Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در این بخش از بولتن؛ موج شماری فوق نشان از انتهای اصلاح قیمتی ست و این در حالی ست که حمایت مناسبی در ترند بلند مدت و میان مدت در این محدوده قرار دارد...

گرمای تیرماه به بازار بورس می رسد؟

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • صنعت سیمان (بخش پنجم)
  • بررسی تکنیکال
    • سفارس
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت سیمان (بخش پنجم)

در سال ۱۳۰۷ مطالعات لازم برای ایجاد اولین کارخانه سیمان آغاز گردید و در سال ۱۳۱۲ اولین کوره سیمان ایران با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز در «شرکت سیمان ری» به بهره‌برداری رسید. رشد بالای مصرف سیمان و سودآوری بالای تولید آن توجه زیادی را برای ساخت واحدهای دیگر تولید سیمان جلب نمود، به‌گونه‌ای که احداث کارخانه‌های سیمان بخشی از سرفصل‌های برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه قبل از انقلاب بود. این مسیر با همت بخش خصوصی پس از انقلاب ادامه یافت و امروز ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیمان در دنیا به حساب می آید که مازاد تولید این مصحول در داخل، صادرات سیمان را به اولویت شماره یک این صنعت تبدیل کرده است. با آگاهی به شرایط و نرخ گذاری صنفی برای این صنعت به بررسی سهام فعال در هفته های متوالی می پردازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

الف) سفارس

سیمان فارس و خوزستان در یک روند بلند مدت حدودا 3 ساله مورد بررسی قرار گرفته است. این سهم به ترند حمایتی مهمی در حوالی 140 تومان برخورد نموده که می تواند نقطه قابل اعتمادی برای خریداران به شمار آید. موج شماری فوق نشان از انتهای اصلاح قیمتی ست و این در حالی ست که حمایت مناسبی در ترند بلند مدت و میان مدت در این محدوده قرار دارد.

محدوده تراکمی مناسبی برای سهم در حوالی 136 تا 144 تومان قرار دارد که انتظار می رود از افت بیشتر سهم جلوگیری کند با این حال برای سهامداران یا خریداران میان مدت رعایت حد ضرر 125 تومان می تواند مناسب باشد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

گروه بین المللی اقدام مالی ( FATF) که در فضای پسابرجام و به دنبال اجرای قوانین مربوط به شفاف سازی نظام پولی و اقتصادی، اقدامات تنبیهی علیه ایران را به مدت یکسال متوقف کرده بود، در جلسه اخیر خود اعلام کرد که با توجه به پایبندی تهران به تعهدات خود، همچنان این محدودیت ها را معلق نگه خواهد داشت.

در این هفته وزیر امور خارجه کشورمان سفر به سه کشور اروپایی آلمان، ایتالیا و فرانسه در جهت توسعه مراودات اقتصادی و بانکی و کمک به پیشبرد صلح و ثبات در عراق و سوریه را به انجام رساند که بر اساس آن دیدارهایی با وزرای خارجه هر سه کشور داشت.

ولادیمیر سافرونکوف نماینده روسیه در سازمان ملل، در نشست بررسی گزارش «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از نحوه اجرای قطعنامه 2231، به نحوه نگارش این گزارش اعتراض کرد. سافرونکوف به اشاره دبیرکل به مبهم بودن متن برجام در خصوص حقوق موشکی ایران اشاره کرد و ضمن رد این ادعا گفت: در قطعنامه 2231 از ایران خواسته شدهکه هیچ فعالیتی در حوزه موشک‌های بالستیک طراحی‌شده برای حمل کلاهک هسته‌ای، انجام ندهد که این بند هیچ جایی برای سوء تفسیر باقی نمی‌گذارد. نماینده روسیه در سازمان ملل در انتها هشدار داد: باز هم می‌گوییم که این گزارش نباید به سند سیاسی تبدیل شود زیرا این کار باعث تضعیف برجام خواهد شد.

