Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اما مورد بعدی ، بحث اثرات برجام است که بازار از کنار آن به سادگی عبور می کند. فراموش نکنیم که در دوران پسابرجام توفیقات مهمی حاصل شده که اثرات آن در سال های آتی در اقتصاد ایران خودنمایی خواهد کرد. مواردی همچون خرید هواپیماها ( بویینگ ، ایرباس ، ATR ) - قرارداد سایپا با ستروئن - قرارداد پژو با ایران خودرو - قرارداد ساخت لوله‌های CRA با اسپانیا - گروه خودروسازی بورگوارد آ. جی - برقراری ارتباط یک بانک بزرگ اتریشی با ایران - لغو تمام تحریم ها برای فروش ...

«رگه هایی از نقدینگی !!»

1) بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته وضعیتی مشابه با بازار روز سه شنبه داشت و البته فضا نسبتا بهتر بود. به نظر می رسد رگه هایی از امید و تزریق نقدینگی در بازار آشکار شده و باید دید ورود این نقدینگی می تواند پایدار باشد و موتور از کار افتاد بورس را به حرکت درآورد یا خیر ! البته نقدینگی تزریق شده بیشتر وارد تک سهم ها و نمادهای کوچکتر شده است اما تجربه ثابت کرده که معمولا در دوران پسارکود ، ابتدا بازار سهم های کوچکتر داغ می شود و در ادامه بزرگترها در کانون توجهات قرار می گیرند. این یعنی بازار برای آغاز حرکت جدید و ورود به فاز رونق نیاز به بسترسازی و افزایش سطح انگیزه دارد. اما در این شماره از چشم انداز درخصوص 2 مبحث مهم صحبت خواهیم کرد. مباحثی که نشان می دهد کم کم شرایط برای رونق اقتصادی فراهم می شود.

ابتدا درخصوص بحث تک نرخی شدن ارز صحبت می کنیم. طی روزهای گذشته در خبرها داشتیم : ارز تک ‌نرخی آماده اجراست / مقدمات کار در بانک ‌ها فراهم شده است. معاون ارزی بانک مرکزی با اعلام اینکه شرایط برای عملیاتی شدن ارز تک نرخی آماده است ، گفت: انجام فعالیت ‌های تجاری و بازرگانی باید به نظام بانکی بازگردد و زمانی می توان این کار را با قدرت و استحکام بیشتر انجام داد که روابط کارگزاری در دنیا گسترش یابد و انجام اینگونه امور در خارج از سیستم بانکی از بین برود. این مقام مسئول در بانک مرکزی تاکید کرد: در اینصورت می توان سیاست های لازم را پیاده سازی کرد که نظام ارز تک نرخی پایداری را داشته باشیم. کامیاب افزود : یکسان ‌سازی نرخ ارز از جمله مباحث مورد مطالبه دولت ، مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی است. وی ادامه داد: همچنین مدیران و کارشناسان بانک مرکزی نیز به دنبال یکسان سازی نرخ ارز هستند که از ضروریات اصلی رشد و توسعه اقتصاد کشور محسوب می شود.

به نظر می رسد بحث تک نرخی شدن ارز در سال جاری با توجه به قطعی شدن حضور دکتر روحانی بر مسند دولت دوازدهم ، قطعی باشد و این رویداد می تواند در نیمه دوم سال و پس از روشن شدن تکلیف کابینه دولت عملی شود. البته تک نرخی شدن ارز مقدماتی دارد که بحث فروش دلار در بانک ها و تعاملات بین المللی از مهمترین پیش نیازهاست. ضمن اینکه به دلیل عدم روشن بودن نرخی که قرار است تبدیل به یک نرخ واحد گردد ، نمی توان تحلیل دقیقی از وضعیت آتی ارئه داد ولی در مجموع تک نرخی شدن ارز اثرات مثبتی بر اقتصاد کشور دارد ؛ خصوصا که درآمدهای دولت افزایش خواهد یافت و این تعدیل درآمدها می تواند صرف بودجه عمرانی کشور شود.

اما تک نرخی شدن ارز می تواند اثرات مهمی در وضعیت سودآوری برخی از شرکت ها داشته باشد. این یعنی باید با استراتژی و هوش بیشتری در بازار حرکت کرد چراکه برخی از صنایع از تک نرخی شدن ارز منتفع می شوند و برخی دیگر متضرر. به عنوان مثال پالایشی ها ، قندی ها و شرکت هایی نظیر مبین و فجر از این رویداد تاثیر مثبت می پذیرند. در دارویی ها تک نرخی شدن ارز خبر خوبی نیست چراکه شرکت ها بخشی از مواد اولیه را وارد می کنند. البته تجربه ثابت کرده که دولت خیلی سریع مجوز افزایش نرخ دارو را به این صنعت می دهد. دریافت کنندگان تسهیلات ارزی اگر قرار بر تسویه دلاری داشته باشند ، متضرر خواهند شد. در پتروشیمی ها تا زمان مشخص شدن نرخ جدید نمی توان نسخه خاصی تجویز کرد ؛ چراکه دلار تک نرخی بسته به شرایط شرکت ها ، اثرات متفاوتی خواهد داشت. در مجموع باید گفت که وضعیت خیلی شفاف نیست اما اثرات این رویداد قطعا بیش از مضرات آن خواهد بود.

