Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ادامه رشد قیمت شمش به دلیل افزایش بهای قراضه و کمبود عرضه آهن اسفنجی موجب شد تا اولین روز فعالیت بازار پس از یک هفته نیمه تعطیل با التهاب همراه شود. این رشد قیمت ها خود موجب شد تا سایر مصنوعات فولادی نیز به سمت افزایش نرخ متمایل شده هرچند که هنوز نمی توان از همراهی تقاضا با رشد قیمت ها خبر موثقی ارائه کرد. به نظر می رسد بازار فولاد باز هم منتظر رخدادهای غیرمنتظره بسیاری است هرچند که وضعیت فعلی نیز با واقعیت های عرضه و تقاضای واقعی همخوانی کامل ندارد اما رشد قیمت تمام شده میلگردهای نوردی خود دلیلی ظاهراً کافی برای رشد قیمت هاست...

آتش فشان شمش

بورس24 : ادامه رشد قیمت شمش به دلیل افزایش بهای قراضه و کمبود عرضه آهن اسفنجی موجب شد تا اولین روز فعالیت بازار پس از یک هفته نیمه تعطیل با التهاب همراه شود. این رشد قیمت ها خود موجب شد تا سایر مصنوعات فولادی نیز به سمت افزایش نرخ متمایل شده هرچند که هنوز نمی توان از همراهی تقاضا با رشد قیمت ها خبر موثقی ارائه کرد. به نظر می رسد بازار فولاد باز هم منتظر رخدادهای غیرمنتظره بسیاری است هرچند که وضعیت فعلی نیز با واقعیت های عرضه و تقاضای واقعی همخوانی کامل ندارد اما رشد قیمت تمام شده میلگردهای نوردی خود دلیلی ظاهراً کافی برای رشد قیمت هاست.

اما بازار پلیمرها میل به کاهش قیمت ها را صریح تر از روزهای قبل نشان می دهد تا روزی کاهشی در کارنامه معاملات در بازار آزاد به ثبت برسد. این در حالی است که بازار پلیمرها نیز میل به رشد حجم معاملات و حتی افزایش نرخ در بورس و بازار را در بطن خود نهفته دارد هرچند که تا اعلام قیمت های پایه جدید و واکنش مشخص بازار باید منتظر ماند. به نظر می رسد هفته پیش رو خوش بینی ها به آینده بازار برجسته تر از قبل باشد که شواهد آن را احتمالاً می توان در حجم معاملات در بورس کالا در روزهای آینده مشاهده کرد.

در اولین روز هفته در بورس کالا رقم خورد؛ داد و ستد ۸۶ هزار تن قیر در تالار صادراتی

تالار صادراتی بورس کالای ایران در معاملات اولین روز هفته ۱۰ تیر ماه داد و ستد ۸۶ هزار و ۴۱۰ تن قیر را تجربه کرد. به گزارش پایگاه خبری بورس کالای ایران، تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز طی این روز معامله ۴۰ هزار و ۶۵۰ تن انواع محصول را تجربه کرد. طی این روز و در تالار مذکور،۴ هزار و ۱۴۸ تن مواد پلیمری، ۹ هزار و ۲۲۵ تن مواد شیمیایی، ۵ هزار و ۹۲۷ تن قیر، ۳ هزار و ۵۰۰ لوب کات، ۱۷ هزار و ۵۵۰ وکیوم باتوم و ۳۰۰ تن گوگرد معامله شد. شایان ذکر است، تالار محصولات کشاورزی نیز در این روز شاهد فروش ۲۵۰ تن ذرت دانه ای، ۲ هزار و ۸۵۰ تن شکر سفید و ۳ هزار و ۲۵۰ تن گندم خوراکی بود.

علاوه براین ۶ هزار و ۸۱۲ تن جو دامی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی در این تالار معامله شد. در پایان بازار فرعی نیز شاهد معامله ۱۰۰ هزار قطعه جوجه یک روزه، ۱۵۰ تن سولفات آمونیوم و ۴۲۵ تن کنستانتره فسفات بود.

