Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در این شماره از چشم انداز خیلی درخصوص صنایع صحبت نخواهیم کرد چراکه عملکرد بسیاری از شرکت های بزرگ و مورد توجه بازار را طی روزها و هفته های گذشته زیر ذره بین قرار دادیم و گفتیم که امسال سود شرکت ها قوی تر و با کیفیت بیشتری نسبت به سال گذشته خواهد بود. اما طبق وعده ای که داده بودیم ، در این گزارش قصد داریم درخصوص سبک جدیدی از تحلیل بازار تحت عنوان «تاپ» ...

بررسی تحلیل «تاپ» !!

1) بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته نیز وضعیتی مشابه با روز گذشته داشت و حتی فشار عرضه ها در اکثر گروه ها بیشتر بود. سرعت گرفتن ورود و خروج نمادها ناشی از برگزاری فصل مجامع نیز در رکود شکل گرفته و کاهش حجم و ارزش معاملات بی تاثیر نبوده است. به نظر می رسد از نیمه دوم تیر ماه اتفاقات و رویدادهای بورسی ، بیشترین نقش را در تعیین روند کوتاه مدتی بازار داشته باشند. سرعت گرفتن برگزاری مجامع شرکت های بزرگ و رسیدن گزارش های 3 ماهه نیز می توانند حاوی پیام های مهمی برای بازار سرمایه باشند. در واقع در این مقطع حوادث و وقایع داخلی بیشترین نقش را در روند بازار خواهند داشت اما با خاتمه یافتن تیر ماه ، باری دیگر نقش تحولات سیاسی و اقتصادی و از همه مهمتر تغییرات احتمالی در کابینه رئیس جمهور به منظور آغاز به کار دولت دوازدهم پر رنگ خواهد شد. به نظر می رسد یکی از دیگر دلایل سردرگمی بازار همین مساله باشد.

در این شماره از چشم انداز خیلی درخصوص صنایع صحبت نخواهیم کرد چراکه عملکرد بسیاری از شرکت های بزرگ و مورد توجه بازار را طی روزها و هفته های گذشته زیر ذره بین قرار دادیم و گفتیم که امسال سود شرکت ها قوی تر و با کیفیت بیشتری نسبت به سال گذشته خواهد بود. اما طبق وعده ای که داده بودیم ، در این گزارش قصد داریم درخصوص سبک جدیدی از تحلیل بازار تحت عنوان «تاپ» صحبت می کنیم.

اما «تحلیل تاپ» چیست و این واژه از کجا آمده است ؟

در این سبک قصد داریم 3 تیپ تحلیل اشاره شده در بالا را با هم ادغام نموده و به یک نتیجه واحد با درجه خطای پائین دست یابیم.

* تحلیل تکنیکال

* تحلیل ارزش معاملات

* تحلیل پی بر ای بازار

-----------------------------------------------------------------------------------------

الف- تحلیل تکنیکال :

تحلیل تکنیکال حدود 3 قرن قدمت دارد و استفاده از شاخص های تکنیکال و ترسیم نمودارهای تکنیکال را می‌ توان در نوشته های قرن هفدهم و هجدهم میلادی نیز مشاهده کرد. تعریف تحلیل تکنیکال را می ‌توان به 2 صورت مطرح کرد : 1- تحلیل نوسان های گذشته قیمت با انگیزه پیش بینی تغییرات آینده قیمت 2- تحلیل مبتنی بر رفتارهای بازار از طریق مطالعه نمودار قیمت ، میانگین متحرک قیمت ها ، شکل گیری الگوها و سایر شاخص ها.