اما مورد بعدی ، بحث اثرات برجام است که بازار از کنار آن به سادگی عبور می کند. فراموش نکنیم که در دوران پسابرجام توفیقات مهمی حاصل شده که اثرات آن در سال های آتی در اقتصاد ایران خودنمایی خواهد کرد. مواردی همچون خرید هواپیماها ( بویینگ ، ایرباس ، ATR ) - قرارداد سایپا با ستروئن - قرارداد پژو با ایران خودرو - قرارداد ساخت لوله‌های CRA با اسپانیا - گروه خودروسازی بورگوارد آ. جی - برقراری ارتباط یک بانک بزرگ اتریشی با ایران - لغو تمام تحریم ها برای فروش محصولات پتروشیمی به ژاپن - قرارداد توسعه میادین فاز 11 پارس جنوبی با توتال - فاینانس 13 میلیارد دلاری کره‌ جنوبی برای پروژه های پالایشگاه نفت اصفهان و 8 پالایشگاه جدید - قرارداد ایوکو ایتالیا با زامیاد - قرارداد همکاری ایران‌ خودرو و دایملر - تفاهم نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انی ایتالیا - امضای قرارداد پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس با هیتاچی ژاپن - نهایی شدن قرارداد شرکت زیمنس آلمان با شرکت ایران ترانسفو - قرارداد کمپانی «فولکس واگن» و شرکت خودروسازی ایرانی «ماموت» - توافق ایران و اگزیم بانک کره جنوبی برای ایجاد خط اعتباری 8 میلیارد یورویی - امضاء قرارداد جدید در بالادستی پتروشیمی ایران و ژاپن و سایر قراردادها و تفاهمنامه ها نشان می دهد که برداشته شدن تحریم ها اثرات خوبی بر اقتصادی کشور خواهد داشت.

لذا در این شرایط اگر 2 رویداد تک نرخی شدن ارز و کاهش نرخ سود بانکی را هم داشته باشیم ، می توان گفت اقتصاد کشور در مسیر صحیحی قرار گرفته است. بیش از این پر حرفی نکنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که بواسطه رشد خزنده نقدینگی و زمزمه هایی درخصوص گشایش برخی از نمادهای محبوس شده ، وضعیت بهتری داشت. همانطور که در روزهای گذشته هم اشاره شد ، بررسی حجم و ارزش معاملات از اهمیت بالایی برخوردار بوده و معامله گران و سرمایه گذاران به این مساله باید توجه ویژه ای داشته باشند.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 19 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات آخرین روز کاری هفته ، مثبت گروه قند و شکر و انبوه سازی و منفی 2 گروه ذغال سنگ و انبوه سازی قوی تر از سایر صنایع بود. اما پیش بینی بازار روز شنبه کمی دشوار است. از یکسو قیمت ها دیگر کشش برای ریزش جدی ندارند و از سوی دیگر هنوز خبر داغ و قابل ملاحظه ای که بتواند بازار را تکان دهد منتشر نشده است. به نظر برای روزهای ابتدایی هفته نیز شاهد ادامه روند نوسانی و کف سازی در نمادهای مورد توجه باشیم. البته وضعیت بازارهای جهانی هم در تحولات بازار فردا موثر خواهد بود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، دادگاه استیناف استان انتاریوی کانادا احکام صادرشده در دادگاه آمریکایی برای مصادره 1.7 میلیارد دلار از دارایی‌ های ایران به ‌نفع عده ‌ای از شهروندان آمریکا که «قربانیان تروریسم» خوانده شده‌ اند، حفظ کرد. این پرونده مربوط به گروهی از شهروندان آمریکایی است که در اقدامی بی ‌سابقه دولت ایران را به‌بهانه تسلیح، آموزش و حمایت از گروه‌ های حماس و حزب‌الله لبنان در کانادا تحت پیگیرد قرار داده‌اند. برخی از این نفرات ادعا کرده ‌اند که مستقیماً ربوده، زخمی یا شکنجه شده ‌اند و عده‌ ای دیگر خانواده ‌های مربوط به کسانی هستند که در برخی حوادث ادعایی مرتبط با تروریسم کشته شده‌اند. "بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام دادگاه کانادا در شناسایی احکام غیابى دادگاه هاى آمریکا را مغایر‌ رویه جارى بین المللى در اینگونه دعاوى دانسته و آن را مردود اعلام کرد. قاسمی همچنین اظهار داشت: اصولا صدور حکم علیه یک دولت خارجى مغایر اصل برابری دولت ها و ناقض مصونیت آنها در حقوق بین الملل است. وی در پایان تصریح کرد: ایران حق اعتراض و پیگیری این حکم را برای خود محفوظ می داند. بدیهی است که فارغ از تقسیم بندی های داخلی قوا در کانادا، دولت این کشور مستقیما مسئول هرگونه خسارت مادی و معنوی احتمالی در اثر این قبیل اقدامات خلاف حقوق بین الملل توسط بخش های مختلف حاکمیت کانادا خواهد بود.

