Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روز گذشته اوضاع بازار بسیار خوب بود و سرمایه گذاران در برخی بخش های بازار ریسک بالاتری پذیرفتند. این درحالیستکه قیمت نفت نوسانی محدود داشته و قیمت فلزات پایه ..

در گوشه و کنار این بازار فرصت های سود بردن زیاد است

روز گذشته وضعیت بازارهای مالی خوب بود و قیمت مواد خام از حمله نفت و فلزات پایه تغییرات بزرگی نداشت. قیمت طلا نیز نوسانی اندک را تجربه کرد و به باور برخی تحلیلگران بازارها برای مدتی در وضعیت کنونی قرار خواهند داشت زیرا سرمایه گذاران منتظر داده های جدید و مشخص شدن جهت حرکت بازار هستند. بازارهای مالی به دلیل امید سرمایه گذاران به رونق اقتصاد جهان، در وضعیت مناسب قرار دارند البته برخی کارشناسان نسبت به اصلاح شاخص ها هشدار داده اند اما اگر اخبار اقتصادی مثبت باقی بماند روند رشد شاخص ها ادامه پیدا خواهد کرد. در بازار مواد خام، جهت حرکت قیمت ها برای تمامی این مواد یکسان نیست. برای مثال احتمال رشد قابل ملاحظه قیمت نفت و طلا اندک است اما قیمت فلزات پایه در شرایط مناسب برای رشد قرار دارد. همچنین پیش بینی شده برای مدتی نسبتا طولانی نوسان شدید قیمت سنگ آهن و فولاد ادامه پیدا خواهد کرد. بازار فلزات پایه عموما تحت تاثیر وضعیت اقتصاد چین و سیاست های دولت این کشور قرار دارد و به توجه به اینکه شاخص های اقتصادی در این کشور بهتر از قبل هستند افق بازار مثبت ارزیابی می شود. سرمایه گذارانی که در پی سود بالاتر هستند باید ریسک بیشتری بپذیرند و حضور در بازار فلزات پایه منطقی به نظر می رسد البته کسی نباید منتظر سودهای بزرگ باشد.

نوسان اندک قیمت ها ادامه دارد

امروز سه شنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی افزایش به ترتیب به 47 دلار و 44.6 دلار در هر بشکه رسیده ست. نوسان قیمت نفت روز گذشته اندک بود درحالیکه انتظار می رفت قیمت ها به میزانی قابل ملاحظه رشد کنند. روز گذشته وزیر نفت روسیه اعلام کرد اعضاء اوپک و تولیدکنندگان نفت غیرعضو این سازمان حاضر هستند برنامه کاهش عرضه نفت را برای مدتی طولانی تر و به میزانی بیشتر اجرا کنند. این سخنان به معنای تمایل تولیدکنندگان به افزایش قیمت نفت است. طبق توافق اخیر، برنامه کاهش عرضه نفت تا مارس سال آینده میلادی اجرا می شود. این برنامه از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده و طبق آن میزان تولید نفت 1.8 میلیون بشکه پایین تر از قبل است. اما اجرای این برنامه سبب افزایش قیمت نفت نشده زیرا تولیدکنندگان دیگر از جمله آمریکا، نیجریه، کانادا و لیبی بر تولید نفت خود افزوده اند. به همین دلیل بازار همچنان با مازاد عرضه مواجه است و بعید است امسال این مازاد از میان برود. پیش بینی شده تلاش های جدید برای افزایش قیمت نفت آغاز شود. اگر میزان ذخیره نفت و بنزین آمریکا به میزانی قابل ملاحظه کاهش یابد یا افزایش تولید نفت شیل در این کشور متوقف شود قیمت ها رشد خواهد کرد. در هفته های آینده بازار نفت تحت تاثیر اخباری قرار خواهد داشت که از وضعیت ذخیره نفت آمریکا و تلاش های تولیدکنندگان نفت برای بالا بردن قیمت ها منتشر می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