استفاده از ابزار تکنیکال نه به تنهایی ولی می تواند به معامله گران در راستای پیدا نمودن نقاط مهم و کلیدی برای ورود و خروج در بازارهای مالی کمک نماید. اما همانطور که مستحضر هستید ، شاخص سازی های پیاپی و بلوک بازی در بازار طی سال های گذشته خصوصا از زمانی که ریزش بورس تهران در سال 92 آغاز گردید ، موجب شده تا اکثر تحلیلگران حرفه ای ، اعتماد چندانی به شاخص کل و در نتیجه تغییرات ثبت شده در دماسنج اقتصادی کشور نداشته باشند. با این حال فعالان بازار نیز تحولات در این حوزه را رصد می کنند و واکنش های بازار به سطوح کلیدی را زیر ذره بین قرار داده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. این یعنی چه بخواهیم و چه نخواهیم فعالان بازار به تغییرات شکل گرفته در شاخص کل توجه دارند و یکی از دلایلی که ما نسبت به شاخص سازی انتقاد داریم همین مساله است. خُب ، تا بدین جای کار متوجه شدیم که ابزار تکنیکال می تواند برای تحلیل و بررسی موقعیت بازار مفید باشد اما این روش به دلایلی که به تفضیل مطرح شد ، به تنهایی کارا و قابل اتکا نیست ...

ب- تحلیل P/e یا نسبت قیمت به درآمد بازار :

نسبت قیمت به درآمد یا P/e یکی از روش های قدیمی و عموما پر استفاده به منظور ارزش گذاری سهام و البته بازار می باشد. هر چند محاسبه P/e بسیار ساده است اما تفسیر آن کمی دشوار است .به لحاظ نظری ، P/e یک سهم و یا بازار به ما می گوید که سرمایه گذاران چند ریال حاضرند به ازای هر ریال سود یک شرکت و یا بازار پرداخت نمایند. به همین جهت به آن ضریب سهام نیز می گویند. به عبارت دیگر اگر P/eیک سهم 20 واحد باشد بدین معنی است که سرمایه گذاران حاضرند 20 ریال برای هر ریال از سود این سهم بپردازند .اما بررسی P/e چه محاسنی برای معامله گران و سرمایه گذاران دارد ؟

بررسی روند تغییر نسبت قیمت به درآمد بازار طی بازه زمانی 2 – 3 سال اخیر نشان می دهد که بورس تهران نسبت به سطح پی بر ای 6 الی 7 واحدی دافعه خوبی داشته و هر بار که بازار به این رقم نزدیک شده ، شاهد تزریق نقدینگی و شکل گیری رونق در بازار هستیم. گفتنی است ، اخیرا P/e بازار به رقم کمتر از 7 واحدی رسیده و حالا با برگزاری مجامع شرکت های بزرگ این رقم حتی می تواند تا سطوح نزدیک به 6 مرتبه ای هم تنزل پیدا کند و این یعنی بازار به نقاطی رسیده که دیگر فروش منطق ندارد و کم کم خریداران نیز برای ورود به میدان وسوسه خواهند شد.

خصوصا که بسیاری از شرکت های بزرگ قابلیت تعدیل در سود سال 96 را دارند. به عنوان مثال شرکتی همچون فولاد مبارکه می تواند در سال 96 تا 350 ریال سود محقق کند. اگر فرض کنیم این شرکت 180 ریال dps در مجمع تقسیم کند ، P/e تحلیلی بعد از مجمع به رقم نازل 3.6 مرتبه ای خواهد رسید. این اتفاق می تواند در یکسری شرکت بزرگ دیگر نظیر فولاد خوزستان ، سنگ آهن گل گهر ، ملی صنایع مس و ... نیز رخ دهد. لذا در مجموع باید گفت که نسبت قیمت به درآمد بازار به نقاط خوبی رسیده و از همین روی شاهد کاهش میل به فروش در بازار هستیم. خب این نسبت به ما کمک می کند تا برای سرمایه گذاری نقاط کلیدی را با ضریب خطای پائین شناسایی کنیم اما به تنهایی کاربرد نخواهد داشت. چرا ؟

پاسخ این سوال را در تحلیل تیپ سوم ارائه خواهیم نمود.

