Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اصلاح قیمت ها و شاخص های مالی در هفته های اخیر سبب شده عده ای از سرمایه گذاران از بازار دور شوند اما شرایط کلی اقتصاد به شکلی است که می توان انتظار داشت بخش هایی از ..

کمی ریسک پذیرتر باشید ضرر نمی کنید

در هفته پیش رو مانند هفته قبل گزارش های متعدد از اقتصادهای بزرگ جهان منتشر می شود و پیش بینی شده عملکرد بازارهای مالی مثبت باشد. این به معنای تدوم فشار بر قیمت طلاست البته اگر سرمایه گذاران بخواهند از فرصت پدید آمده در اثر کاهش قیمت طلا استفاده کرده و وارد بازار شوند عملکرد هفتگی فلز زرد مثبت خواهد بود. برای هفته پیش رو انتظار می رود قیمت فلزات پایه و ارزش دلار رشد کند اما افق بازار نفت مثبت نیست. هفته پیش قیمت سنگ آهن افزایش یافته و بعید نیست برای مدتی دیگر قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد افزایش پیدا کند. البته بانک مورگان استنلی پیش بینی خود از متوسط قیمت ها در سال جاری میلادی را کاهش داده است.

وضعیت بازار مواد خام در نیمه دوم امسال که به تازگی آغار شده مثبت پیش بینی شده است. نهادهای تحلیلگر معتقدند نیمه دوم امسال وضعیت کلی اقتصاد جهان بهتر از نیمه نخست خواهد بود و اگر ریسک های سیاسی و اقتصادی کمتر شود سرمایه گذاران سود مورد نظر خود را کسب خواهند کرد.

قیمت ها تحت فشار قابل ملاحظه قرار دارد

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با 0.9 درصد افزایش به ترتیب در سطح 47.1 دلار و 44.6 دلار در هر بشکه قرار دارد. هفته پیش بازار نفت عملکرد منفی داشت و بعید نیست این هفته نیز قیمت ها کاهش یابد. هفته گذشته کاهش ذخیره نفت آمریکا به رشد قیمت ها منجر نشد زیرا سطح ذخیره نفت بسیار بالاست و کاهش های اندک آن نمی تواند رشد پایدار قیمت ها را سبب شود. نکته مهم این است که دولت جدید آمریکا مایل است بر تولید نفت این کشور افزوده شود. پیش بینی شده تا سال آینده میلادی، میزان تولید نفت این کشور 1.5 میلیون بشکه بالاتر خواهد بود. فناوری های پیشرفته به تولیدکنندگان نفت شیل امکان داده با هزینه پایین بر تولید نفت خود بیافزایند. از سوی دیگر برنامه کاهش عرضه نفت که قرار است تا مارس سال آینده ادامه پیدا کند نتوانسته به رشد قیمت ها کمک کند زیرا از نظر برخی کارشناسان، میزان کاهش در نظر گرفته شده تولید در این برنامه کافی نیست. شاید اگر میزان کاهش 3 میلیون بشکه بود بازار نفت اکنون وضعیت بهتری داشت. در هر حال بازار نفت اکنون با واقعیتی به نام افزایش عرضه و رشد آهسته تقاضا مواجه است و این به معنای ادامه پیدا کردن مازاد عرضه و فشار شدید بر قیمت هاست. احتمال دارد در هفته های آینده تلاش هایی برای اتخاذ تدابیر جدید آغاز شود. اما حصول توافق بین کشورهای مختلف بر سر برنامه های جدید کاری دشوار است. وزیر نفت عربستان معتقد است در ماه های آینده تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته اخیر نشان داده شده است:

طلا جذابیت خود را از دست داده است

امروز قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر بدون تغییر محسوس بوده و قیمت فلز زرد اکنون در محدوده 1212 دلار در هر اونس در نوسان است. برای هفته پیش رو، دیدگاه سرمایه گذاران و تحلیلگران درباره تغییرات قیمت طلا یکسان نبوده است. اگر بازار طلا همچنان تحت تاثیر اخبار مثبت اخیر از اقتصاد آمریکا باشد که هفته پیش منتشر شد قیمت ها کاهش خواهد یافت. در هفته های اخیر ضعف بازار طلا سبب شده نهادهای تحلیلگر دیدگاه خود را در باره افق این بازار تغییر دهند. البته هنوز هم برخی کارشناسان معتقدند طلا بار دیگر جذاب خواهد شد. ریسک هایی که اقتصاد جهان را تهدید می کند می تواند به افزایش قیمت ها منجر شود. عملکرد بازار طلا در سال جاری میلادی مثبت بوده اما با توجه به بهتر شدن شرایط و رونق در بازارهای مالی نمی توان گفت آیا امسال هم سرمایه گذاران در بازار طلا سود کسب خواهند کرد یا نه. سال گذشته قیمت طلا رشد کرد و اوایل سال جاری میلادی پیش بینی شده امسال نیز قیمت ها افزایش می یابند. اما به دلیل رشد قابل ملاحظه شاخص های مالی در بورس های بزرگ و افزایش نرخ رشد اقتصاد جهان، طلا کمتر از قبل جذابیت دارد. البته روند کاهش قیمت ها برای همیشه ادامه پیدا نخواهد کرد. تحلیلگران می گویند در قیمت 1200 دلار زمان برای ورود به بالا مناسب است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال رونق بازارها زیاد است

