Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس تهران در معاملات دومین روز کاری تابستان نیز معاملات خُنک و سردی را به نمایش گذاشت. در حالی وارد گرم ترین فصل سال شده ایم که بازار به دلایل متعددی که در گزارش های اخیر اشاره شد ، درجا می زند و هنوز انرژی کافی برای چرخش و تغییر روند ندارد. البته با توجه به تعطیلات هفته جاری ، آن هم در شرایطی که خبرهای سیاسی ...

«تعطیلات تابستانی !!»

1) بورس تهران در معاملات دومین روز کاری تابستان نیز معاملات خُنک و سردی را به نمایش گذاشت. در حالی وارد گرم ترین فصل سال شده ایم که بازار به دلایل متعددی که در گزارش های اخیر اشاره شد ، درجا می زند و هنوز انرژی کافی برای چرخش و تغییر روند ندارد. البته با توجه به تعطیلات هفته جاری ، آن هم در شرایطی که خبرهای سیاسی داخلی و خارجی به حداکثر خود رسیده ، انتظار زیادی از بازار نمی توان داشت. ضمن اینکه اگر تحولات مثبت بازارهای جهانی و گزارش خرداد ماه شرکت ها نبود ، همین تحرک نصفه و نیمه هم رقم نمی خورد و عملا باید گفت ، بازار مدیون فلزات اساسی و کدال می باشد. لذا گِله ای به وضعیت فعلی نمی توان داشت و طبیعی است که هفته آغازین تابستان خنک و بی رمق باشد. اما انتظار این است که با گذر از پیچ تعطیلات تابستانی ( در صورت عدم بروز حوادث سیاسی ) شاهد بازار متفاوتی باشیم.

خصوصا که با رسیدن عملکرد خرداد ماه برخی از شرکت ها ، بازار می تواند دیدگاه تحلیلی تری بر روی صنایع داشته باشد. یک نکته دیگر را هم اظافه کنیم و آن هم اینکه از نیمه دوم تیر ماه شاهد سرعت گرفتن برگزاری مجامع توام با انتشار گزارش های میان دوره ای شرکت ها خواهیم بود. اگرچه انتشار عملکرد فروش ماهانه می تواند تا حدودی وضعیت سود و زیان شرکت ها را مشخص کند اما 2 آیتم نرخ فروش و هزینه مالی نیز می تواند سود شرکت ها را دستخوش تغییرات مهمی نماید. از این رو ، تحولات تیر ماه برای بازار سرمایه و فعالان این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. به عبارت ساده تر باید گفت که 2 هفته داغ در انتظار بازار خواهد بود و امیدواریم سرمایه گذاران از کنار خبرها و گزارش هایی که می رسد ، به سادگی عبور نکند و شاهد اثر تحولات شکل گرفته بر روی تابلوی معاملات باشیم.

اما پیش از اینکه سراغ گزارش بازار برویم ، جا دارد به یک نکته مهم اشاره کنیم. در گزارش هایی که در سامانه کدال منتشر می شود ، نکات بسیار مهمی وجود دارد و سرمایه گذاران و سهامداران نیز باید به این نکات دقت بیشتری داشته باشند. نکته اول مقایسه عملکرد شرکت ها با دوره مشابه سال قبل است. در گزارش برخی از شرکت ها اگر فروش 3 ماهه را با دوره مشابه سال قبل مقایسه کنید ، می بینید فروش شرکت ها عمدتا رشدی بوده است. نکته دوم اینکه فروش برخی از شرکت ها از ابتدای سال شیب صعودی داشته و این 2 نکته نشان می دهد که گوش شیطان کر ، سود عملیاتی شرکت ها رشد کرده و در نتیجه اقتصاد کشور کم کم می تواند وضعیت بهتری را تجربه کند. البته ما برخی از این گزارش ها را به همراه نمودار به تصویر کشیدیم اما متاسفانه توان و زمان کافی برای بررسی وضعیت فروش کلیه شرکت ها نیست هر چند که تلاش می شود در روزهای آتی و با کمی تاخیر عملکرد شرکت ها را بررسی کنیم اما در مجموع توصیه ما این است کدال و تحولات این حوزه را با دقت بیشتری رصد نمائید. اما به سراغ بازار برویم. بازاری که خیلی بد نبود اما تعریف چندانی هم نداشت. به هر حال از بهار که خیری ندیدیم. هر خیری هم بود ، زیر مشت و لگد خبرهای سیاسی خرداد ماه از تحولات داخلی گرفته تا تحریم های واشنگتن نابود شد. امیدواریم بازار در 3 ماهه دوم سال بتواند جبران مافات کند.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 17 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات دومین روز کاری هفته ، مثبت 3 گروه ذغال سنگ ، تایرسازی و انبوه سازی و منفی گروه لیزینگ قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای روز چهارشنبه نیز انتظار بازاری بی رمق و کم حجم را داریم. طبیعی است که بازار در بین التعطیلین نیز رغبتی به معامله نداشته باشد و باید منتظر شنبه هفته آتی ماند ...