باز هم کاهش قیمت ها

امروز قیمت طلا با 2 دلار کاهش به 1212 دلار هر اونس رسیده است. روز گذشته قیمت طلا نوسان محدود داشت و در نهایت با یک دلار رشد در سطح 1214 دلار در هر اونس قرار گرفت. ثبات در ارزش دلار سبب شد تغییرات قیمت فلز زرد اندک باشد. روز گذشته با آنکه شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان رشد کردند قیمت طلا کاهش پیدا نکرد اما تحلیلگران معتقدند این هفته قیمت طلا در مسیر کاهش حرکت می کند و احتمال افول قیمت ها به زیر 1200 دلار وجود دارد. نکته قابل توجه این است که ریسک های سیاسی و اقتصادی کمتر شده و نیز بانک مرکزی آمریکا قصد دارد برنامه بالا بردن نرخ های بهره را ادامه دهد. نهادهای تحلیلگر معتقدند در نیمه دوم سال جاری میلادی، وضعیت اقتصاد جهان بهتر است. این به معنای ریسک کمتر و کاهش جذابیت طلاست. از سوی دیگر به نظر می رسد تنش های مربوط به آزمایش های موشکی کره شمالی تشدید نخواهد شد. هر نشانه ای از بهبود شرایط اقتصاد جهان سبب می شود تقاضا برای طلا کاهش پیدا کند. در هفته های اخیر خوشبینی سرمایه گذاران به افق اقتصادهای بزرگ فشاری قابل ملاحظه بر قیمت طلا وارد کرده و به احتمال زیاد این وضعیت ادامه پیدا می کند. البته هر گاه قیمت ها پایین می آید عده ای از سرمایه گذاران وارد بازار می شوند تا از سطح پایین قیمت ها استفاده کنند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

افزایش شاخص های مالی

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا اندکی رشد کرده اند. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ این قاره رشد کردند زیرا خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بود. سرمایه گذاران آسیایی معتقدند شرایط اقتصاد چین مناسب است و امسال نرخ رشدی که از سوی دولت این کشور به عنوان هدف تعیین شده، تحقق خواهد یافت. فعلا نگرانی ها درباره روابط چین و آمریکا ادامه یافته و کارشناسان معتقدند تنش ها بزودی از میان نخواهند رفت. اما به تدریج روابط جدید تجاری بین چین و دیگر کشورها شکل می گیرد که می تواند به کاهش تاثیر سیاست های حمایتی ترامپ کمک کند. داده هایی که از صادرات و واردات چین منتشر می شود نشان می دهد دولت چین در این مسیر تا چه اندازه موفق بوده است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی رشد کردند. توافق هایی که در نشست گروه بیست اقتصاد بزرگ در آلمان حاصل شد بر ریسک پذیری سرمایه گذاران اروپایی افزوده است. امروز خبرهای زیادی از اقتصادهای اروپایی منتشر نمی شود و انتظار می رود نوسان در شاخص های مالی بازارهای این قاره محدود باشد. درباره روند جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا نگرانی هایی وجود دارد. در هفته هایی که اخبار اقتصادی از اروپا زیاد نیست، سرمایه گذاران عموما تحت تاثیر عوامل بلندمدت و وضعیت اقتصادی در آمریکا تصمیم گیری می کنند. سرمایه گذاران اروپایی معتقدند وضعیت کلی اقتصاد جهان امیدبخش است و بانک مرکزی آمریکا برنامه بالا بردن نرخ های بهره را ادامه خواهد داد. فعلا نگرانی هایی درباره تنش های تجاری بین آمریکا و آلمان وجود دارد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند و عامل اصلی این افزایش، رشد قیمت سهام شرکت های فعال در حوزه فناوری بود. به تدریج دوره انتشار گزارش های مالی سه ماهه شرکت های بورسی در آمریکا آغاز می شود و در آستانه این دوره، معمولا سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری رفتار می کنند. نوسان های قیمت نفت و دیگر مواد خام بر بازار مالی آمریکا تاثیر دارد. روز گذشته قیمت نفت تغییرات بزرگی نداشت و اگر این وضعیت ادامه یابد فشارهایی بر بازار وارد خواهد شد. این هفته برخی گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود اما بازار مالی این کشور بیشتر تحت تاثیر اخبار هفته قبل قرار خواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان قیمت ها بیشتر می شود