ج) تحلیل ارزش معاملات خرد :

درخصوص این تحلیل باید گفت که اکثر قریب به اتفاق معامله گران معتقدند که افزایش حجم و ارزش معاملات در کف ها و سقف ها می تواند به نوعی صادر کننده سیگنال ورود و یا خروج باشد. اما از آنجایی که بواسطه حفظ تصنعی رقم شاخص ، بر روی برخی از نمادهای تعیین کننده در دماسنج اقتصادی کشور بلوک می زنند و از طرف دیگر اخیرا شاهد معامله اوراق مشارکت و خزانه در بازار سرمایه هستیم ، اعدادی که در پایان ساعت معاملات بر روی سایت tsetmc به نمایش در می آیند ، نمی توانند وضعیت داد و ستد واقعی بین معامله گران را بروز دهند.

از این رو بر آن شدیم تا روزانه ( بصورت دستی و بدون استفاده از نرم افزار ) معاملات بلوکی و اوراق بدهی را از دل ارزش کل معاملات تمیز دهیم تا به رقم واقعی که بین معامله گران داد و ستد می شود دست یابیم. این تحلیل بصورت روزانه در بند دوم چشم انداز بصورت یک جدول و در ادامه به شکل یک منحنی به تصویر کشیده می شود. اگرچه محاسبات دستی توسط نگارنده چشم انداز ممکن است اندک خطایی داشته باشد اما این مقدار خطا به حدی نخواهد بود که کلیت تحلیل را به چالش بکشد.

همانطور که مستحضر هستید ، بازار طی دوره های گذشته ، در زمانی که ارزش معاملات به سطوح کمتر از 100 میلیارد تومانی ( بین 70 الی 80 میلیارد تومان ) رسیده اقدام به کف سازی نموده و زمانی که حجم ها بالا گرفته ، از روند صعودی به روند اصلاحی چرخش نموده است. لذا با رسیدن ارزش معاملات به سطوح حداقلی در می یابیم که میل به فروش کاهش یافته و در نتیجه بازار برای چرخش نیاز به افزایش حجم و ارزش معاملات دارد. البته این روش تحلیل هم به مانند سایر روش هایی که در بالا مورد بررسی قرار گرفت ، به تنهایی نمی تواند راهگشا باشد چراکه شاید وضعیت تکنیکی و نسبت P/e بازار در نقاط مناسبی برای چرخش قرار نگرفته باشند ...

* بررسی آخرین وضعیت تکنیکی شاخص کل :

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ، پس از آنکه شاخص کل در عبور از سقف قبلی یعنی محدوده 81.200 الی 81.700 واحدی ناتوان ظاهر شد ، وارد فاز استراحت گردید و در این مسیر بیش از 50 درصد از حرکت صعودی اخیر را اصلاح نمود اما اکنون نماگر بازار سرمایه در نزدیک حمایت قوی 61.8 درصدی فیبوناچی تلاقی با خط روند صعودی ترسیم شده قرار گرفته و پیش بینی می شود پس از کمی درجا زدن در این نقاط و یا نهایتا کمی دیگر اصلاح تا باند حمایتی 78.000 الی 78.000 واحد ، مسیر صعودی جدیدی را آغاز نماید. دربررسی وضعیت اندیکاتورها می بینیم که RSI در محدوده وارد محدوده اشباع از فروش شده و در طرف دیگر واگرایی مخفی مثبت بین نمودار قیمتی و این اندیکاتور نمایان شده است.