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای داخلی ، حضرت آیت الله خامنه ‌ای در خطبه‌ های نماز عید فطر راهپیمایی روز قدس و همچنین برگزاری انتخابات پرشور و عظمت ، و تهاجم قدرتمندانه سپاه به دشمنان را «ذخایر ارزشمند اجتماعی» و مایه سرافرازی و امید ملت خواندند و با تأکید بر لزوم حفظ این ذخایر، خاطرنشان کردند : لازمه حفظ این ذخایر گرانبها ، حفظ وحدت و یک‌پارچگی ملت ، حفظ انگیزه‌ های انقلابی و حرکت در جهت اهداف و آرمان ‌های انقلاب است. ایشان در ادامه با ابراز امیدواری برای تشکیل هرچه زودتر دولت جدید ، گفتند : با توجه به نام امسال ، دولت جدید باید کارهای بزرگی را با کمک مردم، در جهت رونق تولید و حل مشکل اشتغال جوانان انجام دهد و این کارها باید با جدیت پیگیری شوند. رهبر انقلاب اسلامی، یکی دیگر از کارهای مهم کشور را کارهای فرهنگی دانستند و با اشاره به منافذ و نفوذگاه‌ های بسیار دشمن در عرصه فرهنگی ، تأکید کردند: علاوه بر مجموعه‌ های مسئول دولتی ، مجموعه‌ های عظیم مردمی و جوانان صاحب فکر و دارای ابتکار و همت نیز باید «آتش به‌اختیار» ، منافذ فرهنگی را مسدود و در این عرصه اقدام کنند و کار را پیش ببرند. حضرت آیت الله خامنه ‌ای در تبیین مفهوم «آتش به ‌اختیار» ، خاطرنشان کردند : آتش به‌ اختیار به ‌معنای «کار فرهنگیِ خودجوش و تمیز» است و به‌ معنای بی ‌قانونی و فحاشی و طلبکار کردن مدعیان پوچ ‌اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست. رهبر انقلاب به مسائل جهان اسلام به ‌ویژه اوضاع یمن به‌ عنوان یکی از جراحت ‌های بزرگ بر پیکر امت اسلامی و همچنین مسایل بحرین و کشمیر اشاره کردند و افزودند : دنیای اسلام به ‌ویژه روشنفکران و علمای اسلامی باید همان‌گونه که ایران مواضع خود را در قبال دشمنان و معارضین ، صراحتاً اعلام می ‌کند ، موضع خود را در اعلام برائت از ستمگران و ظالمانی که در ماه رمضان مردم یمن را مورد تهاجم قرار دادند و در حمایت از این مردم مظلوم و دیگر مسایل جهان اسلام ، به ‌طور صریح اعلام کنند حتی اگر طواغیت از این موضع ‌گیری ناراضی شوند.

ب) در خبرهای سیاسی ، رئیس مرکز پژوهش ‌های مجلس گفت : طرح 20 ماده ‌ای نمایندگان مجلس برای مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا به احتمال زیاد به علت فوریتی بودن ابتدائا در صحن علنی مطرح شده و پس از آن به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواهد رفت. این طرح دارای 10 بخش شامل مقدمه ، تعاریف ، تدوین راهبرد ، حمایت آمریکا از تروریسم ، نقض حقوق بشر توسط آمریکا و مجازات ‌های در نظر گرفته شده است. بخش‌ حمایت از نیروهای مسلح ایران ، بخش مقابله با تحریم‌ های اقتصادی آمریکا ، بخش حمایت از اتباع ایران و بخشی با عنوان هماهنگی نیز در طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا تدوین شده است.

ج) در خبری دیگر ، رئیس سیا ، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ، در مصاحبه ‌ای گفته است که ایران در طول 6 سال گذشته میزان نفوذ و قدرت خود را در منطقه افزایش داده و اکنون یکی از قدرتمندترین کشورهای خاورمیانه است. مارک پومپئو ، افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه را در چند سال گذشته "مصیبت ‌بار" توصیف کرد و گفت: اکنون ایران در تمام منطقه مهم خاورمیانه حضور دارد. این کشور نفوذش را بر دولت عراق ، حوثی ‌های یمن ، حزب‌الله لبنان ، شیعیان سوریه و ... افزایش داده است. / در سوی دیگر ، چین و آمریکا بر سر خلع سلاح هسته ‌ای کامل و برگشت ‌ناپذیر کره شمالی به توافق رسیدند. به گفته رسانه ‌های چینی ، این توافق در مذاکرات هفته گذشته مقامات دو کشور در واشنگتن به دست آمده است.

د) در سایر خبرها ، المانیتور در واکنش به تماس تلفنی امیر قطر با رئیس جمهور ایران و آمادگی این کشور برای توسعه روابط با تهران می‌ گوید که دوحه عملا به یکی از شروط ائتلاف عربستان نه گفته است. امیر قطر در گفتگو با روحانی از آمادگی این کشور برای توسعه روابط با ایران خبر داده است ؛ این درحالیست که یکی از شروط اصلی عربستان و متحدانش از قطر این است که روابط خود با تهران را قطع کند.

ه) در خبرهای اقتصادی ، رییس ‌کل بانک مرکزی گفت : سهم نقدینگی موسسات غیر مجاز از 25 درصد به زیر 10 درصد رسیده است. ولی اله سیف گفت : یکی از اقدامات موفق بانک مرکزی در این دوره ، ساماندهی بازار غیر متشکل پولی است که در این مسیر ، حجم نقدینگی در دست این موسسات از 25 درصد به زیر 10 درصد کاهش یافته است. سیف گفت : در جلسه اخیر شورای عالی امنیت ملی بر تداوم ساماندهی غیر مجازها در سال جاری توسط بانک مرکزی تاکید شد که تحقق این موضوع ، نیازمند استمرار همراهی و همکاری همه نهادها از جمله مجلس شورای اسلامی است.

و) در بازارهای جهانی ، وضعیت آرامی را شاهد هستیم. نفت پس از سقوط سنگین اخیر نوسانات مثبتی را تجربه می کند و فلزات اساسی نیز به مسیر صعودی آغاز شده ادامه می دهند. به نقل از رویترز ، قیمت نفت به‌ دلیل افت ارزش دلار بیش از یک درصد افزایش داشت ، اما افزایش مجدد فعالیت های حفاری در آمریکا این نگرانی را افزایش داده که مازاد عرضه جهانی نفت به ‌رغم تلاش‌ های اوپک و متحدانش همچنان پابرجا باقی خواهد ماند. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت برنت با 70 سنت ، معادل 1.5 درصد افزایش به 46 دلار و 25 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز با 70 سنت ، معادل یک و نیم درصد افزایش به 43 دلار و 72 سنت رسید. ریک اسپونر ، تحلیلگر مؤسسه سی‌ام‌سی مارکتس در سیدنی گفت: «واقعیت این است که افت قیمت نفت متوقف شده است. من احتمال می ‌دهم دلیل این توقف پیش ‌خریدها باشد. اندکی هم افت ارزش دلار به تقویت قیمت‌ ها کمک کرده است.» شاخص دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای جهانی امروز به‌ دلیل کاهش احتمال افزایش مجدد نرخ بهره در اواخر سال ، در سطح پایینی باقی ماند. کاهش ارزش دلار موجب ارزان ‌تر شدن نفت برای خریدارانی می ‌شود که از ارزهای غیر دلاری استفاده می ‌کنند.