ب) در خبرهای اقتصادی ، موانع توافق ایران و اگزیم بانک کره جنوبی برای ایجاد خط اعتباری 8 میلیارد یورویی برطرف شد و قرار به راه اندازی مجدد بانک ملت در کره جنوبی گردید. سفیر ایران در کره جنوبی گفت : خوشبختانه مجوزی که کره ‌ای ‌ها باید اخذ می ‌کردند و هماهنگی‌ هایی که لازم بود انجام شده و به سمت دوباره فعال شدن بانک ملت در کره جنوبی می ‌رویم. طاهریان گفت : کره ای ها نگران بندی بودند که مربوط به بازگشت تحریم ‌های مجدد بود که این موضوع نیز حل شد، اگر این موضوع عملیاتی شود تعداد زیادی از پروژه های ما به سمت اجرایی شدن می ‌رود.

ج) در سایر خبرها ، محمد رضا جمشیدی با اشاره به جلسه بعد از ظهر دوشنبه 12 تیرماه رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک ‌ها در بانک مرکزی ، اظهار داشت : در این جلسه درباره نرخ سود بانکی و چگونگی کاهش آن بحث شده اما تصمیم نهایی اتخاذ نشده است. وی افزود : قرار است این مباحث در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح و درخصوص آن تصمیم‌ گیری شود و گفته می‌ شود تشکیل جلسه شورا در این باره چندان طول نخواهد کشید. دبیر کل کانون بانک ‌های خصوصی در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست کانون بانک ‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک ‌های دولتی برای کاهش نرخ سود بانکی تشکیل جلسه داده و به بانک مرکزی پیشنهاداتشان را بدهند ، گفت : خیر. دفعه قبل اینگونه عمل شد و پیشنهاداتی از سوی بانک ‌ها به بانک مرکزی ارائه شد که فقط با بخشی از این پیشنهادات موافقت شد ، بنابراین بانک‌ ها دیگر چنین کاری نمی‌ کنند.

د) در بازارهای جهانی ، پس از رشد روزهای ابتدایی و میانی هفته ، شاهد افزایش عرضه ها و اصلاح قیمت ها هستیم. به نقل از رویترز، افزایش عرضه نفت اوپک به رغم تعهد این سازمان به کاهش تولید موجب شد تا قیمت نفت کاهش یابد. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت برنت به 47 دلار و 65 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم به 45 دلار و 5 سنت رسید. استفن شروک ، تحلیلگر بازار نفت با اشاره به گزارش های مربوط به رشد تولید اوپک و تولید بالای نفت در آمریکا گفت : «تولید کنندگان بزرگ نفت موانع متعددی دارند که باید بر آنها فائق بیایند.» تحقیق رویترز نشان می دهد که میزان صادرات نفت اوپک در ماه ژوئن برای دومین ماه متوالی افزایش یافته است. این در حالیست که این سازمان متعهد شده تا تولید خود را در فاصله ژوئن امسال تا مارس 2018 پایین نگه دارد. این گزارش حاکیست، میزان صادرات نفت اوپک در ماه ژوئن به 25.92 میلیون بشکه در روز رسیده که 450 هزار بشکه در روز بالاتر از ماه می و 1.9 میلیون بشکه در روز بالاتر از یک سال قبل است. بانک هلندی آی ان جی گفت: «با توجه به اینکه میزان ذخایر نفتی بر روی دریا به بالاترین رقم 5 سال گذشته رسیده و تولید نفت اوپک هم بالاتر رفته ، مازاد عرضه همچنان یک مسئله کلیدی در بازار است.» در فلزات اساسی هم وضعیت چندان جالب نبود و فعلا شاهد اصلاح قیمت ها هستیم ؛ بطوریکه مس ، سرب ، روی و آلومینیوم با کاهش قیمت تا سطوح به ترتیب 5.840 – 2.280 – 2.775 و 1.940 دلاری عقب نشستند.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) در گروه قندی باری دیگر شاهد میل بازار به رشد قیمت ها هستیم. انتظار بازار از تعدیل مثبت در بودجه سال 96 و همچنین فروش خوب شرکت ها در ماه های گذشته موجب شده تا همچنان انتظارات از نمادهای شیرین قندی بالا باشد. لازم به ذکر است ، سیاست های جدید دولت مبنی بر واردات شکر توسط شرکت های تولید کننده و افت نرخ جهانی شکر نیز از دلایلی است که سبب بهبود وضعیت این صنعت شده است. از طرف دیگر تحریم کشور قطر نیز می تواند سبب رشد تولید و فروش صادراتی برخی از شرکت ها شود. ضمن اینکه تک نرخی شدن ارز می تواند اثرات مثبتی بر روی صنعت مذکور داشته باشد. در ادامه نگاهی به عملکرد تولید و فروش شرکت ها خواهیم داشت.

