Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های گذشته بخشی از رویدادهایی که در بازار مواد خام مشاهده شده چندان قابل توجیه نبوده و مدتی است برخی کارشناسان احتمال معکوس شدن روندهای اخیر در بازارهای مالی را مطرح کرده اند. امروز ..

بازارها به نقطه عطف نزدیک شده اند

روز گذشته بازارهای مالی تحت تاثیر رشد قیمت نفت و امیدواری سرمایه گذاران به بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا، رونق داشتند. اما قیمت طلا به میزانی قابل ملاحظه کاهش یافت. خبر مثبت از اقتصاد چین سبب افزایش نسبی قیمت فلزات پایه شد اما قیمت ها در نزدیکی سطوح مقاومت قرار گرفته اند و عبور از این سطوح به وجود محرک های قدتمند نیاز دارد. به نظر می رسد برخی بازارها به نقطه عطف نزدیک شده اند: در بازارهای مالی، با آنکه دلیلی واقعی برای رشد شاخص ها وجود ندارد شاهد هستیم که رکوردها پیوسته شکسته می شوند. از سوی دیگر، با آنکه ریسک های سیاسی و اقتصادی وجود دارد قیمت طلا کاهش یافته و در بازار نفت، به رغم آنکه برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا در آینده نزدیک بعید است قیمت ها رشد کرده اند. مدتی است برخی کارشناسان احتمال معکوس شدن روندهای اخیر در بازارهای مالی را مطرح کرده اند. همچنین احتمال رشد قیمت طلا بسیار زیاد است زیرا رویه ای که دولت آمریکا در قبال مسایل مختلف در پیش گرفته به تشدید تنش های سیاسی و تجاری منجر می شود. و یک موضوع بسیار مهم، جهت سیاست های حمایتی بانک های مرکزی بزرگ است. درباره لزوم محدود شدن برنامه حمایتی بانک مرکزی آمریکا و ادامه سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا تردیدهای جدی وجود دارد. هر گونه اشتباه در تصمیم گیری این نهادها شوک های بزرگ به بازارها وارد خواهد کرد.

افزایش مجدد قیمت ها

امروز سه شنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با 0.5 درصد کاهش به 49.3 دلار و 46.7 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت نفت رشد کرد و این افزایش چندان منطقی نبود. هفته قبل کاهش تعداد چاه های نفتی در آمریکا سبب رشد 2 دلاری قیمت ها شد اما تنها همین یک عامل برای تداوم رشد قیمت ها کافی نیست. روز گذشته با آنکه ارزش دلار افزایش یافت شاهد رشد قیمت نفت بودیم و به باور برخی تحلیلگران بازار نفت در نیمه دوم امسال وضعیت بهتری خواهد داشت. اما این تحلیلگران دو شرط برای تحقق پیش بینی خود مطرح کرده اند: کاهش معنادار ذخیره نفت آمریکا و افزایش نیافتن تولید نفت در این کشور. بعید است این دو شرط تحقق یابد زیرا دلیلی برای کاهش محسوس ذخیره نفت در اقتصادهای بزرگ بویژه آمریکا و افزایش نیافتن تولید نفت در این کشور وجود ندارد. موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که غیر از آمریکا، تولید نفت در برخی کشورهای دیگر از جمله عراق، نیجریه و کانادا نیز در حال افزایش است. برخی کارشناسان می گویند تعادل بین عرضه و تقاضا عامل کلیدی برای رشد پایدار قیمت نفت است. در واقع زمان برقرار شدن این تعادل اهمیت بالایی دارد. امروز موسسه نفت آمریکا در گزارش خود تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

کاهش شدید قیمت ها

امروز قیمت طلا بدون تغییر محسوس نسبت به روز قبل، در محدوده 1222 دلار در هر اونس در نوسان است. روز گذشته افزایش ارزش دلار و رونق در بازارهای مالی به کاهش 1.7 درصدی قیمت طلا منجر شد. قیمت فلز زرد با 21 دلار کاهش به محدوده 1220 دلار در هر اونس رسید. قیمت نقره و پلاتین نیز کاهش یافت. از پیش انتظار می رفت قیمت طلا تحت فشار قرار گیرد اما کاهش شدید قیمت ها در روز گذشته غیرمنتظره بود. برخی تحلیلگران پیش بینی کرده بودند قیمت طلا تحت تاثیر ریسک های سیاسی و اقتصادی موجود رشد می کند و امسال عملکرد بازار فلز زرد مثبت خواهد بود. اما اکنون وضعیت دگرگون شده است. با توجه به واقعیت های موجود می توان انتظار داشت بخشی از کاهش قیمت طلا در آینده نزدیک جبران شود. بویژه هر گونه تنش در روابط سیاسی و تجاری بین آمریکا و شرکای آن سبب جذابیت طلا می شود. عامل دیگری که می تواند به رشد قیمت فلز زرد کمک کند اصلاح شاخص های مالی در بورس های بزرگ است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پالادیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بازارها رونق پیدا کردند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اند. روز گذشته اخبار مثبت از اقتصاد چین و منطقه یورو سبب شد شاخص های مالی در این بازارها افزایش یابند. رشد قیمت نفت نیز در این زمینه موثر بود. البته تنش ها بین چین و آمریکا افزایش یافته اما کارشناسان معتقدند دو طرف به طریقی مشکل را حل خواهند کرد. این هفته برخی گزارش های دیگر از اقتصاد چین منتشر می شود که انتظار می رود محتوای آنها مثبت باشد در نتیجه پیش بینی می شود عملکرد بازارهای آسیا مثبت باقی بماند. سرمایه گذاران در بازارهای مالی آسیا باید مراقب اصلاح شاخص های مالی در آمریکا باشند. اگر به هر دلیل وضعیت بازار مالی این کشور تغییر کند اوضاع بازارهای مالی آسیا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپا رشد کردند. افزایش قیمت نفت، رونق در بازار فلزات پایه و برخی خبرهای مثبت از اقتصاد اروپا سبب افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شد. این هفته گزارش های زیادی از اقتصاد اروپا منتشر می شود و صرف نظر از اینکه محتوای این گزارش ها چه باشد پایبندی بانک مرکزی اروپا به حمایت از رونق اقتصاد منطقه یورو سبب اطمینان سرمایه گذاران شده است. البته ریسک هایی نظیر تنش در روابط آمریکا و آلمان یا روند جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا وجود دارد.

