Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

افزایش اخیر قیمت فلزات پایه هم موجب خوشحالی سرمایه گذاران شده و هم پرسش هایی را در باره افق بازار مطرح کرده است. دانستن علل تغییرات قیمت ها ..

چند توصیه مهم به علاقمندان به بازار فلزات پایه

قیمت فلزات پایه در روزهای اخیر در سطوح بالاتر از قبل نوسان کرده و این خبری مثبت برای سرمایه گذاران در بازار این فلزات است. تغییرات قیمت فلزات پایه در سال جاری میلادی شامل سه مرحله بوده و بررسی عواملی که بر قیمت ها تاثیر داشته اند اهمیت بالایی دارد زیرا با استفاده از آن می توان فهمید در آینده جهت حرکت قیمت ها چیست.

در ادامه به این سه مرحله، عوامل موثر بر قیمت ها و دیدگاه تحلیلگران در باره افق بازار فلزات پایه اشاره می کنیم.

مرحله نخست: رشد هیجانی قیمت ها

در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، قیمت فلزات پایه به سرعت افزایش یافت و عامل این رونق، پیش بینی افزایش مصرف و احتمال بروز اختلال در عرضه بود. آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ سبب شد سرمایه گذاران نسبت به رونق در اقتصاد آمریکا و افزایش مصرف فلزات پایه خوشبین شوند.

ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود هزار میلیارد دلار صرف توسعه زیرساخت ها خواهد کرد. با آنکه قرار است این برنامه طی 10 سال انجام شود اما سرمایه گذاران دچار هیجان شده و قیمت ها رشدی قابل ملاحظه داشت. برای مثال قیمت مس در ماه فوریه به مرز 6200 دلار در هر تن رسید و قیمت روی به رقم 3000 دلار نزدیک شد.

تغییرات قیمت هر تن مس در شش ماه اخر

در آن دوره که خیلی طول نکشید، سرمایه گذاران توجه زیادی به وضعیت کلی بازار و واقعیت ها نداشتند و تصور می کردند اجرای وعده ترامپ سبب رشد شدید مصرف فلزات پایه خواهد شد. عامل دیگر رشد قیمت ها، فعالیت های سفته بازی در بازار بود. همچنین در آن زمان در باره برنامه های اصلاحی دولت چین نگرانی وجود نداشت.

مرحله دوم: اصلاح قابل ملاحظه قیمت ها

از اواخر ماه مارس یعنی حدود سه ماه پیش تا یک ماه قبل، قیمت فلزات پایه به سرعت کاهش یافت برای مثال، قیمت مس به 5500 دلار رسید. در آن دو ماه یعنی ماه های آوریل و می، سرمایه گذاران به تدریج به این واقعیت توجه کردند که تحقق وعده های ترامپ برای رونق اقتصاد آمریکا بزودی اتفاق نخواهد افتاد و او برای عمل به قول هایی که داده با موانعی مواجه است.

در واقع این واقعیت نمایان شد که در خوشبینانه ترین حالت، از اوایل سال آینده میلادی برنامه توسعه زیرساخت ها آغاز خواهد شد و مشخص نیست چه میزان بودجه به این برنامه اختصاص داده خواهد شد.

دومین عامل اصلاح قیمت ها، نگرانی ها در باره برنامه های اصلاحی دولت چین بود. دولت چین برای جلوگیری از تشکیل حباب در بخش ساخت و ساز تدابیری اتخاذ کرده که از فعالیت ها در این بخش می کاهد در نتیجه مصرف فلزات پایه کمتر از قبل خواهد بود.

مرحله سوم: رشد مجدد قیمت ها

در چند هفته اخیر شاهد رشد قیمت فلزات پایه هستیم اما این بار افزایش قیمت ها منطقی است و سرمایه گذاران با توجه به واقعیت های بازار وارد صحنه شده اند.

در هفته های گذشته، ثبات در اقتصاد چین و کاهش ارزش دلار سبب افزایش قیمت فلزات پایه شده است. در واقع اکنون نگرانی هایی که درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد وجود داشت تااندازه زیادی از میان رفته زیرا تردیدی وجود ندارد که دولت چین زمینه تحقق نرخ رشد 6.5 درصدی اقتصاد در سال جاری میلادی را فراهم خواهد کرد.

از سوی دیگر پیش بینی شده برنامه دولت چین برای کاهش اعتبارات، در نیمه دوم سال جاری میلادی متوقف شود زیرا مقامات این کشور نگران کاهش فعالیت ها در بخش های مختلف اقتصاد و تحقق نیافتن نرخ هدف برای رشد اقتصاد این کشور است.

با آنکه میزان وام های مشکوک الوصول افزایش یافته و این یک ریسک بزرگ محسوب می شود اما تحقق نرخ رشد مورد نظر دولت، اولویت بالاتری دارد.

بدین ترتیب در هفته های اخیر بازار فلزات پایه رونق داشته اما آیا این رونق ادامه پیدا خواهد کرد؟ پاسخ این سوال از دید بسیاری از تحلیلگرن مثبت است.

نکته نخست این است که گزارش ها از شاخص های اقتصادی چین که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است نشان می دهد اوضاع امیدبخش است. وضعیت در بخش های خدمات و تولید کارخانه ای بهتر شده و فعالیت ها رو به رشد است. و سرمایه گذاران باید بدانند که دولت چین ابزارهای لازم برای کمک به رونق اقتصاد را در اختیار دارد.

نکته دیگر این است که بعید است طی ماه های آینده ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر رشدی قابل ملاحظه داشته باشد. بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی تاکنون دو بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد در ماه سپتامبر یک بار دیگر این اقدام را انجام دهد. افزایش نرخ های بهره عاملی برای تقویت دلار است اما به نظر می رسد دلار تا حدی که می توانسته رشد کرده است. رشد ارزش یورو و پوند انگلستان سبب می شود افزایش ارزش دلار بسیار محدود باشد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک سال اخیر نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می شود در سال جاری میلادی تاکنون شاخص دلار کاهش یافته است و این درحالیستکه نرخ های بهره دو بار بالا برده شده است:

نکته سوم این است که کنگره آمریکا مجبور است برای توسعه زیرساخت های این کشور بودجه اختصاص دهد زیرا وضعیت زیرساخت ها خوب نیست و هر چه زودتر باید اقداماتی در این زمینه انجام شود. اختصاص بودجه به معنای شروع برنامه و افزایش مصرف فلزات پایه است.

نکته چهارم، بهبود شرایط کلی اقتصاد جهان در نیمه دوم سال جاری میلادی است که سبب افزایش مصرف فلزات پایه خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24