Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کاهش قیمت شمش و خودنمایی مجدد رقابت منفی در کنار ترس از سقوط آزاد قیمت ها موجب شد تا در ساعات پایانی فعالیت بازار در روز شنبه ، شاهد کاهش قیمت ها البته به صورت محدود و پراکنده باشیم هرچند که فعالان بازار با واقعیت رکود ، کاهش تقاضا و افت قیمت ها آشنا شدند. این در حالی است که تعطیلات پیش رو نیز زمانی برای بازگشت عقلانیت به این بازار است...

شنبه آرام بازارها / برج عاج فولاد هم فرو ریخت

بورس24 : کاهش قیمت فولاد در بازار داخلی در کنار افت محسوس تقاضای این کالا نشان داد که خوش بینی ها به قدرت نمایی فولاد با طعم امیدواری به تغییر فاز بازارهای کالایی از قدرت چندانی برخوردار نبوده هرچند که رسانه ها هر روز خبرهای مربوط به نوسان قیمت دلار را بررسی کرده و هر افزایش کوچکی را خوش یمن ارزیابی می کنند. به نظر می رسد بازارها تا پایان تعطیلات عید فطر همین روند کم فروغ و کم رونق را دنبال کرده و جرقه هایی مهمی نیز در این بازارها رخنمایی نکند. شاید زمان جذابی برای مسافرت فرارسیده باشد چون انتظار برای تغییراتی عمیق در این بازار وجود ندارد و البته احتمال کاهش قیمت ها مخصوصاً در بازار فولاد بیشتر از احتمالات دیگر است اگرچه ممکن است بازار پتروشیمی ها تغییرات بهتری را ثبت کنند.

برای اولین بار؛ کود اوره پتروشیمی «شیراز» از بورس کالا صادر شد

کود اوره صادراتی پتروشیمی شیراز برای اولین بار در بورس کالا عرضه و معامله شد. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، برای نخستین بار کود اوره صادراتی پتروشیمی شیراز بورس کالا به مقصد افغانستان صادر شد.

کود اوره صادراتی پتروشیمی شیراز، یکشنبه هفته گذشته با قیمت پایه ۲۴۸ دلار در هر تن در تالار صادراتی عرضه شد. حجم عرضه کود اوره صادراتی پتروشیمی شیراز ۲۰۰ تن و تقاضای آن هم ۲۰۰ تن رقم خورد. این کالا با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت.

برج عاج فولاد هم فرو ریخت

کاهش قیمت شمش و خودنمایی مجدد رقابت منفی در کنار ترس از سقوط آزاد قیمت ها موجب شد تا در ساعات پایانی فعالیت بازار در روز شنبه ، شاهد کاهش قیمت ها البته به صورت محدود و پراکنده باشیم هرچند که فعالان بازار با واقعیت رکود ، کاهش تقاضا و افت قیمت ها آشنا شدند. این در حالی است که تعطیلات پیش رو نیز زمانی برای بازگشت عقلانیت به این بازار است.

در روزهای اخیر شاهد رشد محسوس قیمت انواع مصنوعات فولادی در بازار داخلی بودیم که همین افزایش نرخ موجب شده تا بسیاری از خریداران تمایلی به خرید از خود نشان نداده و چندان هم به آینده این بازار خوش بین نباشند. در نهایت شاهد هستیم که بازار فولاد وارد یک روند کاهشی خطرناک شده و مشخص نیست که افت قیمت ها تا کجا ادامه یابد. به نظر می رسد چهره اصلی بازار را در هفته آینده شاهد باشیم. این در حالی است که هنوز هم قیمت تیرآهن سودای رشد بیشتری دارد ولی مشخص نیست که واقعیت های این بازار چه سرنوشتی را برای آن رقم زده است. با توجه به کم رونق بودن معاملات روز شنبه نمی توان به صراحت در خصوص شرایط این بازار اظهارنظر کرد زیرا پتانسیل بازارسازی هنوز هم در ذات بازار و در دستان افرادی خاص وجود دارد. این در حالی است که کاهش محسوس بهای شمش امکان رشد قیمت ها را به دلایل مختلف‌ ، به شدت کاهش داده و پتانسیل کاهش نرخ را برجسته تر شاخته است.

