Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کارشناسان بازار از طریق پیش بینی روندهایی که درباره قیمت ها و شاخص ها مطرح می کنند به سرمایه گذاران توصیه هایی دارند. این روزها در بخش هایی از بازار سرمایه گذاران ..

اگر خیلی ریسک گریز هستید به این دو بازار توجه کنید

در هفته پیش رو تعداد زیادی گزارش از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و بر همین مبنا پیش بینی شده نوسان در شاخص های مالی و قیمت مواد خام زیاد خواهد بود. هفته گذشته همانطور که انتظار می رفت قیمت نفت کاهش یافت و شاخص های مالی تغییرات بزرگی را تجربه نکردند. همچنین قیمت طلا اندکی افزایش یافت. شرایط بازارهای مختلف اخیرا تغییرات بزرگی نسبت به قبل نکرده و بر همین مبنا تحلیلگران معتقدند فشار بر قیمت نفت ادامه پیدا خواهد کرد و با توجه به ریسک هایی که در حوزه های سیاسی و اقتصادی وجود دارد بازار طلا حمایت خواهد شد. انتظار می رود قیمت فلزات پایه تااندازه ای رشد کند اما در بازارهای مالی، احتمال اصلاح شاخص ها زیاد است. در واقع سرمایه گذارانی که بسیار محتاط هستند بهتر است در بازار نفت و بازارهای مالی رفتاری متفاوت با دیگر بازارها داشته باشند. این هفته، نیمه نخست سال جاری میلادی به پایان می رسد و لازم است سرمایه گذاران بدانند در این شش ماه عملکرد بازار نفت منفی بوده است. البته قیمت برخی مواد خام دیگر در مجموع کاهش یافته اما جهت گیری قیمت ها از این پس در بازار نفت همچنان نزولی و در بازار برخی دیگر از مواد خام صعودی پیش بینی شده است. در بازارهای مالی میزان رشد شاخص ها غیرمنطقی است و به همین دلیل تحلیلگران به سرمایه گذاران هشدار داده اند از رفتارهای هیجانی دوری کنند.

افق بازار امیدبخش نیست

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 1.2 درصد و 1.1 درصد افزایش به 46 دلار و 43.5 دلار در هر بشکه رسیده است. مازاد عرضه از اواسط سال 2014 تاکنون، سبب کاهش شدید قیمت نفت شده و هنوز هم این عامل از رشد قیمت ها جلوگیری می کند. تغییرات بزرگی در عوامل موثر بر قیمت ها ایجاد نشده است. پیش بینی افزایش تولید نفت در آمریکا برخی کارشناسان را به این نتیجه رسانده که افق بازار نگران کننده خواهد بود. در روزهای اخیر برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند قیمت نفت در ماه های آینده به محدوده 40 دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت. تحقق این پیش بینی بعید نیست زیرا رشد تقاضا برای نفت امسال و سال آینده میلادی تدریجی خواهد بود در حالیکه تعدادی از کشورها بر تولید نفت خود افزوده و خواهند افزود. هنوز خبری از اقدام جدید اوپک برای بالا بردن قیمت ها نیست. تحلیلگران می گویند لازم است میزان کاهش عرضه نفت برای مدتی به 3 میلیون بشکه در روز برسد تا تغییراتی در قیمت ها مشاهده شود. اما متقاعد کردن تولیدکنندگان به این میزان کاهش در تولید، دشوار است. در حال حاضر میزان تولید نفت اوپک و کشورهایی که در برنامه کاهش عرضه نفت حضور دارند 1.8 میلیون بشکه پایین تر از قبل از آغاز این برنامه است. این برنامه تا مارس سال آینده یعنی 9 ماه آینده اجرا می شود. در نیمه نخست امسال این برنامه اجرا شده اما تاثیر مورد نظر را در افزایش قیمت ها نداشته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته اخیر نشان داده شده است:

احتمال رشد قیمت طلا وجود دارد

امروز قیمت طلا بدون تغییر محسوس در سطح 1255 دلار در نوسان است. این هفته تعدد گزارش هایی که از اقتصادهای بزرگ بویژه اقتصاد آمریکا منتشر می شود سبب نوسان های بزرگ در قیمت طلا خواهد شد. پیش بینی شده این هفته قیمت طلا رشد خواهد کرد اما باید دید محتوای گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد چه خواهد بود. هر خبر مثبت سبب کاهش جذابیت طلا می شود و بویژه گزارش هایی که درباره نرخ تورم و مصرف شهروندان منتشر می شود اهمیت بالایی دارند زیرا بانک مرکزی آمریکا بر مبنای این داده ها درباره زمان افزایش نرخ های بهره تصمیم گیری می کند. یک نکته که باید مورد توجه سرمایه گذاران در بازار طلا قرار گیرد این است که با کمال تعجب، رشد نرخ های بهره تاثیر بزرگی بر ارزش دلار و قیمت طلا نداشته است. اگرچه این باور وجود دارد که افزایش نرخ های بهره از جذابیت طلا می کاهد اما در ماه های اخیر عوامل دیگری بر قیمت فلز زرد تاثیر داشته اند و در واقع تاثیر محدود شدن برنامه های حمایتی بانک مرکزی آمریکا بر قیمت طلا کمتر شده است. ریسک های اقتصادی و سیاسی جزء عوامل موثر بر قیمت طلا هستند. همچنین وضعیت بازارهای مالی بر قیمت ها تاثیر می گذارند. عده ای از تحلیلگران معتقدند شاخص های مالی در آمریکا در آستانه اصلاح قرار دارند و اگر این پیش بینی تحقق یابد شاهد رشد قیمت طلا خواهیم بود. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون 103 دلار در هر اونس افزایش یافته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در هفته اخیر نشان داده شده است:

این هفته نوسان شاخص ها بیشتر می شود

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اند. هفته گذشته گزارش های اندکی از اقتصادهای بزرگ منتشر شد اما این هفته داده های زیادی در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. بویژه دو گزارش از اقتصاد چین و برخی گزارش ها از اقتصاد ژاپن بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد گذاشت. در هفته های اخیر عملکرد بازارهای مالی آسیا امیدبخش بوده و رفع ابهام های موجود به تداوم این روند کمک خواهد کرد. رشد قیمت مواد خام عاملی برای رونق بازارهای مالی در آسیاست.

