Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نگاهی به تغییرات قیمت ها و شاخص های مالی در روزهای اخیر نشان می دهد زمینه برای تغییرات بزرگ تر از قبل در برخی از بازارها فراهم است. در هفته های گذشته قیمت فلزات پایه در سطوح بالاتر ..

آرامش این روزهای بازار مقدمه تحولات کلان است

روز گذشته بازارهای مالی و مواد خام روزی آرام را سپری کردند زیرا از یک سو بازارهای آمریکا تعطیل بودند و از سوی دیگر، گزارش های زیادی از اقتصادهای بزرگ جهان منتشر نشد. البته آزمایش موشکی کره شمالی سبب نگرانی سرمایه گذاران آسیایی و اروپایی شد. امروز گزارش هایی از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود بر هیجان بازارها افزوده شود. این روزها سرمایه گذاران بر داده های اقتصادی از آمریکا و نشست گروه بیست که در آلمان برگزار می شود تمرکز کرده اند و با احتیاط رفتار می کنند. با توجه به پایین باقی ماندن قیمت طلا و نوسان اندک قیمت نفت به نظر می رسد سرمایه گذاران منتظر هستند تا جهت بازارها مشخص شود. به تدریج مواضع چین، روسیه و اروپا در قبال سیاست های حمایت گرایانه دولت آمریکا مستحکم تر می شود و ائتلاف هایی بین شرکای تجاری آمریکا ایجاد خواهد شد. کارشناسان معتقدند تغییراتی بزرگ در صحنه اقتصاد جهان روی خواهد داد و قطب های اقتصادی و سیاسی جدید شکل خواهد گرفت. این تحولات لزوما منفی نیستند. از پیش نهادهای بین المللی اعلام کرده اند شرایط اقتصاد جهان در نیمه دوم امسال بهتر از نیمه نخست خواهد بود و تحقق این پیش بینی دور از ذهن نیست.

بازار در آستانه تحولات بزرگ

امروز چهارشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با 0.3 درصد کاهش مواجه شده و اکنون در سطح 49.5 دلار و 46.9 دلار در هر بشکه قرار دارد. روز گذشته نوسان در قیمت نفت اندک بود و رشد ارزش دلار از افزایش قیمت ها جلوگیری کرد. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در محدوده 49.7 دلار و 47 دلار قرار گرفت. مدتی است نوسان قیمت نفت محدود بوده و برخی تحلیلگران معتقدند بازار در آستانه یک تحول بزرگ قرار دارد. سرعت رشد تقاضا برای نفت یک عامل بسیار مهم است که بر قیمت ها تاثیر می گذارد. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده امسال تقاضای جهانی برای نفت 1.5 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. اگر رونق در اقتصاد چین سبب شود میزان تقاضا بالاتر رود و نیز اعضاء اوپک تدابیر جدید برای حمایت از قیمت ها اتخاذ کنند احتمال افزایش پایدار قیمت ها وجود دارد. وزیر نفت عربستان اخیرا اعلام کرده بود بازار در ماه های آینده به تعادل خواهد رسید. این دیدگاه بدان معناست که این کشور تلاش جدیدی برای بالا بردن قیمت ها انجام نخواهد داد زیرا معتقد است بازار در آینده رونق پیدا خواهد کرد. عملکرد بازار نفت در سال جاری میلادی تاکنون منفی بوده و این درحالیستکه برنامه کاهش عرضه از ابتدای سال اجرا شده و قرار است تا مارس سال آینده یعنی تا 9 ماه آینده ادامه پیدا کند. اگر به هر دلیل برنامه افزایش تولید نفت شیل در آمریکا با مانع مواجه شود سرنوشت قیمت ها بکلی تغییر خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان محدود قیمت ها

امروز قیمت طلا افزایش یافته و به 1228 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته همانطور که انتظار می رفت قیمت طلا تغییری نداشت و در محدوده 1224 دلار در هر اونس نوسان کرد. تعطیلی بازارهای آمریکا و رشد اندک ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان سبب شد سرمایه گذاران رویکرد انتظار در پیش گیرند. تحلیلگران بانک یو بی اس درباره افق بازار طلا دیدگاه قطعی ندارند اما معتقدند در قیمت 1200 دلار، زمان برای ورود به بازار مناسب است. در ماه های اخیر برخی ضعف ها در اقتصاد جهان و ریسک های سیاسی سبب شده قیمت طلا رشد کند اما اخیرا این روند معکوس شده و اکنون این باور وجود دارد که افزایش مجدد قیمت ها به محرک های جدید و قدرتمند نیاز دارد. در نظرسنجی ابتدای هفته، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت طلا این هفته کاهش خواهد یافت. با توجه به این که در روزهای آینده انتظار می رود گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا منتشر شود بعید نیست این پیش بینی تحقق یابد. نکته تعجب آور درباره تحولات اخیر در بازار طلا این است که ریسک هایی که رونق اقتصاد جهان را تهدید می کنند کمتر نشده اند و نیز پیش بینی شده شاخص های مالی در بورس های بزرگ اصلاح خواهند شد. در این شرایط طبیعتا باید طلا جذابیت بیشتری پیدا کند اما چنین نشده است. روز گذشته با آنکه کره شمالی آزمایش موشکی انجام داد و عملا بر تنش های ژئوپولیتیک افزوده شد قیمت طلا تغییری نکرد. برخی تحلیلگران معتقدند فعالان بازار طلا فعلا بر سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا تمرکز کرده اند و پیش بینی افزایش نرخ های بهره عاملی برای فشار بر قیمت طلاست. روز گذشته قیمت پلاتین و پالادیوم افزایش یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان محدود شاخص ها