* جمع بندی :

همانطور که در بالا اشاره شد ، این روش ها به تنهایی نمی توانند کارآمد باشند و هر کدام علاوه بر نقاط قوت ، نقطه ضعف هایی نیز دارند اما تلفیق روش های فوق می تواند بخش زیادی از خطاهای تحلیلی را خنثی نموده و در نتیجه معامله گران با ریسک کمتری اقدام به معامله و سرمایه گذاری در بازار نمایند. در این روش بهتر است در ابتدای امر ، نسبت P/e بازار را رصد نمایید. هر زمان که این نسبت به رقم مطلوب نزدیک شد ، می توان وضعیت تکنیکی شاخص کل را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. همزمانی قرار گرفتن شاخص بر روی سطوح حمایتی کلیدی و رسیدن P/e بازار به سطوح 7 و کمتر از 7 مرتبه ای بیان کننده آمادگی بازار برای چرخش می باشد اما سیگنال واقعی زمانی صادر می گردد که حجم و ارزش معاملات از کف خود فاصله گرفته و در مسیر رشد قرار بگیرد.

بررسی وضعیت فعلی بازار ( تاریخ : 1396.4.12) :

الف- محدوده حمایتی شاخص کل : 78.000 الی 78.200 واحد – ( نزدیک به 500 الی 700 واحد با محدوده حمایتی فوق فاصله داریم که رقم چندان بالایی نیست )

ب- نسبت قیمت به درآمد بازار ( P/e ) : کمتر از 7 مرتبه – با خاتمه یافتن فصل مجامع این رقم تا سطوح 6 مرتبه ای نیز تنزل خواهد یافت.

ج) ارزش معاملات خرد : در حدود 100 میلیارد تومان – رشد اخیر بازار در فروردین ماه آغاز شد و کف ارزش معاملات در آن روز 76 میلیارد تومان بود. لازم به ذکر است که اخیرا ارزش معاملات تا سطوح 90 میلیارد تومانی هم افت کرده بود.

بررسی پارمترهای یاد شده نشان می دهد که بازار کم کم می تواند برای چرخش و تغییر روند ( از نزولی به صعودی ) آماده شود. لذا طبیعی است که در مقطع فعلی شاهد معاملات فرسایشی در کلیت بازار باشیم.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 22 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، منفی 2 گروه ذغال سنگ و تایرسازی و مثبت گروه لیزینگ قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم به نظر وضعیت به همین شکل باشد. با وجود اینکه قیمت ها به نقاط خوبی رسیده اما نبود خریدار جدی سبب شده تا روند فرسایشی بازار تداوم یابد. باید منتظر ماند و دید طی روزهای آتی چرخش بازار رخ می دهد یا مدتی در این سطوح روند فرسایشی را تجربه خواهیم کرد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص برخی خبرسازی ها درخصوص بروزرسانی تحریم های گذشته توسط اتحادیه اروپا اظهار داشت: کسانی که با بوروکراسی پیچیده اتحادیه اروپا آشنائی دارند، مطلعند که فرآیند تصمیم گیری و سیاست گذاری در مجموعه اتحادیه، سازوکاری زمان بر و پیچیده است و تصمیمات در آن بصورت خلق الساعه اتخاذ نمی گردد؛ بلکه محصول یک ماشین بوروکراتیک است که نهایتا در قالب و قامت یک تصمیم یا خط مشی به ظهور می رسد. قاسمی افزود: با این توضیحات مشخص می شود اساسا موضوع تصویب تحریم های جدید علیه کشورمان از سوی اتحادیه اروپا ، نه اکنون و نه در ماه های اخیر و بلکه ظرف 3 سال گذشته ( از زمان مذاکرات هسته ای منتج به توافق برجام ) مطرح نبوده و تصویب نشده است. لذا آنچه در برخی رسانه ها به عنوان تصویب تحریم های اتحادیه اروپا بر ضد کشورمان مطرح گردیده ، در واقع چیزی نیست جز به روز رسانی تحریم های قبلی در مورد برخی فهرست افراد و سازمان های مشمول تحریم که طبق مصوبات مشابه بصورت ادواری و چندماه یکبار مورد بازنگری و بروز رسانی قرار می گیرد و بیان این موضوع که تحریم جدیدی در اتحادیه علیه ایران تصویب و اعلام شده امری کاملا مردود و غیر واقعی است.

