Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

.. و انتظار می رود برخی ابهام ها از میان برود. سرمایه گذاران که شاهد سبز شدن تابلوها هستند مایلند بدانند رشد شاخص ها و قیمت ها ادامه پیدا ..

تابلوها سبز شده اند، از این پس چه رخ خواهد داد؟

روز گذشته قیمت طلا، فلزات پایه، نفت و سنگ آهن افزایش یافت و در آمریکا، شاخص های مالی رشد کردند. البته میزان افزایش قیمت ها زیاد نبود و سرمایه گذاران در انتظار هستند تا داده های مهم از اقتصاد آمریکا، منطقه یورو، چین و انگلستان منتشر شود. امروز و فردا این گزارش ها منتشر می شود و انتظار می رود برخی ابهام ها از میان برود. سرمایه گذاران که شاهد سبز شدن تابلوها هستند مایلند بدانند رشد شاخص ها و قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد یا نه. واقعیت این است که علل رشد قیمت ها در بازار مواد خام یکسان نیست و نیز شاخص های مالی در بازارهای بزرگ در ماه های اخیر رشد کرده اند زیرا سرمایه گذاران در باره افق اقتصاد جهان خوشبین هستند و معتقدند اوضاع در مجموع بهتر خواهد شد. در بازار طلا، کاهش ارزش دلار و وجود برخی ریسک های سیاسی و اقتصادی سبب شده قیمت ها حمایت شوند و پیش بینی شده امسال عملکرد بازار طلا مثبت خواهد بود. در بازار فلزات پایه، قیمت ها پس از کاهش های دو ماه اخیر اکنون به تدریج در حال افزایش هستند و احتمالا این رشد ادامه پیدا خواهد کرد. در بازار سنگ آهن، رشد قابل ملاحظه قیمت ها در هفته جاری طبیعی است زیرا در هفته های گذشته بازار با کاهش شدید قیمت ها مواجه شد و اکنون که اخبار مثبت از اقتصاد چین منتشر شده و انتظار می رود تقاضا برای فولاد بازار باقی بماند قیمت ها رشد کرده اند.

رشد نسبی قیمت ها

امروز پنجشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با 0.5 درصد افزایش به ترتیب به 47.5 دلار و 45 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت نفت باز هم رشد کرد البته میزان آن اندک بود. قیمت ها تحت تاثیر گزارش اداره اطلاعات انرژی رشد کرد. در این گزارش آمده بود، میزان ذخیره بنزین هفته قبل بیش از انتظار کاهش یافته است. البته هفته قبل ذخیره نفت آمریکا 118 هزار بشکه افزایش یافته در حالیکه پیش بینی شده بود 2.58 میلیون بشکه کاهش یافته باشد. وضعیت بازار نفت تغییر بزرگی نکرده و عواملی که سبب فشار بر قیمت ها شده اند باقی هستند. روز گذشته گزارشی در فایننشال تایمز منتشر شد که نشان می دهد در آینده نزدیک بر تولید نفت کانادا نیز افزوده می شود و این به معنای فشار بیشتر بر قیمت نفت است. تولید نفت در لیبی، نیجریه، عراق، آمریکا و کانادا در حال افزایش است و در این شرایط طبیعی است که قیمت ها در سطوح پایین قرار بگیرند. برنامه کاهش عرضه نفت که از سوی اوپک و برخی دیگر کشورها از جمله روسیه در حال اجراست نتوانسته به رشد قیمت ها کمک کند زیرا در این برنامه، 1.8 میلیون بشکه از عرضه نفت این کشورها کاسته می شود در حالی که تولید در دیگر کشورها در حال افزایش است. بدین ترتیب ضروری است برنامه ای فراگیرتر برای بالا بردن قیمت ها اجرا شود. احتمال دارد در هفته های آینده در صورتیکه قیمت ها رشد نکند عربستان و روسیه تلاش هایی برای تدوین برنامه جدید انجام دهند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد اندک قیمت ها

