Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برخی فعالان بازار عادت دارند تحت تاثیر رشد شاخص ها و قیمت ها دچار هیجان شده و چشم خود را بر واقعیت ها ببندند. این گروه معمولا بیشترین زیان را متحمل می شوند. در مقابل، ..

اگر از رونق اخیر در بازارها هیجان زده شده اید بخوانید

نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند وضعیت اقتصاد جهان در ماه های آینده بهتر خواهد شد و برخی داده ها از اقتصاد چین، منطقه یورو و آمریکا نشان می دهد این پیش بینی درست است اما وضعیت بازارهای مالی و مواد خام تحت تاثیر عوامل گوناگون قرار دارد و سرمایه گذاران نباید تحت تاثیر رونق اخیر در بازارها هیجان زده رفتار کنند. یکی از مهمترین عواملی که می تواند به رونق اخیر در بازارهای مختلف لطمه وارد کند سیاست های نسنجیده دولت آمریکاست. در صورتیکه اقدامات ترامپ به موج حمایت گرایی در اقتصادهای بزرگ منجر شود همه زیان خواهند دید. این عامل یک ریسک بزرگ محسوب می شود که در ماه های اخیر وجود داشته اما هنوز تاثیر خود را بر بازارهای مالی نگذاشته است زیرا سرمایه گذاران نسبت به افق اقتصاد آمریکا خوشبین هستند. اما اگر حمایت گرایی آمریکا شدت یابد آنگاه شاهد تاثیر آن بر رفتار سرمایه گذاران خواهیم بود. ریسک دیگر که سبب احتیاط سرمایه گذاران می شود تنش های ژئوپولیتیک در جنوب شرق آسیاست. تنش در شبه جزیره کره و تنش بین آمریکا و چین بر سر فروش سلاح از سوی آمریکا به هنگ کنگ. از سوی دیگر هنوز مشخص نیست روند مذاکرات مربوط به جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا چگونه پیش خواهد رفت. و در نهایت، تغییر احتمالی در سیاست های حمایتی بانک های مرکزی بزرگ بر ابهام ها و احتیاط سرمایه گذاران می افزاید. با توجه به ریسک هایی که رونق اقتصاد جهان را تهدید می کنند به سرمایه گذاران توصیه می شود در هفته ها و ماه های آینده با احتیاط بیشتری در بازارها فعالیت کنند و خوشبینی را با منطق همراه کنند.

نفت تنفس کرد

امروز دوشنبه، در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.3 درصد و 0.4 درصد افزایش به مرز 49 دلار و 46.2 دلار در هر بشکه رسیده است. هفته پیش قیمت نفت رشد کرد و عامل آن کاهش ارزش دلار و گزارش مربوط به کاهش تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا بود. هر دو عامل رشد قیمت ها ممکن است این هفته از میان برود. در مقابل، عواملی که بر قیمت ها فشار وارد می کنند و در هفته های اخیر سبب کاهش قیمت ها شده اند پایا هستند و انتظار می رود در روزهای آینده بازار نفت تحت تاثیر این عوامل قرار گرفته و شاهد بازگشت قیمت ها به سطوح پایین تر باشیم. میزان ذخیره نفت در آمریکا و اقتصادهای توسعه یافته همچنان بالاست و نیز پیش بینی شده تولید نفت در آمریکا و برخی دیگر از کشورها افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر رشد تقاضا برای نفت آهسته است و بعید است در ماه های آینده وضعیت اقتصادهای بزرگ به رونقی برسد که مصرف نفت از سوی آنها به سرعت بالا رود. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که هر گونه تلاش اوپک و روسیه برای بالا بردن قیمت ها خیلی زود به نتیجه نمی رسد. سال گذشته میلادی پس از شش ماه مذاکره، در نهایت اعضاء اوپک و روسیه بر سر کاستن از عرضه نفت از ابتدای سال جاری میلادی به توافق رسیدند. برخی تحلیلگران معتقدند میزان کاهش عرضه که 1.8 میلیون بشکه است باید بیشتر شود. برای مثال، اگر این رقم به 3 میلیون بشکه افزایش یابد و کشورهایی که در برنامه کاهش عرضه حضور دارند به این برنامه پایبند باشند قیمت نفت رشد خواهد کرد. البته اگر رشد تولید نفت شیل در آمریکا کند شود قیمت نفت تقویت خواهد شد. در حال حاضر بزرگ ترین عامل فشار بر قیمت ها، پیش بینی افزایش 1.5 میلیون بشکه ای تولید نفت در آمریکا تا سال آینده میلادی است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال افزایش نوسان در قیمت ها

