Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تحولات بازار در هفته های اخیر سبب شده عده ای از سرماه گذاران از بازار خارج شوند و عده ای منتظر نمایان شدن نشانه هایی از رونق بمانند ..

بروز نشانه های جدید از رونق بازارها در آینده

روز گذشته شاهد کاهش قیمت طلا و رشد نسبی قیمت نفت بودیم. بازارهای مالی مانند گذشته رونق داشتند و قیمت فلزات پایه افزایش یافت. امروز تغییرات بزرگی در شاخص ها و قیمت ها ایجاد نشده و به نظر می رسد سرمایه گذاران منتظر انتشار داده های جدید هستند. در دو روز پایانی هفته تعداد زیادی گزارش از اقتصادهای بزرگ منتشر خواهد شد و برمبنای آنها می توان فهمید وضعیت اقتصاد جهان اخیرا چگونه بوده است. اما امروز گزارشی مثبت از بخش تولید صنعتی در چین منتشر شده که دیدگاه تحلیلگران خوشبین را تایید می کند. در این گزارش آمده است سود شرکت های صنعتی در چین در ماه گذشته میلادی در مقیاس سالانه 16.7 درصد افزایش یافته و به 91.5 میلیارد دلار رسیده است. در ماه های اخیر یکی از عوامل نگرانی سرمایه گذاران این بوده که برنامه های دولت چین برای اصلاح ساختارهای دچار مشکل این کشور سبب ضعف در بخش هایی نظیر تولید صنعتی خواهد شد. یکی از علل کاهش قیمت فلزات پایه در سه ماه اخیر همین نگرانی بوده است. اما به تدریج مشخص می شود که این نگرانی چندان منطقی نبوده است. نخستین نکته این است که اصلاح ساختار اقتصادی تدریجی است و شوک به اقتصاد وارد نخواهد کرد. از سوی دیگر قرار نیست نرخ رشد اقتصاد خیلی کاهش یابد. نرخ هدف برای رشد اقتصادی در سال جاری میلادی 6.5 درصد تعیین شده است. همچنین باید به این موضوع توجه داشت که اصلاح اقتصاد چین سبب قدرتمند شدن آن می شود.

نفت شیل عامل ضعف بازار

امروز سه شنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی رشد کرده است. روز گذشته قیمت نفت تغییرات بزرگی نداشت و در نهایت یک درصد رشد کرد. این نوسان ها نشان می دهد فشار بر قیمت ها بالاست و بازار جهت مشخصی پیدا نکرده است. در واقع کارشناسان می گویند فعالان بازار منتظر تحولات جدید هستند. پایین باقی ماندن قیمت ها سبب می شود هر روز تعداد بیشتری از تحلیلگران به این نتیجه برسند که افق بازار امیدبخش نیست. تاثیر برنامه ای که اوپک و برخی دیگر تولیدکنندگان نفت برای بالا بردن قیمت ها اجرا می کنند بزرگ نبوده است. در شش ماه اخیر که این برنامه اجرا شده از ذخیره نفت آمریکا کاسته نشده و مدتی است این موضوع مطرح است که ضروری است برنامه ای فراگیرتر برای بالا بردن قیمت ها اجرا شود. پیشنهادهایی در باره بیشتر کردن میزان کاهش عرضه مطرح شده است. اما دیدگاه کارشناسان این است که این اقدام تاثیری زودگذر خواهد داشت. مهمترین مانع در برابر رشد قیمت ها، افزایش تولید نفت در آمریکاست که پیش بینی شده تا سال آینده میلادی به 1.5 میلیون بشکه خواهد رسید. در واقع تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا با بهره گیری از فناوری های جدید توانایی تولید نفت با هزینه بسیار پایین را کسب کرده اند و اکنون تصمیم بر این است که تولید افزایش یابد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات بازار پس از کاهش قیمت ها

امروز قیمت طلا با 2.5 دلار افزایش به 1245 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز اندکی رشد کرده است. روز گذشته با آنکه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییرات بزرگی نداشت و برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا منفی بود قیمت طلا حدود یک درصد معادل 12 دلار در هر اونس کاهش یافت. رشد شاخص های مالی یک عامل کاهش جذابیت طلا بوده البته برخی تحلیلگران معتقدند این کاهش در آستانه رشد مجدد قیمت ها رخ داده است. امروز یکی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد کرد و نیز در روزهای آینده برخی خبرهای جدید از اقتصاد این کشور منتشر می شود که احتمالا مثبت خواهد بود در نتیجه سرمایه گذاران ترجیح داده اند از بازار طلا فاصله بگیرند. عملکرد بازار طلا در سال جاری میلادی مثبت بوده و قیمت این فلز حدود 95 دلار در هر اونس رشد کرده است. در هفته ها و ماه های آینده احتمال افزایش قیمت طلا بیشتر از کاهش آن است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ریسک پذیری لازم است