بورس انرژی: معامله 320 هزار قرارداد در بازار مشتقه از ابتدای سال جاری

روز شنبه را می توان زمانی برای معاملات پراکنده فرآورده های نفتی در بورس انرژی به شمار آورد تا جایی که شاهد بودیم 3 هزار و 771 تن از انواع حامل های انرژی در این بورس به ارزش 5.42 میلیارد تومان در رینگ فیزیکی بورس انرژی مورد معامله قرار گرفت. معامله 1400 تن حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی را می توان از رخدادهای مهم این بازار به شمار آورد.

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد سنندج 961، 2 قرارداد با ارزشی بالغ بر 8 میلیون ریال و در نماد ستاره 961، 231 قرارداد با ارزشی بالغ بر 579 میلیون ریال معامله گردید.

همچنین امروز بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 50 قرارداد معادل 1,200 کیلووات ساعت به ارزش 444 هزار ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه با متوسط قیمت‌های 370 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد از روز جاری، مشخصات قرارداد جدید سلف موازی استاندارد برق اجرایی گردید و طبق اطلاعیه‌های منتشره، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری 1 مرداد تا 9 مرداد 96 و همچنین نمادهای بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/05/7 تا 96/06/04 گشایش یافتند.

در مجموع ارزش معاملات روز جاری بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 588 میلیون ریال بالغ گردید. شایان ذکر است از ابتدای سال جاری تا کنون در بازار مشتقه 320,017 قرارداد با ارزشی بالغ بر 1,071 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است.

نام کالا

عرضه کننده

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

شرکت پالایش نفت شیراز

1500

مترمکعب

366.96

366.96

دلار (بانک مرکزی)

آیزوفید پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

شرکت پالایش نفت شیراز

0

تن

-

365.69

دلار (بانک مرکزی)

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

شرکت پالایش نفت شیراز

0

تن

-

439.36

دلار (بانک مرکزی)

آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت بندرعباس

500

تن

13562

13562

ریال

گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ بین الملل

شرکت پالایش نفت آبادان

0

تن

-

310

دلار (سنا)