از قند هگمتان آغاز می کنیم که یکی از نمادهای مورد توجه بود و به دلیل پوشش مناسب سود و پتانسیل تعدیل مثبت عایدی ، رشد قیمت خوبی را رقم زده است. این شرکت پیش بینی کرده در سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 96 از محل فروش 1.721 میلیارد ریال شکر سفید تولیدی از چغندر و شکر سفید حاصل از شکر آفینه چغندری به 360 ریال سود دست یابد. گفتنی است ، قهگمت از محل فروش 1.033 ریالی در نیمه نخست سال موفق شده 352 ریال معادل 98 درصد از سود خالص خود را محقق کند. شرکت در ماه های اخیر نیز 268 میلیارد فروش دیگر را رقم زده و اکنون در معرض تعدیل مثبت قرار گرفته است. تحقق این رویداد می تواند قهگمت 500 تومانی را به ارمغان بیاورد.

قند لرستان از دیگر نمادهای مورد توجه بود. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 96 را در سطوح 774 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که تا پایان تیر ماه 73 میلیارد ریال معادل 95.5 درصد مبلغ فروش خود را پوشش داده است. نکته جالب اینکه شرکت برای سال 96 مبلغ 524 ریال سود پیش بینی نموده و این در حالیست که تا پایان دوره 9 ماهه 575 ریال معادل 110 درصد آن را پوشش داده است. به نظر قلرست می کند یک تعدیل در گزارش 12 ماهه داشته باشد. این شرکت برای سال 97 سود 375 ریالی پیش بینی نموده که بیش از حد محتاطانه می باشد. در مجموع باید گفت که سهم از نظر بنیادی وضعیت خوبی دارد اما در این قیمت ها ارزش خرید ندارد.

در این گروه شرکت هایی که سال مالی منتهی به تیر ماه دارند ، بودجه های محتاطانه ای را روانه بازار نمودند. قند مرودشت یکی از این شرکت هاست که سود سال 97 را با کاهش 31 درصدی ( از 407 به 281 ریال ) روانه کدال کرده است. در قمرو با وجود رشد 7 درصدی مبلغ فروش اما پیش بینی رشد هزینه ها سبب شده تا سود شرکت کاهشی باشد. در قنیشا زمزمه ها درخصوص توقف برای تعدیل عایدی جدی شده است. این شرکت در حالی سود هر سهم خود برای سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 96 را در سطوح 157 ریالی اعلام نموده که از فروش پیش بینی شده 604 میلیارد ریالی ، 597 میلیارد ریال آن تا پایان دوره 9 ماهه محقق شده است. به نظر قنیشا می تواند تا قیمت های 270 تومانی رشد نماید و ادامه هر سهم منوط به عبور از این سد خواهد بود. قنیشایی که امیدوار به واردات شکر خام و پر نمودن ظرفیت خالی خود می باشد. در قزوین هم شاهد گشایش سهم همراه با رشد 10 درصدی و شکست سقف کانال نزولی بودیم. قزوین در صورتی که موفق به تثبیت در سطوح بیش از 350 تومانی گردد ، می تواند به مرور تا قیمت های 400 تومانی هم پیشروی داشته باشد. قند قزوینی که ظرفیت تولید و فروش بالایی داشته و از طریق واردات شکر خام می تواند سود و منفعت خوبی ببرد.

در قند چهارمحال روند معاملات چندان جالب و پر حجم نبود. به نظر قچار برای رشد و بازگشت به سقف 590 تومانی برابر با سقف تاریخی خود ، کار سختی خواهد داشت. این شرکت مبلغ فروش سال 96 را با رشد حدود 64 درصدی در سطوح 1.101 میلیارد ریالی پیش بینی کرده است. در بررسی عملکرد ماهانه می بینیم که شرکت در فروردین ماه از محل فروش شکر کارمزدی ، 1 میلیارد ریال فروش رقم زده است. در اردیبهشت نیز شرکت به سمت شکر چغندری حرکت کرده و به کمک شکر کارمزدی به فروش 83 میلیارد ریالی دست یافته است. قچار در خرداد ماه نیز علاوه بر تولید و فروش شکر چغندری ، فروش تفاله خشک را هم رقم زده و به مبلغ 70 میلیارد ریالی دست یافته است. گفتنی است ، شرکت در مجموع 3 ماه اول سال نیز 154 میلیارد ریال معادل 14 درصد مبلغ فروش خود را محقق کرده است. این رقم در پایان فصل بهار سال 96 تنها 39 میلیارد ریال بوده است و این وضعیت نشان می دهد که شرکت بطور کلی احیاء شده و در نیمه دوم سال می تواند وضعیت بهتری داشته باشد.

