Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در حالی تا دقایق دیگر بورس تهران کار خود را در یازدهمین روز از تیر ماه آغاز می کند که روز گذشته علیرغم سیل اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی و نیز شرایط نسبتا مناسب بازارهای جهانی ، اوضاع بورس ...

«تعطیلات» بورس تمام نشده!

آنچه گذشت...

در پایان معاملات روز شنبه 10 تیرماه  1396 ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 95 واحد افزایش داشت و به رقم 78799 واحد رسید. نمادهای کگل با 25 واحد ، فولاد با 20 واحد و رتاپ با 8 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر بازار داشتند و در سمت مقابل وغدیر با 7 واحد ، پارسان با 6 واحد و خاهن با 3 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند. در بازار فرابورس آیفکس  6 واحد کاهش یافت و به رقم 902 واحد رسید. ارزش معاملات خرد در دو بازار بورس و فرابورس رقمی در حدود 115 میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات به ترتیب متعلق به نمادهای ، ثاژن با 13 میلیارد و 800 میلیون تومان ، وبیمه با 8 میلیارد و 500 میلیون تومان و فباهنر با 4 میلیارد و 800 میلیون تومان یود.

چه خبر از بازار؟

در گروه سیمانی ، شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) در نظر دارد در صورت موافقت سازمان بورس و تصویب مجمع فوق العاده ،  سرمایه فعلی را با افزایش سرمایه 20 درصدی به  480 میلیارد تومان برساند. تامین مالی سیدکو از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف اصلاح ساختار مالی انجام می پذیرد.

علی صحرایی درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت از ناشر کنتور سازی به قوه قضاییه گفت: پرونده این ناشر به امور انتظامی و حقوقی سازمان بورس ارجاع و در نهایت به دادگاه ارسال شده و هم اکنون در حال رسیدگی است. صحرایی تسریع در پیگیری پرونده کنتور سازی در قوه قضاییه را خواست متولیان بورس و عموم سهامداران این شرکت عنوان کرد و ازود: در صورت تسریع در صدور احکام قضایی سهامداران می توانند ادعای خسارت کرده و جبران آنرا از محکومان طلب کنند.

در گروه روی ، مدیر روابط عمومی فسرب درخصوص آخرین وضعیت شرکت گفت : تمامی مشکلاتی که منجر به تعطیلی واحد سرب شده بود برطرف گردید و پس از اخذ تاییدیه از سوی سازمان محیط زیست ، واحد سرب وارد مدار تولید شد. احمدی در ادامه اظهار داشت : تاثیر بهره برداری مجدد از واحد سرب در بودجه لحاظ شده و احتمالا فعلا از این بابت تعدیل با اهمیتی نخواهیم داشت. به نظر می رسد سهم یک اصلاح موقت می زند و از روز دوشنبه در صورت رشد قیمت ها در بازارهای جهانی ، در مسیر قیمت های 300 تومانی قرار بگیرد.