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

پتروشیمی زاگرس

25

تن

7469

7469

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت اصفهان

100

تن

13562

13562

ریال

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت اصفهان

84000

لیتر

12172

12172

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت اصفهان

132000

لیتر

12060

12060

ریال

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

شرکت پتروشیمی بندر امام

0

تن

-

13625

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

شرکت پتروشیمی بندر امام

0

تن

-

13802

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

شرکت پتروشیمی بندر امام

100

تن

13767

13767

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

شرکت پتروشیمی بندر امام

100

تن

13767

13767

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

شرکت پتروشیمی بندر امام

198

تن

10070

10070

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت تبریز

1800000

لیتر

11326

11326

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت تبریز

0

تن

-

11388

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت تبریز

23

تن

13562

13562

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت تبریز

0

مترمکعب

-

11836

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

جهش غیرمنتظره و مجدد بهای شمش

بازار فولاد اگرچه با رفتارهایی متناقض همراه است ولی رشد بهای قراضه و کمبود عرضه آهن اسفنجی موجب شد تا بهای شمش حتی افزایش قیمت هایی تا 60 تومان در هر کیلوگرم را تجربه کند. همین موارد کافی بود تا بهای مصنوعات فولادی به صورت پر شتابی وارد فاز رشد قیمتی شود اگرچه این افزایش نرخ به جز میلگردهای نوردی ، برخی دیگر از مصنوعات فولادی را نیز در بر گرفت. این رشد قیمتی هرچند که به ذات خود افزایشی نسبی ( نزدیک به 10 تا 40 تومان به صورت پراکنده ) و متعادلی محسوب می شود ولی پس از 3 هفته التهاب در بازار ، آن هم برای روز شنبه قطعاً هیجانی و شتابان به شمار خواهد رفت اگرچه غالب واحدهای تولیدی بین 10 تا 20 تومان افزایش نرخ را مخابره کرده اند. قطعاً وضعیت فعلی در بازار منطقی نیست ولی همین روند غیرمنطقی و حتی غیرمعمول ادامه یافته که نشان می دهد بازار چیزی نیست که نشان می دهد. در هر حال هنوز رشد قیمت ها از مسیر شمش تغذیه می شود و ادامه رشد قیمت قراضه باز هم به ادامه افزایش بهای شمش و سایر مصنوعات فولادی منجر خواهد شد که نگرانی ها را برجسته تر خواهد ساخت. با توجه به ابهامات جدی در بازار فولاد هنوز نمی توان تصویری واضح را از این بازار ترسیم کرد هرچند که ممکن است رشد قیمت ها ادامه یافته و یا حتی با کاهش جدی نرخ رو به رو شویم. با توجه به حفظ سطوح قیمتی در بازار شمش احتمال سقوط آزاد فولاد چندان هم قدرتمند نیست.

تنگنای به وجود آمده و فعلی بازار مقاطع طویل؛ فرصت یا تهدید؟

اصفهانی – گزارشگر بازار فولاد: افزایش میانگین و حدودی 130 تومانی میلگرد آجدار از ابتدای سال 96 تا کنون؛ بحث های زیادی را بطور پیوسته در پی داشته است؛ اما آنچه که مشخص است؛ بنا بر نظر اکثریت فعالان و صاحبنظران زنجیره فولاد کشور؛ کمبود مواد اولیه به خصوص آهن اسفنجی؛ قراضه آهن و شمش فولادی؛ موجب این تنگنا و افزایش قیمت های مداوم مقاطع طویل بوده است. انچه که در این میان قابل تامل بوده و جلب توجه می نماید به موازات "تهدید" به واسطه تنگنای پیش آمده برای برخی از تولیدکنندگان لایه های مختلف زنجیره فولاد، بنا بر اصل توازن و برآیند منافع کل؛ به طبع، "فرصتهای" مناسبی هم برای گروه دیگری فراهم شده است که جالب توجه است. اگر کمی دقت شود تا پیش از این و در چند سال گذشته، این تولیدکنندگان کوچکتر و چالاک بودند که به واسطه دسترسی و امکان استفاده از منابع ارزان قیمت تر، در اکثر موارد سکان و نبض نوسانات بازار را در دست داشته و آن را هدایت می کردند؛ بزرگترها و تازه خصوصی شده ها یا راه خود را با کمترین سهم ممکن می رفتند و یا دنباله رو و تابع شرایط موجود بودند؛ این وضعیت ادامه داشت تا اینکه از اواخر سال گذشته و در سال جدید شاهد شرایط متفاوتی بودیم؛ به موازات حذف تدریجی و آرام آرام منابع ارزان قیمت، عرصه جولان کوچکتر ها هم تنگ تر شده و از طرف دیگر قدرت مانور بزرگترها بیشتر شد؛ این وضعیت طی چند ماه اخیر ادامه داشت تا اینکه امروز به شرایطی رسیدیم که این بزرگترها هستند که با عرضه های طلایی خود در بورس کالا؛ چه در حوزه شمش و چه در حوزه نورد؛ برای بازار تعیین و تکلیف می کنند. کوچکترها به واسطه از دست دادن تدریجی مهمترین تکیه‌گاه خود یعنی "مواد اولیه ارزان قیمت"؛ یا در حال تعطیلی هستند و یا ناخواسته به دلیل فشارهای وارده و ممتد از ناحیه حوزه شمش و آهن اسفنجی، به قیمتهایی رسیده اند که رفته رفته توان رقابت با محصولات بزرگترها را یا از دست داده اند و یا به مرور از دست خواهند داد و گویی در جریان یک تراژدی غمناک در انتظار مرگ تدریجی خود هستند. کما اینکه مدتی است چه در حوزه تولید شمش و چه در حوزه نورد، خبرهای نه چندان خوشایندی از تعطیلی تدریجی برخی از آنها سخن به میان می آید. بنظر می رسد وضعیتی که بارها در خصوص آن هشدار داده شده بود به مرحله اجرایی رسیده باشد؛ بزرگترها اما با این وضعیت نفسی گرفته و فرصت تاخت و تاز پیدا کرده اند. رابطه ای که می توانست برد برد باشد حالا می رود تا با سناریوی برد باخت به نتیجه برسد؛