ب) در خبرهای بین المللی ، کاخ سفید اعلام کرد ، رئیس‌ جمهور آمریکا به صورت جداگانه با رهبران عربستان ، امارات و قطر درباره نگرانی‌ هایش بابت مناقشه کنونی میان دوحه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت‌وگوی تلفنی داشت. به نقل از خبرگزاری رویترز، در بیانیه کاخ سفید آمده است: دونالد ترامپ بر اهمیت توقف حمایت مالی تروریست‌ ها و ریشه‌ کن کردن ایدئولوژی افراطی تاکید کرد. رئیس‌ جمهوری آمریکا همچنین بر وحدت در منطقه تاکید کرد و گفت : این مساله برای رسیدن به اهداف نشست ریاض که شکست تروریسم و ارتقای ثبات منطقه ‌ای بود ، حیاتی است. در ادامه این بیانیه آمده است : دونالد ترامپ معتقد است که هدف اصلی طرحش توقف حمایت مالی از تروریسم است.

ج) در خبرهای اقتصادی ، هیئت وزیران به ریاست حسن روحانی رییس­ جمهور، تشکیل جلسه داد. هیئت وزیران در این جلسه با اضافه شدن تعداد 114 قلم کالا به فهرست کالاهای خارجی مشابه تولید داخلی دارای ممنوعیت خرید توسط دستگاه­ های دولتی موافقت کرد. اعضای دولت در ادامه جلسه، به بحث و بررسی درخصوص لایحه اصلاح و دائمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشوری و گزارش سازمان امور اداری و استخدامی کشور در این خصوص پرداخته و مواردی از آن را تصویب کردند. با تصویب هیئت وزیران ، مبلغ 200 میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارات وارده به تأسیسات و خطوط راه ­آهن ناشی از وقوع حادثه ریلی هفت‌ خوان استان سمنان و تجهیز و ارتقای ایمنی خطوط راه ­آهن اختصاص یافت.

د) اما در یک خبر مهم ، نخستین قرارداد IPC به منظور توسعه فاز 11 پارس جنوبی، میان شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه منعقد شد. در این مراسم که با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، پاتریک پویان مدیرعامل شرکت توتال ، شرکت ملی نفت چین و پتروپارس برگزار شد علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه طی فاز این قرارداد 2.4 میلیارد دلار به این پروژه تزریق می‌ شود، گفت: در مرحله دوم نیز آورده سرمایه خارجی 2.4 میلیارد دلار است. در طول 20 سالی که برای این قرارداد زمان در نظر گرفته شده است 335 میلیارد متر مکعب گاز غنی برداشت می‌ شود که ارزش کل محصولات برداشت شده از فاز 11 پارس جنوبی 23 میلیارد دلار است. در خلال این قرارداد که نخستین قرارداد به روش آی پی سی است شاهد انتقال تکنولوژی و فناوری هستیم. با توجه به اینکه شرکت توتال در گذشته در حوزه میدان سیری و همچنین فاز 2 و 3 پارس جنوبی حضور داشته اند با روش و وضعیت صنعت نفت ایران آشنایی دارد. امیدواریم باقی قراردادها در این زمینه به روانی انجام شود.