بانک ای‌ان‌زد در یادداشتی نوشت : «کالاهای مختلف پس از پشت سر گذاشتن یک هفته آشفته به ثبات رسیده اند. کاهش جزئی ارزش دلار نیز تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری را بهبود بخشیده است.» هرچند قیمت نفت از پایین ‌ترین رقم ‌های 10 ماه گذشته فاصله گرفته ، اما همچنان حدود 13 درصد کمتر از ارقام ثبت ‌شده در اواخر ماه می ، یعنی زمانی است که اوپک و برخی دیگر از تولید کنندگان بر سر تمدید 9 ماهه توافق کاهش تولید توافق کردند. در همین حال ، مؤسسه بیکر هاگز اعلام کرد، شرکت‌ های انرژی آمریکا در هفته منتهی به 23 ژوئن ، 11 سکوی نفتی جدید را اضافه کرده و تعداد کل سکوهای خود را به 758 سکو رسانده ‌اند که بیشترین تعداد از آوریل 2014 تاکنون است. وزارت اقتصاد ایران با ارائه پیش ‌بینی‌ های جدید قیمت نفت در سال 2017 میلادی ، از احتمال افزایش 10 دلاری قیمت نفت خام ایران در این سال خبر داد. در فلزات اساسی هم وضعیت خوبی را شاهد بودیم ؛ بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، روی و سرب توانستند با رشد قیمت تا سطوح به ترتیب 5.825 – 2.740 و 2.265 پیشروی نمایند اما آلومینیوم چند وقتی که ساز مخالفی می زند و امروز با افت قیمت تا سطوح 1.965 دلاری عقب نشست.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) در گروه فلزی و معدنی با وجود فشار عرضه ها در قیمت های درصد مثبت اما باز هم شاهد معاملات خوبی بودیم. نگرانی از بابت عدم تداوم رشد قیمت فلزات در بازارهای جهانی موجب شده تا معامله گران در مقطع فعلی صبر پیشه کرده و خرید های خود را به بعد از تعطیلات موکول نمایند. با این حال همزمانی رشد قیمت ها در بازارهای جهانی و رسیدن گزارش های مثبت نیز می توان به روند صعودی آغاز رشد در هفته های آتی نیز دامن بزند. در این گروه 2 نماد فرآور و کبافق معاملات قرص تری داشتند و در نهایت با صف خرید محدود به کار خود خاتمه دادند.

در باما وضعیت بد نبود و معاملات مثبت و متعادلی را شاهد بودیم. این سهم در حالی یکی از بهترین گزارش ها را داشت که از نظر معاملات یکی از ضعیف ترین ها بود ! برخی از مشکلات سهامداری و عدم تقسیم سود مناسب در مجمع ، از دلایلی است که سبب شده باما اقبال کمتری نسبت به همگروهی های خود داشته باشد. این شرکت روز یکشنبه عملکرد ماهانه خود را منتشر کرد. باما پیش بینی کرده برای سال جاری 1.040 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 12.000 تن کنسانتره سولفور روی به نرخ هر تن 30.888.000 ریال مجموعا به ارزش 370 میلیارد ریال + 6.000 تن کنسانتره سولفور سرب به نرخ متوسط 44.806.833 ریال مجموعا 269 میلیارد ریال + 4.000 تن شمش روی به نرخ متوسط 86.400.000 ریال مجموعا به ارزش 345 میلیارد ریال ) شناسایی کند. گفتنی است ، فروش باما در فروردین ماه 54 میلیارد ریال ، در اردیبهشت ماه 153 میلیارد ریال ، در خرداد 198 میلیارد ریال و در مجموع 3 ماه اول سال 422 میلیارد ریال معادل 40.5 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است که رقم فوق العاده ای است.

لازم به ذکر است ، متوسط نرخ فروش کنسانتره سولفور روی در 3 ماهه اول سال به ازای هر تن 27.058.915 ریال بوده است هر چند که در خرداد نرخ ها رشد کرده و قیمت این محصول به 31.007.444 ریال رسیده است. در کنسانتره سولفور سرب نرخ فروش تقریبا برابر با بودجه بوده است و تغییر با اهمیتی نداشته است و در نهایت اینکه نرخ فروش شمش روی در حالی در بودجه به ازای هر تن 86.400.000 ریال پیش بینی شده که متوسط نرخ فروش شرکت در ماه های اخیر 90.121.068 ریال بوده است. نکته مهم در باما اینکه شرکت با وجود فروش خوب ماه های اخیر اما باز هم موجودی انبار خوبی خصوصا در کنسانتره سولفور روی دارد. با توجه به شرایط مطروحه باید گفت که شرکت قابلیت تعدیل مثبت در گزارش 3 ماهه را دارد. هر چند که باما بسیار محتاط است و ممکن است این تعدیل را به تعویق بیاندازد اما در مجموع روزهای روشنی در انتظار باما خواهد بود.

در این گروه فباهنر نیز توانست ضمن غلبه بر عرضه ها کار خود را با صف تقاضا به پایان برساند. فروش این شرکت در 2 ماه ابتدای سال ( 51 و 284 میلیارد ریال ) ضعیف بود اما عملکرد فوق العاده ( 673 میلیارد ریالی ) خرداد ماه و جبران بخشی از عقب ماندگی اخیر موجب شد تا بازار باری دیگر به این سهم امیدوار شود. گفتنی است ، فباهنر مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 5.706 میلیارد ریالی پیش بینی کرده و در دوره 3 ماهه نیز 1.008 میلیارد ریال معادل 17.5 درصد آن را پوشش داده است. چنانچه فروش شرکت در ماه های آتی به مانند خرداد ماه باشد ، مشکلی از بابت تحقق سود 415 ریالی پیش بینی شده به وجود نخواهد آمد.