گروهی معتقد هستند که در مدت زمان کوتاهی ممکن است به واسطه تعطیلات و استراحت برخی از فولاد سازان بزرگ دنیا؛ مواد اولیه مازاد مجددا به بازار داخل کشور سرازیر شود؛ اما مسئله ای که بسیار مهم است و نمی توان از آن غافل شد، بحث حذف و از رده خارج شدن تدریجی فولادسازان کوچک طی این مدت است؛ با حذف این واحدها بنظر میرسد که بطور طبیعی وضعیت عرضه و تقاضا مجددا و پس از سالیان طولانی، به حالت تعادل برسد؛ چراکه در صورت تداوم بیشتر تنگنای مواد اولیه و حذف تعداد بیشتری از این واحدهای کوچک؛ حتی با مرتفع شدن مشکلات مواد اولیه در داخل کشور هم با توجه به تعداد کم تولید کننده؛ دیگر خبری از مازاد تولید بر عرضه، برای مصرف داخلی نبوده و لذا خبری هم از تعدیل قیمتها تا حصول برابری با قیمتهای جهانی؛ چیزی که سالها آرزوی تولیدکنندگان بزرگ بوده است؛ نخواهد بود.

اینکه این سناریو تا چه حد ممکن است به واقعیت نزدیک باشد، مسئله ای است که متغیر زمان آن را مشخص خواهد کرد؛ زمان در این برهه حساس نقش بسیار تعیین کننده ای برای بازیگران این مجموعه ایفا می نماید؛ نفس های تولیدکنندگان کوچک به شماره افتاده است و این در حالی است که تولیدکنندگان بزرگ ما مدتی است هوای تازه را استشمام می نمایند

تداوم روند صعودی قیمت‌ها در بازار شمش فولاد

پس از آنکه در هفته معاملاتی منتهی به ٢٦ خردادماه جاری شاهد رشد قیمت شمش و برخی دیگر از مقاطع ساختمانی بودیم، هفته گذشته نیز برای دومین هفته معاملاتی این روند با شیب تندتری ادامه یافت.

به گزارش کارگزاری آبان، طی دو هفته اخیر محدودیت در عرضه و فروش آهن اسفنجی زمینه‌ساز رشد قیمت شمش شده و از آنجا که در تیرماه کارخانجات آهن اسفنجی و بعضا چادرملو به عنوان تولیدکننده گندله به تعطیلی می‌روند در نتیجه عرضه آهن اسفنجی فارغ از آنکه قیمت این محصول در چه پایه‌ای باشد بیش از پیش محدود می‌شود. همین امر روی عرضه شمش نیز تاثیر مستقیم و سریع داشته و به این ترتیب روند فعلی به رشد قیمت بیشتر آن منجر خواهد شد.

در حال حاضر مدتی است که شمش فولاد خوزستان و خراسان در بازار عرضه نمی‌شود. پیشنهاد شمش کاوه کیش در بورس کالای ایران نیز در قالب فروش نقدی با قیمت هر کیلو ١٣٨٠ تومان چندان با استقبال روبرو نشده اما به هر ترتیب محدودیت فروش آهن اسفنجی نه تنها روی قیمت شمش بلکه در پی آن روی قیمت مقاطع ساختمانی نیز اثر افزایش داشته و موجب رشد آن‌ها می‌شود.

