Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در همین ارتباط دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی به تجربه ناموفق کاهش دستوری سود هم اشاره کرده و گفته زمانی در گذشته سود ۱۲ درصدی هم داشتیم اما نه تنها مشکلات اقتصادی را حل نکرد ...

گرمازدگی بورس در میانه تیر

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت سیمان (بخش ششم)
  • بررسی تکنیکال
    • شیراز
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت سیمان (بخش ششم)

در سال ۱۳۰۷ مطالعات لازم برای ایجاد اولین کارخانه سیمان آغاز گردید و در سال ۱۳۱۲ اولین کوره سیمان ایران با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز در «شرکت سیمان ری» به بهره‌برداری رسید. رشد بالای مصرف سیمان و سودآوری بالای تولید آن توجه زیادی را برای ساخت واحدهای دیگر تولید سیمان جلب نمود، به‌گونه‌ای که احداث کارخانه‌های سیمان بخشی از سرفصل‌های برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه قبل از انقلاب بود. این مسیر با همت بخش خصوصی پس از انقلاب ادامه یافت و امروز ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیمان در دنیا به حساب می آید که مازاد تولید این مصحول در داخل، صادرات سیمان را به اولویت شماره یک این صنعت تبدیل کرده است. با آگاهی به شرایط و نرخ گذاری صنفی برای این صنعت به بررسی سهام فعال در هفته های متوالی می پردازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) شیراز

پتروشیمی شیراز در یک کانال نزولی در حال نوسان است اما به نظر می رسد پس از لمس سقف کانال در محدوده 270 با رسیدن به حمایت قبلی و کف قابل اعتماد 200 تومان بار دیگر مورد توجه قرار گیرد. این سهم که در محدوده 190 تا 200 تومان با تراکم حمایتی مناسبی درگیر خواهد شد در شرایط فعلی با اندکی فشار فروش مواجه است.

برای خریداران و سهامداران این شرکت محدوده 185 تومان به عنان حد ضرر از اهمیت قابل توجهی برخوردار است چرا که می تواند سهم را به کما ببرد و خواب سرمایه ایجاد کند اما در صورت خرید در محدوده معرفی شده 190 تا 200 تومان ریسک نسبتا کمی به خریدار وارد خواهد شد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در این حوزه در هفته اخیر مهمترین اتفاق پس از برجام امضا قراداد با یکی از بزرگترین شرکتهای نفتی دنیا یعنی توتال در حوزه نفت و گاز بود. در بررسی این موضوع سفیر کشورمان در فرانسه این قراداد را داری سه شاخصه مهم خواند و گفت: ین یک قرارداد مشترک بین ایران، چین و فرانسه است. قراردادی مهم که سه شاخصه مهم دارد. اول از همه نگاه پیشروانه و آینده‌نگر توتال به سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی و انرژی‌های فسیلی در ایران است. ورود توتال درها را به‌روی دیگر شرکت‌های جهان نیز باز خواهد کرد. وی در ادامه دومین شاخصه مهم این قرارداد را شکست تابوی ممنوع بودن فعالیت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی، اروپایی و غیراروپایی در بخش انرژی یا حتی به صورت کلی در ایران دانست. این دیپلمات ایرانی سومین پیام مهم این قرارداد را پاسخ منفی به تمامی تلاش‌هایی دانست که علیه ایران و ایرانی در جهان انجام می‌شود.

پس از امضای قراداد ایران با توتال فرانسه که نباید از نقش وزارت خارجه در آن غافل شد قرار است در آینده نزدیک در پی سفر هفته گذشته ظریف به این کشور وزیرامور خارجه فرانسه نیز به کشورمان در جهت تعمیق روابط سفر کند.

در ادامه اتفاقات سیاسی در حوزه بین الملل وزیر امور خارجه قطر در لندن از مواضع خود در مورد ایران دفاع کرد و گفت : وجود روابط سالم و سازنده با ایران لازم و ضروری است و ما خواهان روابط محکم‌تر و قوی‌تر با آن هستیم.

