Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فعالان بازار در هفته های اخیر دچار سردگمی شده اند زیرا مسیر حرکت بازار بر خلاف انتظار آنها بوده و اکنون سوال اصلی این است که در کدام بازار سود ..

برای تغییر مسیر بازارها آماده باشید؛ تعادل رفتار فراموش نشود

روز گذشته نیمه نخست سال جاری میلادی پایان یافت و اکنون که در ابتدای نیمه دوم سال هستیم اشاره به دیدگاه هایی که نهادهای تحلیلگر درباره افق بازارهای مختلف مطرح کرده اند مفید است. در هفته های اخیر قیمت فلزات پایه رشد کرده و انتظار می رود وضعیت بازار این فلزات در ماه های آینده بهتر شود البته رشد قیمت ها قابل ملاحظه نخواهد بود. در بازار نفت، احتمال رشد پایدار قیمت ها اندک است زیرا تعادل بین عرضه و تقاضا حداقل تا اوایل سال آینده میلادی برقرار نخواهد شد. در بازارهای مالی رشد ماه های اخیر شاخص ها، چندان منطقی نیست و عده ای از کارشناسان معتقدند شاخص ها اصلاح خواهند شد. عملکرد شاخص دلار در ماه های اخیر منفی بوده و بعید است در ماه های آینده این روند کاهش، معکوس شود. بانک مرکزی آمریکا در مسیر محدود کردن سیاست های حمایتی خود حرکت خواهد کرد اما وضعیت شاخص های اقتصادی در این کشور چندان اطمینان بخش نیست. در ماه های آینده موضع گیری های دولت آمریکا در قبال مسایل سیاسی بر بازارهای مالی تاثیر خواهد گذاشت. در ماه های اخیر سرمایه گذاران درباره بروز تنش های تجاری بین آمریکا و شرکای تجاری این کشور بویژه چین و آلمان نگران بوده اند و این نگرانی ادامه پیدا خواهد کرد. البته نهادهای تحلیلگر معتقدند شرایط اقتصاد جهان در نیمه دوم سال جاری میلادی بهتر از نیمه نخست خواهد بود و این به معنای کاهش جذابیت طلاست.

رشد نسبی قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا افزایش یافت و به ترتیب در سطح 47.9 دلار و 46.3 دلار در هر بشکه قرار گرفت. رشد روز گذشته قیمت ها به دلیل اعلام کاهش تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا در هفته قبل برای نخستین بار در شش ماه اخیر بود. در شش ماه اخیر تعداد این چاه ها پیوسته افزایش یافته و این یک عامل فشار بر قیمت ها بوده است. البته میزان ذخیره نفت در آمریکا و اقتصادهای توسعه یافته همچنان بالاست و نیز پیش بینی شده تولید نفت در آمریکا و برخی دیگر از کشورها افزایش خواهد یافت. در واقع تغییر بزرگی در عوامل موثر بر قیمت ها ایجاد نشده است. پیش بینی می شود تا اوایل سال آینده میلادی، بازار نفت با مازاد عرضه مواجه باشد و اگر اوپک و روسیه تدابیر جدید برای بالا بردن قیمت ها اتخاذ نکنند بعید نیست در هفته های آینده شاهد کاهش مجدد قیمت ها باشیم. اگر در هفته های آینده تلاش ها برای اقدام جدید از سوی اوپک و روسیه آغاز شود احتمال آنکه قیمت ها رشدی نسبی داشته باشد زیاد است. در مجموع هر گونه افزایش قیمت در بازار، تدریجی و اندک خواهد بود. برخی نهادهای تحلیلگر اخیرا پیش بینی خود از متوسط قیمت ها در ماه های آینده را کاهش داده اند و عامل این اقدام را بالا رفتن میزان تولید نفت در آمریکا عنوان کرده اند. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا حدود 2 دلار در هر بشکه افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

کاهش هفتگی قیمت ها

روز گذشته قیمت طلا کاهش یافت و به محدوده 1242 دلار در هر اونس رسید. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در محدوده 16.68 دلار، 929 دلار و 846 دلار نوسان کردند. در نظرسنجی این هفته کیتکو در باره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت طلا کاهش خواهد یافت. هفته قبل برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا منفی بود و ارزش دلار کاهش یافت. همچنین عده ای از تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی آمریکا نباید نرخ های بهره را بالا ببرد اما این عوامل به رشد قیمت طلا منجر نشده است. برخی نهادهای تحلیلگر اخیرا پیش بینی خود از قیمت طلا در سال جاری میلادی را کاهش داده اند و معتقدند اگر وضعیت اقتصاد جهان بهبود یابد و ریسک بزرگی پدید نیاید احتمال آنکه بازار طلا عملکرد مثبت داشته باشد کم است. البته وضعیت بازارهای مالی نیز بر قیمت طلا تاثیر می گذارد. این هفته گزارش های متعدد و مهم از بخش های مختلف اقتصاد چین، ژاپن، اروپا و آمریکا منتشر می شود و محتوای این گزارش ها بر دیدگاه سرمایه گذاران در باره وضعیت اقتصاد جهان تاثیر دارد. گزارش های منفی، معمولا بر جذابیت طلا می افزاید. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا حدود 15 دلار در هر اونس کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