در گروه لبنی دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه قیمت لبنیات از سال 93 مورد کارشناسی و بررسی قرار نگرفته است گفت: سازمان حمایت پذیرفته که این قیمت‌ ها را بررسی و هفته آینده گزارش نهایی خود را ارائه کند. رضا باکری درباره افزایش قیمت لبنیات از هفته آیندهاظهار کرد: قرار نیست قیمت ها تغییر کند اما باید در نظر داشتنرخلبنیات از سال 93 بررسی و کارشناسی نشده به همین منظور تولیدکنندگان این محصول از سازمان حمایت از مصرف‌ کنندگان و تولید کنندگان درخواست بررسی این مهم را دارند. وی افزود : با بررسی اسناد ( هزینه‌ های های تولید ) کارخانه‌ هاقیمت لبنیات مشخص می ‌شود و بر این اساس دیگر کارخانه‌ هایصنایع لبنی مورد اتهام گران فروشی قرار نمی ‌گیرندو مصرف کنندهنیز سردرگمنخواهد شد. دبیر انجمن صنایع لبنی ادامه داد : وقتی که هنوز هزینه تمام ‌شدهتولید لبنیات را در کشور نمی ‌دانیم،افزایش قیمت محصولات و جریمه صنایع لبنی نادرست است. وی تصریح کرد: سازمان حمایت پذیرفته است که هزینه‌ هایتولید فرآوردهای لبنیدر کشور راکارشناسی و مشخص کند که قیمت تمام ‌شده اینفرآورده‌ هاچقدر است. هفته آینده گزارش نهایی سازمان حمایت در این خصوص آماده می ‌شود. باکری گفت : این تغییرات قیمتی در میان کالاهای اصلی و پرمصرف شیر، پنیر و ماست است که متعلق گروه یک کالایی و مشمول قیمت‌ گذاری دولت است. باکری تأکید کرد : صنایع لبنی بزرگ عضو انجمن صنایع لبنی شیر مورد نیاز خود را به قیمت 1.200 تا 1.250 تومان خریداری می ‌کنند. وی افزود :قیمت خریدشیر خام در کارخانه‌ های کوچک و صنایع محلی ممکن است متفاوت باشد و این محصولبه قیمت پایین ‌تریاز روستائیان خریداری شود.

در گروه دارویی شرکت تولید دارو (دتولید) که با سرمایه فعلی 30 میلیارد تومانی در فرابورس حضور دارد با اخذ مجوز افزایش سرمایه 27 درصدی از سازمان بورس ، روانه مجمع فوق العاده می شود و سرمایه را به 38 میلیارد تومان می رساند. تامین مالی دتولید از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف اجرای طرح بهسازی و نوسازی در جهت رعایت الزامات جی ام پی صورت می گیرد. همچنین افزایش سرمایه از مبلغ 38 میلیارد تومان به 46 میلیارد تومان نیز به مدّت 2  سال در اختیار هیئت مدیره این شرکت دارویی قرار گرفته تا پس از تصویب در مجمع فوق العاده و أخذ مجوز از سازمان،نسبت به عملی کردن آن اقدام کند.

حواشی بازار

* سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم معارفه جانشین جدید قرارگاه ثارالله تهران اظهار داشت: سپاه خود را غمخوار ودلسوز مردم می‌داند و حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی آنها را به اندازه‌ سلاح و تجهیزات بلکه بیشتر از آن،‌ امنیت‌زا می‌داند و در این مسیر همه توان خود را به کار خواهد بست. وی با بیان اینکه سپاه و مردم متعلق به یکدیگر هستند و مرزی بین سپاه و مردم نیست، تاکید کرد: اقدامات امنیت‌زا باید عمدتا بر حوزه‌های ایجابی و تمرکز بر حل ریشه‌ای مسائل تهدید کننده امنیت استوار باشد و رویکردهای سلبی باید مکمل رویکردهای ایجابی بوده و درباره منطق و سازوکار آن باید با شفافیت با مردم صحبت شود.  فرمانده کل سپاه گفت: تا زمانی که پیوند میان مردم و سپاه تحت امر و فرماندهی رهبر معظم انقلاب اسلامی برقرار است این تلاش‌ها نتیجه‌ای جز ناکامی برای بانیان آن در پی نخواهد داشت. ما برای مردم ایران جان می‌دهیم پس برایمان خیلی سخت نیست که زخم زبان‌ها را به جان بخریم.

