Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برخاستن دود سفید کنایه ای از خاموش شدن آتشی است فراگیر؛ هرچند واقعیت برخاستن دود سفید نشان می دهد که آتش به خاکستر تبدیل شده و همین خاکستر سَبک به هوا بر می خیزد اما نشان دهنده ویرانی و نابودی بخش های بزرگی بوده و هست. وضعیتی که در بازار فولاد هم اکنون شاهد آن هستیم انتظار برای برخاستن دود سفید از بستر بازار فولاد است تا شاید بخشی از تخریب بازار به قیمت پایان التهاب به هوا برخیزد اگرچه خوش بینی به بهبود بازار حجم خرابی ها را مغفول باقی خواهد گذارد...

آتش فشان فولادی ها در انتظار دود سفید

بورس24 : برخاستن دود سفید کنایه ای از خاموش شدن آتشی است فراگیر؛ هرچند واقعیت برخاستن دود سفید نشان می دهد که آتش به خاکستر تبدیل شده و همین خاکستر سَبک به هوا بر می خیزد اما نشان دهنده ویرانی و نابودی بخش های بزرگی بوده و هست. وضعیتی که در بازار فولاد هم اکنون شاهد آن هستیم انتظار برای برخاستن دود سفید از بستر بازار فولاد است تا شاید بخشی از تخریب بازار به قیمت پایان التهاب به هوا برخیزد اگرچه خوش بینی به بهبود بازار حجم خرابی ها را مغفول باقی خواهد گذارد.

هنوز هم رشد سرسام آور بهای شمش ادامه دارد تا قیمت میلگردهای نوردی سر به آسمان بگذارد. در روز یکشنبه قیمت میلگرد قزوین در بازار تهران با رشدی نزدیک به 5 درصد رو به رو شد که به رغم بی توجهی بسیاری از خریداران به این قیمت ها ، ولی باز هم چهره خطرناکی از بازار فولاد را به نمایش گذاشت. به جرأت می توان گفت که به جز رشد بهای شمش و اما و اگرهای بازار مواد اولیه فولادی هیچ خبری در بطن بازار وجود ندارد و بسیاری از فعالان این صنف که خود پیش قراول رشد قیمت ها بوده اند نیز نمی دانند که روز دوشنبه چه سرنوشتی در بازار پیدا خواهند کرد هرچند که امکان سقوط آزاد بهای فولاد هم وجود ندارد.

وضعیت بازار فولاد به قدری به وخامت متمایل شده که حتی حفظ سطوح قیمتی فعلی نیز آرزویی دست نیافتنی به شمار می رود زیرا قیمت ها هر روز افزایش یافته ولی در همین وضعیت نیز خرید شمش شجاعت بسیاری می طلبد. نه می توان رأی به ادامه رشد قیمت ها داد و نه می توان احتمال سقوط نرخ ها را مطرح کرد هرچند که پتانسیل رشد قیمت ها هنوز هم وجود دارد. با توجه به تثبیت نرخ ها در هفته گذشته و سپس رشد مجدد قیمت ها ، شاید احتمال افزایش قیمت ها از جذابیت بیشتری برخوردار باشد ولی یک گام عقب نشینی نرخ می تواند نگرانی های عمیقی را به دورنمای قیمت ها ایجاد کند.

افزایش مجدد بهای شمش و مصنوعات نوردی در بازار آزاد به سایر بازارهای مشابه و حتی تولیدکنندگانی که نیازی به تأمین شمش ندارند نیز سرایت کرده ولی بررسی روند حرکت بازار نشان می دهد که سرعت رشد قیمت واحدهای نوردی بسیار بیشتر از تولیدات ذوب آهن اصفهان و یا میلگرد نیشابور است که در نهایت ضریب اعتماد این بخش از بازار را افزایش می دهد. بیم و امید در تغییر سیاست های ارزی و یا شاید رشد بهای مصنوعات فولادی در بازارهای جهانی نیز به کمک بازار فولاد آمده ولی هیچ کدام همچون شرایط بازار قراضه و جهش قیمت ها شمش به عنوان موتور محرک این بازار به شمار نمی آید. با توجه به حضور در اواسط فعالیت بازار شاید قیمت های فعلی حداقل در هفته جاری میهمان این بازار باشد اما آینده چندان روشنی در برابر رشد بیشتر بهای مصنوعات فولادی وجود ندارد. هم اکنون بازار منتظر یک تحریک است تا باز هم با تثبیت و تعدیل قیمت ها سر به راه شود اما نمی توان سیگنال مشخصی را در این خصوص ارائه داد.