هفته پیش در بورس کالای ایران تالار محصولات صنعتی و معدنی میزبان عرضه ٩٢ هزار و ٣٠٢ تن فولاد از سوی کارخانه‌های ذوب آهن و فولاد کاوه کیش قرار گرفت و حجم معامله ١١٦ هزار و ١١٨ تن رقم خورد. ذوب آهن در این هفته چند عرضه مقاطع ساختمانی شامل سبد میلگرد مخلوط، تیرآهن ، سبد میلگرد و تیرآهن و ... به صورت نسیه و سلف داشت که تمامی حجم عرضه شده به طور کامل فروش رفت، اما شمش عرضه شده از سوی فولاد کاوه کیش از ٧٠٠٠ تن به میزان ٣٦٥٠ تن فروش رفت. فولاد مبارکه نیز معاملات خارج از بورس ورق گرم B و C را در سیستم مچینگ توسط کارگزاران ثبت کرد.

از طرفی در حوزه صنعت فولاد نیز باید اشاره کرد آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از آن است که تولید فولاد خام در ۲ ماهه ابتدایی امسال ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تن بوده است درحالی که در مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۳ میلیون و ۲۴ هزار تن گزارش شده که نشاندهنده رشد ۳۸.۲ درصدی در تولید فولاد خام کشور است.

همچنین در بخش محصولات فولادی رشد ۲۸.۱ درصدی به چشم می‌خورد و تولید از ۲ میلیون و ۷۱۵ هزار تن فروردین و اردیبهشت ۹۵ به ۳ میلیون و ۴۷۹ هزار تن در دو ماهه نخست ۹۶ نزدیک شده است.

در این میان انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده، تولید فولاد خام ایران در ماه مه ٢٠١٧ (١١ اردیبهشت تا ١٠ خرداد ماه ) نسبت به ماه قبل از آن (آوریل) ٨.٨ درصد داشته که از میانگین رشد پنج درصدی تولید دنیا، پیشی گرفته است. بر پایه آمار انجمن جهانی فولاد درباره عملکرد کشورهای جهان در دوره پنج ماهه ٢٠١٧ (١١ دی ٩٥ تا ١٠ خرداد ٩٦) در زمینه تولید فولاد خام، میزان تولید شمش فولاد خام ایران در ماه مه یک میلیون و ٦٢٠ هزار تن بوده است.

برپایه این بررسی، عملکرد تولید فولاد خام ایران نسبت به رشد تولید تجمعی ٢٠١٧ که رشد ١٣.١ درصدی است، اندکی کاهش نشان می‌دهد، اما رشد تولید فولاد خام ایران یکی از سریع ترین ها در سطح دنیا ارزیابی می‌شود.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

در معاملات روز چهارشنبه، قیمت بیلت فولاد تانگشان ٢٠ یوان بالا رفت و باعث شد تا حاشیه سود فولادسازان به ١١٤ دلار در تن برسد که ٣ دلار بیشتر از روز سه‌شنبه بود. همزمان ضریب بهره‌برداری از ظرفیت‌های فولادسازان چینی نیز به ٨٥.٢ درصد رسیده است. این موضوع موجب شده تا تجار سنگ‌آهن نیز به دنبال افزایش قیمت‌ها افتاده و از ارایه تخفیف به فولادسازان خودداری کنند. در حال حاضر اختلاف قیمت بین بار کشتی و بار بنادر به حداقل رسیده و انتظار کاهش قیمت در کوتاه مدت به سختی متصور است

در این میان بارندگی هفتگی موجب کاهش مصرف فولاد بخش ساختمان‌سازی شده که عامل سقوط ٢ درصد قیمت میلگرد در بورس شانگهای در روز پنج‌شنبه شد. تحلیلگران این موضوع را موقت دانسته و انتظار دارند در میان مدت قیمت‌ها رشد پیدا کنند. روز جمعه نیز قیمت‌ها در بخش میلگرد شانگهای یک درصد و سنگ آهن دالیان نیز ١.٢٩ درصد صعودی بود.