قیمت ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

17,000

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

16,200

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

16,200

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

17,100

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 14 آجدار A3

17,100

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 16 آجدار A3

16,800

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 18 آجدار A3

16,800

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 20 آجدار A3

16,800

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 22 آجدار A3

16,800

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 25 آجدار A3

3,120,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

3,920,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

4,500,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

7,000,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

8,100,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

9,900,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

11,250,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

در کانال گزارشگر فولاد آمده است: سیگنالهای دریافتی از تقریبا اواسط روز حکایت دیگری از بازار دارد؛ خبرهای خوبی از افزایش تزریق مواد اولیه (قراضه آهن و آهن اسفنجی) به بازار بصورت جسته و گریخته شنیده میشود؛ بطور حتم اگر وضعیت مواد اولیه رو به بهبود باشد، خواه یا ناخواه بازار به یک تعدیل هر چند جزئی تغییر مسیر خواهد داد؛ بطور یقین بعد از عید سعید فطر، تکلیف بازار سرگردان این چند روز اخیر مشخص شده و بازیگران فولاد بهتر می توانند در خرید یا فروش محصولات مورد نیاز/عرضه خود تصمیم‌گیری نمایند.

امروز در حالی شاهد برخی تعدیل قیمت ها در برخی از مبادی حوزه میلگرد و شمش بودیم که تقریبا تقاضای بازار صفر بود؛ بطوریکه از برخی مبادی برخی زیرفروشی ها گزارش شد.

برخی معتقد هستند که تنگنای تامین مواد اولیه نه تنها بهبود نیافته بلکه رو وخامت است. و از اینرو ایست امروز بازار را تنها یک استراحت موقت برای بازار برشمرده و معتقد هستند که بازار بعد از ماه مبارک رمضان با این مشکل همچنان دست و پنجه نرم کرده و قیمتها علیرغم تقاضای ضعیف کاهشی نخواهد بود.

گروه دیگری هم معتقد هستند؛ نشانه‌های بهبود عرضه هر چند کم فروغ ولی خود را نشان داده اند، این گروه معتقدند هستند که برخی اقدامات حاشیه‌ای به عمد برای حفظ سطح کنونی قیمتهای فعلی انجام شده است که حداقل تا قبل عید سعید فطر، با کاهش قیمتها مقابله شود؛ ولی افزایش تدریجی عرضه مواد اولیه و ضعف تقاضای موثر مانع این بازار سازی ها سده و بالاخره مقاومت کنونی بازار در مواجه با سیل ورودی مواد اولیه خواهد شکست و قیمتها حداقل کمی تعدیل خواهد شد.

این که کدام یک از نظریه های فوق به واقعیت نزدیک تر است؛ مسئله ای است نهایتا در یکی دودهفته اول بعد عید فطر مشخص خواهد شد.

تداوم روند صعودی قیمت‌ها در بازار شمش فولاد

پس از آنکه در هفته معاملاتی منتهی به ٢٦ خردادماه جاری شاهد رشد قیمت شمش و برخی دیگر از مقاطع ساختمانی بودیم، هفته گذشته نیز برای دومین هفته معاملاتی این روند با شیب تندتری ادامه یافت.

به گزارش کارگزاری آبان، طی دو هفته اخیر محدودیت در عرضه و فروش آهن اسفنجی زمینه‌ساز رشد قیمت شمش شده و از آنجا که در تیرماه کارخانجات آهن اسفنجی و بعضا چادرملو به عنوان تولیدکننده گندله به تعطیلی می‌روند در نتیجه عرضه آهن اسفنجی فارغ از آنکه قیمت این محصول در چه پایه‌ای باشد بیش از پیش محدود می‌شود. همین امر روی عرضه شمش نیز تاثیر مستقیم و سریع داشته و به این ترتیب روند فعلی به رشد قیمت بیشتر آن منجر خواهد شد.

در حال حاضر مدتی است که شمش فولاد خوزستان و خراسان در بازار عرضه نمی‌شود. پیشنهاد شمش کاوه کیش در بورس کالای ایران نیز در قالب فروش نقدی با قیمت هر کیلو ١٣٨٠ تومان چندان با استقبال روبرو نشده اما به هر ترتیب محدودیت فروش آهن اسفنجی نه تنها روی قیمت شمش بلکه در پی آن روی قیمت مقاطع ساختمانی نیز اثر افزایش داشته و موجب رشد آن‌ها می‌شود.