امروز قیمت طلا کاهش یافته و هر اونس از این فلز گرانبها 1238 دلار معامله می شود. در نظرسنجی این هفته کیتکو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کرده اند قیمت طلا کاهش خواهد یافت. رشد احتمالی ارزش دلار و داده های مثبت از اقتصاد آمریکا دو عامل فشار بر قیمت طلا هستند. البته اخیرا برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا چندان رضایت بخش نبوده اند اما در مجموع سرمایه گذاران تصور می کنند در نیمه دوم سال جاری میلادی که از روز شنبه آغاز شده وضعیت اقتصادی در آمریکا بهتر از نیمه نخست سال خواهد بود. بر همین مبناست که انتظار نمی رود رشد قیمت طلا ادامه پیدا کند. در سال جاری میلادی تاکنون قیمت طلا حدود 90 دلار در هر اونس افزایش یافته و از نظر کارشناسان بازار طلا، این رشد مطلوب است. سوال اصلی این است که آیا رشد قیمت ها در ماه های آینده حفظ خواهد شد یا نه. اگر شراط کنونی در اقتصاد جهان ادامه یابد و ریسک های سیاسی شدت پیدا کند احتمال آنکه امسال نیز قیمت طلا افزایش یابد زیاد است. برخی تحلیلگران بدبین معتقدند افزایش ارزش دلار در اثر بالا رفتن نرخ های بهره در آمریکا سبب فشار بر قیمت طلا خواهد شد. این استدلال صحیح است اما قیمت فلز زرد تنها از ارزش دلار تاثیر نمی پذیرد. برخی عوامل دیگر از جمله وضعیت کلی اقتصاد جهان و تنش های سیاسی، بر قیمت ها تاثیر دارند. در حال حاضر، برخی تنش های سیاسی بین آمریکا و چین وجود دارد. همچنین تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره عاملی برای ریسک گریزی سرمایه گذاران است. با آنکه نهادهای تحلیلگر معتقدند در نیمه دوم امسال وضعیت اقتصاد جهان بهتر از نیمه نخست است اما اوضاع آنقدر بهتر نخواهد بود که طلا جذابیت خود را از دست بدهد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال رفتار احتیاط آمیز سرمایه گذاران

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا اندکی کاهش یافته اند. این هفته گزارش های متعدد از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و بویژه گزارش ها از اقتصاد چین بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد گذاشت. به دلیل خوشبینی سرمایه گذاران درباره افق اقتصاد این کشور، احتمال رونق در بازارهای مالی آسیا زیاد است. البته عملکرد بازار مالی در آمریکا نیز بر بازارهای مالی آسیا تاثیر دارد. اگر آنطور که برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند شاخص های مالی در بورس آمریکا اصلاح شوند فشارهایی بر قیمت سهام در بورس های آسیایی وارد خواهد شد. مانند ماه های اخیر، سرمایه گذاران آسیایی در باره سیاست های حمایت گرایانه دولت آمریکا نگران هستند. بروز تنش در روابط تجاری چین و آمریکا عاملی منفی محسوب می شود.

اروپا. از امروز، انتشار گزارش های تاثیرگذار از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آغاز می شود و سرمایه گذاران تا مشخص شدن وضعیت شاخص های اقتصادی در اروپا با احتیاط رفتار خواهند کرد. در دو هفته اخیر تنش در روابط آمریکا و آلمان سبب نگرانی سرمایه گذاران شده است. از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا تغییر خواهد کرد. این عامل نیز بر احتیاط سرمایه گذاران خواهد افزود. دیدگاه فعالان بازارهای مالی در اروپا به افق اقتصاد این قاره، مثبت است.