آمریکا. روز گذشته شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا با 130 واحد افزایش رکوردی جدید ثبت کرد و این درحالیستکه برخی داده های منتشر شده از اقتصاد این کشور منفی بودند. تحلیلگران معتقدند رشد مداوم شاخص های مالی در بورس آمریکا حاصل پیش بینی رونق در اقتصاد این کشور است. البته افزایش قیمت نفت در این زمینه موثر بوده است. روز گذشته بانک یو بی اس اعلام کرد برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا در هر حال ادامه می یابد. تحقق این پیش بینی لطماتی به سود شرکت های بورسی در این کشور وارد می کند زیرا سبب افزایش ارزش دلار خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی 250 در بورس انگلستان در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات در بازار فلزات پایه

امروز قیمت فلزات پایه اندکی کاهش یافته است.روز گذشته روند افزایش قیمت این فلزات ادامه پیدا کرد و قیمت مس و روی به ترتیب به 5960 دلار و 2800 دلار در هر تن رسید. این افزایش به رغم رشد ارزش دلار رخ داد و تحلیلگران معتقدند در آینده، همزمان با انتشار گزارش های جدید از اقتصاد چین، شاهد رشد بیشتر قیمت ها خواهیم بود. در هفته های اخیر قیمت فلزات پایه افزایش یافته و اگر نگرانی سرمایه گذاران در باره وضعیت بخش ساخت و ساز چین رفع شود قیمت فلزات پایه حمایت می شود. در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، هیجان های حاصل از پیش بینی رونق در اقتصاد آمریکا سبب رشد قابل ملاحظه قیمت ها شد اما پس از مدتی مشخص شد برنامه هایی که دونالد ترامپ برای بالا بردن نرخ رشد اقتصاد آمریکا وعده داده فعلا قابل اجرا نیست. در نتیجه قیمت فلزات پایه به شدت کاهش یافت. در هفته های اخیر کاهش ارزش دلار و رونق در بخش های مختلف اقتصاد چین سبب شده بار دیگر قیمت ها رشد کنند. این افزایش از دید برخی تحلیلگران منطقی است و ادامه پیدا خواهد کرد البته نوسان هایی در بازار مشاهده خواهد شد. سرمایه گذاران باید به این واقعیت توجه کنند که عبور قیمت ها از سطوح کنونی به محرک های جدید نیازمند است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییر بزرگی نداشته است. نسبت یورو به دلار اکنون در سطح 1.1367 قرار دارد. روز گذشته ارزش دلار در برابر این دو ارز رشد کرد و عامل آن، پیش بینی تداوم برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا بود. تحلیلگران بانک یو بی اس معتقدند حتی اگر جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا برکنار شود، برنامه افزایش نرخ های بهره ادامه پیدا خواهد کرد. نکته مهم این است که روز گذشته برخی گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا منفی بود با این حال ارزش دلار رشد کرد. روز گذشته گزارش مربوط به وضعیت بخش تولید کارخانه ای ایتالیا و فرانسه در ماه گذشته میلادی منفی بود یعنی شاخص فعالیت ها کاهش یافته است. این یک عامل ضعف یورو در برابر دلار بود. در صورتیکه برنامه افزایش نرخ های بهره ادامه پیدا کند دلار حمایت می شود البته نباید انتظار داشت رشد ارزش این ارز قابل ملاحظه باشد. موضوع دیگر که مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته گزارش هایی است که در پایان هفته از سوی وزارت کار آمریکا منتشر می شود و پیش بینی شده محتوای آنها مثبت باشد. در روزهای پنجشنبه و جمعه، دو گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در هفته و ماه گذشته میلادی منتشر می شود و محتوای این گزارش ها بر ارزش دلار تاثیر دارد. امروز خبری که بر ارزش دلار تاثیر داشته باشد از اقتصاد آمریکا منتشر نمی شود. شاخص دلار در هفته های اخیر کاهش یافته اما اخیرا این روند معکوس شده است. در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24