Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذاران در سهام شرکت های فعال در حوزه سنگ آهن اخیرا شاهد رشد قیمت ها بوده اند و در این میان بخشی از زیان ها جبران شده است. شرایط در بازار این ماده خام ..

سرنوشت جدید سرمایه گذاران در بازار سنگ آهن

قیمت سنگ آهن که طی دو هفته و نیم حدود 20 درصد افزایش یافته بود اواخر هفته قبل اندکی کاهش یافت. اواسط ماه گذشته میلادی، قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد به 53 دلار رسید اما اکنون قیمت ها بالاتر از 62 دلار است.

قیمت سنگ آهن در دو هفته اخیر به چند دلیل رشد کرده و احتمال تداوم تاثیرگذاری این عوامل وجود دارد در نتیجه برخی تحلیلگران نسبت به افق بازار خوشبین هستند.

نخستین عامل رشد قیمت ها، افزایش تقاضا برای سنگ آهن از سوی تولیدکنندگان فولاد در چین است. چین بزرگ ترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد در جهان است و کوچکترین تحولات در اقتصاد این کشور بر بازار فولاد و سنگ آهن تاثیر می گذارد.

در ماه می یعنی دو ماه پیش، میزان تولید فولاد در این کشور در مقیاس سالانه در سطح بالاتر قرار گرفت طوری که اگر در ماه های بعدی همین میزان فولاد تولید شود امسال تولید فولاد در چین به 850 میلیون تن خواهد رسید.

قبلا تصور می شد برنامه های اصلاحی دولت چین برای جلوگیری از تشکیل حباب در بخش ساخت و ساز سبب می شود از مصرف فولاد کاسته شود. اما آمار و ارقام مربوط به میزان تولید فولاد نشان می دهد حجم عظیم پروژه های زیرساختی سبب می شود تقاضا کاهش نیابد. تدابیری که دولت چین برای اصلاح بخش های مختلف اتخاذ کرده به کاهش نرخ رشد اقتصاد منجر نخواهد شد.

دومین عامل افزایش قیمت سنگ آهن، مثبت شدن دیدگاه ها درباره اعطاء اعتبارات است. طی هفته گذشته نرخ سود بین بانکی شانگهای کاهش یافت. همچنین دولت چین نمی تواند میزان اعتبارات را به شدت کاهش دهد زیرا در این حالت رشد اقتصادی در سال جاری میلادی به پایین تر از 6.5 درصد می رسد و دولت چین تمایلی به این امر ندارد.

تغییر لحن مقامات چین در مورد اعطاء اعتبارات، خبری مثبت برای سرمایه گذاران در بخش های مختلف اقتصاد محسوب می شود. برخی اقتصاددان ها معتقدند محدود کردن اعتبارات در نیمه دوم سال جاری میلادی ادامه پیدا نخواهد کرد زیرا دولت چین درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد به زیر 6.5 درصد نگران است. به همین دلیل بسیاری از معامله گران سنگ آهن در چین می گویند با آنکه ذخیره این ماده خام در بنادر این کشور بسیار بالاست، قیمت ها رشد خواهد کرد.

عامل دیگر خوشبینی درباره افق بازار سنگ آهن، کاهش صادرات از سوی هند در فصل بارندگی ها در این کشور است. در نهایت باید به اخبار مثبت اخیر از بخش های مختلف اقتصاد چین اشاره کرد که نشان می دهد وضعیت امیدبخش است.

اما بانک مورگان استنی در گزارش اخیر خود، پیش بینی کرده متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در سه ماهه کنونی و سه ماهه پایانی سال جاری میلادی به ترتیب 50 دلار و 55 دلار خواهد بود. این دو رقم به ترتیب 23 درصد و 15 درصد پایین تر از پیش بینی قبلی این بانک است. همچنین متوسط قیمت ها در سال جاری میلادی و سال های 2018 و 2019 به ترتیب 63 دلار، 58 دلار و 54 دلار پیش بینی شده است.

اواسط ماه فوریه، قیمت سنگ آهن به 95 دلار رسید اما از آن زمان تاکنون، قیمت ها کاهش یافته زیرا بر تولید افزوده شده و انتظار می رود رشد مصرف در چین آهسته باشد.

مورگان استنلی پیش بینی کرده مازاد عرضه سنگ آهن امسال و سال آینده میلادی به ترتیب 34 میلیون تن و 81 میلیون تن خواهد بود. در سال 2021 میزان مازاد عرضه 185 میلیون تن است.

بانک سیتی گروپ پیش بینی کرده در سه ماهه کنونی و سه ماهه پایانی سال جاری میلادی، متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد به ترتیب 51 دلار و 48 دلار خواهد بود و میزان مازاد عرضه امسال 118 میلیون تن است. سال پیش که قیمت سنگ آهن 85 درصد رشد کرد میزان مازاد عرضه 60 میلیون تن بود.

در زیر میزان پیش بینی شده مازاد عرضه سنگ آهن در سال جاری میلادی تا سال 2021 نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24