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا رشد کرده است. احتمال رشد شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیایی در هفته پیش رو زیاد است زیرا خبرهایی از اقتصاد چین منتشر می شود که پیش بینی شده مثبت باشند. سرمایه گذاران آسیایی در باره رونق در اقتصاد این کشور و ژاپن خوشبین هستند البته موضع گیری های دولت آمریکا در حوزه مسایل سیاسی و اقتصادی نگرانی هایی پدید آورده است. دولت چین روش های خاص خود را برای حفظ ثبات اقتصادی دارد و می تواند بر سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد بیافزاید. بدین ترتیب در حال حاضر ریسک بزرگی بازارهای مالی در آسیا را تهدید نمی کند.

اروپا. این هفته برخی گزارش ها از منطقه یورو، اعضاء مهم آن و انگلستان منتشر می شود و انتظار می رود عملکرد بازارهای مالی اروپا مثبت باشد. داده های اقتصادی مورد توجه سرمایه گذاران و بانک مرکزی اروپا قرار دارد و انتظار می رود هر گونه کاهش در سیاست های حمایتی پولی تدریجی باشد. در نشست گروه بیست که در آلمان برگزار شد انتظار می رفت شرکت کنندگان برای رفع تنش های تجاری توافق کنند اما چنین نشد. بدین ترتیب نگرانی ها در باره تعاملات اقتصادی بین آلمان و آمریکا باقی مانده است.

آمریکا. این هفته برخی گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود اما بازارهای مالی این کشور بیشتر تحت تاثیر اخبار هفته قبل و نیز تغییرات قیمت نفت قرار خواهد داشت. موضوع افزایش نرخ های بهره در ماه سپتامر جدی تر شده زیرا گزارش های مربوط به بازار کار مثبت است و بانک مرکزی آمریکا اکنون دلایل بیشتری برای محدود کردن برنامه های حمایتی پولی دارد. البته این برنامه رشد ارزش دلار را در پی دارد و این به زیان شرکت های آمریکایی است. در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی 250 در بورس لندن در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

نوسان قیمت ها بیشتر می شود

امروز قیمت فلزات پایه افزایش یافته و قیمت مس و روی به ترتیب در محدوده 5860 دلار و 2800 دلار در هر تن قرار دارد. این هفته گزارش های جدید از بخش های مختلف اقتصاد چین، مهم ترین عامل موثر بر قیمت فلزات پایه خواهد بود. هفته پیش قیمت ها اندکی کاهش یافت اما اگر دیدگاه ها در باره افق اقتصاد چین مثبت باقی بماند شاهد رشد مجدد قیمت ها خواهیم بود. نکته مثبت این است که برخی تحلیلگران می گویند دولت چین برنامه کاهش اعطاء اعتبارات را در نیمه دوم سال جاری میلادی متوقف خواهد کرد زیرا درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد نگران است. یکی از علل اصلاح قیمت فلزات پایه در ماه های اخیر، نگرانی سرمایه گذاران در باره کاهش اعطاء اعتبارات دولتی به شرکت ها و بخش توسعه زیرساخت ها بود. دولت چین برای سال جاری میلادی نرخ هدف رشد اقتصاد را 6.5 درصد تعیین کرده و به هر قیمت ترتیبی خواهد داد تا این نرخ تحقق یابد. البته رشد احتمالی ارزش دلار و سیاست های حمایت گرایانه دولت آمریکا دو عامل فشار بر قیمت فلزات پایه هستند. کارشناسان بازار معتقدند احتمال رشد قیمت ها وجود دارد اما احتمال کاهش شدید قیمت ها بسیار کم است. این هفته وضعیت صادرات و واردات، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و نرخ تورم در چین اعلام می شود و همه این داده ها اهمیت بالایی دارند. روند کلی تحولات در اقتصاد چین مثبت است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

انتظار برای رشد ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییر بزرگی نداشته است. هفته پیش انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا بویژه گزارش های وزارت کار این کشور در باره وضعیت بازار کار در هفته و ماه گذشته میلادی سبب نشد عملکرد دلار در بازه زمانی یک هفته، خیلی مثبت شود. هفته پیش اخبار منتشر شده از اقتصاد منطقه یورو نیز مثبت بود و به همین دلیل یورو حمایت شد. در هفته های اخیر احتمال محدود شدن سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا یک عامل رشد ارزش یورو بوده است. در هفته پیش رو اخبار جدید از اقتصادهای بزرگ اروپایی در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد البته انتظار می رود عملکرد یورو در برابر دلار منفی باشد. تحلیلگران بازار ارز معتقدند گزارش های مثبت از بازار کار سبب شده احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا در ماه سپتامبر بسیار بیشتر شود و این عاملی قدرتمند است که از رشد ارزش دلار حمایت خواهد کرد. البته از آنجا که ارزش دلار نسبت به ارزهای معتبر دیگر سنجیده می شود اگر ارزش آن ارزها رشد کند نسبت دلار به آنها کاهش خواهد یافت. در یک ماه اخیر عملکرد شاخص دلار منفی بوده است. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24