5) در گروه پالایشی تا حدودی از فشار عرضه ها کاسته شده و شاهد معاملات متعادل تری هستیم. 2 عامل افت سنگین قیمت ها در هفته ها و ماه های گذشته و توقف سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی از مهمترین دلایلی است که موجب شده تا دیگر تمایلی برای عرضه جدی در نمادهای این گروه نداشته باشیم. ضمن اینکه اگر شرکت ها در زمان افت نفت ، خوراک ارزان قیمت از مجموعه پخش و پالایش دریافت کنند ، می توانند در زمان رشد قیمت ها ، فرآورده های خود را اسپرد بالاتر و قیمت مناسب تری به فروش رسانده و در نتیجه حاشیه سود قوی تری محقق نمایند. البته بحث درخصوص پالایشی ها به این سادگی ها هم نیست اما در مجموع باید گفت که فروش سهام این گروه در قیمت های فعلی منطقی نیست. در ادامه سری به نمودار برخی از نمادها نظیر شبندر و شبریز خواهیم زد.

مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، شبندر پس از رشدی که در سال 94 تجربه کرد ، وارد یک سیکل اصلاحی قیمتی – زمانی در کانال سبز رنگی که ترسیم کردیم ، گردید. در این مسیر نوسان گیران نیز هر بار در قیمت های نزدیک به کانال خریدار بودند و در سقف ها با عرضه های خود ادامه رشد را سرکوب نمودند اما حال با توجه به اینکه اخیرا شبندر از قیمت های 590 تومانی تا کمتر از 500 تومان اصلاح نموده و از طرف دیگر در کف کانال قرار دارد ، به نظر به مرور شاهد کف سازی و آغاز یک حرکت دیگر در این غول بندرنشین باشیم.

نماد دیگر که در ادامه بررسی می کنیم و به لحاظ نموداری هم پتانسیل حرکت و تغییر مسیر را دارد ، پالایش نفت شبریز است که طی مدت اخیر اصلاح سفت و سختی داشته و پیش بینی می شود در قیمت های نزدیک به 410 تومانی شاهد تغییر روند و بهبود معاملات سهم باشیم. تکمیل الگوی هارمونیک bat ، قرار گرفتن در کف کانال نزولی و همچنین رسیدن به سطحی که سهم قبلا بارها به آن واکنش نشان داده می تواند شرایط را با آغاز یک رالی صعودی فراهم نماید. لذا توصیه می شود سهم را در هفته های آتی در نزدیکی حمایت اشاره شده زیر نظر داشته باشید.

6) در گروه غذایی و مواد آشامیدنی نیمی از نمادها با افزایش تقاضا و نیمی دیگر با فشار عرضه و افت قیمت روبرو شدند. در این گروه غمارگ و غبشهر با افت قیمت و بهپاک با افزایش تقاضا و رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند. در بهپاک اخیرا سقف تاریخی 750 تومانی شکسته شده و با توجه به شایعه تعدیل مثبت در گزارشات پیش رو ، می توان به بهپاک 900 تومانی امیدوار بود. به نظر اگر به هر دلیلی سهم یک برگشت به عقب داشته باشد و به قیمت های 750 تومانی برسد ، برای خرید و نوسان کوتاه مدتی مناسب باشد. در این گروه غمارگ هم اصلاح خوبی زده و به نظر در قیمت های 305 – 315 تومانی گزینه مناسبی برای خرید باشد.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه که موافق افزایش قیمت روغن نیستم گفت : این محصول در بازارهای جهانی افزایش قیمتی را تجربه نکرده و در صورت بالا رفتن قیمت ، ما تغییری در نرخ ‌های خود نخواهیم داد. عباس معروفان در واکنش به درخواست انجمن روغن برای افزایش 20 درصدی روغن نباتی اظهار کرد: قرار نیست که روغن گران شود و گران نیز نخواهد شد، زیرا در قیمت جهانی این محصول افزایش نرخی نداشته ‌ایم. وی افزود: در موضوع افزایش قیمت روغن ، تنها هزینه ‌های خدمات آن در داخل کشور به دلیل تورم موجود بالا رفته است. معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: ما موافق افزایش قیمت این محصول در بازار مصرف نیستم و در صورتی که با افزایش قیمت‌ها نیز موافقت شود، قیمت محصولات شرکت بازرگانی دولتی ایران ( ذخایر استراتژیک دولتی) تغییر نخواهد کرد. بنابراین گزارش داریوش محمودی دبیر انجمن روغن نباتی هفته گذشته گفته بود که قیمت روغن نباتی با توجه به بالا رفتن هزینه‌ های تولید از هفته آینده افزایش می ‌یابد و پیشنهاد انجمن افزایش 20 درصدی نرخ ‌ها است.

در گروه لبنیات ، پگاه گلپایگان معاملات خوبی را در ارتفاع 1.400 تومانی تجربه می کند. این شرکت در 3 ماهه اول سال فروش نسبتا خوب و معقولی داشت و اگر مجوز افزایش نرخ بگیرد ، با تعدیل مثبت روبرو خواهد شد. در سوی دیگر پگاه آذربایجان را داریم که از نظر تکنیکی شرایط خوبی دارد و به نظر اگر به قیمت های 160 تومانی برسد ، گزینه مناسبی برای نوسان باشد. در این گروه غفارس نیز در مسیر اصلاح قرار دارد و دلیل این مساله عدم فروش مناسب در فصل ابتدایی سال می باشد اما به نظر کم کم باید سهم را زیر نظر داشت چراکه عملکرد ضعیف شرکت در قیمت و اصلاحی که سهم داشته پیشخور شده است. مطابق با نمودار ذیل ، خرید سهم در قیمت های نزدیک به کف کانال صعودی کم ریسک ارزیابی می گردد.

