد زیرا این وضعیت ماه هاست که تجربه شده و شرایط پیشین یعنی برتری تقاضا بر عرضه ها و رونق سفته بازی و واسطه گری همراه با ثبت سقف قیمتی برای بسیاری از گریدهای جذاب آن هنوز هم پابرجاست. یکی از مواردی که همیشه در پاسخ به التهاب در این بازار دیده می شود ضعف نسبی تولید داخلی و نیاز بیشتر تولیدکنندگان کشور به پلی پروپیلن های شیمیایی است که البته تا حدودی درست است ولی دلیل ادامه التهاب در بازار نخواهد بود زیرا این گروه های کالایی در بازارهای جهانی به وفور یافت می شود و پتانسیل حمایت از تولید داخلی در ساز و کارهای اجرایی وجود دارد. حال در این شرایط قطعاً حمایت از این بازار به نیازی غیرقابل انکار بدل خواهد شد اگرچه معاملات بورس کالا خود نشان می دهد که این بازار به حمایت و افزایش عرضه نیاز دارد.
نگاهی به معاملات پلی پروپیلن های شیمیایی در بورس کالا در هفته گذشته نشان می دهد که گریدهای جذاب با برتری محسوس تقاضا بر عرضه ها رو به رو شده ولی برخی دیگر از این گروه کالایی شرایط آرامی را سپری می کند که نشان دهنده نیاز بازار به مدیریت گرید بیشتری است اگرچه در پاره ای از اوقات از لحاظ فنی چنین امکانی به صورت کامل و جامع وجود دارد. جدول معاملاتی زیر نشان می دهد که در برابر 420 تن عرضه گرید ZR230C ، 18 هزار و 564 تن تقاضا به ثبت رسیده و همچنین در برابر 105 تن عرضه گرید ZB332C نیز 4 هزار و 431 تن تقاضا ثبت شده که نشان می دهد وضعیت این بازار به معنای واقعی با چالش هایی مواجه است و نیاز به حمایت و مدیریت جدی دارد. این وضعیت در هفته های پیشین نیز ادامه داشته و البته بهتر است واقعیت های این بازار در هفته های آینده نیز مورد رصد قرار بگیرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24