Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رونق بازار در روزهای اخیر هم امیدوارکننده بوده و هم نگرانی درباره اصلاح شاخص ها و قیمت ها را سبب شده است. واقعیت این است که نمی توان گفت در هر بازار ..

رونق بازار تا چه مدت ادامه پیدا خواهد کرد؟ بمانیم یا برویم؟

هفته گذشته قیمت نفت، فلزات پایه، طلا و شاخص های مالی در برخی بورس های بزرگ جهان رشد کردند اما ارزش دلار کاهش یافت و شاید بتوان گفت بخشی بزرگ از رشد قیمت مواد خام حاصل کاهش ارزش دلار بود. البته سخنان جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در رشد شاخص های مالی تاثیر داشت. وی در سخنرانی های خود در کنگره، برخلاف انتظارها گفت دلیلی برای افزایش سریع نرخ های بهره وجود ندارد. این سخن سرمایه گذاران را به تداوم سیاست های حمایتی بانک مرکزی آمریکا امیدوار کرد. به نظر می رسد برخی گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا سبب شده بانک مرکزی این کشور دیدگاه خود را در باره سرعت افزایش نرخ های بهره تغییر دهد. تعویق در افزایش نرخ های بهره به کاهش ارزش دلار و رشد قیمت مواد خام کمک خواهد کرد. البته رونق در بازارهای مالی از رشد قیمت طلا جلوگیری می کند در نتیجه سرمایه گذاران در بازار فلز زرد باید با احتیاط رفتار کنند. سوال اصلی این است که عملکرد مثبت بازارها چه مدت طول خواهد کشید. بهبود شرایط کلی اقتصاد جهان سبب شده بازارهای مالی وضعیت بهتری داشته باشند و انتظار می رود این وضعیت ادامه پیدا کند. در بازار فلزات پایه مادام که ارزش دلار رشد شدیدی نداشته باشد و اخبار مثبت از اقتصاد چین منتشر شود شرایط خوب است البته نباید انتظار داشت قیمت ها به میزانی قابل ملاجظه افزایش یابد. در بازار نفت اوضاع به شکلی نیست که بتوان انتظار داشت رونقی در بازار مشاهده شود.

رشد نسبی قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا تحت تاثیر کاهش ارزش دلار رشد کرد و عملکرد هفتگی بازار مثبت بود. البته کاهش ذخیره نفت آمریکا و احتمال اقدام جدید اوپک نیز در این افزایش تاثیر داشتند. بازار نفت در هفته های اخیر وضعیت امیدبخشی نداشته زیرا از یک سو بر تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا افزوده شده و از سوی دیگر میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه نفت کاهش یافته است. این برنامه که از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده و تا مارس سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد تاثیر بزرگی در رشد قیمت ها نداشته و مدتی است تحلیلگران تاکید می کنند که برای افزایش قیمت ها لازم است تدابیر جدید اتخاذ شود. بازار نفت مانند بازار دیگر مواد خام، تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله تغییرات ارزش دلار، میزان تولید و مصرف و شرایط کلان اقتصاد جهان قرار دارد. پیش بینی افزایش تولید نفت در آمریکا و برخی کشورهای دیگر و رشد آهسته تقاضا سبب شده تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار نشود. برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند این تعادل اوایل سال آینده میلادی ایجاد خواهد شد. بویژه اگر میزان پایبندی اعضاء اوپک به برنامه کاهش عرضه کمتر شود فشار بر قیمت ها بیشتر خواهد شد. این هفته مانند هفته های قبل گزارش مربوط به تغییرات ذخیره نفت آمریکا و اظهارنظر مقامات نفتی کشورهای تولیدکننده نفت جزو عوامل موثر بر بازار است. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با 1.5 دلار افزایش به ترتیب به 49 دلار و 46.6 دلار در هر بشکه رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

عملکرد طلا مثبت شد

روز گذشته قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر رشد کرد و قیمت فلز زرد به محدوده 1230 دلار در هر اونس رسید. کاهش ارزش دلار تحت تاثیر اخبار منفی از اقتصاد آمریکا سبب شد قیمت طلا هفته قبل عملکرد مثبت داشته باشد. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم تحلیلگران و هم سرمایه گذاران پیش بینی کردند قیمت طلا افزایش خواهد یافت. هفته قبل با آنکه شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان رشد کردند قیمت طلا افزایش یافت و عامل اصلی این افزایش، سخنان جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا بود. انتظار می رفت او در سخنان خود از وضعیت اقتصاد آمریکا ابراز رضایت کند و بر لزوم افزایش نرخ های بهره تاکید نماید اما او گفت ضروری نیست نرخ ها سریع و به میزانی قابل ملاحظه بالا برده شود. این سخنان سبب کاهش ارزش دلار و رشد قیمت طلا شد. البته برخی تحلیلگران معتقدند عوامل دیگری وجود دارد که بر قیمت طلا فشار وارد می کند در نتیجه احتمال آنکه قیمت فلز زرد در هفته پیش رو کاهش یابد یا عملکرد کلی بازار در ماه های آینده مثبت نباشد وجود دارد. یک عامل مهم که می تواند از رشد قیمت ها جلوگیری کند وضعیت مناسب بازارهای مالی است. بروز نشانه های جدید از بهبود شرایط اقتصادی به رشد شاخص های مالی و کاهش قیمت طلا منجر می شود. از سوی دیگر هر عاملی که به کاهش ارزش یورو یا پوند منجر شود بر قیمت طلا فشار وارد می کند. این هفته گزارش های متعددی از اقتصاد منطقه یورو، انگلستان و آمریکا منتشر می شود و نوسان ارزش دلار، یورو و پوند بر قیمت فلز زرد تاثیر مستقیم خواهد داشت. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا با 1.5 درصد افزایش به محدوده 1230 دلار در هر اونس رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