قیمت ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

17,800

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

17,100

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

17,100

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

17,800

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 14 آجدار A3

17,800

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 16 آجدار A3

17,300

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 18 آجدار A3

17,300

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 20 آجدار A3

17,300

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 22 آجدار A3

17,300

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 25 آجدار A3

3,130,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

3,920,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

4,540,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

7,100,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

7,900,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

9,750,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

11,020,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

با توجه به نوسان قیمت های پیشنهادی ، این نرخ ها چندان هم قابل استناد نیست

با افزایش قیمت در بازارهای فیوچرز و نقدی فولاد؛ هفته رویایی سنگ آهن

بازار سنگ آهن وارداتی در چین بهترین هفته خود را در ۸ ماه اخیر سپری کرد. به گزارش متال اکسپرت آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا روز جمعه ۶۴ دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود که در مجموع هفته گذشته ۷.۲۵ دلار هر تن بالا رفت. این رشد هفتگی از نوامبر ۲۰۱۶ بی سابقه بوده است.

به گزارش ایفنا؛ رشد چشمگیر خرید ها در اواسط هفته گذشته به اوج خود رسید؛ افزایش قیمت در بازارهای فیوچرز و نقدی فولاد علت این روند صعودی بود. در بورس دالیان چین قرارداد سنگ آهن ۵.۸ دلار و در بورس شانگهای قیمت میلگرد ۳۶ دلار بالا رفت. بیلت نیز در بازار چین ۱۳ دلار رشد هفتگی داشت. تا زمانی که حاشیه سود فولادسازی در چین خوب باشد بازار سنگ آهن رونق دارد. از طرفی در ماه جاری تعمیرات تابستانی بسیاری از کارخانه ها شروع می شود و عرضه کاهش می یابد همین امر از بازار سنگ آهن نیز حمایت می کند.

البته کمی تصحیح قیمت نیز در بازار سنگ آهن دور از انتظار نیست چون جمعه اخیر بیلت در چین تا ۷ دلار افت قیمت داشت.

خیز پلیمرها ؛ دور یا نزدیک؟

هرچند بازار پلیمرها با رشد قیمت های پایه در بورس کالا می تواند جان تازه ای بگیرد ولی اعلام قیمت ها در بازار آزاد آن هم زودتر از اعلام نرخ های پایه نشان می دهد که بازار پلیمرها نیز به سمت افزایش قیمت ها متمایل شده ولی شتاب حرکت آن کمتر از بازارهای دیگر همچون بازار فولاد است تا جایی که رشد نرخ ها حالتی پراکنده به خود گرفته و نمی توان از رشد قیمت ها به صورت فراگیر در بازار پلیمرها خبر داد. افزایش قیمت های پایه هرچند محدود در بورس کالا خود سیگنال مهمی است از ادامه رشد قیمتی در این بازار اگرچه بیم و امید از آینده تقاضا را باید جدی ارزیابی کرد اما ثبات نسبی طولانی مدت قیمتی در کنار انتظار رشد تقاضا و همچنین کاهش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته خود دلایلی است که رشد قیمتی را توجیه پذیرتر از قبل معرفی می کند. به نظر می رسد آینده بازار پلیمرها از لحاظ حجم معاملات و رشد قیمت ها روشن تر از شرایط فعلی بازار باشد.

رشد اندک قیمت پایه پلیمرها

مقایسه قیمت پایه محصولات پلیمری در تاریخ ۲۸ و ۱۱ تیرماه نشان می دهد که اکثر کالاها با افزایش محدود قیمت روبه رو شده اند. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بیشترین افزایش قیمت متعلق به استایرن بوتادین رابرهای تیره و روشن با ۲.۷ و ۲.۵ درصد رشد است، این کالاها به ترتیب با ۱۲۷ و ۱۲۴ تومان افزایش قیمت نسبت به دو هفته قبل روبه رو شده اند.