امروز قیمت طلا اندکی رشد کرده و در سطح 1252 دلار در هر اونس قرار گرفته است. روز گذشته قیمت طلا نوسان های محدود داشت و عملا رشد نکرد. این درحالی بود که ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافت و بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند قیمت فلز زرد افزایش یابد. حتی گزارش های منفی اخیر از اقتصاد آمریکا سبب رشد قیمت طلا نشده است. امروز و فردا خبرهای مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و اگر محتوای این گزارش ها منفی باشد و باز هم قیمت طلا افزایش نیابد می توان به این نتیجه رسید که قیمت ها تحت فشار قابل ملاحظه هستند. برخی کارشناسان می گویند افزایش قیمت طلا در هفته های اخیر باید در جایی متوقف می شد و اکنون این اتفاق افتاده است. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون 100 دلار افزایش یافته و پیش بینی شده عملکرد بازار طلا امسال مثبت خواهد بود. در هفته های اخیر نوسان در قیمت ها در بازار سه فلز گرانبهای دیگر نیز محدود بوده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران منتظر هستند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اند. روز گذشته بازارهای مالی این قاره وضعیت خیلی خوبی نداشتند البته شاخص ها خیلی کاهش نیافتند. مجلس سنای آمریکا تصویب برنامه پیشنهاد شده ترامپ در خصوص خدمات درمانی را به تعویق انداخته و هر گونه مانع بر سر اجرای برنامه های دولت سبب می شود حرکت اقتصاد آمریکا به سمت رونق کند شود. به همین دلیل سرمایه گذاران ترجیح دادند ریسک کمتری بپذیرند. عامل دیگر کاهش شاخص های مالی، انتظار سرمایه گذاران برای انتشار گزارش های جدید از اقتصاد چین و ژاپن بود. فردا و روز جمعه گزارش های یاد شده در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی کاهش یافتند. رشد اخیر در شاخص های مالی حاصل امیدواری سرمایه گذاران به بهبود شرایط اقتصادی در منطقه یورو و رفع شدن ریسک هایی است که اقتصاد این منطقه را تهدید می کند. پس از مدتی رشد، طبیعی است که شاخص ها اصلاح می شوند. البته باید به این نکته توجه داشت که اقتصاد منطقه یورو همچنان با مشکلات مختلف مواجه است و هرگونه بهبود تدریجی است. روز گذشته به رغم افزایش قیمت نفت و فلزات پایه فشارهایی بر شاخص های مالی در اروپا وارد شد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند. افزایش قیمت نفت و رشد قیمت سهام بانک ها زمینه رشد شاخص ها را فراهم کردند. شاخص متوسط صنعتی داوجونز بیش از 140 واحد افزایش یافت و به محدوده 21450 واحد رسید. بسیاری از تحلیلگران معتقدند واقعیت های اقتصادی در آمریکا این میزان رشد در شاخص های مالی را توجیه نمی کند. برنامه هایی که ترامپ برای رونق اقتصادی وعده داده بود اجرا نشده و وضعیت شاخص های اقتصادی خیلی امیدوارکننده نیست. همچنین نرخ رشد اقتصاد آمریکا امسال به زحمت به بالای 2 درصد خواهد رسید. این احتمال کاملا وجود دارد که بخشی از رشد شاخص های مالی حباب باشد. امروز نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی و نیز وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته مشخص خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رونق نسبی در بازار

امروز قیمت فلزات پایه افزایش یافته است و متوسط میزان افزایش قیمت ها 0.5 درصد است. قیمت ها تحت تاثیر کاهش ارزش دلار تقویت شده اند. همانطور که انتظار می رفت قیمت فلزات پایه روز گذشته رشد کرد البته خبر جدیدی از اقتصاد چین منتشر نشده و افزایش قیمت ها عمدتا حاصل کاهش ارزش دلار بود. فردا دو خبر از اقتصاد چین منتشر می شود و انتظار می رود تغییرات قیمت فلزات پایه صعودی باقی بماند. تا چند ماه پیش بازار فلزات پایه تحت تاثیر هیجان بود و قیمت ها افزایش یافت و در هفته های اخیر قیمت ها پس از اصلاح قابل ملاحظه، رشدی تدریجی را تجربه کرده اند. روز گذشته قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5850 دلار و 2770 دلار در هر تن قرار گرفت. اکنون عده ای از کارشناسان به این موضوع اشاره کرده اند که بازار احتمالا برای مدتی کوتاه استراحت خواهد کرد و سرمایه گذاران نباید تصور کنند کاهش قیمت ها ادامه دار خواهد بود. اصلاخ بزرگ قیمت ها در دو ماه اخیر اتفاق افتاده و اکنون که برای مدتی قیمت ها افزایش یافته ممکن است چند روز شاهد حرکت نزولی بازار باشیم. در هفته های آینده داده های جدید از اقتصاد چین و نیز موضع گیری های آمریکا در قبال تعاملات تجاری با این کشور بر قیمت ها تاثیر خواهد داشت. احتمال آنکه ارزش دلار رشد کند (عاملی که سبب فشار بر قیمت ها خواهد شد) کم است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

شاخص دلار باز هم کاهش یافت

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی کاهش یافته است. روز گذشته روند کاهش ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان ادامه پیدا کرد. ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا در سخنرانی خود به شکل ضمنی بر برنامه این نهاد برای محدود کردن سیاست های حمایتی تاکید کرد و به همین دلیل یورو تقویت شد. البته برخی خبرهای منفی نیز از اقتصاد آمریکا منتشر شد که بر ارزش دلار فشار وارد کرد. در هفته های اخیر برخلاف پیش بینی ها، وضعیت برخی شاخص های مالی در آمریکا مثبت نبوده و اکنون سرمایه گذاران در باره افق سیاست های حمایتی بانک مرکزی این کشور دچار ابهام هستند. بانک مرکزی آمریکا معتقد است شرایط اقتصادی امیدبخش است و اقتصاد در مسیر رونق حرکت می کند در نتیجه باید سیاست های حمایتی محدود شود. اما برخی تحلیلگران می گویند شرایط آنقدر خوب نیست که نرخ های بهره بالا برده شود. امروز و فردا گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و احتمال رشد ارزش دلار زیاد است. ابتدای هفته تحلیلگران پیش بینی کرده بودند شاخص دلار این هفته رشد خواهد کرد اما چنین نشده است. نکته ای که سرمایه گذاران در بازارهای ارز باید در نظر داشته باشند این است که حتی اگر در ماه سپتامبر نرخ های بهره در آمریکا برای بار سوم در سال جاری میلادی بالا برده شود ارزش دلار خیلی رشد نخواهد کرد زیرا بازار، این اقدام را پیش خور کرده و این اقدام از پیش تاثیر خود را بر ارزش دلار گذاشته است. سرمایه گذاران باید به سخنان اعضاء شورای سیاست گذاری بانک مرکزی اروپا و نیز دیدگاه هایی که رییس بانک مرکزی آمریکا مطرح می کنند توجه کنند. در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24