به نقل از پایگاه خبری کنگره (هیل)، مجلس سنای آمریکا اصلاحیه مربوط به قانون تحریم‌های ایران و روسیه را تصویب کرد. پس از اعمال تغییرات فنی، این قانون اکنون برای رأی‌گیری به مجلس نمایندگان آمریکا بازگردانده می‌شود.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

در چند هفته اخیر علیرغم اینکه کشورهای اوپک و نوپک رایزنی های بسیاری برای کاهش تولید نفت در جهت افزایش قیمت آن انجام داده اند اما با افزایش تولید بی سابقه نفت در آمریکا و پس از آن با افزایش تولید در برزیل تمام تلاش این کشورها خنثی شد و نفت شیب نزولی را طی کرد و به قیمتهای زیر 50 دلار رسید. این موضوع که زنگ خطری برای بسیاری از کشورهای وابسته به نفت، می باشد در کشور ما نیز باعث می شود تا با این نرخها تنها درآمد و هزینه خود را در نقطه سر بسر پوشش بدهیم و در نتیجه رونق و توسعه بخشهای مختلف صنعتی با کندی روبرو خواهد شد. لذا بر همین اساس دولت دوازدهم قصد دارد تا سهمی 10 درصدی از صادرات گاز جهان را به خود اختصاص دهد و به همین منظور شرکت ملی گاز در راستای ورود به بازارهای جهانی گاز و افزایش سهم ایران در تجارت گاز، در حال انجام مذاکرات با کشورهای مختلف برای صادرات یا سوآپ گاز است. در این راستا طبق آخرین اخبار اعلام شده مذاکره با ترکیه برای انتقال گاز ایران از طریق خاک این کشور به اروپا درحال انجام است زیرا ترکیه پیشنهاد کرده گاز ایران از خاک این کشور به اروپا منتقل شود. شرط ایران برای انعقاد این قرارداد سه جانبه این است که گاز ایران مستقیما به اروپا ارسال شده و در ترکیه مصرف نشود. از دیگر مذاکرات شرکت ملی گاز برای صادارت گاز، انجام مذاکره با گرجستان برای صادرات گاز با خط لوله است. در این راستا قراردادی امضا شده بود که هنوز نهایی نشده است زیرا گاز ارسالی به گرجستان باید از مسیر ارمنستان عبور کند که هنوز مذاکرات گرجستانی‌ها و ارمنی‌ها در این باره نهایی نشده است. ضمن این که شبکه انتقال گاز در ارمنستان که وظیفه انتقال گاز ایران به گرجستان را دارد دارای شرایط خاصی است. مذاکرات مذکور در حالی ادامه دارد که صادرات گاز به بغداد هم اکنون به صورت آزمایشی آغاز شده است.

در این هفته، رییس کل بانک مرکزی با اشاره به ساماندهی موسسات غیرمجاز در دولت یازدهم گفت: یکی از اقدامات موفق بانک مرکزی در این دوره، ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی است که در این مسیر، حجم نقدینگی در دست این موسسات از25 درصد به زیر 10 درصد کاهش یافته و بانک مرکزی با جدیت این موضوع را ادامه خواهد داد تا در سال1397 موسسه خارج از کنترل بانک مرکزی نداشته باشیم.

در حوزه مسکن افزایش ۶.۴ درصدی تعداد معاملات اردیبهشت شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت از تحرک نسبی در این بازار دارد و به نظر می رسد شرایط برای رونق غیرتورمی این بخش مهیا شده است و به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک در نیمه دوم سال جاری احتمالا قیمت مسکن ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش را تجربه خواهد کرد که جهشی و سونامی گونه نیست. این در حالی است که قیمت مسکن در خرداد ماه امسال نسبت به سال گذشته رشد 5.4 درصدی را شاهد بوده است.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ هفته اخیر برای خودروسازان در حالی به پایان رسید که در ابتدای آن انتشار خبر فروش بلوک 16 درصدی خگستر از سوی ایران خودرو این نماد را به همراه اکثر نمادهای گروه با معاملات مثبت روبرو کرد و خگستر را نیز صف خرید رساند. این مهم البته تنها یک روز دوام آورد و تعطیلی وسط هفته باعث شد تا خریداران میلی به خرید حداقل در این هفته نداشته باشند.