7) اما گروه حمل و نقلی از گروه های مورد توجه در بازار چهارشنبه بود. خودنمایی حسیر با صف خرید میلیونی در کنار رسیدن برخی از خبرهای مثبت از مهمترین دلایلی است که موجب توجه بازار به برخی از نمادهای این گروه علی الخصوص شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل ریلی شده است. در این گروه حسیر بر روی ریل صعود قرار گرفته و سایر همگروهی ها را دعوت به رشد قیمت و فاصله گرفتن از روند اصلاحی کرده است. این سهم با تثبیت در قیمت های بیش از 360 تومانی ، اهداف قیمتی 405 و 450 تومانی را دنبال می کند. محمد مهری مدیرعامل شرکت در پی افزایش تقاضا برای خرید سهام این شرکت طی نامه شفاف سازی ارسالی روی سامانه کدال عنوان کرد که با توجه به تغییرات قیمت سهام شرکت در چند روز معاملاتی اخیر ضروری است به اطلاع اهالی بازار سرمایه برسد که تاکنون رویداد با اهمیتی که منجر به تغییر سود هر سهم این شرکت شود و یا مستلزم افشا باشد اتفاق نیفتاده و کماکان اطلاعات و برنامه های توسعه ای قبلی پیش بینی شده در حال انجام و مورد تایید شرکت است. با این حال این شفاف سازی با بی تفاوتی و عدم واکنش سهامداران و اهالی بازار سرمایه مواجه شد و حسیر توانست از قیمت 360 تومانی هم عبور کند. ابوالقاسم سعیدی نایب رییس هیات مدیره، در مورد شایعه خرید واگن گفت : خرید واگن ، اجتناب ناپذیر بوده و از سال ها قبل در دستور کار شرکت قرار گرفته است. به منظور خرید واگن باری و مسافری هم با یک شرکت ایرانی و هم شرکت های خارجی مذاکراتی انجام شده که به سبب پاره ای مشکلات ، هنوز خرید واگن جدید محقق نشده است. امیدواریم با رفع این مشکلات ، امسال واگن های جدیدی به ناوگان حمل و نقل حسیر اضافه گردد.

اما علاوه بر حسیر ، حتوکا و توریل هم صف تقاضا تشکیل دادند. براساس مصوبه کمیسیون حمل و نقل جاده ‌ای و ریلی مسافر درون و برون شهری و همچنین صدور بلیط از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند. گویا این خبر بهانه ای برای افزایش قیمت سهم های حمل و نقل ریلی شد. البته حتوکا در یک کانال صعودی قرار دارد که قیمت های 240 – 250 تومانی محدوده خوبی برای خرید در کف این کانال است و مستعد یک رشد می باشد. در توریل هم سهامدار حقوقی 45 درصد از خریدهای روز چهارشنبه را برعهده داشت که می تواند سیگنال مثبتی جهت شروع یک موج صعودی تلقی شود. خصوصا که سهم از نظر بنیادی وضعیت مناسبی داشته و کم کم باید از روند فرسایشی اخیر فاصله بگیرد.

در حمل و نقل دریایی حسینا مثبت بود اما حکشتی و حتاید در قیمت های منفی لنگر انداخته بودند ! در این گروه حکشتی اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 خرداد ماه سال 97 را در سطوح 120 ریالی اعلام کرد. هرچند این سود نسبت به آخرین پیش بینی سال مالی قبل ( 93 ریال ) با 29 درصد تعدیل مثبت همراه است اما باید توجه داشت که شرکت آخرین پیش بینی سال 96 را با 48 درصد تعدیل منفی نسبت به گزارش قبل به ازای هر سهم 93 ریال سود اعلام کرده است. سود قبلی حکشتی 178 ریال بود. البته در حکشتی ، سود شرکت اصلی چندان کارا نیست و سود تلفیقی از اهمیت بیشتری برخوردار است. محدوده 336 و 311 تومانی ، مهمترین سطوح حمایتی پیش روی حکشتی می باشند.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه فاز اول بندر شهید بهشتی در چابهار آماده افتتاح است ، گفت: دو کنسرسیوم برای اپراتوری ترمینال های 1 و 2 بندر شهید رجایی آماده افتتاح است. سعید نژاد با اشاره به آخرین وضعیت مناقصه انتخاب اپراتور بندر شهید رجایی گفت: دو شرکت ایرانی ـ خارجی در قالب دو کنسرسیوم انتخاب شدند که این انتخاب براساس ارزیابی کیفی بوده است و این اپراتورها برای ترمینال‌ های شماره یک و دو بندر شهید رجایی هستند. همچنین تجهیزات مورد نیاز بندر شهید رجایی به این بندر وارد شده است. وی با بیان اینکه فاز اول بندر چابهار آماده افتتاح رسمی است ، اظهار داشت: به دلیل آنکه این فاز با حضور مسئولان اول دولت افتتاح خواهد شد، پیش ‌بینی می ‌کنیم که افتتاح آن به بعد از مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری و تحلیف موکول شود.

8) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه نیروگاهی و برقی ، شاهد بهبود روند معاملات در نماد مپنا ناشی از گزارش 12 ماهه مناسب در سال 95 بودیم. این شرکت در حالی سود هر سهم خود را در سطوح 527 ریالی پیش بینی کرده بود که این رقم را در پایان سال با تعدیل مثبت 7.5 درصدی تا سطوح 567 ریالی افزایش داد. اما این پایان کار نبود چراکه شرکت 2.480 ریال سود تلفیقی محقق نموده که نسبت به سود تلفیقی سال 94 ، در حدود 41 درصد رشد را نشان می دهد. درخصوص دلایل تعدیل مثبت شرکت اصلی باید گفت ، افزایش 25 درصدی مبلغ فروش و رشد سایر درآمدها و هزینه‌ های غیرعملیاتی – درآمد سرمایه ‌گذاری ‌ها از دلایل تعدیل مثبت مپنا بوده است. اما همانطور که مستحضر هستید ، در مپنا سود تلفیقی اهمیت بیشتری نسبت به سود اصلی دارد. جایی که عملکرد مثبت زیر مجموعه ها ( افزایش مبلغ فروش ، کاهش هزینه های مالی و ... ) موجب شده تا سود تلفیقی نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد چشم گیری داشته باشد. انصافا مپنا لیاقت قیمت های به مراتب بالاتری را دارد و با توجه به دریافت بخشی از مطالبات از کانال اوراق خزانه ، می تواند تغییراتی در بودجه سال 96 داشته باشد. با توجه به اصلاح سنگین اخیر ، به نظر سهم می تواند به مرور پوسته انداخته و در مسیر رشد قرار بگیرد.

ب) در گروه تجهیزاتی ، بالاس با ثبت یک رشد دیگر و جابجایی بلوک به قیمت های درصد مثبت و صف خرید سنگین نشست. شاید ماه ها بود که سهم در قیمت های کمتر از 1.000 تومانی به حال خود رها شده بود اما در حالی امروز قیمت سهم وارد کانال 2.000 تومانی شده که صفوف خرید بیش از 4 میلیونی را تجربه می کند. در معاملات روز چهارشنبه رقمی بالغ بر 10 میلیارد تومان صف تقاضا در نماد بالاس داشتیم ! اختلاف بین ارزش بازاری و رقم فروش شرکت ، بحث تعدیل مثبت ناشی از قراردادهای جدید و زمزمه هایی درخصوص وصول مطالبت شرکت موجب شده تا سهم ضمن ورود به کانال 2.000 تومانی ، اهداف قیمتی 2.250 – 2.300 تومانی را در پیش بگیرد.

ج) در گروه خودرویی کماکان اصلاح قیمت ها ادامه داشته و عملا شاهد بی اعتماد بازار و در نتیجه افت قیمت ها هستیم. توقف بیش از اندازه نماد سایپا یکی از دلایل اصلی فشار فروش در خودرویی ها می باشد و این در حالیست که فروش این شرکت در ماه های ابتدایی سال بهتر از دوره های مشابه سال گذشته بوده است. در خبرهای مرتبط با این گروه ، گفته می شود کنسرسیوم 3 جانبه برای تامین مالی ایران خودرو تشکیل شده است. پیرو درخواست این شرکت مبنی بر تأمین مالی 700 میلیارد تومانی برای خرید قطعات و مجموعه‌ های مورد نیاز جهت تولید خودرو ، بررسی ‌ها و اقدامات لازم انجام شد و به دنبال پیگیری‌ های انجام شده ، موافقت اصولی سازمان بورس و اوراق بهادار در این راستا صادر شد. ابوالفضل شهرآبادی، معاون تأمین مالی تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، با اعلام این خبر درخصوص جزئیات این اوراق گفت : همانطور که گفته شد؛ این اوراق جمعاً به مبلغ 700 میلیارد تومان است و با سررسید 4 ساله، نرخ سود 18 درصد و با مواعد پرداخت سود 3 ماهه، منتشر خواهد شد. شهرآبادی ادامه داد: به این ترتیب برای انتشار این اوراق کنسرسیومی توسط 3 شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، ملت و امید تشکیل شده است. بانک ملت ضامن این اوراق است و سازمان حسابرسی هم به عنوان حسابرس اوراق انتخاب شده است.

