Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برای بسیاری از سهامداران که در هفته های قبل شاهد کاهش قیمت ها و شاخص ها بوده اند ادامه فعالیت در بازار سخت است اما کارشناسان معتقدند تغییراتی که در شرایط حاکم بر بازار ..

این هفته چند گروه از سرمایه گذاران شاد می شوند

همانطور که پیش بینی کرده بودیم نوسان در قیمت طلا و نفت طی روزهای اخیر افزایش یافته و سرمایه گذاران اکنون به برخی تحولات منفی توجه دارند. هفته قبل قیمت برخی مواد خام از جمله فلزات پایه، طلا و نفت کاهش یافت و شاخص های مالی در بورس های بزرگ رشد قابل ملاحظه ای نداشتند و این درحالیستکه گزارش های منتشر شده از اقتصادهای بزرگ مثبت بودند. در حال حاضر، تنش در شبه جزیره کره، حمایت گرایی ترامپ و کاهش قیمت نفت سه عامل مهم ریسک گریزی سرمایه گذاران است. ترامپ در روزهای گذشته هشدارهای جدید درباره اقدام آمریکا علیه کره شمالی داده است. از سوی دیگر سیاست های ترامپ در حمایت از شرکت های آمریکایی سبب بروز تنش هایی در روابط این کشور با چین و آلمان شده است و تداوم این تنش ها به زیان اقتصاد جهان خواهد بود. و در نهایت کاهش قیمت نفت به ضعف اقتصادهای صادرکننده و کاهش سود شرکت های نفتی منجر می شود. هفته قبل قیمت طلا، نفت، فلزات پایه و ارزش یورو در برابر دلار کاهش یافت اما انتظار می رود بخشی از کاهش ها این هفته جبران شود. برای مثال بازار فلزات پایه افقی روشن دارد زیرا شرایط اقتصادی در بخش های مصرف کننده این فلزات در اقتصادهای بزرگ امیدبخش است. همچنین انتظار می رود کاهش هفته گذشته قیمت طلا و نفت تااندازه ای جبران شود. این هفته گزارش های متعدد از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و مانند هفته قبل، نوسان در شاخص های مالی و قیمت مواد خام بزرگ خواهد بود.

کاهش هفتگی قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 2.5 درصد و 2.8 درصد کاهش به 46.9 دلار و 44.3 دلار در هر بشکه رسید. عملکرد منفی بازار نفت در هفته گذشته حاصل خبر افزایش تولید نفت اوپک بود. البته رشد ارزش دلار نیز در این زمینه تاثیر داشت. برخی گزارش ها حاکی است در ماه گذشته میلادی میزان تولید نفت اوپک افزایش یافته و اگر این روند ادامه پیدا کند تاثیر برنامه کاهش عرضه از میان خواهد رفت. درباره افزایش تولید نفت در آمریکا و برخی دیگر از کشورهای تولید کننده نفت تردیدی وجود ندارد البته میزان افزایش مشخص نیست. اگر آنطور که آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده تا سال آینده میلادی میزان افزایش تولید نفت در آمریکا به 1.5 میلیون بشکه برسد بازار همچنان با مازاد عرضه مواجه خواهد بود در نتیجه نمی توان انتظار داشت قیمت ها افزایش یابد. نکته مهم این است که تاکنون میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه امیدبخش بوده است اما برخی کشورها در این برنامه حضور ندارند و افزایش تولید آنها از تاثیر برنامه می کاهد. هفته گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد هفته قبل از آن، میزان ذخیره نفت این کشور بیش از شش میلیون بشکه کاهش یافته و به محدوده 503 میلیون بشکه رسیده است. این کاهش نتوانست به رشد قیمت ها کمک کند زیرا میزان ذخیره بسیار بالاست و تولید افزایش خواهد یافت. در هفته ای که گذشت قیمت نفت برنت و نفت آمریکا حدود 2 دلار در هر بشکه کاهس یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته اخیر نشان داده شده است:

جذابیت طلا کاهش یافت

روز جمعه قیمت طلا با 12 دلار کاهش به 1213 دلار در هر اونس رسید. رشد ارزش دلار که حاصل انتشار گزارش های مثبت از بازار کار آمریکا بود سبب کاهش جذابیت طلا شد. در گزارش هایی که روزهای پنجشنبه و جمعه از سوی وزارت کار آمریکا منتشر شد مشخص شد روند بهبود شرایط بازار کار ادامه پیدا کرده است. بدین ترتیب احتمال افزایش نرخ های بهره در ماه سپتامبر بیشتر شده و قیمت طلا تحت فشار قرار گرفته است. در نظرسنجی این هفته کیتکو در باره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت ها کاهش خواهد یافت اما سرمایه گذاران معتقد بودند کاهش قیمت طلا جبران خواهد شد. در هفته های اخیر وضعیت بازار طلا مطلوب نبوده و اکنون برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی خود از متوسط قیمت طلا در سال جاری میلادی را کاهش داده اند. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون 60 دلار در هر اونس رشد کرده است. بانک یو بی اس اخیرا در گزارشی آورد افق بازار طلا مبهم است اما اگر قیمت ها به محدوده 1200 دلار برسد شرایط برای ورود به بالا فراهم است. روز جمعه قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در محدوده 15.65 دلار، 910 دلار و 843 دلار در هر اونس قرار گرفت. در هفته پیش رو مانند هفته قبل گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و انتظار می رود نوسان در قیمت طلا افزایش یابد. نکته مهم این است که تشدید تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره نتوانسته به رونق بازار طلا منجر شود. در هفته ای که گذشت قیمت طلا حدود 22 دلار در هر اونس کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

احتمال رشد مجدد شاخص ها

آسیا. روز گذشته شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافتند و میزان نوسان شاخص ها اندک بود زیرا سرمایه گذاران منتظر داده های جدید از اقتصاد آمریکا و برگزاری نشست گروه بیست اقتصاد بزرگ جهان در شهر هامبورگ آلمان بودند. عملکرد بازارهای مالی آسیا اخیرا مثبت بوده زیرا سرمایه گذاران درباره افق اقتصاد چین و ژاپن خوشبین هستند البته نگرانی ها درباره تنش های تجاری بین چین و آمریکا همچنان باقی است. این هفته گزارش های مهم از اقتصاد چین منتشر می شود که بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد داشت. تنش در روابط چین و آمریکا بر سر موضوع کره شمالی شدت پیدا کرده است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپا افزایش یافتند البته سرمایه گذاران اروپایی در باره تنش در روابط آمریکا و آلمان نگران هستند. روز گذشته نشست گروه بیست اقتصاد بزرگ جهان در آلمان برگزار شد و در آن رهبران این کشورها به بیان دیدگاه های خود درباره طیفی از موضوعات مختلف پرداختند. هفته قبل گزارش های مهم از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آن منتشر شد و محتوای اکثر این گزارش مثبت بود. درباره افق اقتصاد منطقه یورو دیدگاه ها مثبت است و بویژه اکنون نگرانی های کمتری درباره ریسک های سیاسی وجود دارد. به همین دلیل پیش بینی شده رونق بازارهای مالی ادامه یابد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند. خبرهای مثبت از بازار کار و بخش خدمات این کشور سبب شده شاخص ها رشد کنند و کاهش قابل ملاحظه قیمت نفت نتوانست سبب افول شاخص ها شود. در حال حاضر یکی از عوامل نگرانی سرمایه گذاران در بورس آمریکا سیاست هایی است که ترامپ اتخاذ کرده است. حمایت گرایی ترامپ یک ریسک برای بازار مالی این کشور است زیرا شرکای تجاری آمریکا در برابر اقداماتی که ترامپ انجام می دهد ساکت نخواهند نشست. عامل دیگر نگرانی سرمایه گذاران، به تعویق افتادن اجرای وعده های انتخاباتی ترامپ است. در هفته ای که گذشت شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا تغییر محسوسی نداشت و در محدوده 2325 واحد قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