آغاز اصلاح بازار؟

آسیا. روز جمعه شاخص ها در بازارهای مالی آسیا رشد نکردند و یک عامل این کاهش که به رغم انتشار گزارش مثبت از بخش تولید کارخانه ای در چین مشاهده شد کاهش قیمت سهام شرکت های فعال در حوزه فناوری بود. اخبار منتشر شده از اقتصاد چین در ماه های اخیر امیدبخش بوده اما درباره روابط تجاری این کشور و آمریکا همچنان نگرانی هایی وجود دارد. اقدامات آمریکا بویژه در حوزه فروش اسلحه به تایوان سبب شده تنش هایی در روابط چین و آمریکا پدید آید. از سوی دیگر حمایت گرایی ترامپ به روابط تجاری آمریکا با آسیا و اروپا لطمه وارد خواهد کرد. این هفته خبرهایی از اقتصاد چین و ژاپن منتشر می شود که بر بازارهای مالی آسیا تاثیر خواهد گذاشت.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی کاهش یافتند. این کاهش به رغم افزایش قیمت نفت و فلزات پایه رخ داد و برخی تحلیلگران معتقدند شاخص ها در فاز اصلاح قرار گرفته اند. درباره افق روابط اقتصادی اروپا و آمریکا نگرانی هایی وجود دارد و اگر سیاست های ترامپ تغییر نکند بعید نیست لطماتی به اقتصاد دو طرف وارد شود. ترامپ قصد دارد به هر شکل ممکن و بدون درنظر گرفتن جوانب موضوع، بر رونق اقتصاد آمریکا بیافزاید و اقداماتی که انجام می دهد به باور بسیاری از تحلیلگران به زیان اقتصاد این کشور است. این هفته گزارش های زیادی از اقتصاد اروپا منتشر می شود و انتظار می رود نوسان در شاخص های مالی بزرگ بشد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند البته میزان آن زیاد نبود. رشد قیمت نفت و افزایش قیمت سهام شرکت های فعال در حوزه فناوری سبب شد شاخص ها افزایش یابند البته کاهش روز پنجشنبه جبران نشده است. برخی کارشناسان می گویند نگرانی های سیاسی سبب شده از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته شود. همچنین ترامپ در اجرای وعده های انتخاباتی خود موفقتی کسب نکرده است. این هفته گزارش ها مهم از بخش های گوناگون اقتصاد آمریکا منتشر خواهد شد. هفته پیش برخی گزارش ها منفی بودند. در هفته ای که گذشت، شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا بدون تغییر محسوس در محدوده 21350 واحد نوسان کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

تداوم افزایش قیمت ها

روز جمعه قیمت فلزات پایه افزایش یافت و متوسط میزان افزایش 0.5 درصد بود. بهبود در وضعیت شاخص های اقتصادی در چین و کاهش ارزش دلار سبب شده قیمت فلزات پایه در هفته های اخیر رشد کند و قیمت مس اکنون در مرز 6000 دلار در هر تن قرار گرفته است. قیمت روی و نیکل به ترتیب در محدوده 2780 دلار و 9400 دلار در نوسان است. قیمت آلومینیوم و سرب روز گذشته با اندکی نوسان به ترتیب در سطح 1920 دلار و 2310 دلار قرار گرفت. پیش بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان رشد خواهد کرد و اگر چنین شود فشارهایی بر قیمت فلزات پایه وارد خواهد شد اما عوامل دیگر نظیر کاهش ذخیره این فلزات در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی و بهبود شرایط اقتصادی در چین زمینه را برای تداوم رشد قیمت ها فراهم خواهند کرد. بویژه اگر اخباری که از بخش های تولید کارخانه ای چین منتشر می شود همچنان مثبت باشد بازار فلزات پایه رونق بیشتری پیدا می کند. البته همانطور که قبلا هم بارها تاکید کرده ایم، سرمایه گذاران در بازار این فلزات نباید انتظار داشته باشند قیمت ها به شدت رشد کند. در ماه های آینده تقاضا برای این فلزات در چین و آمریکا رشدی تدریجی خواهد داشت و بعید است اختلال های بزرگ در عرضه پدید آید. همانطور که هیجان های ابتدای سال جاری میلادی در باره رشد قابل ملاحظه تقاضا اشتباه بود اکنون نیز هیجان در باره افزایش شدید قیمت ها غلط است. در هفته ای که گذشت، قیمت مس حدود 200 دلار در هر تن افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی افزایش ارزش دلار

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد اما در برابر پوند انگلستان کاهش یافت. عملکرد دلار در هفته های اخیر منفی بوده و به نظر می رسد اقداماتی که بانک مرکزی آمریکا برای محدود کردن سیاست های حمایتی پولی انجام داده نتوانسته به رشد ارزش این ارز کمک کند. این نهاد در سال جاری میلادی تاکنون 2 بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد دو ماه دیگر یعنی در ماه سپتامبر بار دیگر نرخ ها را بالا ببرد اما داده هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و نیز وضعیت یورو و پوند تاثیر بالاتری بر شاخص دلار دارند. در هفته های گذشته برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا منفی بوده و نیز اظهارنظر های رییس بانک مرکزی اروپا که سبب افزایش ارزش یورو شده، زمینه را برای عملکرد منفی دلار فراهم کرده اند. ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا در سخنرانی اخیر خود به شکل ضمنی به برنامه این نهاد برای محدود کردن سیاست های حمایتی اشاره کرد. روز پنجشنبه نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 1.9 درصد اعلام شد که نسبت به پیش بینی اقتصاددان ها پایین تر بود. البته گزارش های مربوط به وضعیت بازار کار در ماه های اخیر مثبت بوده است. برخی اقتصاددان ها معتقدند شرایط اقتصادی آنقدر مطلوب نیست که بانک مرکزی بخواهد در مسیر کاهش حمایت ها به حرکت خود ادامه دهد. هر گونه تردید درباره رونق اقتصاد آمریکا به ضعف دلار منجر می شود. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و نسبت یورو به دلار در سطح 1.142 قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24