هفته پیش در بورس کالای ایران تالار محصولات صنعتی و معدنی میزبان عرضه ٩٢ هزار و ٣٠٢ تن فولاد از سوی کارخانه‌های ذوب آهن و فولاد کاوه کیش قرار گرفت و حجم معامله ١١٦ هزار و ١١٨ تن رقم خورد. ذوب آهن در این هفته چند عرضه مقاطع ساختمانی شامل سبد میلگرد مخلوط، تیرآهن ، سبد میلگرد و تیرآهن و ... به صورت نسیه و سلف داشت که تمامی حجم عرضه شده به طور کامل فروش رفت، اما شمش عرضه شده از سوی فولاد کاوه کیش از ٧٠٠٠ تن به میزان ٣٦٥٠ تن فروش رفت. فولاد مبارکه نیز معاملات خارج از بورس ورق گرم B و C را در سیستم مچینگ توسط کارگزاران ثبت کرد.

از طرفی در حوزه صنعت فولاد نیز باید اشاره کرد آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از آن است که تولید فولاد خام در ۲ ماهه ابتدایی امسال ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تن بوده است درحالی که در مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۳ میلیون و ۲۴ هزار تن گزارش شده که نشاندهنده رشد ۳۸.۲ درصدی در تولید فولاد خام کشور است.

همچنین در بخش محصولات فولادی رشد ۲۸.۱ درصدی به چشم می‌خورد و تولید از ۲ میلیون و ۷۱۵ هزار تن فروردین و اردیبهشت ۹۵ به ۳ میلیون و ۴۷۹ هزار تن در دو ماهه نخست ۹۶ نزدیک شده است.

در این میان انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده، تولید فولاد خام ایران در ماه مه ٢٠١٧ (١١ اردیبهشت تا ١٠ خرداد ماه ) نسبت به ماه قبل از آن (آوریل) ٨.٨ درصد داشته که از میانگین رشد پنج درصدی تولید دنیا، پیشی گرفته است. بر پایه آمار انجمن جهانی فولاد درباره عملکرد کشورهای جهان در دوره پنج ماهه ٢٠١٧ (١١ دی ٩٥ تا ١٠ خرداد ٩٦) در زمینه تولید فولاد خام، میزان تولید شمش فولاد خام ایران در ماه مه یک میلیون و ٦٢٠ هزار تن بوده است.

برپایه این بررسی، عملکرد تولید فولاد خام ایران نسبت به رشد تولید تجمعی ٢٠١٧ که رشد ١٣.١ درصدی است، اندکی کاهش نشان می‌دهد، اما رشد تولید فولاد خام ایران یکی از سریع ترین ها در سطح دنیا ارزیابی می‌شود.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

در معاملات روز چهارشنبه، قیمت بیلت فولاد تانگشان ٢٠ یوان بالا رفت و باعث شد تا حاشیه سود فولادسازان به ١١٤ دلار در تن برسد که ٣ دلار بیشتر از روز سه‌شنبه بود. همزمان ضریب بهره‌برداری از ظرفیت‌های فولادسازان چینی نیز به ٨٥.٢ درصد رسیده است. این موضوع موجب شده تا تجار سنگ‌آهن نیز به دنبال افزایش قیمت‌ها افتاده و از ارایه تخفیف به فولادسازان خودداری کنند. در حال حاضر اختلاف قیمت بین بار کشتی و بار بنادر به حداقل رسیده و انتظار کاهش قیمت در کوتاه مدت به سختی متصور است

در این میان بارندگی هفتگی موجب کاهش مصرف فولاد بخش ساختمان‌سازی شده که عامل سقوط ٢ درصد قیمت میلگرد در بورس شانگهای در روز پنج‌شنبه شد. تحلیلگران این موضوع را موقت دانسته و انتظار دارند در میان مدت قیمت‌ها رشد پیدا کنند. روز جمعه نیز قیمت‌ها در بخش میلگرد شانگهای یک درصد و سنگ آهن دالیان نیز ١.٢٩ درصد صعودی بود.

آمار تولید فولاد چین از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد جهانی نشان می‌دهد که با وجود کاهش موجودی انبارها و سود بالای فولادسازان، تولید چین نسبت به سه ماه گذشته اندکی کاهش یافته که می‌تواند عامل تحریک قیمتها در کوتاه مدت باشد.