ه) در بازارهای جهانی ، شاهد رشد قیمت فلزات اساسی و حرکت رو به جلوی نفت بودیم. به نقل از رویترز، اولین کاهش هفتگی تعداد سکوهای حفاری نفتی آمریکا در طی چند ماه گذشته موجب شد تا قیمت نفت امروز در آغاز معاملات هفتگی کار خود را با افزایش شروع کند ، هرچند که انتشار گزارش هایی از افزایش تولید نفت اوپک در ماه گذشته میلادی موجب شد تا رشد قیمت ها محدود باشد. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 16 سنت ، معادل 0.3 درصد افزایش به 48 دلار و 93 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم با 24 سنت، معادل نیم درصد افزایش به 46 دلار و 28 سنت رسید. موسسه بیکر هاگز اعلام کرد، فعالیت های حفاری برای اکتشاف نفت جدید در آمریکا برای اولین بار از ماه ژانویه کند شده و در هفته گذشته 2 سکوی حفاری تعطیل شده است. موسسه استرالیایی آکسی تریدر در یادداشتی نوشت، این «اولین شکاف در عزم صنعت شیل آمریکا برای ادامه افزایش تولید بدون توجه به کاهش قابل توجه قیمت نفت» در اوایل امسال است. با توجه به اینکه مجموع تولید نفت اوپک در ماه گذشته میلادی به بالاترین رقم در سال 2017 رسیده ، بازار نفت همچنان با مازاد عرضه مواجه است و این مانع از رشد قابل توجه قیمت ها می شود. در فلزات اساسی وضعیت بهتری داشتیم ، بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب تا قیمت های 5.950 – 2.315 – 2.785 و 1.930 دلاری پیشروی نمودند.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) در گروه فلزی و معدنی ( سرب و روی کاران ) نیز معاملات بهتری را نسبت به کلیت بازار شاهد بودیم ؛ بطوریکه اکثر نمادهای این گروه با افزایش تقاضا و رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند. رشد بیش از 1 درصدی نرخ روی و نزدیک شدن به کانال 2.800 دلاری از یکسو و از سوی دیگر تثبیت نرخ سرب در کانال 2.300 دلاری از مهمترین دلایل توجه به بازار به نمادهای سرب و روی می باشد. در این گروه فاسمین باری دیگر گارد صعودی گرفته و به سمت قیمت های 385 – 390 تومانی حرکت می کند. فرآور اگر از قیمت های 968 – 970 تومانی عبور نماید ، قیمت های بیش از 1.000 تومانی را خواهد دید. در کبافق پس از پولبک سهم به محدوده 1.200 تومانی شکسته شده ، شاهد حرکت به سمت قیمت های 1.400 – 1.450 تومانی هستیم و در نهایت باما نیز اگر از قیمت های 700 تومانی عبور نماید ، می تواند یک رشد 10 درصدی دیگر ( تا سقف تاریخی ) داشته باشد. درخصوص عملکرد ماه به ماه اکثر نمادهای این گروه صحبت کردیم و گفتیم با فروش های خوبی که شرکت ها رقم زده اند ، انتظار پوشش مناسب سود و تعدیل مثبت در گزارش های میان دوره ای را داریم.

5) در گروه فولادی ، مبارکه در محدوده صفر تابلو و در قیمت های 140 تومانی چرخ می زند. ذوب آهن نیز دافعه خوبی به سطح 70 تومانی دارد و از همین روی در معاملات امروز تقاضای نسبتا خوبی داشت. در فولاد ارفع پس از رشد روزهای اخیر ، شاهد روند اصلاحی هستیم. خرید این سهم در باند حمایتی 210 – 230 تومانی گزینه مناسب و کم ریسکی است چراکه ارفع پتانسیل تعدیل مثبت در نیمه دوم سال را دارد. در خبرهای رتبط با این گروه ، کارشناسان اعتقاد به شکست رکورد قمیت 5 سال گذشته در هفته جاری را دارند ! در طی تعطیلات پایانی این هفته ، شاهد اوج گیری 21 دلاری قیمت ها در بازارهای داخلی چین هستیم که باعث شده تا صادرکنندگان چینی از ترس زیان، از ارایه قیمت به مشتریان صادراتی خودداری کنند. بازارهای جهانی هم که با این رفتار چین آشنا هستند ، بلافاصله اقدام به رشد قیمت ها کرده و وضعیت با توجه به تداوم کاهش موجودی انبارهای بیلت چین به مرز 170 هزار تن ، عالی بوده و کارشناسان انتظار تداوم رشد قیمت ها را دارند. به نظر ارفع و فولاد گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری باشند. خصوصا فولاد مبارکه اکنون به P/e 3.5 مرتبه ای بعد از مجمع معامله می شود ...!