در رتبه دوم، بیشترین افزایش قیمت ها پلی استایرن های معمولی و مقاوم با ۰.۷ درصد رشد قرار دارند، این کالاها به ترتیب ۳۶ و ۳۸ تومان نسبت به دو هفته قبل افزایش قیمت داشتند. پلی پروپیلن نساجی و شیمیایی نیز با ۰.۷ درصد افزایش نسبت به دو هفته قبل قرار روبه رو شدند. پلی اتیلن سنگین اکستروژن نیز ۰.۷ درصد نسبت به دو هفته قبل افزایش قیمت داشت، این کالا از رقم ۴ هزار و ۱۲۰ تومان به ۴ هزار و ۱۴۹ تومان رسید.

همچنین پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری نیز نسبت به دو هفته قبل ۰.۶ درصد رشد قیمت داشتند، به طوری که گرید ۷۸۱ با ۲۲ تومان، گرید ۷۸۵ با ۲۱ تومان، گرید ۸۲۱ با ۲۳ تومان و گرید ۸۲۵ نیز با ۲۲ تومان رشد نسبت به دو هفته قبل روبه رو شدند.

پی وی سی ها نیز با افزایش ۰.۴ درصدی نسبت به دو هفته قبل روبه رو شدند، به طوری که گرید۵۷، ۶۰ و ۷۰ به میزان ۱۶ تومان و گرید ۶۵ نیز ۱۵ تومان رشد قیمت داشتند.

کمترین رشد قیمت ها هم متعلق به پلی اتیلن های سنگین تزریقی و دورانی با ۰.۱ درصد رشد است، این کالاها با ۶ و ۷ تومان افزایش قیمت نسبت به دو هفته قبل روبه رو شدند.

در محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی قیمت دلار با رشد ۰.۸ درصدی نسبت به دو هفته قبل به رقم ۳ هزار و ۷۵۴ تومان رسید.

پتروشیمی های بورس در معرض بحران؛ آیا بازار ارز خیز بر میدارد؟

بررسی نرخ ارز خوراک بین مجتمعی پتروشیمی در دستور کار جلسه امروز شورای رقابت قرار دارد. به گزارش پترون، پس از گذشت ۳ سال از هشدارهای پی در پی صنایع پایین دستی پتروشیمی نسبت به تبعات ناشی از تغییر مبنای نرخ ارز از مبادله ای به آزاد همزمان با سالگرد ابلاغ نامه جنجال برانگیز قائم مقام اسبق وزیر صنعت در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۳ مبنی بر تغییر فرمول قیمت پایه فروش محصولات پتروشیمی برمبنای ارز آزاد در بورس کالا؛ شورای رقابت بررسی نرخ ارز خوراک بین مجتمعی پتروشیمی را در دستور کار جلسه این هفته خود قرار داده است.

براساس اطلاعیه شورای رقابت در این جلسه قرار است نرخ ارز آزاد به عنوان نرخ مبنای تسعیر ارز در خوراک های بین مجتمعی پیشنهاد و نسبت به آن رای گیری شود.

اسناد دریافتی از منابع دولتی در این زمینه حاکی است در صورت تصویب نرخ ارز آزاد بعنوان نرخ مبنای تسعیر ارز در خوراک های بین مجتمعی قطعا تولید محصولات استراتژیکی مانند انواع PET، PP، PVC با مشکل مواجه شده و بدلیل عدم صرفه اقتصادی، تولید آنها متوقف خواهد شد.لذا این مصوبه موجب بحران در بازار محصولات پتروشیمیایی خواهد شد.

در حال حاضر موضوع توقف تولید پتروشیمی تندگویان به دلیل عدم صرفه اقتصادی ناشی از کنترل محصول توسط نهادهای حاکمیتی در دست بررسی هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس است که در صورت تصویب مصوبه مذکور زیان این مجتمع در سال ۹۶ از ۴% به ۱۸% درصد رسیده و قطعا ادامه فعالیت آنرا را با ابهام مواجه خواهد نمود که این اتفاق صنعت نساجی کشور را با بجران مواجه نموده و مستند مناسبی برای مخالفان ورود مرکز ملی رقابت به موضوع مدیریت بازار محصولات پتروشیمیایی خواهد بود.

گفتنی است از سال ۱۳۹۳ تا به روز یک شنبه نخستین بار اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی با نامه نگاری ها و واکنش های گوناگون نسبت به تبعات تعیین نرخ ارز آزاد به عنوان مبنای تسعیر ارز مواد پتروشیمی و تبعات حاصل از آن در به تعطیلی کشاندن واحدهای تولیدی در صنایع پایین دستی پتروشیمی هشدار داده بود.