گزارش هفتگی بازار جهانی فولاد؛ بهبود تقاضای فولاد، محرک بهای سنگ آهن

آخرین وضعیت بازارهای جهانی سنگ آهن، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق نشان می دهد که قیمت سنگ آهن با توجه به بهبود تقاضا و رشد قیمت فولاد روندی صعودی را تجربه کرد.

به گزارش« ایفنا » سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین هفته گذشته را در حدود ۵۵ دلار آغاز کرد و تا پایان هفته با توجه بهبهبود تقاضا و رشد قیمت فولاد روندی صعودی را تجربه کرد و ۵۶.۸ دلار هر تن خشک سی اف آر شد.

ظاهرا چینی ها با قیمت فعلی سنگ آهن مشکلی ندارند. البته برخی نگرانند مسئله مازاد عرضه مشکل ساز شود.چون موجودی بنادر خیلی بالاست تحلیلگران برای بلند مدت چشم انداز روشنی برای سنگ آهن پیش بینی نمی کنند. آخرین موجودی بنادر چین ۱.۷ میلیون تن رشد داشته ۱۴۴ میلیون تن ثبت شد. در بازار سنگ آهن صادراتی ایران آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد از حدود ۳۳ دلار هر تن فوب بندرعباسبه حدود ۳۵ دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز با حدود ۲ دلار رشد به ۳۱ دلار هر تن فوب رسید.

قراضه

هفته گذشته در بازار واردات قراضه ترکیه قیمت ها کمی بالا رفت و خریدارها نتوانستند مانع آن بشوند. فولادسازان ترک باید قراضه بخرند و عرضه آنقدر متنوع نیست که بتوانند جلوی رشد قیمت را بگیرند. قراضه سنگین ۲۰-۸۰ دریای بالتیک از ۲۷۵ به ۲۷۷ دلار هر تن سی اف آر رسید.قراضه سنگین ۲۰-۸۰ امریکا نیز به ۲۸۰ دلار هر تن سی اف آر رسیده است. قراضه آ۳ سی آی اس۲۷۵ دلار هر تن سی اف آر ترکیه شد که ۴ دلار نسبت به معامله قبلی رشد داشته است.آخرین قیمت قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن در خاور دور ۲۳۳ تا ۲۳۸ دلار هر تن فوب پیشنهاد شده که از هفته قبل تغییری نداشته است. قراضه کانتینری سنگین خلوص ۲۰-۸۰ امریکا نیز در خاور دور خریداری ندارد و ۲۵۰ تا ۲۵۵ دلار هر تن سی اف آر است که ۵ دلار هر تن نسبت به هفته قبل بالا رفت. در تایوان قراضه کانتینری وارداتی ۲ دلار رشد قیمت داشته ۲۵۰ دلار هر تن سی اف آر شد.در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده ۲۹۶ دلار هر لانگ تن بود.

بیلت

هفته گذشته متوسط قیمت بیلت صادراتی از ۳۹۸ دلار به ۴۰۰ دلار هر تن فوب رسید. البته در اغلب بازارهای خریدار فعالیتی نبود و تقاضا تحت تاثیر رکود ماه رمضان کاهش داشت. در آسیا فصل بارش های موسمی نیز بر رکود بازار اثر داشته است. تنها مصری ها به خرید بیلت تمایل داشتند چرا که انتظار دارند تقاضای میلگرد بعد از ماه رمضان تا ۳۰ درصد بالا برود.مصر در ۴۰۵ تا ۴۰۷ دلار هر تن فوب از ترکیه بیلت خرید. بیلت سی آی اس نیز در مصر ۴۱۵ دلار هر تن سی اف آر بود. در ترکیه بیلت سی آی اس ۴۱۵ دلار هر تن سی اف آر بود و تمایلی به خرید آن دیده نمی شود.بیلت در بازار داخلی چین حدود۸دلار رشد داشته۴۶۵دلار هر تن درب کارخانه شده است.