* وزیر امور خارجه قطر در پایتخت ایتالیا اعلام کرد کشورش شروط کشور‌های عربی را نمی‌پذیرد اما برای حل این بحران از طریق دیپلماسی آمادگی دارد. به گزارش رویترز، «شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر روز شنبه در رُم، به خبرنگاران گفت: قطر به هیچ وجه شروط کشور‌های عربی را نمی‌پذیرد، اما دوحه برای حل بحران از طریق مذاکره آمادگی دارد. وی تاکید کرد شروط کشور‌های عربی، برای مبارزه با تروریسم نبوده و تنها هدف از آنها خرد کردن استقلال قطر است. امارات متحده عربی، عربستان، بحرین و مصر برای برقراری مجدد ارتباط با قطر ۱۳ شرط تعیین کردند. آنها تاکید کردند این شروط قابل مذاکره نبوده و تهدید کردند در صورتی که دوحه آنها را اجرایی نکند، قدم‌های محکم‌تری برای منزوی کردن قطر برمی‌دارند. امروز همچنین کرملین از مذاکره تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با رهبران قطر و بحرین، و تاکید وی بر ضرورت دیپلماسی برای پایان دادن به اختلاف‌های میان قطر و چند کشور عربی، خبر داد.

* علاءالدین بروجردی در جمع خبرنگاران نیشابور اظهارکرد: اگر قرار باشد روزی مشکل روابط بین ایران و عربستان حل شود، باید آغاز کننده این امر سعودی ها باشند زیرا در آغاز کار دولت یازدهم، وزیر خارجه جمهوری اسلامی پیشنهاد مذاکره مستقیم با عربستان را داد و وزرای خارجه دو کشور دیدار کردند اما با تغییر ساختار سیاسی، سعودی ها مسیر دیگری را رفتند. وی افزود: سعودی ها تصور می کنند با استفاده از درآمدهای نفتی و خرید ده ها میلیارد دلاری سلاح از آمریکا می توانند بر بحران های منطقه ای و داخلی خود سرپوش بگذارند و دوباره دارند اشتباه خود را در خصوص قطر تکرار می کنند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص برجام  گفت: ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود و در مقابل زیاده خواهی آمریکایی ها خواهیم ایستاد. بروجردی در خصوص آزمایش های موشکی کشورمان خاطرنشان کرد: زیر بار پذیرش فشارها در خصوص برنامه موشکی ایران نخواهیم رفت زیرا این برنامه ها در راستای قدرت دفاعی و بازدارندگی کشور است. وی با اشاره به حمایت ایران از جبهه مقاومت بیان کرد: حضور جمهوری اسلامی اسلامی ایران به صورت مستشاری در کشور سوریه برای خنثی کردن توطئه های آمریکا و هم پیمانانش بوده و  با این حضور قدرتمندانه، بارها از اجرای توطئه های طراحی شده علیه امنیت ملی ایران توسط آمریکا و هم پیمانانش جلوگیری شده است. وی گفت: در حادثه مجلس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سیلی محکمی به تروریست ها زد و در این راستا نیزدر مجلس شورای اسلامی طرح جدیدی برای جلوگیری از سوءاستفاده های دشمنان در دست بررسی است.

پیش بینی بازار امروز

در حالی تا دقایق دیگر بورس تهران کار خود را در یازدهمین روز از تیر ماه آغاز می کند که روز گذشته علیرغم سیل اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی و نیز شرایط نسبتا مناسب بازارهای جهانی ، اوضاع بورس آنچنان که باید و شاید مثبت نبود! با توجه به پایان تعطیلات و اصلاح مناسب قیمت ها حقیقت امر انتظار داشتیم شرایط به مراتب بهتری را شاهد باشیم اما آنچه که اتفاق افتاد یک مثبت شکننده با حجم ضعیف بود. هر چند حواشی ایجاد شده در تالار حافظ و اتفاقاتی که در یک ساعت پایانی بازار افتاد را هم نباید نادیده گرفت. اما برای امروز به نظر می رسد که فشار عرضه ها تا حدودی شدت خواهد یافت. خصوصا در راند دوم معاملات اگر تقاضا به حد کافی در بازار نباشد شرایط می تواند سخت تر شود. بنابراین توصیه می کنیم در مثبت ها خریدار نمادهایی که این چند روزه رشد داشتند نباشید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24