امروز قیمت فلزات پایه نوسان محدود داشته و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5840 دلار و 2790 دلار در هر تن قرار دارد. روز گذشته قیمت برخی فلزات پایه کاهش یافت البته میزان کاهش اندک بود. ثبات در ارزش دلار و انتشار گزارش مثبت از اقتصاد چین سبب شد قیمت فلزات پایه در محدوده های قبلی که بالاتر از هفته های پیش هستند نوسان کند. این هفته وضعیت تراز تجاری چین در ماه گذشته میلادی اعلام می شود و محتوای این گزارش اهمیت بالایی دارد زیرا معلوم خواهد شد تاثیر سیاست های اصلاحی چین بر صادرات و واردات چگونه بوده و نیز فشارهایی که اروپا و آمریکا بر چین وارد کرده اند تا صادرات کالاهای ارزان چینی را کاهش دهند تا چه اندازه موثر بوده است. برنامه دولت چین برای کاهش مازاد ظرفیت تولید در بخش های مختلف، یک عامل موثر بر بازار فلزات پایه است به همین دلیل سرمایه گذاران با دقت گزارش های مربوط پیشرفت این برنامه ها را دنبال می کنند. هنوز مشخص نیست برنامه های حمایت گرایانه دولت آمریکا چه تاثیری بر بخش تولید کارخانه ای چین داشته است. تحلیلگران معتقدند ترامپ این سیاست ها را ادامه خواهد داد زیرا در دوران تبلیغات انتخاباتی وعده داده فرصت های شغلی بیشتری برای آمریکایی ها ایجاد کند و یک راه تحقق این وعده، جلوگیری از واردات کالاهای چینی است. سوال مهم این است که دولت چین در مواجهه با اقدامات دولت آمریکا چه تدابیری در حفظ ثبات اقتصادی اتخاذ خواهد کرد. یک راه موثر، سرمایه گذاری در حوزه های مختلف بویژه توسعه زیرساخت هاست. از پیش برنامه هایی از سوی دولت چین در این زمینه آغاز شده است. باور کارشناسان این است که دولت چین توانایی مقابله با اقدامات آمریکا را دارد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات در ارزش دلار، انتظار سرمایه گذاران

امروز ارزش دلار در برابر یورو اندکی رشد کرده است.روز گذشته به دلیل آنکه خبرهای متعددی از اقتصادهای بزرگ منتشر نشد نوسان ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر اندک بود. در واقع سرمایه گذاران ترجیح دادند فعالیت زیادی در بازار نداشته باشند. به نظر می رسد بازار ارز همچنان تحت تاثیر اخبار مثبت هفته قبل از اقتصاد آمریکا قرار دارد. در هفته پیش رو تعداد گزارش هایی که از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود کمتر از هفته قبل است و سرمایه گذاران تا مشخص شدن جهت حرکت بازار منتظر خواهند بود. هفته گذشته گزارش های مثبت از بازار کار آمریکا زمینه را برای افزایش نرخ های بهره در ماه سپتامبر فراهم کرد. بانک مرکزی آمریکا معتقد است شرایط اقتصادی به اندازه ای مناسب هست که بتوان برنامه های حمایتی پولی را کاهش داد. این درحالیستکه برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی را کاهش داده اند. اخیرا مشاهده شده افزایش نرخ های بهره به رشد قابل ملاحظه ارزش دلار منجر نمی شود. در واقع سرمایه گذاران باید به نوسان های محدود دلار و رشد تدریجی ارز این ارز عادت کنند. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24