به نظر می رسد هشدار روز شنبه صنایع پایین دستی پتروشیمی روز یک شنبه با توجه به افزایش نگرانی ها نسبت به توقف روند تولید مجتمع های پتروشیمی، اکنون پس از گذشت سال ها دامن صنایع بالا دستی پتروشیمی را نیز گرفته است.

لازم به ذکر است براساس مستندانی که منابع دولتی ارایه داده اند ۲۴ مجتمع پتروشیمی بالادستی به طورمستقیم از بابت تغییر مبنای نرخ ارز در زمینه خوراک بین مجتمعی دچار بحران می شوند که در این بین ۱۷ مجتمع پتروشیمی با توقف تولید و ۷ مجتمع دیگر با مشکل جدی در زمینه تولید مواجه خواهد شد.

پیگیری مبادله کالا با یونان از طریق ظرفیت بورس کالا

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از کمیسیون مشترک اقتصادی و شورای تجاری ایران و یونان خبر داد.

به گزارشخانه ملت؛ محمدرضا پورابراهیمی داورانی گفت :کمیسیون مشترک اقتصادی و شورای تجاری مشترک بین ایران و یونان بحث همکاری های اقتصادی در زمینه هایی مانند خرید و فروش سهام، و مبادله کالا از طریق ظرفیت بورس کالا را پیگیری می کند، البته توافقاتی برای تسهیل روابط بانکی ایران با یونان، توسعه گردشگری و همچنین حمل و نقل دریایی صورت گرفت.

وی در خصوص دستاوردهای سفر جمعی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به کشور یونان افزود:در سفر به کشور یونان،اعضای کمیسیون اقتصادی دیدارهایی با نایب رئیس پارلمان، قائم مقام وزیر امورخارجه و فعالان اقتصادی این کشور داشتند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:با رایزنی های انجام شده با نایب رئیس پارلمان یونان، توافقی صورت گرفت که کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و یونان تشکیل شود.

پورابراهیمی داورانی در ادامه گفت:در دیدار با قائم مقام وزیر امورخارجه یونان همچنین توافقی برای تشکیل شورای تجاری مشترک بین ایران و یونان صورت گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه باپیگیری برای تسریع در تقدیم استوارنامه سفیر جدید یونان به رئیس جمهور یادآور شد: با توجه به رایزنی ها انجام شده در دیدار با مقامات کشور یونان، پیگیری های لازم برای تسریع در تقدیم استوارنامه سفیر جدید یونان به رئیس جمهور صورت می گیرد که بطور طبیعی در تسهیل روابط اقتصادی دو کشور نقش دارد

با همت بخش خصوصی؛ زعفران تربت حیدریه هم بورسی می شود

انبار شرکت زرین زعفران مشرق زمین در شهرستان تربت حیدریه که یکی از قطب های اصلی تولید زعفران کشور است، در بورس کالای ایران پذیرفته شده و محصول موجودی این انبار آماده معامله در بورس است.

انبار شرکت زرین زعفران مشرق زمین پس از طی مراحل تودیع تضامین و احراز شرایط نقش آفرینی به عنوان انبار بورسی، آماده معامله زعفران رشته ای درجه یک (پوشال مرغوب) و رشته ای بریده ممتاز (سرگل) از کشاورزان و دارندگان این نوع زعفران در تربت حیدریه است.در عین حال بازرگانان، فعالان بازار زعفران می توانند نسبت به معامله و خرید و فروش زعفران تربت حیدریه از طریق نماد این انبار در بورس کالای ایران اقدام نمایند.

شرکت زرین زعفران مشرق زمین به عنوان یکی از شرکتهای خوش نام و مشهور در عرصه تولید و تجارت زعفران در استان خراسان رضوی و سطح کشور شناخته شده است.در همین زمینه غلامرضا کریمی مدیرعامل شرکت زرین زعفران مشرق زمین در خصوص پتانسیل های این شرکت برای گسترش تجارت شفاف و منصفانه زعفران از طریق بورس کالا و همچنین سوابق این شرکت گفت: شرکت زرین زعفران مشرق زمین از شرکتهایی است که در این زمینه دارای فعالیت های صادراتی و بازرگانی داخلی قابل توجهی است.

