Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران از تاسیس یک شعبه در لندن خبر داد و گفت: هدف از تاسیس شعبه لندن بازرگانی پتروشیمی پیگیری مسائل مربوط به تامین فاینانس و خطوط اعتباری طرح‌های پتروشیمی است و ....

تحرکات جدید در میانه تیر ماه

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت سیمان (بخش هفتم)
  • بررسی تکنیکال
    • ثاژن
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت سیمان (بخش هفتم)

در سال ۱۳۰۷ مطالعات لازم برای ایجاد اولین کارخانه سیمان آغاز گردید و در سال ۱۳۱۲ اولین کوره سیمان ایران با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز در «شرکت سیمان ری» به بهره‌برداری رسید. رشد بالای مصرف سیمان و سودآوری بالای تولید آن توجه زیادی را برای ساخت واحدهای دیگر تولید سیمان جلب نمود، به‌گونه‌ای که احداث کارخانه‌های سیمان بخشی از سرفصل‌های برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه قبل از انقلاب بود. این مسیر با همت بخش خصوصی پس از انقلاب ادامه یافت و امروز ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیمان در دنیا به حساب می آید که مازاد تولید این مصحول در داخل، صادرات سیمان را به اولویت شماره یک این صنعت تبدیل کرده است. با آگاهی به شرایط و نرخ گذاری صنفی برای این صنعت به بررسی سهام فعال در هفته های متوالی می پردازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) ثاژن

یک ماه پیش در محدوده 320 تومان (کادر سبز رنگ) این سهم در بولتن 24 معرفی گردید و بعد از رشد قیمتی تا بالای 400 تومان اکنون بر آن شدیم تا تحلیل سهم را مجددا بروزرسانی کنیم. همانگونه که مشاهده می شود خط قرمز رنگ با قدرت شکسته شد و سهم در حال حاضر در یک روند احتمالا فرسایشی طی روزهای کنونی به اصلاح قیمتی خواهد پرداخت.

محدوده 375 تا 360 تومان می تواند سطح مهمی برای حمایت از سهم در این مقطع باشد با این حال سهامداران می توانند حد ضرر را تا محدوده 345 تومان بالا بیاورند تا مطمئن باشند با توجه به قیمت 320 الی 330 تومانی خرید، معامله قطعا سودآور بوده است و اگر سهم به اهداف قیمتی بالاتر رسید سود بیشتری از این معامله خواهند برد. مقاومت های پیش رو نخست در نزدیکی قله قبل یعنی 425 الی 430 تومان و همچنین تارگت 460 الی 475 تومان می باشد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

اواسط مرداد ماه زمان تحلیف دوره دوازدهم ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی می باشد که پس از آن رئیس جمهور با معرفی وزرای خود به مجلس و گرفتن رای اعتماد کارش را رسما آغاز خواهد کرد. در مورد وزرا جلساتی در فراکسیون امید مجلس در مورد ارزیابی کابینه دولت یازدهم انجام شده است که این بررسی ها نشان می دهد 6 وزیر از کابینه فعلی در سمت خود ابقا خواهند شد و 7 نفر هم به صورت قطعی جایگزین می شوند. از بین گزینه های ابقا شده دکتر طیب نیا ، دکتر ظریف و زنگنه را می توان نام برد.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که این کمیته بخشی از گزارش شش ماهه سوم کمیسیون درباره روند اجرای برجام را تهیه کرده است که بعد از ارائه گزارش سه ماهه ششم وزارت خارجه آن را تکمیل می‌کند. ذالنوری در بخشی از جزئیات گزارش شش ماهه دوم کمیسیون گفت: این گزارش ضمن اشاره به منابع و مبانی، اجرای تعهدات جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار داده است که طبق اقرار مدیرکل آژانس ایران صد در صد تعهداتش را اجرا کرده است.

فدریکا موگرینی در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد: ما تعهد مشترک خود را برای اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران تکرار کردیم. موگرینی در این نشست خبری اظهار کرد: در آمریکا یک بررسی مجدد درباره برجام در جریان است. ما به این امر (بازنگری برجام) احترام می‌گذاریم ولی باید به صراحت اعلام کنم توافق هسته‌ای ایران به یک کشور خاص تعلق ندارد و متعلق به جامعه جهانی است. وی تصریح کرد: شورای امنیت سازمان ملل با صدور یک قطعنامه، توافق هسته‌ای ایران را تأیید کرده و این یعنی ادامه اجرای بخش هسته‌ای توافق و همچنین ادامۀ برداشته شدن تحریم‌ها و ادامه افزایش تعامل همه‌‌جانبه ایران با جهان.