مدیرمالی شرکت مس باهنر درباره وضعیت تولید و فروش شرکت در ماه های ابتدایی سال 96 ابراز داشت : شرکت در ابتدای امسال به دلیل تعمیر ماشین آلات با عقب ماندگی هایی مواجه شد. کاهش تولید و فروش در ماه های فروردین و اردیبهشت ماه قطعا در ماه های آتی جبران خواهد شد و برنامه پیش بینی شده در بودجه سال 96 همچنان به قوت خود باقیست. سیدی زاده درباره طرح های توسعه ای شرکت گفت: به طور کلی شرکت در حال حاضر 4 طرح توسعه مهم در دست دارد. طرح سکه زنی بانک مرکزی ، طرح باسبار مسی ، کارخانه لوله های مسی و مشارکت با شرکت نمامس ایرانیان. او در ادامه از آخرین تحولات و تصمیمات شرکت در جهت افزایش سرمایه خبر داد و گفت : شرکت قصد افزایش سرمایه 50 درصدی را داشت که نیمی از محل سود انباشته و نیمی دیگر از آورده نقدی سهامداران بود که گزارش توجیهی این طرح تهیه شده است. اما شرکت طرح دیگری را برای افزایش سرمایه در نظر دارد که به موجب آن سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش خواهد یافت ! وی افزود: چنانچه موضوع معافیت مالیاتی شرکت مشخص شود ، برنامه افزایش سرمایه شرکت تغییر خواهد یافت. به نحوی که افزایش سرمایه شرکت به جای 50 درصد به 100 درصد تغییر خواهد یافت که در این شرایط افزایش سرمایه از 2 محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی ها خواهد بود و آورده نقدی از برنامه افزایش سرمایه حذف خواهد شد.

5) در گروه سنگ آهنی روند معاملات سرد و کسل کننده دنبال می شود و حتی رشد قیمت فولاد و سنگ آهن هم نتوانست سبب آشتی و صلح بازار با این دست نمادها شود. از مهمترین خبرهای این گروه می توان به خبر زمان مجمع فوق العاده کچاد به منظور افزایش سرمایه اشاره داشت. این شرکت قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 28.215 میلیون ریالی به 35.000 میلیون ریال ( معادل 24 درصد ) از محل مطالبات و آورده نقدی ( در روز یکشنبه مورخ 96.4.18 ) افزایش دهد. کچاد در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 26.111 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 1.873 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 1.982 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 1.749 میلیارد ریال و مجموع فروش کوارتر اول سال نیز 5.604 میلیارد ریال معادل 21.5 درصد فروش پیش بینی شده بوده است. کنسانتره آهن و گندله مهمترین محصولات شرکت می باشند. نرخ فروش این 2 محصول در بودجه شرکت به ترتیب 1.778.430 و 2.937.013 ریال پیش بینی شده و میانگین نرخ محقق شده در 3 ماه اول سال نیز به ترتیب 1.813.987 و 2.919.607 ریال بوده است که خیلی با نرخ های پیش بینی شده تفاوت ندارد. این شرکت در دوره 3 ماهه سال گذشته 4.828 میلیارد ریال فروش داشته که نسبت به عملکرد بهار سال جاری در حدود 14 درصد پائین تر بوده است.

اما کنور هم عملکرد خرداد ماه خود را منتشر کرد. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 3.222 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که در فروردین ماه فروشی نداشته اما به لطف و مدد فروش اردیبهشت ماه به مبلغ 354 میلیارد ریال و خرداد ماه به مبلغ 224 میلیارد ریال به فروش کلی 561 میلیارد ریال در فصل بهار دست یافته است. این یعنی شرکت از بودجه خود عقب تر می باشد اما طرح های توسعه کمک می کنند تا کنور در فصول بعدی وضعیت بهتری داشته باشد. نکته مهم و منفی در کنور اینکه نرخ فروش محصولات شرکت نسبت به نرخ های پیش بینی شده در بودجه شکاف بالایی دارد و دلیل این مساله ، افت قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی طی ماه های اخیر است. ( عمده فروش کنور صادراتی است. ) با توجه به انتشار گزارش مجمع ، پیش بینی می شود برای روز چهارشنبه و یا نهایتا روز شنبه شاهد بازگشت سهم به تابلوی معاملات باشیم.

در این گروه بازار بیش از اندازه به گل گهر بی محلی می کند و این مساله 2 دلیل مهم دارد. اول اینکه اجازه اصلاح قیمت داده نشد و دوم اینکه بازار انتظار تعدیل مثبت از گزارش 12 ماهه سال 95 کگل را داشت که نه تنها محقق نگردید بلکه 3 درصد تعدیل منفی هم در زنبیل سهامداران گذاشته شد ! البته فروش شرکت در سال گذشته فراتر از انتظارات بود اما رشد بهای تمام شده و هزینه های مالی گریبان او را گرفت. به هر جهت پرونده سال 95 بسته شده و باید عملکرد شرکت در سال جدید را رصد نمود. گل گهر پیش بینی کرده برای سال جاری 32.611 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 8.5 میلیون تن گندله به نرخ هر تن 2.868.710 ریال مجموعا 24.384 میلیارد ریال + 3 میلیون تن کنسانتره صادراتی به نرخ متوسط 2.117.500 ریال مجموعا 6.352 میلیارد ریال + 1.570 میلیارد ریال کنسانتره سنگ آهن داخلی ) محقق کند. گفتنی است ، فروش کگل در فروردین ماه 3.109 میلیارد ریال ، در اردیبهشت ماه 4.062 میلیارد ریال ، در خرداد 3.077 میلیارد ریال و در مجموع 3 ماه اول سال 10.248 میلیارد ریال معادل 31.5 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است که رقم فوق العاده ای است. لازم به ذکر است ، نرخ فروش گندله به عنوان مهمترین محصول شرکت در اردیبهشت ماه 3.200.507 ریال بوده که نسبت به رقم پیش بینی شده در بودجه 11.5 درصد بالاتر می باشد. نرخ فروش این محصول در اردیبهشت ماه نیز 3.138.414 ریال بوده است. با توجه به موارد مطروحه ، انتظار پوشش بیش از 30 درصدی شرکت در گزارش 3 ماهه را داریم. اما یک نکته مهم ! کگل در شرایطی در دوره 3 ماهه بهار سال جاری به فروش 10.248 میلیارد ریالی دست یافته است که فروش دوره مشابه سال گذشته 5.127 میلیارد ریال یعنی دقیقا نصف فروش سال جاری بوده است. به نظر مجمع خوبی در انتظار سهامدار گل گهر باشد.