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند البته شاخص فعالیت های خدماتی در چین در ماه گذشته میلادی بالای 50 باقی مانده است. روز گذشته آزمایش موشکی کره شمالی سبب کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران و افول شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیا شد. البته میزان کاهش زیاد نبود زیرا بازارها تحت تاثیر عوامل مثبت دیگر از جمله سفر رییس جمهوری چین به روسیه و تاکید دو کشور بر افزایش همکاری ها قرار داشتند. نکته دیگر این است که آزمایش های موشکی کره شمالی موضوع جدیدی نیست و تاثیر آن بر رفتار سرمایه گذاران کوتاه مدت خواهد بود. عوامل پایدار که بر بازارهای مالی تاثیر می گذارند مثبت هستند در نتیجه انتظار می رود روند افزایش شاخص های مالی از سر گرفته شود.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپا کاهش یافتند. در اروپا نیز مانند آسیا، نگرانی ها درباره تنش های ژئوپولیتیک سبب ریسک گریزی سرمایه گذاران شده است. با توجه به تعطیلی بازارهای آمریکا در روز گذشته و منتشر نشدن گزارش های متعدد از اقتصاد منطقه یورو، سرمایه گذاران ترجیح دادند منتظر بمانند. بازارهای مالی در اروپا افقی امیدبخش دارند البته این به معنای از میان رفتن ریسک ها نیست. امروز وضعیت بخش خدمات در منطقه یورو و اعضاء مهم این منطقه در ماه گذشته میلادی مشخص خواهد شد.

آمریکا. روز گذشته بازارهای آمریکا به مناسبت روز استقلال در این کشور تعطیل بودند و گزارشی از اقتصاد این کشور منتشر نشد. امروز، فردا و روز جمعه برخی گزارش های مهم از بخش تولید کارخانه ای، بازار کار و ذخیره نفت این کشور منتشر می شود و انتظار می رود نوسان در شاخص های مالی بازار آمریکا بیشتر شود. همچنان احتمال اصلاح قابل ملاحظه شاخص های مالی وجود دارد و بر همین مبناست که اگر اصلاح شاخص ها ادامه یابد نباید تعجب کرد. در زیر نمودار تغییرات شاخص ترکیبی شانگهای در بورس چین در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

اصلاح اندک قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشته و قیمت مس رشد کرده است. روز گذشته افزایش ارزش دلار سبب شد قیمت فلزات پایه تحت فشار قرار گیرد البته طبیعی بود که قیمت ها پس از چند هفته رشد، اصلاح شوند. دیدگاه کلی سرمایه گذاران و کارشناسان درباره افق بازار فلزات پایه مثبت است زیرا اکنون دیگر درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد چین نگرانی خاصی وجود ندارد. دولت چین اقداماتی برای اصلاح ضعف های اقتصادی انجام داده و با آنکه این اقدامات ممکن است از فعالیت ها در بخش ساخت و ساز این کشور بکاهد اما فواید حاصل از اصلاح بخش های دچار نقص بیش از زیان هایی است که احتمالا به بازارها وارد خواهد شد. قیمت مس و روی روز گذشته در محدوده 5900 دلار و 2800 دلار در هر تن قرار گرفت. واقعیت این است که ذخیره فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس لندن در حال کاهش است و پیش بینی شده مازاد عرضه در بازار برخی از این فلزات بزودی از میان خواهد رفت. همچنین اگر نرخ هدف برای رشد اقتصاد چین در سال جاری میلادی تحقق یابد که احتمال آن بسیار زیاد است وضعیت بازار فلزات پایه امیدبخش خواهد بود. برخی کارشناسان می گویند اگر در روزهای اخیر ارزش دلار کاهش یافته بود قیمت فلزات پایه رشد بیشتری داشت. البته یک موضوع مهم نباید نادیده گرفته شود و آن اینکه، تنش های تجاری بین چین از یک سو و اروپا و آمریکا از سوی دیگر احتمالا سبب کند شدن رشد مصرف فلزات پایه می شود. دولت چین تلاش کرده کاهش صادرات به اروپا و آمریکا را با افزایش صادرات به دیگر کشورها جبران کند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار همچنان در مسیر صعودی حرکت می کند

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان 0.2 درصد کاهش یافته است. روز گذشته دلار حمایت شد اما میزان افزایش ارزش این ارز اندک بود. در واقع سرمایه گذاران ترجیح دادند منتظر داده های جدید و اظهارنظر اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا باشند. امروز نوسان در ارزش دلار و یورو بیشتر خواهد شد زیرا گزارش های مهم از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. امروز وضعیت بخش خدمات در منطقه یورو، ایتالیا، فرانسه و آلمان در ماه گذشته میلادی مشخص خواهد شد. همچنین گزارش تغییرات وضعیت خرده فروشی در منطقه یورو منتشر می شود. داده های مثبت از اقتصاد این منطقه سبب افزایش ارزش یورو می شود. البته سرمایه گذاران بیشتر تحت تاثیر گزارش های پایان هفته هستند که از سوی وزارت کار آمریکا منتشر خواهد شد و از آنجا که پیش بینی شده این گزارش ها مانند ماه های قبل مثبت باشد دلار حمایت شده است. نکته مهم دیگر این است که بسیاری از تحلیلگران و سرمایه گذاران معتقدند در ماه های آینده سیاست های حمایتی پولی بانک مرکزی آمریکا محدودتر خواهد شد در نتیجه زمینه برای رشد ارزش دلار فراهم است. روز گذشته ارزش دلار در برابر ین ژاپن کاهش یافت زیرا آزمایش موشکی کره شمالی تقاضا برای حوزه های امن سرمایه گذاری را بالا برد. طی روزهای آینده انتظار می رود عملکرد دلار مثبت باقی بماند. شاخص دلار در روزهای اخیر رشد کرده است. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24