در عراق این روزها شاهد هستیم که بارزانی قصد دارد تا کشور جدید با اعلام استقلال از عراق تشکیل بدهد که نگرانی هایی را برای عراق، ترکیه و ایران به همراه داشته است. در همین باره رییس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که حاضر است به نگرانی‌های عراق، ترکیه و ایران پاسخ دهد اما به تعویق انداختن استقلال در نهایت منجر به بی‌ثباتی بیشتر خواهد شد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

کاهش نرخ سود بانکها از مهمترین دغدغه های امروز اقتصاد کشور بشمار می آید که باعث شده تا همواره رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد تاکید زیادی بر کاهش آن داشته باشند لیکن این موضوع در حالی است که دلایل و اما و اگرهای این موضوع نیز مورد بحث است که وجود بازارهای رقیبی همچون بازار بدهی و خودروسازان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و البته تا حدی کمرنگ‌تر از گذشته، موسسات غیر مجاز نمی گذارد تا سود بانکی کاهش یابد و بر همین اساس نرخ سود بانکی مانعی مهم برای رونق سرمایه‌ گذاری، اشتغال و تولید بوده و منجر به ثبات زدایی در اقتصاد شده است، چرا که نرخ سود با نرخ بازده سرمایه‌ گذاری و تورم هیچ تناسبی ندارد.

در همین ارتباط دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی به تجربه ناموفق کاهش دستوری سود هم اشاره کرده و گفته زمانی در گذشته سود ۱۲ درصدی هم داشتیم اما نه تنها مشکلات اقتصادی را حل نکرد، بلکه بیشتر هم شد چرا که وقتی با فشار تسهیلات را ۱۲ درصدی پرداخت کردیم این امر موجب شد تا بانک‌ها به سمت بنگاهداری بروند. در مجموع پژوهشکده پولی و بانکی در بررسی‌هایی که انجام داده راهکارهایی را نیز برای ایجاد تعادل در سود بانکی و اجرای آن از سوی بانک‌ها دارد موضوع اول این که باید بانک مرکزی باید فعالیت بیشتری در بازار بین بانکی داشته و از سوی دیگر دولت ملزم به پرداخت بدهی خود به بانک‌ها باشد، در عین حال که بازارهای رقیب نیز کنترل شوند تا به تدریج تب سود بالا در اقتصاد فروکش کند.

مهمترین اتفاق سیاسی و اقتصادی هفته اخیر امضای نخستین و بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری خارجی به ارزش 5 میلیارد دلار با مشارکت توتال فرانسه از زمان رفع تحریم ها تاکنون بود که گام بلندی در انعقاد قراردادهای نفتی محسوب می شود. این قراداد در حالی بسته شد که زنگنه گفت: ایران صرفا از محل بخشی از میدان پرداخت را انجام می‌دهد. این کار مهمترین ضمانت برای این است که طرف‌هایی که سرمایه گذاری می کنند مانع هرگونه اقدامی ‌شوند که سرمایه گذاری آنها را به خطر بیندازد. طبق این قراداد مبلغ پرداختی به توتال از بابت اجرای آن حدود 15 درصد از درآمد کل عمر آن می باشد که طبق برآوردها حدودا 12 میلیاد دلار می باشد.

در همین ارتباط معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه در برنامه پنج ساله باید ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه برای بخش بالادستی و پایین دستی نفت جذب شود،اظهار کرد:فکر می‌کنم در سال به طور میانگین ۳۰ الی ۴۰ میلیارد دلار در صنعت نفت ایران سرمایه جذب شود.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ کمبود نقدینگی، نبود انگیزه برای خرید سهام، وضعیت مبهم صورتهای مالی و متوقف بودن لیدر گروه خودروسازی یعنی خساپا از ممهمترین دلایل کم عمق و سرد و کسل کننده بودن معاملات گروه خودروسازی می باشد که باعث شده حتی نمادی همچون ختراک یک ماه پس از بازگشایی موفق به کشف قیمت نشود. این اتفاقات در حالی است که ایران خودرو قصد دارد بزرگترین تامین مالی بازار سرمایه را به میزان 700 میلیارد تومان از طریق اوراق مرابحه با نرخ 18 درصد سالیانه به انجام برساند. پیشتر از این طریق سایپا به میزان 350 میلیارد تومان تامین مالی کرده بود که با موفقیت نیز انجام شده بود. در این گروه همچنین خگستر با تعدیل منفی روبرو شد.