6) اما سری هم به فولادی ها بزنیم که فولادی هایی که وضعیتی مشابه با سنگ آهنی ها دارند و عدم افت جدی قیمت ها موجب شده تا اقبال چندانی نداشته باشند. این شرکت ها به زودی به مجمع سالانه می روند و با توجه به اینکه قیمت ها از محل سود نقدی جذاب می شود ، می توان به تحرکات مثبت بعد از مجمع امیدوار بود. در این گروه فولاد مبارکه پس از یک توقف 4 – 5 روزه و انتشار شفاف سازی درخصوص دلایل تعدیل سود سال 94 ، با رشد حدود 2 درصدی به تابلوی معاملات بازگشت. با فرض تقسیم سود 200 ریالی در مجمع پیش رو و همچنین در نظر گرفتن سود تحلیلی 350 ریالی برای سال 96 ، P/e سهم بعد از مجمع به رقم 3.5 مرتبه ای خواهد رسید ! به نظر خرید سهم در قیمت های فعلی و حضور در مجمع ، یک بازدهی بی دردسر ( حداقل ) 25 تا 30 درصدی تا انتهای سال داشته باشد.

اما سری هم به تولید و فروش 3 ماهه شرکت بزنیم. فولاد مبارکه کل مبلغ فروش خود برای سال جاری را در سطوح 119.937 میلیارد ریالی پیش بینی نموده و در 3 ماه ابتدایی سال 33.266 میلیارد ریال معادل 27.7 درصد از کل رقم پیش بینی شده را پوشش داده و عملا از بودجه خود جلوتر می باشد. نکته مهم اینکه شرکت نرخ فروش محصولات گرم ، سرد و پوشش دار را به ازای هر کیلو به ترتیب در سطوح 17.002 – 19.391 و 26.210 ریالی پیش بینی نموده اما میانگین نرخ فروش 3 ماه اول سال به ترتیب 20.245 – 25.318 و 30.597 ریال به ازای هر کیلو بوده است. یعنی بین نرخ فروش پیش بینی شده با نرخ هایی که محقق می شود یک شکاف 10 تا 15 درصدی وجود دارد و با این حساب باید گفت که فولاد قابلیت تحقق سود بیش از 253 ریال پیش بینی شده را دارد.

اما سری هم به فولاژ بزنیم که معاملات ضعیفی را تجربه می کند. جایی که سهم نسبت قیمت به درآمد بالایی دارد اما این نسبت بواسطه تعدیل های مثبت در گزارشات میان دوره ای تعدیل خواهد شد. فولاژ در حالی فروش سال 96 خود را با افزایش 17 درصدی نسبت به سال 95 در سطوح 8.012 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که شرکت در فروردین ، اردیبهشت و خرداد ماه به فروش به ترتیب 753 – 705 و 745 میلیارد ریالی دست یافته و در مجموع 2.203 میلیارد ریال معادل 27.5 درصد از بودجه خود را پوشش داده است. به نظر فولاژ عملکرد خوبی داشته خصوصا که تجربه ثابت کرده در نیمه دوم سال بواسطه حرکت دلار ، نرخ محصولات شرکت نیز افزایش می یابد و در نتیجه می توان به تعدیل مثبت شرکت در سود 87 ریالی پیش بینی شده امیدوار بود. خصوصا که فولاژ در پایان سال 95 نیز با فروش 7.258 میلیارد ریالی به سود خالص 140 ریالی دست یافته بود.

فولاد خوزستان از دیگر شرکت هایی است که با وجود افت نرخ شمش عملکرد خوبی داشته و می تواند یکی از کاندیدها برای تعدیل عایدی در گزارش 3 ماهه باشد. این شرکت مبلغ فروش خود برای سال 96 را 54.642 میلیارد ریال پیش بینی نموده است. مفروضات شرکت بدین شرح می باشد :

* گندله : مقدار 1.000.000 تن × نرخ 2.732.105 ریال = 2.732 میلیارد ریال

* بلوم،اسلب،بیلت (فروش داخلی) : مقدار 1.800.000 تن × نرخ 13.511.111 ریال = 24.320 میلیارد ریال

* بلوم،اسلب،بیلت (فروش خارجی) : مقدار 2.000.000 تن × نرخ 13.795000 ریال = 27.590 میلیارد ریال

گفتنی است ، فولاد خوزستان در فصل بهار موفق شده ( فروردین = 3.263 ، اردیبهشت = 5.958 ، خرداد = 7.009 ) 16.230 میلیارد ریال معادل 30 درصد از فروش پیش بینی شده خود را محقق نماید. لازم به ذکر است ، با وجود افت قیمت ها در بورس کالا اما باز هم نرخ فروش محصولات شرکت بالاتر از بودجه بوده و این مساله نشان از پیش بینی محتاطانه فخوز دارد. لذا در صورتی که فرض را بر این بگذاریم که نرخ دلار در نیمه دوم سال افزایشی باشد ، تعدیلات خوبی در انتظار فخوز خواهد بود.