خودروسازان در حالی این روزها معاملات کم رمقی را پشت سر می گذرانند که در دوره دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی خبرها از قطعیت روی کار آمدن وزیر جدید به جای نعمت زاده که همواره طرفدار خودرسازان بوده خبر می دهند. همچنین در این گروه آمار منتشره از تیراژ تولید خودرو در ایران خودرو نشان از رشد 8 درصدی در سه ماهه ابتدای سال 96 به نسبت مشابه سال قبل دارد.

در فلزات اساسی؛ این هفته بار دیگر کامودیتی ها در بازارهای جهانی با افزایش قیمت مناسبی روبرو شدند و در بین آنها فلز مس بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد و به قیمتهای سه ماهه گذشته خود در بالاترین حد آن رسید. این موضوع به علت کاهش ایندکس دلار در مقابل دیگر ارزها اتفاق افتاد.

با عنایت به این اتفاقات در بازار فلزات اساسی قیمت شرکتهای تولید کننده سرب و روی با افزایش بیشتری نسبت به دیگر شرکتهای همگروه روبرو شد. دلیل اصلی این اتفاق محتاطانه بودن بودجه شرکتهای این گروه برای سال 96 می باشد که با جهش قیمتها و حفظ ثبات در فروش انتظار تعدیل از آنها می رود.

از مهمترین خبرهای این گروه افزایش تولید فولاد دردو ماهه سال 96 به نسبتت مشابه سال قبل بود که رشد 18 درصدی را به همراه داشته است.

در محصولات شیمیایی؛ قیمت فرآورده های تولیدی مجتمع های پتروشیمی در بازارهای جهانی این هفته ثابت و بدون تغییر ماند. این مهم در حالی است که اکثر پتروشیمی ها نرخ فروش محصولات خود برای سال 96 را حدود 10 درصدی بیشتر از نرخهای واقعی دیده اند و همین موضوع در صورتی که برخی فاکتورها از جمله نرخ ارز و میزان فروش تغییری نداشته باشد میتواند از سود آنها در پایان سال بکاهد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره بازنگری دستورالعمل اجرایی پرداخت عوارض آلایندگی مجتمع های پتروشیمی گفت : سازمان محیط زیست میزان آلایندگی واحدهای پتروشیمی را براساس دستورالعمل تدوین شده اندازه گیری و بررسی می کند و در صورت کاهش آلایندگی واحدها، مجتمع پتروشیمی از پرداخت مالیات معاف می شود.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ نمادهای این گروه، معاملاتی متعادل و رو به مثبت را پشت سر گذاشتند به گونه ای که در نماد شبندر قیمت در آخرین روز کاری خود تغییری نسبت به اولین روز کاری خود نداشت اما در نماد شراز در طول هفته رشد حدودا ده درصدی را شاهد بودیم.

در این گروه در حال حاضر مهمترین مولفه گروه یعنی قیمت نفت با نوسان در محدوده 40 دلاری روبرو است و این قیمت به گفته بسیاری از کارشناسان برای بسیاری کشورها به صرفه نخواهد بود و در نتیجه تولید کاهش پیدا خواهد کرد و قیمتها در این محدوده نخواهد ماند و با رشد روبرو خواهد شد.

در پی آتش سوزی پالایشگاه اصفهان مدیر تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با تکذیب اخبار منتشره در فضای مجازی اعلام کرد: این حادثه خسارت مالی قابل توجهی نداشته و کارگران آسیب دیده بهبود یافته اند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24