مقاطع

هفته گذشته رشد قیمت بیلت باعث شد میلگرد در بازار چین ۱.۵ تا ۹ دلار بالا رفته به ۵۲۳ تا ۵۲۹ دلار هر تن درب کارخانه برسد. البته بارش شدید باران و رکود تقاضا موجب شده بازاربه آینده خوش بین نباشد. از اوایل ژوئن میلگرد ترکیه در ۴۲۵ تا ۴۳۰ دلار هر تن فوب فروخته شده و حال کارخانه ها قیمت را به ۴۳۰ تا ۴۴۰ دلار افزایش داده اند. در بازار داخلی ترکیه قیمت ۱۰ دلار افت داشته ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار هر تن درب کارخانه است. میلگرد صادراتی سی آی اس نیز ۴۱۰ تا ۴۲۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه بود ولی خریدارها به دنبال ۴۰۵ دلار هر تن فوب بودند.میلگرد در بازار داخلی امریکا در ۵۷۳ تا ۵۹۵ دلار هر تن درب کارخانه در ثبات بود. در شمال اروپا نیز میلگرد داخلی ۵ یورو ارزان تر شده ۴۴۰ یورو هر تن درب کارخانه شد.

ورق

قیمت ورق گرم در بازار داخلی ترکیه ۴۹۰ تا ۵۰۰ دلار هر تن درب کارخانه می باشد و هفته گذشته معاملاتی در ۴۹۰ دلار نهایی گردید. ترکیه در بازار واردات از روسیه در ۴۵۵ تا ۴۶۰ دلار هر تن سی اف آر ورق گرم خرید. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی سی آی اس ۴۴۰ دلار هر تن فوب ثبت شد که کمتر از ۳ دلار رشد داشت. ورق گرم دربازار داخلی چین ۴ تا ۹ دلار هر تن رشد داشته ۴۹۲ تا ۵۰۲ دلار هر تن درب کارخانه شده است. تقاضا رو به بالاست و عرضه محدود تر شده است. ورق گرم صادراتی چین نیز ۴۵۰ دلار هر تن فوب بود. دو هفته اخیر افت بیشتر تقاضا قیمت ورق گرم را در بازار داخلی شمال اروپا ۱۰ یورو پایین آورده به ۴۹۰ تا ۵۱۰ یورو هر تن درب کارخانه رسانده است. در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم ۶۵۶ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

بورس انرژی: روز 3 میلیاردی بازار فیزیکی

آمارهای بورس انرژی نشان می دهد که شنبه شاهد معامله 2852 تن از انواع حامل های انرژی بودیم که در نهایت 3 میلیارد تومان ارزش این معاملات بود که تماماً در بازار داخلی این بورس به صورت فیزیکی مورد داد و ستد قرار گرفت.

به صورت دقیق تر روز جاری (‌شنبه 3 خرداد 96)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای برش سنگین پتروشیمی‌های شازند، تبریز و بندرامام، گاز مایع صنعتی، بوتان و پروپان پتروشیمی بندرامام و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی عرضه شدند که کل معاملات صورت‌گرفته معادل 2،852 تن و به ارزش بیش از 30 میلیارد و 312 میلیون ریال می‌باشد.

در جلسه معاملاتی روز یکشنبه (4 تیر 96)، کالاهای متانول پتروشیمی زاگرس، آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال 402 و حلال 404 پالایش نفت تبریز، آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال 402، حلال 404، حلال 410، بلندینگ نفتا حلال 410، نفتای سنگین تصفیه نشده و نفتای سبک پالایش نفت شیراز، نفتای سبک پالایش نفت تهران، میعانات گازی پالایش گاز خانگیران و آیزوریسایکل پالایش نفت بندر عباس در رینگ داخلی عرضه خواهند شد. از نکات مهم عرضه های فردا می‌توان به عرضه 10000 تن نفتای سبک پالایش نفت شیراز و 12000 مترمکعب نفتای سبک پالایش نفت تهران اشاره نمود.

نام کالا

عرضه کننده

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

شرکت پتروشیمی تبریز

150

تن

12554

12554

ریال

برش سنگین پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

شرکت پتروشیمی تبریز

150

تن

10070

10070

ریال

برش سنگین شرکت پتروشیمی شازند در رینگ داخلی

شرکت پتروشیمی شازند

2024

تن

10070

10070

ریال

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

شرکت پتروشیمی بندر امام

0

تن

-

13625

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

شرکت پتروشیمی بندر امام

0

تن

-

13802

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

شرکت پتروشیمی بندر امام

330

تن

13767

13767

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

شرکت پتروشیمی بندر امام

198

تن

10070

10070

ریال

خوش بینی به تقویت بنیادین بازار محصولات پتروشیمی

هرچند که رشد قیمتی هنوز سرنوشت بازار پلیمرها را رقم نزده ولی رفتار معامله گران در روزهای پایانی ماه رمضان و همچنین خوش بینی به افزایش تقاضا و البته نگرانی از رشد قیمت دلار چهره جذابی را برای بازار محصولات پتروشیمی رقم زده است. این موارد امیدواری به تقویت بنیادین این بازار را با افزایش حجم معاملات افزایش داده هرچند که تعطیلات پیش رو فرآیند رشد قیمتی را به تعویق خواهد انداخت.