در این هفته ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه به ایران سفر کرد و دیداری را با عراقچی داشت. عراقچی با تاکید بر اینکه قرار است در 30 تیر ماه نشست کمیسیون مشترک برجام در وین را داشته باشیم گفت: در نشست امروز پیشاپیش موضوعات مربوط به کمیسیون مشترک برجام را نیز بررسی کردیم. معان وزیر خارجه تصریح کرد: صحبت‌های اخیر و موضوعاتی که در اجلاس گروه 20 مطرح شد، از دیگر مسائلی است که در این جلسه در مورد آن صحبت شد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

رشد اقتصادی 8 درصدی و کاهش میزان افراد بیکار در کشور و رفتن ازسمت رکود به سمت رونق نیاز به سرمایه گذاری بالایی در بخشهای مختلف صنعت کشور به خصوص در حوزه نفت و گاز دارد که این میزان که بالغ بر 200 میلیارد دلار می شود از توان دولت خارج است و نیاز به سرمایه گذاری خارجی می باشد. این اتفاق در آخرین روزهای دولت یازدهم با قراداد شرکت توتال به میزان 4 میلیارد و 800 میلیون دلار باعث شده تا شرکتهایی از دیگر کشورها هم در روزهای اخیر برای سرمایه گذاری در ایران اقدام جدی تری از خود نشان بدهند. لیکن در داخل کشور و در مجلس برخی نمایندگان با توجه به محرمانه بودن این قرارداد بیم از بین رفتن سرمایه های کشور را داشتند و در پی طرح سه فوریتی توقف موقت قراداد توتال بودند که با صحبتهای وزیر نفت در مجلس نمایندگان به وزارت نفت و دولت اعتماد کرده و این طرح سه فوریتی از دستور کار مجلس خارج شد.

قراداد توتال تنها حدود یک پنجاهم میزان پیش بینی شده دولت برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گار می باشد و لذا بر همین اساس دولت در حال حاضر سرگرم مذاکره درباره پروژه‌های نفتی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار با ۲۷ شرکت خارجی است که بعضی از این قراردادها که اکثرا در میادین مشترک می باشند ممکن است به زودی نیز امضا شود. این در حالی است که در میادین مشترک نفت و گاز کشورهای دیگر سالها است که از این میدانها برداشت دارند در حالی که سهم کشورمان بسیار ناچیز می باشد لذا همین موضوعات سرعت گرفتن در امضای قراردادها و همکاری سه قوه کشور را می طلبد.

در جنوب کشور و در منطقه هرمزگان قرار است تا سه سال آینده منطقه ویژه انرژی بر پارسیان برای تولید سالیانه 18 میلیون تن محصولات پتروشیمی، 4 میلیون تن محصولات فولادی، 3 میلیون تن محصولات آلومنیا و 600 هزار تن آلومنیوم با تولید برق 4300 مگا وات و آب به میزان 750 هزار متر مکعب و بندری با ظرفیت بارگیری سالانه 40 میلیون تن کالا به بهره برداری برسد. که توان اشتغال 75 هزار نفر به صورت مستقیم و 270 هزار نفر به صورت غیر مستقیم را داراست و جلوگیری از خام فروشی در کشور و افزایش صادرات مواد غیر نفتی از اهداف آن می باشد.

تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی از خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی منتشر کرده نشان می‌دهد که در پایان اسفندماه ۱۳۹۵ حجم نقدینگی با رشد ۲۳.۲ درصدی همراه بوده است. این در حالی است که در پایان سال ۱۳۹۴ میزان نقدینگی به ۱۰۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده بود که رشدی ۳۰ درصدی را به همراه داشت. طی حدود پنج سال گذشته بالاترین رشد نقدینگی به ۳۸.۸ درصد و در پایان سال ۱۳۹۲ اختصاص دارد. در حالی روند فزاینده نقدینگی اتفاقی معمول طی سال‌های گذشته محسوب می‌شود که رشد قابل توجه آن در دو تا سه سال اخیر از انتقادات مطرح شده نسبت به دولت فعلی است. جزئیات تغییرات نقدینگی از این حکایت دارد که از رقم ۱۲۵۳ هزار میلیارد تومانی تا ۱۰۹۰ هزار میلیارد تومان آن به شبه پول که عمده آن را سپرده های بانکی تشکیل می‌دهد اختصاص دارد. میزان شبه پول در پایان سال گذشته با رشد ۲۳.۸ درصدی همراه بوده است. از سویی دیگر تا ۱۶۳ هزار میلیارد تومان از میزان نقدینگی به پول و آنچه که در گردش و در اختیار مردم است اختصاص دارد که در پایان سال ۱۳۹۵، رشدی حدود ۱۹.۳ درصدی داشته است.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ معاملات گروه خودرو سازی در حالی پیگیری شد که در روزهای ابتدایی هفته شاهد روند مثبتی از این گروه بودیم که علت عمده آن هیجان مثبت ناشی از بالا رفتن قیمتها در دیگر صنعتهای بازار سرمایه و همچنین معامله شدن بلوک 16 درصدی خگستر ایران خودرو پس از کش و قوسهای فراوان بود. این اتفاقات مثبت البته چندان دوام نیاورد و غیبت خساپا مهمترین عامل در تداوم نداشتن روند صعودی دو روزه گروه بود. در همین زمینه باید اشاره کرد که مهمترین عامل در بازگشایی نشدن خساپا ایرادهایی است که سازمان بورس به تعدیل مثبت 158 درصدی این شرکت گرفت که در پی آن ابهاماتی در سود اعلام شده با توجه به کاهش میزان فروش بود.