تداوم رشد قیمت ها

روز جمعه قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشت و قیمت روی و سرب رشد کرد. قیمت این دو فلز پایه به ترتیب در سطح 2800 دلار و 2300 دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت مس، نیکل و آلومینیوم نیز به ترتیب در محدوده 5840 دلار، 9050 دلار و 1935 دلار نوسان کرد. هفته قبل گزارش هایی که از بخش تولید کارخانه ای و خدمات در اقتصادهای بزرگ منتشر شد مثبت بود و مشخص شد شاخص فعالیت ها افزایش یافته است. از سوی دیگر روند کاهش ذخیره برخی فلزات پایه در بورس های فلزی ادامه پیدا کرده است و این به معنای افزایش قیمت ها در آینده است. البته هنوز درباره تنش در روابط چین و آمریکا نگرانی هایی وجود دارد. حمایت گرایی ترامپ عاملی برای واکنش شرکای تجاری این کشور بویزه چین و آلمان است و تحلیلگران معتقدند اگر تنش های تجاری شدت یابد اقتصاد جهان لطمه خواهد دید. عامل دیگر نگرانی سرمایه گذاران سیاست های اصلاحی دولت چین است که سبب خواهد شد فعالیت در بخش ساخت و ساز کاهش یابد. این بخش از اقتصاد چین مصرف کننده بزرگ فلزات پایه است. و در نهایت رشد احتمالی ارزش دلار فشارهایی بر قیمت فلزات پایه وارد خواهد کرد. در حال حاضر این سه عامل بر قیمت ها فشار وارد می کنند اما کارشناسان معتقدند نباید بیش از حد در باره افق بازار فلزات پایه نگران بود. از دید این گروه، قیمت این فلزات پس از نوسان های قابل ملاحظه در ماه های اخیر، اکنون به ثبات رسیده و با توجه به شرایط بازار می توان انتظار داشت قیمت ها رشد کند. البته کسی انتظار ندارد قیمت ها به سطوح خیلی بالا افزایش پیدا کند. در هفته ای که گذشت، قیمت مس حدود 75 دلار در هر تن کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی عملکرد مثبت شاخص دلار

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان به ترتیب 0.2 درصد و 0.7 درصد افزایش یافت و عامل این افزایش، انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا بویژه گزارش وزارت کار این کشور در باره وضعیت بازار کار در ماه گذشته میلادی بود. در این گزارش به ایجاد 222 هزار فرصت شغلی در ماه گذشته میلادی اشاره شد. این رقم بسیار بالاتر از پیش بینی اقتصاددان ها بود. البته نرخ بیکاری از 4.4 درصد به 4.5 درصد افزایش یافته است. روز پنجشنبه نیز گزارش وزارت کار در باره وضعیت بازار کار در دو هفته قبل مثبت بود. وضعیت بازار کار آمریکا در ماه های اخیر پیوسته بهتر شده و این به معنای آن است که بانک مرکزی این کشور برای بالا بردن نرخ های بهره با موانع کمتری مواجه است. این نهاد در سال جاری میلادی تاکنون دو بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد در ماه سپتامبر یک بار دیگر این اقدام را انجام دهد. محدود شدن سیاست های انبساطی پولی سبب رشد ارزش دلار می شود. البته در یک ماه اخیر عملکرد شاخص دلار در مجموع مثبت نبوده زیرا برخی اخار منتشر شده از اقتصاد آمریکا منفی است و نیز ارزش یورو و پوند انگلستان رشد کرده است. در نظرسنجی از تحلیلگران پیش بینی شده این هفته عملکرد دلار در برابر یورو و پوند انگلستان مثبت خواهد بود. در هفته ای که گذشت ارزش دلار در برابر یورو اندکی رشد کرد و به سطح 1.14 رسید.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24