اروپا. این هفته گزارش های متعدد از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آن منتشر می شود و بر همین مبنا پیش بینی شده نوسان در شاخص های مالی در بورس های اروپایی بزرگ خواهد رود. برخی نگرانی ها در باره روابط آمریکا و آلمان پدید آمده است. موضع گیری های ترامپ در قبال آلمان واکنش هایی را در این کشور پدید آورده و فعلا سرمایه گذاران ترجیح می دهند ناظر تحولات باشند. همانطور که قبلا هم تاکید شده بود وضعیت کلی اقتصاد منطقه یورو مطلوب است اما این به معنای رفع شدن نقاط ضعف نیست. بانک مرکزی اروپا به برنامه های حمایتی خود ادامه خواهد داد البته اروپایی ها باید به موضع گیری های ترامپ واکنش مناسب نشان دهند.

آمریکا. این هفته گزارش رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی و برخی گزارش های مهم دیگر بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر می گذارد. دیدگاه جدیدی که سبب بالا باقی ماندن شاخص های مالی شده این است که مواضع ترامپ در قبال روابط تجاری با دیگر کشورها تعدیل شده و حمایت گرایی کمتر در این مواضع مشاهده می شود. اما بعید است ترامپ این مواضع را کنار گذارد. او با شعار ایجاد شغل و مبارزه با واردات کالاهای ارزان خارجی به ریاست جمهوری رسیده و مجبور این مسیر حرکت کند. در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی 250 در بورس لندن در هفته اخیر نشان داده شده است:

امید به رونق بازار بیشتر شده است

امروز قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشته و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5790 دلار و 2715 دلار در هر تن در نوسان است. روند تغییرات قیمت فلزات پایه در هفته های اخیر سبب شده سهم سهام شرکت های فعال در این فلزات در سبد دارایی سرمایه گذاران افزایش یابد. قیمت ها پس از چند روز تغییر محدود، رشد کرده و انتظار می رود این روند ادامه پیدا کند. شرایط کلی بازار بهتر از گذشته شده و پیش بینی هایی درباره از میان رفتن مازاد عرضه مطرح شده است. البته برخی تحلیلگران معتقدند افزایش قیمت ها نمی تواند قابل ملاحظه باشد زیرا با آنکه وضعیت اقتصاد جهان در نیمه دوم امسال بهتر از نیمه نخست است اما تقاضا برای فلزات پایه خیلی افزایش پیدا نخواهد کرد. این دیدگاه منطقی به نظر می رسد. رشد اقتصاد چین امسال نسبت به سال گذشته میلادی پایین تر است و نیز در آمریکا برنامه ترامپ برای توسعه زیرساخت ها هنوز آغاز نشده است. این هفته گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و انتظار می رود نوسان در قیمت فلزات پایه بیشتر شود. دو گزارش از اقتصاد چین در پایان هفته در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و نرخ رشد اقتصاد آمریکا و انگلستان در سه ماهه نخست سال جاری میلادی اعلام می شود. البته اگر آنطور که پیش بینی شده این هفته ارزش دلار رشد کند فشارهایی بر قیمت فلزات پایه وارد خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

عملکرد شاخص دلار منفی بوده است

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییرات بزرگی نداشته و سرمایه گذاران منتظر داده های متعددی هستند که از امروز از اقتصادهای بزرگ منتشر خواهد شد. این هفته نوسان در ارزش ارزهای معتبر بویژه پوند انگلستان و دلار بزرگ خواهد بود زیرا گزارش های مهم از آمریکا و انگلستان منتشر می شود. نرخ رشد اقتصاد این دو کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در مقیاس فصلی و سالانه و برخی گزارش های دیگر در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. البته در نظرسنجی از کارشناسان پیش بینی شده عملکرد دلار در برابر یورو و پوند این هفته مثبت خواهد بود. این هفته شش ماه نخست سال جاری میلادی به پایان می رسد و عملکرد شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر در این شش ماه منفی بوده است. در ابتدای سال جاری میلادی شاخص دلار در محدوده 102.78 قرار داشت در حالیکه اکنون این رقم 97.26 است. عوامل مختلف بر ارزش دلار فشار وارد کرده اما نکته جالب توجه این است که کاهش ارزش دلار به رغم افزایش نرخ های بهره در آمریکا و ادامه برنامه های حمایتی از سوی بانک های مرکزی انگلستان و اروپا رخ داده است. عده ای از تحلیلگران معتقدند در ماه های آینده بخشی از کاهش ارزش دلار جبران خواهد شد اما همه چیز به محتوای گزارش هایی وابسته است که از اقتصاد آمریکا، منطقه یورو و انگلستان منتشر می شود. هفته گذشته مذاکرت جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا آغاز شد و روند این مذاکرات بر ارزش پوند تاثیر خواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24