آمار تولید فولاد چین از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد جهانی نشان می‌دهد که با وجود کاهش موجودی انبارها و سود بالای فولادسازان، تولید چین نسبت به سه ماه گذشته اندکی کاهش یافته که می‌تواند عامل تحریک قیمت ها در کوتاه مدت باشد.

خوش بینی به تقویت بنیادین بازار محصولات پتروشیمی

هرچند که رشد قیمتی هنوز سرنوشت بازار پلیمرها را رقم نزده ولی رفتار معامله گران در روزهای پایانی ماه رمضان و همچنین خوش بینی به افزایش تقاضا و البته نگرانی از رشد قیمت دلار چهره جذابی را برای بازار محصولات پتروشیمی رقم زده است. این موارد امیدواری به تقویت بنیادین این بازار را با افزایش حجم معاملات افزایش داده هرچند که تعطیلات پیش رو فرآیند رشد قیمتی را به تعویق خواهد انداخت.

در هفته گذشته شاهد کاهش ١٣.٣٧ درصدی حجم عرضه پلیمرها بودیم که در برابر این عقب نشینی عرضه ها، تقاضا با ٠.٤١ درصد رشد رو به رو شد هرچند که حجم عرضه گریدهای جذاب افزایش یافت. این شرایط نشان می دهد که بازار حالتی آرام را سپری کرده و کاهش حجم عرضه ها تأثیری بر روند فعالیت بازار بر جای نگذاشته است یعنی کاهش عرضه ها بیشتر به گریدهایی با جذابیت کمتر مربوط بوده است. در نهایت در هفته گذشته حجم معاملات ( توأم با کاهش حجم عرضه ها ) ٨.٨٥ درصد کاهش یافت که می تواند سیگنالی برای کاهش تزریق کالا از بورس به بازار آزاد محسوب شود که احتمال رشد قیمت ها را افزایش خواهد داد.

در هفته گذشته به رغم کاهش حجم عرضه پلیمرها، شاهد رشد عرضه گریدهای جذاب بودیم تا جایی که پتانسیل التهابات پیشین به شدت محدود شده و بازاری با آرامش بیشتر را تجربه کردیم. مهمترین افزایش عرضه مربوط به گروهپلی پروپیلن های نساجی و با ١.٨٧٨ تن افزایش بوده و بعد از این گروه کالایی، پلی اتیلن های سبک خطی و با ٨١٤ تن در رتبه دوم رشد حجم عرضه ها قرار گرفت. این در حالی است که هنوز التهاب در بازار پلی پروپیلن های شیمیایی وجود دارد تا جایی که در برابر ٣١٥ تن عرضه پلی پروپیلن شیمیایی ZR٢٣٠C، ١٤ هزار و ٦١٦ تن تقاضا به ثبت رسید. پلی اتیلن های ترفتالات بطری نیز به سمت التهاب در بورس کالا حرکت می کنند هرچند که پایان ماه رمضان زمانی برای افزایش مصرف آب معدنی است بنابراین احتمال افزایش تقاضای این گروه کالایی نیز وجود دارد یعنی در صورت ادامه این وضعیت ، بازار پت بطری نیز به سمت التهابی جدی به پیش خواهد رفت.