6) در گروه ماشین آلات ، تایرا میل به رشد دارد اما تکمبا با وجود درخشش فروش در فصل بهار کماکان درجا می زند. شاید رسیدن گزارش 3 ماهه همراه با تعدیل مثبت بتواند او را هم در کانون توجه بازار قرار دهد. به هر جهت اعتقاد ما بر این است که این 2 سهم برای سال جاری وضعیت مناسبی خواهند داشت. خصوصا که یک فعال صنعتی آلمانی گفت، به دنبال لغو تحریم های ایران و از زمانی که ایران و آلمان شروع به از سر گیری روابط اقتصادی سنتی خود کرده اند، شاهد افزایش روابط بخش های صنعتی دو کشور بوده ایم. ویلفرد شافر، مدیر اتحادیه سازندگان ماشین آلات آلمانی گفت: «بانک های منطقه ای با همکاری بانک ایرانی – اروپایی هاندلز بانک ای جی در حال حمایت از شرکت های صادر کننده کالا به ایران هستند. بنابراین این مبادلات به شکلی مستمر توسعه خواهد یافت.» وی افزود: «طبیعتا ما به شکلی مستمر در حال مذاکره با وزارت اقتصاد و سازمان کنترل صادرات آلمان هستیم تا هر آنچه در توان دارند برای کاهش مقررات و حمایت از صادرات به ایران انجام دهند.» هفته گذشته ، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفر به آلمان خواستار تعمیق روابط تجاری کشورش با آلمان شد.

7) در گروه ساختمانی و انبوه سازی شاهد قرمزپوش شدن اکثر نمادها بودیم. هر چند که فشار عرضه بالا نبود و در اصل عدم تمایال به خرید رو به بالا و عقب نشینی متقاضیان ، دلیل اصلی افت قیمت ها و معاملات فرسایشی می باشد. از مهمترین خبرهای این گروه می توان به اعلام برنامه افزایش سرمایه ثباغ اشاره داشت. این شرکت قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 100 میلیارد تومانی به 132 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی ، کاهش ریسک مالی و هزینه مالی افزایش دهد. با توجه به اینکه معمولا فرایند ثبت افزایش سرمایه در ساختمانی ها زمانبر است ، به نظر ثباغ اگرچه در قیمت های مناسبی قرار دارد اما رشد خاصی هم نکند. در این گروه ثاژن پس از کمی اصلاح و استراحت می تواند رالی جدیدی را آغاز نماید.

8) در گروه حمل و نقلی اکثر نمادها با افزایش تقاضا و رشد قیمت روبرو شدند. شکل گیری صف خرید بیش از 70 میلیونی حسیر در ابتدای ساعت معاملات و زمزمه هایی درخصوص حضور شخصی که مسبب رشد شلیا بود ، از دلایلی است که سبب شد سهم در مسیر قیمت های 360 تومانی و حتی بیشتر قرار بگیرد. گویا امروز یکی از کدهای حقیقی بالای یک درصد ، سهام خود را در صف خرید به فروش رسانده است. در این گروه به نظر 2 نماد حریل و توریل گزینه های کم ریسک تری باشند ؛ خصوصا حریل که زمزمه هایی مبنی بر استراتژی جدید شرکت درباره فروش 10 درصدی سهام به یک شرکت خارجی را یدک می کشد. گفته می شود ، حریل در گذشته ارتباطات مناسبی با شرکت های اروپایی به خصوص آلمان و اتریش داشته و همچنان این تعاملات ادامه دارد. شرکت هم اکنون در حال مذاکره برای واگذاری بخشی از سهام خود به یک شرکت خارجی است، به نحوی که مدیریت آن حفظ شود. گفتنی است ، هنوز جزییات این واگذاری از نظر قیمت معامله و میزان درصد فروش مشخص نشده اما به محض نهایی شدن ، اعلام خواهد شد.