وی افزود: این شرکت اولین بانک تخصصی نگهداری زعفران در کشور است که با سرمایه اولیه ۶۰ میلیارد ریالی منقسم به ۶۰ هزار سهم فعالیت می کند؛۳۰ هزار سهم این شرکت متعلق به تولید کنندگان زعفران،۱۵ هزار سهم متعلق به دست اندرکاران زعفران اعم از فرآوری کننده، تجار سطح شهر و صادرکنندگان و ۳۵ درصد دیگر هم متعلق به هیات موسس اولیه اعم از کشاورزان خبره شهرستان است.

وی به مزایای عرضه زعفران در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به تعریف زنجیره کامل برای این محصول، زعفران باید در جایی کشف قیمت شود که بهترین محل از نظر قانون مداری، بورس کالای ایران است زیرا در بورس کالا می توانیم برای این محصول ثبات قیمت ایجاد کنیم تا خریدار ، صادر کنند و مشتری خارجی از اصالت محصول اطمینان داشتهو روند ثابت قیمتی را دنبال کنند.

کریمی تاکید کرد: بنابراین عرضه این محصول در بورس کالای ایران باعث ثبات قیمت و در اختیار گرفتن میزان تقاضای محصول از داخل و خارج از کشور می شود ؛ همچنین با عرضه در بورس کالا معاملات آن قانونمند شده و محصول استانداردی تولید می شود زیرا با وجود اینکه ایران بزرگ ترین تولید کننده زعفران در دنیا است ولی متاسفانه استانداردی برای آن وجود ندارد که با ورود به بورس کالا استاندار سازی لازم برای محصول صورت می گیرد به طوری که یکی از الزامات بورس کالا داشتن استاندارد های لازم برای محصول است بر این اساس بورس کالا موجب استاندار سازی محصول شده و خریدار مطمئن است که محصولی با کیفیت خریداری می کند.

مدیرعامل شرکت زرین زعفران مشرق زمین به معامله موفق سکه طلا در بورس کالا اشاره کرد و گفت: زعفران نیز مانند طلا کالای ارزشمندی است و کاربردهای زیادی دارد که امیدواریم با با زنجیره ای که برای آن تعریف شده است به مصارف دیگر زعفران و به اهدافی تعیین شده همچون ارتقا جایگاه زعفران دست یابیم.

کریمی با بیان اینکه خرید و فروش زعفران غیر ضابطه مند و تابع هیجانات بازار است، عنوان کرد: در حال حاضر به مشتریان این محصول کد بورسی ارائه شده است تا از این پس بتوانند از طریق بورس کالا خرید و فروش کنند زیرا با ورود به بورس کالا معاملات این محصول، سازمان یافته و ضابطه مند شده و کشف قیمت دقیق تری روی این محصول صورت می گیرد به طوری که در نهایت هم صادر کننده و هم مصرف کننده نهایی منتفع می شوند.

وی از عرضه بیشتر زعفران در بورس کالای ایران خبر داد و گفت: در حال حاضر برای هر نماد ۷۰ کیلو در هفته بار گزاری شده است و قابلیت بارگزاری ۳۰۰ کیلو زعفران روی ۵ نماد در هفته وجود دارد این در حالی است که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی نیز می توانند این محصول را خریداری کنند و محصولی با کیفیت تحویل بگیرند.

گفتنی است علاقمندان به خرید گواهی سپرده زعفران می توانند با داشتن کد بورس اوراق بهادار (کد معاملات سهام) نسبت به خرید و فروش گواهی سپرده زعفران تودیع شده نزد انبار شرکت زرین زعفران مشرق زمین با نمادهای زعف۹۷۰۲-۰۳ و زعف۹۷۰۲- ۰۴ که اطلاعات آنها با نامهای "زعفران رشته ممتاز۹۷۰۲مشرق زمین" و "زعفران رشته درج۱ ۹۷۰۲مشرق زمین" در سایتWWW.TSETMC.COMقابل مشاهده می باشد اقدام کنند.کلیه اشخاصی که دارای کد معاملات اوراق بهادار می باشند از طریق کارگزاری های دارای مجوز گواهی سپرده کالای کشاورزی می توانند نسبت به معاملات گواهی سپرده زعفران اقدام نمایند.

معاملات این دو نماد مهم زعفران در شهرستان تربت حیدریه از روز دوشنبه ۱۲ تیرماه ۹۶ در بورس کالای ایران آغاز خواهد شد.