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اند البته میزان آن زیاد نیست. روز گذشته سرمایه گذاران ریسک بالاتری پذیرفتند و شاخص ها در اکثر بازارهای بزرگ رشد کرد. افزایش قیمت نفت یک عامل مهم در رشد شاخص ها بود البته احتمال تداوم افزایش قیمت ها زیاد نیست. از سوی دیگر نگاه سرمایه گذاران به افق اقتصاد آسیا مثبت است اما در آستانه انتشار گزارش های مهم از اقتصاد چین و ژاپن، طبیعی است که سرمایه گذاران ریسک بالایی نمی پذیرند. عامل دیگری که بر بازارهای مالی تاثیر دارد ریسک های سیاسی است. هنوز هم در باره بروز تنش در روابط چین و آمریکا نگرانی هایی وجود دارد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی رشد کردند. اقدام دولت ایتالیا در اختصاص 19 میلیارد دلار برای جلوگیری از ورشکستگی دو بانک بزرگ این کشور و افزایش قیمت نفت سبب شد سرمایه گذاران ریسک بالاتری بپذیرند. البته همه می دانند که مشکلات مالی در برخی اقتصادهای عضو منطقه یورو ادامه دارد. بر همین مبناست که بانک مرکزی اروپا به حمایت های خود از اقتصاد منطقه یورو ادامه می دهد. نکته دیگر این است که برخی تحلیلگران معتقدند روند بهبود شرایط اقتصادی در اروپا کند است و اگر تنش های تجاری بین اقتصادهای بزرگ این قاره و آمریکا شدت یابد اوضاع بدتر خواهد شد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند. افزایش قیمت نفت و رشد قیمت سهام بانک ها سبب شد عملکرد بورس مثبت شود. البته روز گذشته گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شد مثبت نبود. اخیرا محتوای برخی گزارش ها نگرانی هایی در بین سرمایه گذاران پدید آورده است. این احتمال وجود دارد که نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی پایین تر از پیش بینی های نهادهای تحلیلگر باشد و با توجه به این که بانک مرکزی این کشور قصد دارد از میزان حمایت های خود بکاهد احتمال بروز برخی تحولات ناخوشایند در بورس وجود دارد. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

استراحت قبل از رشد مجدد

امروز قیمت فلزات پایه تغییر محسوسی نداشته و بازار در فاز استراحت قرار گرفته است. روز گذشته با آنکه ارزش دلار نوسان محدود داشت و گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا منفی بود اما قیمت فلزات پایه رشد کرد. قیمت مس و روی به ترتیب به بالای 5800 دلار و 2730 دلار در هر تن رسید. از پیش تحلیلگران اعلام کرده بودند که افق بازار فلزات پایه مثبت است البته قیمت آلومینیوم به اندازه دیگر فلزات پایه افزایش نیافته است. احتمال افزایش تولید این فلز در چین یک عامل فشار بر قیمت هاست. دولت چین در راستای اصلاح اقتصاد این کشور قصد دارد از مازاد ظرفیت تولید بکاهد. قرار است برخی مراکز تولید آلومینیوم از سه ماه دیگر تعطیل شوند و در این سه ماه تولیدکنندگان بر تولید خود خواهند افزود. اکنون درباره توانایی دولت چین برای تعطیل کردن این مراکز تردیدهایی وجود دارد و به همین دلیل عرضه افزایش می یابد و قیمت ها کاهش یافته است. در بازار مس، کاهش عرضه مس قراضه یک عامل رشد قیمت هاست. در مجموع دلیلی برای کاهش قیمت فلزات پایه در ماه های آینده وجود ندارد البته نباید انتظار داشت قیمت ها به ارقام ابتدای سال جاری افزایش یابد. چند ماه پیش قیمت مس به 6200 دلار رسیده بود اما فقدان عواملی که از قیمت ها حمایت کنند سبب کاهش آنها شد. در هفته ها و ماه های آینده وضعیت اقتصادی در چین و پیشرفت دولت آمریکا در اجرای برنامه های حمایتی مالی، دو عامل موثر بر قیمت فلزات پایه هستند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات در شاخص دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی کاهش یافته است. روز گذشته ارزش دلار نوسان های بزرگی نداشت و این درحالی بود که برخی گزارش ها از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر شد. منفی بودن گزارش های مربوط به اقتصاد آمریکا بر ارزش دلار فشار وارد کرد. برخی تحلیلگران معتقدند افزایش ارزش دلار با موانعی مواجه است و حتی اگر نرخ های بهره در ماه سپتامبر بار دیگر بالا برده شود احتمال آنکه عملکرد دلار خیلی بهتر از ماه های اخیر شود کم است. نکته مهم این است که عملکرد دلار در مقایسه با دیگر ارزها سنجیده می شود و اگر یورو و پوند انگلستان تقویت شوند نسبت این دو ارز به دلار رشد می کند و این به معنای کاهش ارزش دلار است. در دو روز پایانی هفته پیش رو، گزارش های مهم از اقتصاد انگلستان و آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و احتمال رشد ارزش دلار زیاد است. نهادهای تحلیلگر در گزارش های اخیر خود به ضعف هایی که در اقتصاد آمریکا وجود دارد اشاره کرده اند و به نظر می رسد همین ضعف ها از رشد ارزش دلار جلوگیری می کند. البته پیش بینی شده بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد. این اقدام به اندازه ای قدرتمند نخواهد بود که رشد قابل ملاحظه ارزش دلار را در پی داشته باشد. با آنکه روند بهبود شرایط در اقتصاد آمریکا ادامه پیدا کرده اما اوضاع هنوز به اندازه ای مناسب نیست که دلار حمایت شود. دولت آمریکا نیز با افزایش ارزش دلار موافق نیست زیرا این عامل سبب کاهش رقابت پذیری کالاهای صادراتی این کشور می شود. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24