در هفته گذشته شاهد کاهش ١٣.٣٧ درصدی حجم عرضه پلیمرها بودیم که در برابر این عقب نشینی عرضه ها، تقاضا با ٠.٤١ درصد رشد رو به رو شد هرچند که حجم عرضه گریدهای جذاب افزایش یافت. این شرایط نشان می دهد که بازار حالتی آرام را سپری کرده و کاهش حجم عرضه ها تأثیری بر روند فعالیت بازار بر جای نگذاشته است یعنی کاهش عرضه ها بیشتر به گریدهایی با جذابیت کمتر مربوط بوده است. در نهایت در هفته گذشته حجم معاملات ( توأم با کاهش حجم عرضه ها ) ٨.٨٥ درصد کاهش یافت که می تواند سیگنالی برای کاهش تزریق کالا از بورس به بازار آزاد محسوب شود که احتمال رشد قیمت ها را افزایش خواهد داد.

در هفته گذشته به رغم کاهش حجم عرضه پلیمرها، شاهد رشد عرضه گریدهای جذاب بودیم تا جایی که پتانسیل التهابات پیشین به شدت محدود شده و بازاری با آرامش بیشتر را تجربه کردیم. مهمترین افزایش عرضه مربوط به گروهپلی پروپیلن های نساجی و با ١.٨٧٨ تن افزایش بوده و بعد از این گروه کالایی، پلی اتیلن های سبک خطی و با ٨١٤ تن در رتبه دوم رشد حجم عرضه ها قرار گرفت. این در حالی است که هنوز التهاب در بازار پلی پروپیلن های شیمیایی وجود دارد تا جایی که در برابر ٣١٥ تن عرضه پلی پروپیلن شیمیایی ZR٢٣٠C، ١٤ هزار و ٦١٦ تن تقاضا به ثبت رسید. پلی اتیلن های ترفتالات بطری نیز به سمت التهاب در بورس کالا حرکت می کنند هرچند که پایان ماه رمضان زمانی برای افزایش مصرف آب معدنی است بنابراین احتمال افزایش تقاضای این گروه کالایی نیز وجود دارد یعنی در صورت ادامه این وضعیت ، بازار پت بطری نیز به سمت التهابی جدی به پیش خواهد رفت.

برای دومین هفته پیاپی جرقه های رشد قیمتی در قیمت های پایه بورس کالا و بازار آزاد مشاهده شد که به نظر می رسد با گذشت زمان افزایش یابد یعنی رشد قیمت های بیشتری را در نرخ های پایه در بورس کالا شاهد باشیم. با توجه به وضعیت متغیر بازار نفت و نوسان قیمت ها و همچنین پایان یافتن ماه رمضان و انتظار برای افزایش مجدد حجم تقاضا ، احتمال رشد قیمت های جهانی وجود دارد. این در حالی است که بهای نفتا به عنوان مهمترین خوراک مایع صنایع پتروشیمی در جهان هنوز در مسیر کاهش نرخ قرار دارد که اجازه رشد جدی قیمت ها را از بازارهای جهانی دریغ می دارد. به نظر می رسد این وضعیت یعنی ادامه جرقه های رشد قیمتی باز هم در بازارهای جهانی تجربه شود که می تواند نوسان فعلی قیمت ها یعنی تمایل به رشد نرخ های پایه را افزایش دهد که برای هفته ها و شاید ماه آینده به افزایش فراگیر قیمت های پایه منجر خواهد شد ولی زمان بر است. به عبارت ساده تر بازار کشش رشد قیمتی داشته ولی قیمت های پایین مواد اولیه اجازه افزایش محسوس نرخ را نمی دهد هرچند که افزایش مجدد قیمت های جهانی در نهایت سرنوشت این بازار محسوب خواهد شد.