چندی پیش نخستین نمادهای معاملات گواهی سپرده زعفران در استان خراسان رضوی در شهر مشهد تعریف و معاملات آن آغاز شده است که به نظر می رسد با گسترش جغرافیایی حوزه انبارهای زعفران و انجام معاملات گواهی سپرده بورسی زعفران در قطب های تولید این محصول، به زودی شاهد گسترش و تعمیق معاملات این محصول خواهیم بود.

همچنین بورس کالای ایران ضمن پذیرش قراردادهای آتی زعفران و آمادگی برای پذیرش و راه اندازی معاملات اختیار معامله بر روی این محصول، آمادگی دارد تا ضمن بازیابی شهرت و برند جهانی زعفران ایران، مرجعیت کشف نرخ این کالا را در بورس کالای ایران ایجاد نموده و گام مهم دیگری در راستای مرجعیت قطب تولید زعفران در تجارت و تعیین نرخ جهانی آن ایفا کند تا بتواند به یکی از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی در راستای تقویت تولید ملی این محصول گام بردارد.

هیچ منع قانونی برای ورود کالاهای اساسی به بورس کالا وجود ندارد

هیچ منع قانونی برای عرضه گندم در بورس کالا وجود ندارد و روز یک شنبه خرید تضمینی دیگر محصولات اساسی مانند ذرت و جو در بورس کالا و در قالب قانون قیمت تضمینی انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا؛ یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در نخستین نشست خبری خود با بیان اینکه عرضه گندم برای صادرات از طریق بورس کالا انجام می‌شود، درباره منع قانونی عرضه محصولات اساسی در بورس کالا که در قانون افزایش بهره‌وری به آن اشاره شده است، گفت: هیچ منع قانونی برای عرضه بورسی گندم وجود ندارد و روز یک شنبه خرید تضمینی دیگر محصولات اساسی مانند ذرت و جو در بورس و در قالب قانون قیمت تضمینی انجام می‌شود.

وی درباره اجرای طرح عرضه محصول گندم به بورس گفت: عرضه محصولات کشاورزی براساس قانون افزایش بهره وری انجام می شود و طبق آن قرار است محصول گندم ابتدا در استان های خراسان شمالی، مرکزی، سمنان، زنجان و اردبیل از مهرماه عرضه شود و پس از آن در سراسر کشور اجریی می شود.

سیف تاکید کرد: خرید تضمینی گندم تنها از طریق کشاورزان معنا و مفهوم دارد و به هیچ عنوان این محصول را از اشخاصی غیر از گندم‌کاران خریداری نخواهیم کرد و وجوه آن را به حساب کشاورزان واریز می‌کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از پنج میلیون و ۱۵۸ هزار تن گندم به ارزش شش هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است که حدود ۵۰ درصد معادل ۳۴۰۰ میلیارد تومان آن به حساب کشاورزان واریز شده و هر گندم‌کاری که تا ۲۷خرداد محصول خود را تحویل داده، ۵۰ درصد طلبش را دریافت کرده است.

وی افزود: گرچه ممکن است از نظر میزان خرید تضمینی در سال جاری با کاهش حدود ۵۰۰ هزار تنی مواجه باشیم اما کیفیت گندم تولید شده امسال بسیار بهتر از سال گذشته بوده که ناشی از وضعیت و شرایط اقلیمی و افزایش مصرف کود بوده است و افزایش پروتئین و گلوتن گندم را در برداشت.

برنامه‌ریزی برای صادرات یک میلیون تنی گندم در سال جاری

وی ادامه داد: با توجه به افزایش چهار درصدی نرخ جهانی گندم بر خلاف گذشته که روند نزولی داشت به نظر می‌رسد می توانیم بهتر گندم ایرانی و مشتقات آن را به بازارهای جهانی صادر کنیم و با توجه به افزایش تولید و پیش‌بینی خرید تضمینی حدود ۱۱ میلیون تنی امسال، مجوز صادرات یک میلیون تنی گندم و مشتقات آن را دریافت کرده‌ایم که بر البته آمارها نشان می‌دهد که طی سه ماهه اخیر صادرات گندم و مشتقات آن ۶۰ درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته افزایش یافته است.