آمریکا. در هفته پیش رو وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای آمریکا در ماه گذشته میلادی مشخص خواهد شد. همچنین در دو روز پایانی هفته، گزارش وزارت کار این کشور در باره وضعیت بازار کار در هفته و ماه گذشته میلادی منتشر می شود. گزارش های وزارت کار عموما مثبت بوده و از این جهت نگرانی خاصی وجود ندارد. اما برخی موضوعات سیاسی و اقتصادی سبب شده اخیرا سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری عمل کنند. در هفته های اخیر تعدادی از گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شده با آنچه پیش بینی شده بود فاصله داشته و نیز عده ای از تحلیلگران می گویند شرایط برای افزایش مجدد نرخ های بهره فراهم نیست. در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داو جونز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

از اصلاح قیمت ها نگران نشوید

امروز قیمت فلزات پایه اندکی رشد کرده و قیمت هر تن روی اکنون در محدوده 2780 دلار در نوسان است. در هفته پیش رو گزارش هایی از وضعیت بخش های تولید کارخانه ای آمریکا، منطقه یورو، آلمان و چین در ماه گذشته میلادی، منتشر می شود و محتوای این گزارش ها در کنار تغییرات ارزش دلار بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد گذاشت. از آنجا که در هفته های اخیر قیمت ها رشد کرده اند بعید نیست در روزهای آینده شاهد کاهش نسبی قیمت ها باشیم. بویژه گزارش هایی که از اقتصاد چین منتشر می شود بر قیمت ها تاثیر دارد. هفته قبل بروز تنش در روابط آمریکا و چین سبب نگرانی سرمایه گذاران شد. همه می دانند که اگر این تنش ها افزایش یابد به اقتصاد دو طرف لطمه وارد خواهد کرد. وضعیت شاخص های اقتصادی در آمریکا اخیرا چندان مطلوب نبوده و اگر بانک مرکزی این کشور نرخ های بهره را بالا ببرد وضعیت بدتر خواهد شد البته اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا معتقدند اوضاع اقتصادی برای محدود کردن سیاست های حمایتی پولی مناسب است. هفته گذشته عملکرد بازار فلزات پایه خوب بود و قیمت ها رشد کرد. قیمت مس تا مرز شش هزار دلار در هر تن بالا رفت و قیمت روی در محدوده 2770 دلار قرار گرفت. این هفته اگر ارزش دلار مانند هفته قبل کاهش یابد احتمال رشد قیمت فلزات پایه یا ثبات در قیمت آنها زیاد است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی افزایش ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو اندکی رشد کرده است. در هفته پیش رو اخبار متنوع از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و بر همین مبنا پیش بینی می شود نوسان ارزش دلار و دیگر ارزهای معتبر زیاد باشد. تحلیلگران معتقدند این هفته عملکرد دلار در برابر یورو منفی و در برابر پوند انگلستان مثبت خواهد بود البته در یک ماه آینده عملکرد دلار در برابر هر دو ارز یاد شده مثبت پیش بینی شده است. امروز گزارش هایی درباره وضعیت بخش های تولید کارخانه ای منطقه یورو، آلمان و آمریکا در ماه گذشته میلادی (ژوئن) منتشر می شود و اگر این گزارش های مثبت باشد تغییرات بزرگی در ارزش دلار و یورو ایجاد نخواهد شد. واقعیت این است که در هفته های اخیر برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا منفی بوده و برخی تحلیلگران توصیه کرده اند در ماه سپتامبر نرخ های بهره در آمریکا بالا برده نشود. اکنون زمینه برای کاهش ارزش دلار فراهم است و سرمایه گذاران عموما به داده های جدید از اقتصاد آمریکا و اظهارنظرهای اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور توجه دارند. عملکرد دلار در هفته های اخیر منفی بوده و به نظر می رسد اقداماتی که بانک مرکزی آمریکا برای محدود کردن سیاست های حمایتی پولی انجام داده نتوانسته به رشد ارزش این ارز کمک کند. این هفته در روزهای پنجشنبه و جمعه، دو گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در هفته و ماه گذشته میلادی منتشر می شود و محتوای این گزارش ها بر ارزش دلار بسیار تاثیر دارد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24