از مهمترین اخبار این گروه، شورای رقابت با رشد قیمت برخی خودروهای پرتیراژ موافقت کرد که براساس آن سایپا و ایران خودرو مختارند به ترتیب پراید و تیبا را تا 150 هزار تومان و پژو و سمند را تا 400 هزار تومان افزایش قیمت بدهند . همچنین در این هفته پژو 2008، 98میلیون و 800 هزار تومان کشف قیمت شد.

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتها در این دو هفته از محدوده کف خود دور شدند و افزایش خوبی را تجربه کردند این موضوع برای فلز مس با رسیدن قیمت به نزدیکی ها 6000 دلار نیز همراه بود که البته در ادامه با کاهش 150 دلاری روبرو شد و برای روی هم قیمت 2800 دلار را شاهد بودیم. افزایش قیمتها البته در مورد سنگ آهن و فولاد هم بسیار فوق العاده بود و در مورد قیمت بیلت شاهد افزایش قیمت به بالاترین سطح خود در 4 سال گذشته بودیم و این موضوع باعث افزایش قیمت زنجیره تولید این محصول و مهمترین آن یعنی سنگ آهن هم شد. در این بین زغال سنگ هم از افزایش قیمت بی بهره نبود. این اتفاقات باعث شد تا قیمت ورق فولادی در داخل کشور با رشد روبرو بشود.

اما در بازار داخل این نوسانات مثبت قیمتی چندان با استقبال روبرو نشد و نمادها رشد نکردند در این بین نبود نقدینگی هم در معاملات این روزهای بازار تاثیر زیادی دارد.

در محصولات شیمیایی؛ با تغییر نکردن قیمت محصولات پتروشیمی در بازاهای جهانی در این هفته معاملات این گروه نیز سرد و کسل کننده پیگیری شدند. این مهم در حالی بود که شیراز با اعلام نرخ اوره 250 دلاری برای سال 96 سود 53 ریالی را برای انتهای سال در نظر گرفت و این درحالی است که در شرایط حاضر نرخ اوره در محدوده 180 دلاری می باشد.

اما در کنار معاملات کسل کننده گروه شاهد خبرهای امیدوار کننده ای برای این صنعت بودیم که مهمترین آن مذاکرات انجام گرفته با شرکت توتال فرانسه برای ساخت ۳ مجتمع پتروشیمی است که در صورت توافق نهایی، توتال ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار در صنایع پتروشیمی ایران سرمایه گذاری خواهد کرد.

همچنین شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان تامین کننده خوراک صنایع پتروشیمی در مسیر خط اتیلن مرکز شاخه دنا با شرکت هیتاچی ژاپن قرارداد جدیدی به منظور تامین تجهیزات و کمپرسور امضا کرد.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ قیمت نفت در حال حاضر با توجه به افزایش تولید در کشورهای لیبی و نیجریه نتوانسته روند افزایشی به خود بگیرد و همچنان در محدوده 42 تا 47 دلار در حال نوسان است. این موضوع باعث شده تا نمادهای گروه پالایشگاهی نیز در جای خود ثابت مانده و متعادل معامله بشوند و اتفاق خاصی را شاهد نباشیم.

از مهمترین اتفاقات این حوزه می توان به قرارداد توتال فرانسه با کشورمان بر سر توسعه فاز 11 پارس جنوبی اشاره کرد که گام مثبتی پس از برداشته شدن تحریمها در زمینه نفت و گاز بشمار می رود و می تواند باعث امیدواری برای پالایشگاهی ها در جهت بروز کردن تجهیزات خود و پایین آورن هزینه های آنها باشد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24