9) در گروه بانکی ، اکثر نمادها با فشار عرضه و افت قیمت روبرو شدند. در این گروه بانک ملت در حالی برای ماه ها تلاش برای حفظ در قیمت های بیش از 100 تومانی داشت که با از دست رفتن این سطح شاهد تشدید فشار فروش و نزدیک شدن به مرز قیمت های 90 تومانی هستیم و به نظر می رسد این ریزش تا قیمت های 85 تومانی نیز ادامه داشته باشد ! نکته جالب در وبملت این است که این سهم در حالی ارزش بازاری 4.500 میلیارد تومانی دارد که احتمالا به زودی نماد «به پرداخت» با ارزش بازاری 1.500 تا 2.000 میلیارد تومانی عرضه اولیه خواهد شد ! فارغ وضعیت پیچیده نظام بانکداری باید گفت که قیمت نمادهای این گروه شبیه به طنز شده است ! آن هم «طنز تلخ» ! روح الله حسینی مقدم با بیان اینکه چند شرکت متقاضی پذیرش در بورس در مرحله آماده سازی هستند اظهار داشت : پرونده ای که آمادگی مناسبی برای عرضه دارد ، مربوط به شرکت «به پرداخت» است که با انتشار تعدادی از گزارش های ماهانه در کدال ، هماهنگی سازمان و همچنین بررسی شرایط بازار ، جلسه معارفه ای برگزار خواهد شد تا در مرحله بعدی عرضه اولیه سهام آن انجام شود. وی ادامه داد: نکته قابل ذکر این است که تاریخ دقیق این عرضه مشخص نیست.

10) اما سیمانی ها هم مستثنی از وضعیت کلی بازار نبودند و اکثر نمادهای این گروه هم با افت قیمت به کار خود خاتمه دادند. در این گروه سفانو در حالی بر روی تابلوی معاملات حال و روز خوشی ندارد که در کدال خوش درخشید. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 1.204 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 57 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 164 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 124 میلیارد ریال و تجیمع فروش در کوارتر اول سال 345 میلیارد ریال معادل 28.5 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. البته نرخ برخی از محصولات شرکت اندکی ( کمتر از 1 درصد ) کاهشی بوده اما در مجموع باید گفت که سفانو فروش خوبی را رقم زده است اما بازار به این سهم نیز بی تفاوت شده است !

11) در گروه دارویی 2 نماد پخش البرز و دلقما معاملات متفاوتی نسبت به سایر اعضای گروه داشتند و هر 2 سهم موفق شدند با صف تقاضا به کار خود خاتمه دهند. درخصوص دلقما باید گفت که این سهم اخیر سقف تاریخی خود را شکسته و در نتیجه اگر تقاضای موجود طی روزهای آتی ادامه پیدا کند ، می توان به زودی شاهد دلقمای 1.000 تومانی بود. در نماد پخش البرز هم وضعیت به مانند دلقما بود. با این تفاوت که دلقما رشد بیش از 100 درصدی داشته اما پخش البرز اخیرا به کف حمایتی 214 تومانی واکنش نشان داده است. با توجه به شرایط تکنیکی ایده آل پیش بینی می شود پخش البرز در اولین گام تا قیمت های 365 تومانی رشد نموده و در صورت شکست این سطح در مسیر قیمت های 300 تومانی قرار بگیرد. در این گروه کماکان دتولید نیز می تواند یکی از گزینه های Free Risk برای سرمایه گذاری ( به دید نگهداری یکساله ) باشد.

12) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.767 – 3.780 تومان

ب) یورو : 4.390 – 4.405 تومان

ج) درهم امارات : 1.020 – 1.030 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.209.000 – 1.217.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • داوود محمدی
    داوود محمدی

    واقعا عالی بود

    6 سال پیش
  • Amir Sharifi
    Amir Sharifi

    سلام خوبه بعد از مدتها تنوع در تحلیلاتون ایجادکردید امیدواریم مفید و ادامه دار باشه تشکر

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24