بیشترین و بهترین گندم‌های ایرانی در کدام استان‌ها تولید می‌شود؟

سیف در خصوص بیشترین و بهترین گندم‌های تولید شده در کشور اظهار کرد: روز یک شنبه استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن، گلستان با یک میلیون و ۶۴ هزار تن، فارس با ۷۳۳ هزار تن، خراسان با ۲۹۱ هزار تن و اردبیل با ۲۸۳ هزار تن بیشترین میزان تولید و خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند که البته در این میان استان‌های خوزستان، گلستان، فارس، اردبیل و حتی استان‌های غربی مانند کردستان با بهبود وضعیت مصرف کودهای کشاورزی که افزایش پروتیین و گلوتن گندم را به همراه داشته است، بهترین گندم ایرانی را تولید می‌کند و در ادامه به گونه‌ای سیاستگذاری خواهیم کرد تا استان‌هایی که همچنان میانگین پروتیین و گلوتن گندم‌شان از متوسط کشوری پایین‌تر است را از این نظر بهبود دهیم.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه افزایش و بهبود عملکرد تولید دانه‌های روغنی مانند کلزا موفق عمل کرده است، اظهار کرد: تاکنون ۱۴۰ هزار تن دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شده است که با کسر افت آن ۱۳۴ هزار تن تحویل گرفته‌ایم که در این میان استان‌های گلستان با ۴۷ هزار تن، خوزستان با ۱۸ هزار تن، مازندران با ۱۸ هزار تن، فارس با ۱۳ هزار تن و اردبیل با ۶ هزار تن بیشترین رکورد را در فهرست خرید تضمینی این محصول از آن خود کرده‌اند و در ادامه به گونه‌ای برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا بخشی از کاهش ۲۰ درصدی سطح زیر کشت گندم به کلزا اختصاص پیدا کند.

روی فلز خوش شانس ۲۰۱۷

اگر چه سال ۲۰۱۷ تا به روز یک شنبه برای طلا و نقره چندان رضایت بخش نبوده است، اما این در شرایطی است که برخی فلزات همچون نیکل را می توان از فلزات خوش شانس این سال برشمرد.

در میان فلزات اساسی، فلز روی رشد قیمت محسوسی را تجربه کرده است در شرایطی که آلومینیوم در شرایط سختی قرار دارد که کارشناسان افزایش سود بانک ها و کاهش تقاضا برای سرمایه گذاری را از دلایل این شرایط دشوار داسته اند.

از سویی آمار ها نشان می دهد که فلز روی از لحاظ موجودی در بازار جهانی در کمترین میزان خود نسبت به ۸ سال گذشته رسیده است.در بازار انرژی نیز با وجود تهدیدات زیاد برای نفت، قیمت آن ۵ درصد افزایش داشت.

بازار فلزات

طلا و نقره، چه در بازار جهانی چه در بازارهای داخلی، روند نزولی داشتند.طلا اولین نزول خود در ماه جون را تجربه کرد که این نزول در حدود ۱ درصد بود.افزایش سود بانک ها، کاهش تقاضا برای سرمایه گذاری، خوش بین بودن برای بهتر شدت اقتصاد آمریکا و شرایط مالی بهتر برای بانک ها از عوامل دردسر ساز برای طلا بودند.

موجودی فلز روی در بازار جهانی لندن در کمترین میزان خود در ۸ سال گذشته است, در حالی که کاهش پیوسته موجودی فلز مس به نفع فلزات پایه شده است و پیش بینی می شود این روند تا هفته آینده ادامه یابد.

همراه با افزایش تقاضای داخلی، قیمت فلز نیکل ۰.۰۷ درصد افزایش یافت و آینده ای امید بخش را برای این فلز در ماه جولای رقم زد.

فلز آلومینیوم که به نظر می رسید بهترین رشد قیمت را بین سایر فلزات در سال ۲۰۱۷ داشته است، در ماه جونتنها فلز پایه ای است که روند نزولی داشت.

قیمت این فلز در بازار فلزات لندن ۲.۵ درصد کاهش یافت.میانگین کاهش قیمت این فلز در ماه جون ۱۸۹۳.۵ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به ماه فوریه کاهش چشمگیری داشته است.از سوی دیگر در بازار انرژی, قیمت نفت با کمک رشد داد و ستد ها, ۵ درصد افزایش یافت اگرچه افزایش عرضه و رشد موجودی در سراسر جهان خطری برای افزایش قیمت نفت محسوب می شود و تحلیل ها حاکی از کاهش قیمت نفت در آینده ای نه چندان دور است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24