د) در گروه ساختمانی و انبوه سازی شاهد معاملات مثبتی در اکثر نمادها بودیم. اگر طی روزهای ابتدایی هفته آتی رشد قیمت در ساختمانی ها تداوم یابد ، می توان به خاتمه یافتن روند نزولی و آغاز روند صعودی در نمادهای این گروه امیدوار بود. در تحلیل های گذشته که ارائه شد ، گفتیم که ساختمانی ها جا برای اصلاح بیشتر قیمتی ندارند. به عنوان مثال ، کف ثفارس در سطوح 245 – 250 تومانی بسته شده و حالا سهم به سمت قیمت های 300 تومانی گام بر می دارد. در ثغرب قیمت های کمتر از 100 تومانی کماکان جای تامل دارد و بازار از او به عنوان یک نماد کم ریسک یاد می کند. در وساخت شاهد تشکیل صف خرید سنگین در قیمت های بیش از 250 تومانی هستیم. این سهم برای هفته آتی به مصاف مقاومت 270 تومانی می رود. مقاومتی که در صورت شکسته شدن ، فضا را برای ادامه رشد سهم تا کانال 300 تومانی مهیا می کند. در این گروه آ.س.پ 90 تومانی هم گزینه جالبی است که البته کُندتر از سایرین حرکت می کند اما به دلیل پائین بودن قیمت ، ریسک خاصی ندارد.

ه) در گروه رایانه و آی – تی باری دیگر بازی با آپ آغاز شده و گویا اپرداز نیز با انتشار گزارش جدید قصد دارد به زودی به این بازی بپیوندد ! اپرداز در حالی سود هر سهم خود برای سال 95 را در سطوح 1.150 ریالی پیش بینی کرده بود و در دوره 9 ماهه به 755 ریال محقق کرده بود که در پایان سال به 1.130 ریال سود دست یافته و عملا تعدیل منفی 2 درصدی را رقم زده است. در طرف دیگر شرکت تغییراتی در پیش بینی سود سال 96 اعمال نموده است. اپرداز در گزارشی که اخیرا منتشر کرده بود ، سود سال جاری را 1.053 ریالی پیش بینی کرده بود اما در گزارش جدید این رقم را با تعدیل مثبت 28 درصدی به 1.352 ریال افزایش داده و در دوره 3 ماهه نیز 394 ریال معادل 29 درصد سود خود را پوشش داده است. افزایش جزئی مبلغ فروش در ازای کاهش بهای تمام شده و رشد درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها از دلایل تعدیل مثبت در اپرداز می باشد. افزایش درآمد عملیاتی به دلیل ارسال پیام کوتاه جهت بانک تجارت و شرکت خدمات انفورماتیک می باشد که باعث افزایش تعداد پیام های ارسالی می گردد. همچنین افزایش خالص سایر درآمدهای غیر عملیاتی بدلیل سپرده نمودن وجوه نقد نزد بانک ها و سود سپردهای بانکی می باشد. در نماد آپ شاهد حرکت سهم به سمت سقف 2.650 تومانی هستیم. مقاومت سر سختی که در صورت شکسته شدن می تواند شرایط را برای رسیدن سهم به قیمت های 2.800 – 2.850 تومانی مهیا نماید.

و) در گروه دارویی روند معاملات چندان جالب نیست. عملکرد شرکت های این گروه در فصول ابتدای سال نشان می دهد که پوشش سود شرکت ها در سطوح 20 تا 25 درصدی است و تعدیل خاصی هم نخواهیم داشت. البته روال سال های گذشته نیز به همین صورت بوده است و طبق معمول فروش شرکت ها در نیمه دوم سال علی الخصوص در فصل زمستان بیشتر از سایر فصول می باشد. لذا به غیر از نمادهایی که ممکن است بواسطه طرح توسعه مورد توجه بازار باشند ، در سایر نمادها تحول خاصی نخواهیم داشت. در این گروه داروسازی فارابی در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 3.331 میلیارد ریالی پیش بینی کرده نموده که فروش فروردین ماه 97 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 171 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 250 میلیارد ریال و مجموع فروش کوارتر اول 484 میلیارد ریال معادل 14.5 درصد مبلغ فروش بوده است. عملکرد چندان جالبی نیست هر چند که فروش شرکت در خرداد ماه نسبتا منطقی بوده است. در این گروه پخش البرز و دتولید پس از کمی نوسان می توانند معاملات بهتری را تجربه نمایند.

ز) در گروه بانکی آب و هوا کمی بهتر شده اما در مجموع وضعیت چندان تعریفی ندارد. در این گروه انتظارها از پست بانک بیشتر بود اما تنه او هم به سایر بانکی ها خورده و معاملات جذابی ندارد ؛ هر چند که شاید با رسیدن خبر موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها ، روند معاملاتی بهتری را در هفته آتی شاهد باشیم. پست بانک به عنوان یکی از بانک‌های عامل در این زمینه تعیین شده است. بنابراین گزارش ، به موجب مصوبه مجلس و به منظور تحقق اهداف سیاست ‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده‌ می‌ شود تا با هدف ارتقاء تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستائی و عشایری با تصویب هیأت امنای صندوق مذکور ،‌ معادل ریالی یک میلیارد و 500 میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض ‌الحسنه نزد بانک ‌های کشاورزی ‌، پست ‌بانک ‌ایران ،‌ توسعه تعاون ،‌ صندوق کارآفرینی امید و حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ،‌ سپرده گذاری کند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود.

9) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.777 – 3.790 تومان

ب) یورو : 4.350 – 4.370 تومان

ج) درهم امارات : 1.021 – 1.031 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.203.000 – 1.213.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24