7) در گروه سیمانی کماکان روند معاملات کُند و کم حجم دنبال می شود و البته قیمت ها به نقاط جذابی رسیده اند. لذا فروشنده پر و پا قرصی در این قیمت ها دیده نمی شود و اگر عملکرد 3 ماهه شرکت ها مناسب باشد می توان به تغییر روند و رشد قیمت ها امیدوار بود. درخصوص شاخص این گروه باید گفت که تا محدوده حمایتی 682 واحدی تنها 16 واحد و کمتر از 2 درصد باقیمانده و به نظر خرید در این قیمت ها با فرض اینکه اتفاق سیاسی خاصی رخ ندهد ، سودآور و کم ریسک باشد.

در این گروه سیمان تهران در حالی تا محدوده حمایتی 190 – 192 تومانی فاصله چندانی ندارد که شرکت آمار تولید و فروش خود را منتشر کرد و به نظر می تواند یکی از گزینه های کم ریسک برای خرید و سرمایه گذاری باشد. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 2.675 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 123 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 239 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 239 میلیارد ریال و جمع فروش کوارتر اول 601 میلیارد ریال معادل 22.5 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است و این در حالیست که ستران در دوره 3 ماهه سال گذشته 515 میلیارد ریال فروش محقق کرده است. یعنی فروش 3 ماهه اول سال 96 نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 17 درصدی را نشان می دهد. این شرکت قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 175 میلیارد تومانی به 275 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظوراصلاح ساختار مالی و جبران کسری نقدینگی افزایش دهد. خرید سهم در این قیمت ها می تواند گزینه مناسبی به دید نگهداری تا پایان سال باشد.

اما یکی از نمادهای دیگر که P/e جذاب کمتر از 5 مرتبه ای دارد و عملکرد خوبی در فصل بهار داشته ، سیمان قائن است. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 787 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 60 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 76 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 73 میلیارد ریال و جمع فروش کوارتر اول 209 میلیارد ریال معادل 26.5 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است و این در حالیست که سقائن در دوره 3 ماهه سال گذشته 153 میلیارد ریال فروش محقق کرده است. یعنی فروش 3 ماهه اول سال 96 نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 36 درصدی را نشان می دهد. محدوده 1.640 و 1.440 تومانی ، مهمترین حمایت های زیر پای سقائن می باشند و البته سهم با حمایت اول خود که قبلا هم واکنش نشان داده ، فاصله چندانی ندارد. ( سقائن با وجود گزارش مثبتی که داشت اما روز یکشنبه را بدون معامله به پایان رساند ! )

در این گروه سیمان صوفیان نیز در 2 ماه اول سال عملکرد خوبی داشته و باید دید در خرداد چه می کند. البته P/e سهم بالاست اما سهم در قیمت های 230 – 240 تومانی حمایت تکنیکی بسیار خوبی دارد. در صورت پوشش مناسب سود در خرداد و پتانسیل تعدیل مثبت می توان به تغییر روند سهم امیدوار بود. در سیمان هگمتان هم فروشنده زیادی نیست. به خصوص اینکه با اعلام بودجه خوشبینانه برای سال مالی منتهی به 30 دی ماه 96 ، نسبت قیمت به درآمد سهم نیز جذاب شده است. از این رو گزارش های ماهانه سهگمت از اهمیت بالایی برخودار خواهد بود. در این گروه سفارس هم به نقطه مطلوبی برای سرمایه گذاری رسیده و شکار سهم در قیمت های کمتر از 140 تومانی کم ریسک ارزیابی می گردد.

8) اما ساختمانی ها یک دست سبزپوش به استقبال تعطیلات عید فطر رفتند. تمامی نمادهای گروه انبوه سازی با افزایش تقاضا مواجه شدند. صف خرید نمادهای ثاژن ، ثاباد ، ثعمرا ، ثباغ و ثرود در این گروه قابل توجه بود و ثپردیس هم عملکرد پر نوسانی را به نمایش گذاشت. جابجایی بلوک در برخی از نمادهای خوشنام و خوش بنیاد زیر مجموعه سرمایه گذاری مسکن و حضور شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی در ترکیب سهامداری 2 نماد ثپردیس و ثغرب و احتمال حضور این شرکت در ترکیب سهامداری سایر ثمسکنی ها در کنار زمزمه هایی درخصوص شکل گیری رونق در معاملات مسکن از مهمترین دلایلی است که این روزها بازار نمادهای گروه ساختمانی را بهتر از گذشته می خرد.

در این گروه ثپردیس با معاملات مثبت اما کم حجم ، میل به بازگشت به کانال 200 تومانی دارد. روز شنبه بیش از 13 میلیون سهم به ارزش 2.5 میلیارد تومان ؛ کمتر از 12 میلیون سهم ثتران به ارزش بیش از یک میلیارد تومان ؛ کمتر از 8 میلیون سهم ثالوند به ارزش 2 میلیارد تومان ؛ بیش از 6 میلیون سهم ثرود به ارزش کمتر از 800 میلیارد تومان و در ثغرب بیش از 19 میلیون سهم به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده واگذار شد و گفته می شود وتوسم خریدار کلیه این بلوک ها بوده است.

در ثغرب نیز وضعیت مشابه با ثپردیس بود. وضعیت تکنیکی این سهم در چشم انداز شماره قبلی به تصویر کشیده شد و گفتیم که خرید ثغرب در قیمت های فعلی تقریبا Free Risk است. این سهم در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، سود هر سهم خود برای سال 96 را با تعدیل منفی 17 درصدی از سطوح 126 ریالی به 104 ریال کاهش داده است. به هر حال خروج سرمایه گذاری مسکن از زیرمجموعه هایش و پرتقاضا ظاهر شدن آن ها در روز بعد اندکی مشکوک به نظر می رسد.