برای دومین هفته پیاپی جرقه های رشد قیمتی در قیمت های پایه بورس کالا و بازار آزاد مشاهده شد که به نظر می رسد با گذشت زمان افزایش یابد یعنی رشد قیمت های بیشتری را در نرخ های پایه در بورس کالا شاهد باشیم. با توجه به وضعیت متغیر بازار نفت و نوسان قیمت ها و همچنین پایان یافتن ماه رمضان و انتظار برای افزایش مجدد حجم تقاضا ، احتمال رشد قیمت های جهانی وجود دارد. این در حالی است که بهای نفتا به عنوان مهمترین خوراک مایع صنایع پتروشیمی در جهان هنوز در مسیر کاهش نرخ قرار دارد که اجازه رشد جدی قیمت ها را از بازارهای جهانی دریغ می دارد. به نظر می رسد این وضعیت یعنی ادامه جرقه های رشد قیمتی باز هم در بازارهای جهانی تجربه شود که می تواند نوسان فعلی قیمت ها یعنی تمایل به رشد نرخ های پایه را افزایش دهد که برای هفته ها و شاید ماه آینده به افزایش فراگیر قیمت های پایه منجر خواهد شد ولی زمان بر است. به عبارت ساده تر بازار کشش رشد قیمتی داشته ولی قیمت های پایین مواد اولیه اجازه افزایش محسوس نرخ را نمی دهد هرچند که افزایش مجدد قیمت های جهانی در نهایت سرنوشت این بازار محسوب خواهد شد.

در بازار آزاد پلیمرها شرایطی مشابه نوسان قیمت ها در بورس کالا در هفته گذشته به وقوع پیوست یعنی روند کاهش نسبی قیمت ها در کنار چند جرقه رشد قیمتی مهم. این در حالی بود که بازار به ورود تقاضای جدید با حساسیت بالایی واکنش نشان داد و با بهبود پراکنده حجم خرید ، رشد قیمت های مهمی بلافاصله به وقوع پیوست یعنی بازار آزاد از پتانسیل افزایش قیمت ها برخوردار است.

برخی از مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته:

- کاهش ١٣.٣٧ درصدی حجم عرضه پلیمرها در هفته گذشته و ثبت رقم ٨٤ هزار و ٤٣٤.١٨ تن که رقم نسبتاً متعادلی محسوب می شود.

- افزایش ٠.٤١ درصدی تقاضای پلیمرها که نشان دهنده کاهش عرضه در این گروه کالایی و جذابیت بیشتر خرید ، واسطه گری و سفته بازی و امیدواری به رشد قیمت هاست.

- کاهش ٨.٨٥ درصدی حجم معامله پلبمرها و ثبت رقم ٤٨ هزار و ٤٣٠.١٢ تن که باز هم رقم مطلوب و متعادلی محسوب می شود.

- ثبت ١.١٣ برابری تقاضا به نسبت عرضه ها که بالاترین رقم در ٣ هفته اخیر محسوب شده و همچنین نشان دهنده بازگشت آرام و گام به گام تقاضا در این بازار مهم است.

- رشد تقاضا در برابر کاهش حجم عرضه در کنار کاهش التهاب در بازار که نشان دهنده افزایش تقاضا برای گروه هایی از پلیمرهاست که در گذشته با جذابیت کمتری رو به رو بوده اند.

- معامله ٥٧.٣٦ درصدی عرضه پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالا که بالاترین حد در ٣ هفته اخیر بوده و از رونق نسبی و گام به گام بازار خبر می دهد.

- افزایش محسوس و مطلوب عرضه گریدهای جذابی همچون پلی پروپیلن های نساجی در بورس کالا که خبری خوش برای این بازار محسوب شده و همچنین به آرامش بازار منجر خواهد شد.

- بازگشت نسبی آرامش به بازار پلیمرها تا حدی که غالب رشد قیمتی و جهش تقاضا شرایطی نسبتاً متناسب و آرام را تجربه کرد.

- آرامش نسبی در بازار آزاد پلیمرها در کنار ثبت چند جرقه رشد قیمتی مهم

- افزایش ٢.٢٣ درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت عرضه ٣٤ هزار و ٩٥١.٩ تن که بیشترین حد در ٥ هفته اخیر محسوب می شود.