در این صنعت ایران خودرو قصد دارد حدود 6500 دستگاه از تولید خودروی دنای خود را در بورس کالا عرضه کند این تعداد حدود 25 درصد تولید این شرکت است و باعث می شود تا ایران خودرو با قیمت واقعی این محصول را عرضه کند و البته با معافیت مالیاتی 10 درصدی روبرو شود و تامین مالی مناسبی از این راه بدست آورد.

در فلزات اساسی؛ کاهش ایندکس دلار در مقابل دیگر ارزها و همچنین افزایش واردات کشور چین کمک شایانی به افزایش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی در این هفته کردند و باعث شدند تا قیمت فلزات اساسی در اکثر آنها به بالاترین حد خود در 3 ماهه گذشته برسد.

ادامه این افزایش قیمت در هفته آینده، بستگی زیادی به نرخ تورم آمریکا دارد که این میزان در صورت نرسیدن به حد تعیین شده خود یعنی 2% با رشد روبرو خواهد شد و خبری خوب برای آنها خواهد بود.

در حال حاضر قیمت مس در نزدیکی 6000 دلار و قیمت روی هم در نزدیکی 2900 دلار قرار دارد. در مورد فولاد هم باید گفت که کاهش صادرات محصولات فولادی چین و کاهش موجودی انبارهای این محصول ارزش این محصول را با افزایش روبرو کرده است و باعث شده تا قیمت بیلت به بیشترین حد خود در 5 سال گذشته برسد.

در معاملات این گروه شاهد روند متعادل و رو به مثبتی بودیم که افزایش قیمت کامودیتی ها تاثیر بسزایی در این روند داشت و ادامه آن می تواند باعث رقم خوردن تعدیلات مثبت در نمادهای گروه در صورت برهم نخوردن شرایط دیگر شرکتها بشود.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ در این هفته شاهد توقف هر 6 نماد پالایشگاهی بندرعباس، تهران، شیراز، تبریز، اصفهان و لاوان بودیم که رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی در این باره گفت: شرکت های پالایشی به دلیل اعلام تعدیل مثبت و بعد از آنکه به طور مکتوب درخواست توقف نماد داشتند، متوقف شدند. وی در این خصوص توضیح داد: از آنجایی که شرکت های پالایشی جزییات نرخ خوراک و نرخ فروش خود را از شرکت پالایش و پخش فرآورده ای نفتی می گیرند، در اطلاعات ارسالی جدید پالایش و پخش سود سال مالی 95 این شرکت ها با تعدیل مثبت همراه شده است. شفافیت بیشتر در مورد این موضوع باعث خواهد شد تا آینده خوبی را برای پالایشگاههای کشور انتظار بکشیم. (در این گروه سه شرکت بندرعباس، تهران و لاوان عملکرد سال مالی قبل را به ترتیب با تعدیل سنگین به بازار اعلام کردند.)

در محصولات شیمیایی؛ معاملات نمادهای این گروه به مانند چند هفته اخیر متعادل پیگیری شد و به جز برخی نمادهای خاص از جمله شفارس که با شایعه مالچ پاشی همراه هست تحرک خاصی را در گروه شاهد نبودیم. مهمترین ابهام حال حاضر گروه تعیین نرخ ارز بین مجتمع های خوراک پتروشیمی می باشد که نتیجه نهایی در هفته های آینده مشخص خواهد شد.

در این گروه همزمان با بسته شدن اولین قرارداد توتال با ایران پس از برجام این روزها خبرهای بسیاری از تمایل دیگر شرکتها در این صنعت به گوش می رسد. همچنین مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران از تاسیس یک شعبه در لندن خبر داد و گفت: هدف از تاسیس شعبه لندن بازرگانی پتروشیمی پیگیری مسائل مربوط به تامین فاینانس و خطوط اعتباری طرح‌های پتروشیمی است.

در گروه رایانه؛ مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان با اعلام خرید150هزار دستگاه پایانه فروشگاهی از صدور کارت اعتباری بین المللی با امکان برداشت از عابربانک 170 کشور و از طریق قرارداد بانک پارسیان با شرکت خارجی خبر داد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24