در این گروه حمایت های فرهنگیان در نماد ثفارس به ثمر نشست و این سهم با رشد قیمت وارد کانال 270 تومانی شد. به نظر می رسد ثفارس در آغاز یک صعودی دوباره قرار گرفته و می تواند باری دیگر قیمت های بیش از 300 تومانی را به سلطه خود درآورد. در ثاژن و ثاباد نیز کماکان شاهد معاملات پر حجم و صفوف خرید میلیونی هستیم. ار 2 سهم از نظر تکنیکی وضعیت خوبی دارند اما درخصوص وضعیت بنیادی آن ها نمی توان بحث خاصی داشت. در ثباغ شاهد تلاش هایی برای بازگشت سهم به کانال 200 تومانی هستیم. ثباغ از نظر بنیادی یکی از بهترین های گروه است و می تواند در بلند مدت به سمت ارزش ذاتی خود حرکت کند.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، مدیر گروه طرح و برنامه بانک مسکن با اشاره به ابلاغ بخشنامه استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسکن گفت: امکان دریافت وام 120 میلیون تومانی خرید مسکن با استفاده از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن قبل از مهر ماه 94 فراهم شده است. همچنین کیان پور نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه نقل و انتقالات املاک همزمان با آغاز فصل تابستان و پایان ماه مبارک رمضان داغ می شود، گفت : انتظار از بازار مسکن به ویژه در بخش اجاره بها در فصل تابستان حرکت نرخ ها همسو با تورم است.

لازم به ذکر است انتشار شایعاتی مبنی بر احتمال ورشکستگی تعدادی از مؤسسات اعتباری و بانکی ، سبب افزایش مراجعات مردم به مشاوران املاک برای خرید مسکن شده است. موضوعی که رونق این بخش را تا حدودی تسریع کرده و برخی نیز معتقدند تشدید تمایل برای ورود مجدد نقدینگی به بازار مسکن ، به زودی تشدید هم خواهد شد. در این خصوص محمد رضا حجتی کارشناس سرمایه گذاری مسکن با اشاره به طولانی شدن رکود در بخش مسکن طی سال های گذشته ، گفت : این دوره طولانی ترین دوره رکود در این بخش در دهه های اخیر بود که بیش از 4 سال به طول انجامید. همین طولانی شدن دوره رکود سبب شده بود برخی عنوان کنند که مسکن دیگر نخواهد توانست به بازار جذاب برای سرمایه گذاران تبدیل شود اما این مسائل دست به دست هم داد تا دوباره خرید و فروش مسکن با سرعت بیشتری رونق بگیرد.

9) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) اما در گروه داروسازی ، دتولید نیز گزارش عملکرد ماهانه خود را منتشر کرد. سهمی که برنامه افزایش سرمایه 53 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظوراصلاح GMP و خطوط تولید داشته و انتظار می رود روند سودآوری شرکت رو به رشد قرار بگیرد. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 1.595 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 65 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 124 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 125 میلیارد ریال و جمع فروش کوارتر اول 313 میلیارد ریال معادل 19.5 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. دتولید معمولا در فصل بهار فروش کمتری دارد اما در نیمه دوم سال عقب ماندگی خود را جبران می کند. دتولید اکنون در قیمت های کمتر از 550 تومانی و با P/e = 4.7 مرتبه معامله می شود. خید سهم در این قیمت ها کم ریسک ارزیابی می گردد.

ب) در گروه ماشین آلات آبسال بواسطه رسیدن گزارش مثبت 3 ماهه مورد توجه بود و با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت و صف خرید نشست. این سهم در شرایطی به لحاظ تکنیکی در موقعیت خوبی قرار گرفته که در فصل بهار نیز عملکرد مناسبی داشته است. آبسال در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 1.684 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 117 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 226 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 132 میلیارد ریال و جمع فروش کوارتر اول 475 میلیارد ریال معادل 28 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است و این در حالیست که لابسا در دوره 3 ماهه سال گذشته 371 میلیارد ریال فروش محقق کرده بود. یعنی فروش 3 ماهه اول سال 96 نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 28 درصدی را نشان می دهد. به لحاظ تکنیکی ، محدوده 290 تومانی کف سهم بوده و انتظار یک حرکت رو به جلوی حداقل 15 – 20 درصدی را از لابسا داریم.

ج) در گروه مواد غذایی و لبنیاتی ، غبشهر نیز در قیمت های خوبی قرار گرفته و انتظار می رود پس از اصلاح اخیر ، شاهد حرکت سهم به سمت کانال 300 تومانی باشیم. این شرکت که سال مالی منتهی به 30 آذر ماه دارد ، در حالی کل مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 24.753 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش 3 ماه اول 5.802 میلیارد ریال ، فروش 3 ماهه دوم 6.231 میلیارد ریال و تمجمیع فروش 6 ماه ابتدای سال نیز 12.033 میلیارد ریال معادل 48.5 درصد بودجه بوده که با توجه به عدم دریافت مجوز افزایش نرخ ، عملکرد مناسب و نرمالی است. البته شرکت طی یک ماه اخیر نرخ ها را کمی رشد داده است. نرخ فروش روغن نباتی در اردیبهشت ماه به ازای هر تن 48.698.944 ریال بوده اما نرخ فروش خرداد ماه نیز با رشد 2.5 درصدی به 49.871.179 ریال رسیده است. این سهم اکنون در قیمت های کمتر از 270 تومانی با P/e = 4.6 مرتبه معامله می شود !

د) اما در تک سهم ها ، تکمبا در حالی با فشار عرضه و افت قیمت به کار خود خاتمه داد که انتظار می رود با توجه به فروش فصل بهار ، شاهد معاملات مثبت و رو به جلویی از این سهم در هفته های آتی باشیم. کمباین سازی در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را با رشد 20 درصدی نسبت به سال 95 در سطوح 900 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که در فصل بهار فروش خوبی را رقم زده است. بر اساس این گزارش ، فروش فروردین ماه شرکت 48 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 97 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 166 میلیارد ریال و تجمیع فروش 3 ماه ابتدای سال 311 میلیارد ریال معادل 34.5 درصد از فروش پیش بینی شده بوده است. گفتنی است ، تکمبا در دوره مشابه سال گذشته تنها 175 میلیارد ریال فروش محقق کرده بود که نسبت به عملکرد 3 ماهه اول سال جاری 77 درصد کمتر بوده است. فروش خرداد ماه شرکت تقریبا با کل فروش بهار سال گذشته برابری می کند. به نظر عملکرد جالبی است و اگر شرکت به روی بهای تمام شده و هزینه مالی کنترل داشته باشد ، تعدیل خوبی خواهد زد. نمی دانیم چرا تکمبا در معاملات روز یکشنبه با افت قیمت روبرو شد اما به لحاظ تکنیکی باید گفت ، چنانچه سهم موفق به عبور از مقاومت 85 تومانی گردد ، می تواند به مرور تا قیمت های 98 – 100 تومانی رشد نماید.