- رشد ٧.٨٨ درصدی تقاضای محصولات شیمیایی و ثبت رقم ٢٧ هزار و ١٦٨ تن که شرایط نسبتاً آرامی را در این بازار حکایت می کند.

- افزایش ١١.٣٨ درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت داد و ستد ٢٢ هزار و ٣٨٣.٩ تن که رقم مطلوب و متعادلی است.

- آرامش کلی در بازار محصولات شیمیایی در بورس کالا که می تواند از احتمال رشد بیشتر معاملات پس از ماه رمضان حکایت کند.

- انتظار بهبود بنیادین در بازار محصولات پتروشیمی در معاملات بورس کالا و بازار آزاد که با بهبود حجم تقاضا و تقویت تولید در صنایع پایین دستی پس از ماه رمضان همراه خواهد شد.

دورنمای بازار در هفته پیش رو:

هنوز نمی توان از رشد قیمت ها در هفته جاری سخن گفت زیرا هفته پیش رو با دو روز تعطیلی زمان جذابی برای شفاف سازی حجم معاملات و واقعیت های بازار نخواهد بود هرچند که وضعیت قیمتی در بازار نفتا و سایر مواد اولیه محصولات پتروشیمی نیز چندان مساعد نیست. با توجه به این موارد در کنار خوش بینی به افزایش حجم تقاضا در بورس و بازار و همچنین امیدواری به افزایش حجم تولید در صنایع پایین دستی پس از عید فطر ، از هم اکنون می توان به افزایش جرقه های رشد قیمتی در بورس کالا و بازار آزاد امیدوار بود که در نهایت وضعیت بهتری را پیش روی این بازار ترسیم خواهد کرد. این در حالی است که نگرانی از احتمال رشد قیمت دلار و همچنین امیدواری به افزایش قیمت مواد اولیه خود سیگنال هایی است که به افزایش حجم خرید در بازار منتهی شده ولی طی این فرآیند انتظاری با رشد فراگیر و قدرتمند قیمت ها زمان بر خواهد بود یعنی بازار در کوتاه مدت با رشد قیمتی رو به رو می شود ولی نمی توان زمان دقیق آن را پیش بینی کرد.

تقویت و ثبات بازار خرما با عرضه در بورس کالا

عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس،گفت: تقویت و ثبات بازار خرما با عرضه این محصول در بورس کالا امکان پذیر است؛ زیرا خرما محصولی دو وجهی است که علاوه بر مشتریان داخلی در بازار بین المللی نیز صاحب برند است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،حبیب الله نیکزادیپناه درباره عرضه محصولی همچون خرمادر بورس کالا گفت: یکی از شاخص‌های عرضه خرما در بورس کالا، توزیع این محصول با تنوع تولید در بسته های معروف به دانه ای است که میتواندارزش افزوده بهینه برای تولید کننده ایجاد کند.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامیبا بیان اینکه بسته بندی ۶۰۰ و ۸۰۰ گرمی شایسته خرمای ناب ایرانی نیست،تصریح کرد: نمی توان خرما ایرانی را دارای ساختارفله ای دانست ،اما بسته بندی خرمایی ایرانی نیز با استانداردهای بین المللی فاصله دارد.

وی افزود: بنابراین با توجه به ساختار و عملکرد بورس کالای ایران حرف و حدیث‌های نرخ خرما با ارائه این محصول ارزآور در بورس کالا پایان می یابد و همچنین اظهار نظرهای غیر کارشناسی نیزاز بازار این محصول رخت می بندد.

وی ادامه داد: مشخص شدن مبدا تولید، قیمت گذاری شفاف و مولفه های اقتصادی داخلی از دستاوردها و مزیت هایعرضه خرما در بورس کالا است.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس، یادآورشد: تقویت و ثبات بازار خرما با ارائه این محصول در بورس کالا امکان پذیر است زیرا خرما محصولی دو وجهی است که علاوه بر مشتریان بسیار داخلی در بازار بین المللی نیز صاحب برند است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24