رونق ادامه دارد

آسیا. روز جمعه شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا رشد کردند. سرمایه گذاران آسیایی ریسک بالاتری پذیرفته اند زیرا اخبار اقتصادی از چین مثبت بوده است و احتمال بروز تنش های شدید تجاری بین این کشور و آمریکا زیاد نیست. البته برخی ریسک های سیاسی در آمریکا بر بازارهای مالی آسیا تاثیر منفی می گذارد اما دیدگاه سرمایه گذاران این است که عامل مهم و پایداری وجود ندارد که بازارهای مالی را تهدید کند. این هفته اخبار اقتصادی از چین و تحولات در بازار مالی آمریکا دو عامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران آسیایی هستند. البته رشد قیمت نفت، سنگ آهن و فلزات پایه در عملکرد مثبت بازارهای مالی تاثیر داشته است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی کاهش یافتند. از دید برخی تحلیلگران این کاهش نگران کننده نیست زیرا داده های اقتصادی از منطقه یورو و اعضاء مهم آن از جمله آلمان امیدبخش است و بانک مرکزی اروپا تا هر زمان که لازم باشد از اقتصاد منطقه یورو حمایت خواهد کرد. هفته گذشته برخی منابع از احتمال محدود شدن برنامه حمایتی بانک مرکزی اروپا از دو ماه آینده خبر دادند. این اقدام به رشد ارزش یورو منجر می شود و سود شرکت های بورسی را پایین می آورد. این هفته نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود و سرمایه گذاران به دقت به محتوای سخنان ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا گوش خواهند داد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا افزایش یافتند. افزایش قیمت نفت و سخنانی که رییس بانک مرکزی آمریکا در باره تدریجی بودن افزایش نرخ های بهره به زبان آورد در رشد شاخص ها موثر بود. هفته قبل برخی گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شد منفی بود و به همین دلیل عده ای از تحلیلگران معتقدند افزایش مجدد نرخ های بهره در این کشور به تعویق خواهد افتاد. عاملی که می تواند بر شاخص ها فشار وارد کند بحران در کاخ سفید و مسایلی نظیر تاثیرگذاری روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا رشد کرد و به بالای 2460 واحد رسید.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در هفته اخیر نشان داده شده است:

رشد هفتگی قیمت ها

روز گذشته قیمت فلزات پایه افزایش یافت و یک عامل مهم آن، کاهش ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان بود. البته عملکرد مثبت هفتگی بازار فلزات پایه عمدتا حاصل اخبار مثبت از اقتصاد چین است. در هفته های اخیر اخبار منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بوده و نیز از ذخیره فلزات پایه در بورس های فلز کاسته شده است. این دو عامل در کنار کاهش ارزش دلار سبب شده قیمت این فلزات افزایش یابد. البته قیمت ها هنوز از اوج خود در سال جاری میلادی عبور نکرده اند و تحلیلگران معتقدند برای تداوم روند افزایش قیمت ها به محرک های جدید نیاز است. هفته پیش رو، سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه داده های جدید از اقتصاد چین دریافت می کنند و اگر این داده ها مثبت باشد وضعیت بازار این فلزات همچنان امیدبخش خواهد بود. تحلیلگران می گویند در ماه های آینده احتمال افزایش قیمت ها بیش از کاهش آنهاست. روز جمعه در پایان معاملات هفته قیمت نیکل و آلومینیوم به ترتیب در سطح 9600 دلار و 1920 دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت روی و سرب نیز به ترتیب در محدوده 2800 دلار و 2310 دلار نوسان کرد. انتظار می رود وضعیت اقتصاد چین در ماه های آینده مطلوب باشد و ارزش دلار رشد قابل ملاحظه ای نداشته باشد. تحقق این دو پیش بینی به معنای رونق در بازار فلزات پایه است. عامل دیگری که بر قیمت ها تاثیر دارد اختلال های زودگذر در عرضه است. البته تاثیر این عامل پایدار نیست. در هفته ای که گذشت، قیمت مس با 100 افزایش به محدوده 5940 دلار در هر تن رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار تحت فشار قرار گرفت

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافت. انتشار گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا سبب شد فشارها بر ارزش دلار افزایش یابد. روز گذشته اعلام شد نرخ تورم در ماه گذشته میلادی کمتر از پیش بینی اقتصاددان ها بوده است. همچنین در بخش خرده فروشی وضعیت مطلوب نبوده است. هفته گذشته جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا در دو کمیته کنگره این کشور سخنرانی داشت و در سخنان خود اعلام کرد لازم نیست نرخ های بهره با سرعت و به میزان قابل ملاحظه بالا برده شود. این سخنان سبب شد ارزش دلار کاهش پیدا کند. بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی 2 بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد دو ماه دیگر نیز این اقدام را انجام دهد. البته برخی تحلیلگران معتقدند سال آینده نرخ های بهره بالا برده نخواهد شد. بدین ترتیب شرایط برای افزایش ارزش دلار فراهم نیست. نکته مهم دیگر این است که به نظر می رسد بانک مرکزی اروپا قصد دارد برنامه های حمایتی خود را محدود کند. این احتمال عاملی برای افزایش ارزش یورو بوده است. این هفته نرخ تورم در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی اعلام می شود و اگر رشد قیمت کالاهای مصرفی مناسب باشد یورو تقویت خواهد شد. این هفته همچنین گزارش هایی از اقتصاد انگلستان و آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود نوسان در بازار ارز زیاد باشد. در هفته ای که گذشت ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و نسبت یورو به دلار در سطح 1.1467 قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24