ه) در گروه تایرسازی اکثر نمادها با رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند. در این گروه پکویر نیز از نمادهای پیشتاز بود که پس از افت روزهای اخیر توانست معاملات مثبت و رو به جلویی را به نمایش بگذارد. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 96 را در سطوح 3.949 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش 3 ماهه اول 817 میلیارد ریال ، فروش فروردین ماه 84 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 291 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 272 میلیارد ریال و مجموع فروش 6 ماه ابتدای سال 1.478 میلیارد ریال معادل 37.5 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. برخی معتقدند عملکرد پکویر ضعیف بوده است اما وقتی عملکرد شرکت را با دوره مشابه سال گذشته مقایسه می کنیم ، می بینیم که فروش در آن مقطع 1.265 میلیارد ریال یعنی 15 درصد کمتر از پوشش 6 ماهه سال 96 بوده است.

مدیر بازاریابی و فروش کویر تایر درباره وضعیت فروش تایر در بازار خصوصا بعد از تقاضای افزایش نرخ توسط تایر سازان گفت : بازار همچنان غیر فعال است و به رونق مورد انتظار نرسیده است و تقاضای افزایش نرخ نیز تاثیر چندانی در حجم فروش تایرسازان نداشته است. وی افزود؛ چون بیشتر مسافرت ها بعد از ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد انتظار داریم بعد از ماه مبارک رونق در فروش و تحرک بازار را شاهد باشیم. ابراهیمی درباره پیش بینی میزان فروش شرکت گفت: پیش بینی ما این است که مقدار فروش بودجه را محقق خواهیم کرد و مشکلی در این خصوص نداشته باشیم. وی به پایین بودن تعرفه واردات تایر در ایران انتقاد کرد و گفت ما به دولت پیشنهاد دادیم تا همانند کشور آمریکا برای واردات تایر تعرفه خاص ایجاد کنند، چرا که در حال حاضر در داخل کشور به اندازه کافی تایرهای رینگ 13 ، 14 و 15 که مصرف عمده کشور را تشکیل می دهد تولید می شود و نیازی به ثبت سفارش برای واردات آنها وجود ندارد. وی یادآور شد؛ در حال حاضر همه کشورهای تولید کننده تایر جهت حمایت از تولیدات داخلی خود تعرفه حداقل 50 درصدی را وضع کرده اند اما در کشور ما در حال حاضر تعرفه واردات تایرهای کامیونی 15 درصد و برای تایرهای سواری 32 درصد است.

و) در شوینده ها ، پاکسان پس از یک اصلاح قیمت چند روزه موفق شد با رشد قیمت به تعطیلات عید فطر برود. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 96 را در سطوح 3.829 میلیارد ریالی پیش بینی کرده که در 3 ماه اول 879 میلیارد ریال ( معادل 23 درصد ) در 3 ماه دوم 893 میلیارد ریال ( معادل 23 درصد ) و در مجموع 6 ماه ابتدای سال 1.772 میلیارد ریال معادل 46 درصد مبلغ فروش خود را پوشش داده است. گفتنی است ، فروش شرکت در دوره مشابه سال گذشته 1.653 میلیارد ریال بوده که نسبت به فروش سال جاری ، 7 درصد کمتر بوده است. همانطور که در بند اول گزارش هم قید شد ، فروش اکثر شرکت ها نسبت به سال گذشته افزایشی بوده و این رویداد نشان از بهبود هر چند محدوده وضعیت اقتصادی است.

ز) در گروه حمل و نقلی ، سهم هایی که با ریل سر و کار داشتند ، با افزایش تقاضا و رشد قیمت روبرو شدند. در نماد حریل باز هم شاهد جابجایی بلوک بودیم. حسیر به قیمت های بیش از 300 تومان بازگشته و اگر بازار رونق بگیرد ، می تواند یکی از گزینه های نوسانی خوب باشد و در نهایت باید به توریل اشاره داشت که می تواند با جدی شدن عرضه یکی از زیر مجموعه ها و همچنین قرارداد جدید فروش ، لیدری گروه حمل و نقل ریلی را به دست بگیرد. در گروه حمل و نقل دریایی ، حتاید به لطف حمایت حقوقی ها به قیمت های درصد مثبت و صف خرید نشست. این شرکت اخیرا اعلام کرده بود که با وجود قرارداد جدید اما تغییری در حاشیه سود خود ندارد !

ح) در گروه بانکی ، حکمت پس از افزایش سرمایه و اعلام بودجه جدید ، آماده بازگشت به تابلوی معاملات می شود. این شرکت در حالی سود هر سهم خود برای سال 96 را با سرمایه قدیم 400 میلیارد تومانی در سطوح 155 ریالی پیش بینی کرده بود که در گزارش اصلاحیه و با سرمایه جدید 600 میلیارد تومانی ، سود خود را تا سطوح 160 ریالی افزایش داده است. پیش بینی رشد 7 درصدی سود تسهیلات اعطایی ، عدم تغییر جدی در نرخ سود پرداختی به سپرده گذاران و برخی موارد ریز و درشت دیگر موجب شده تا حکمت تعدیل مثبت 54 درصدی را برای سهامدارانش به ارمغان بیاورد.

10) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.746 – 3.760 تومان

ب) یورو : 4.275 – 4.290 تومان

ج) درهم امارات : 1.023 – 1.028 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.204.000 – 1.214.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24