در بازار آزاد پلیمرها شرایطی مشابه نوسان قیمت ها در بورس کالا در هفته گذشته به وقوع پیوست یعنی روند کاهش نسبی قیمت ها در کنار چند جرقه رشد قیمتی مهم. این در حالی بود که بازار به ورود تقاضای جدید با حساسیت بالایی واکنش نشان داد و با بهبود پراکنده حجم خرید ، رشد قیمت های مهمی بلافاصله به وقوع پیوست یعنی بازار آزاد از پتانسیل افزایش قیمت ها برخوردار است.

برخی از مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته:

- کاهش ١٣.٣٧ درصدی حجم عرضه پلیمرها در هفته گذشته و ثبت رقم ٨٤ هزار و ٤٣٤.١٨ تن که رقم نسبتاً متعادلی محسوب می شود.

- افزایش ٠.٤١ درصدی تقاضای پلیمرها که نشان دهنده کاهش عرضه در این گروه کالایی و جذابیت بیشتر خرید ، واسطه گری و سفته بازی و امیدواری به رشد قیمت هاست.

- کاهش ٨.٨٥ درصدی حجم معامله پلبمرها و ثبت رقم ٤٨ هزار و ٤٣٠.١٢ تن که باز هم رقم مطلوب و متعادلی محسوب می شود.

- ثبت ١.١٣ برابری تقاضا به نسبت عرضه ها که بالاترین رقم در ٣ هفته اخیر محسوب شده و همچنین نشان دهنده بازگشت آرام و گام به گام تقاضا در این بازار مهم است.

- رشد تقاضا در برابر کاهش حجم عرضه در کنار کاهش التهاب در بازار که نشان دهنده افزایش تقاضا برای گروه هایی از پلیمرهاست که در گذشته با جذابیت کمتری رو به رو بوده اند.

- معامله ٥٧.٣٦ درصدی عرضه پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالا که بالاترین حد در ٣ هفته اخیر بوده و از رونق نسبی و گام به گام بازار خبر می دهد.

- افزایش محسوس و مطلوب عرضه گریدهای جذابی همچون پلی پروپیلن های نساجی در بورس کالا که خبری خوش برای این بازار محسوب شده و همچنین به آرامش بازار منجر خواهد شد.

- بازگشت نسبی آرامش به بازار پلیمرها تا حدی که غالب رشد قیمتی و جهش تقاضا شرایطی نسبتاً متناسب و آرام را تجربه کرد.

- آرامش نسبی در بازار آزاد پلیمرها در کنار ثبت چند جرقه رشد قیمتی مهم

- افزایش ٢.٢٣ درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت عرضه ٣٤ هزار و ٩٥١.٩ تن که بیشترین حد در ٥ هفته اخیر محسوب می شود.

- رشد ٧.٨٨ درصدی تقاضای محصولات شیمیایی و ثبت رقم ٢٧ هزار و ١٦٨ تن که شرایط نسبتاً آرامی را در این بازار حکایت می کند.

- افزایش ١١.٣٨ درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت داد و ستد ٢٢ هزار و ٣٨٣.٩ تن که رقم مطلوب و متعادلی است.

- آرامش کلی در بازار محصولات شیمیایی در بورس کالا که می تواند از احتمال رشد بیشتر معاملات پس از ماه رمضان حکایت کند.

- انتظار بهبود بنیادین در بازار محصولات پتروشیمی در معاملات بورس کالا و بازار آزاد که با بهبود حجم تقاضا و تقویت تولید در صنایع پایین دستی پس از ماه رمضان همراه خواهد شد.

دورنمای بازار در هفته پیش رو:

هنوز نمی توان از رشد قیمت ها در هفته جاری سخن گفت زیرا هفته پیش رو با دو روز تعطیلی زمان جذابی برای شفاف سازی حجم معاملات و واقعیت های بازار نخواهد بود هرچند که وضعیت قیمتی در بازار نفتا و سایر مواد اولیه محصولات پتروشیمی نیز چندان مساعد نیست. با توجه به این موارد در کنار خوش بینی به افزایش حجم تقاضا در بورس و بازار و همچنین امیدواری به افزایش حجم تولید در صنایع پایین دستی پس از عید فطر ، از هم اکنون می توان به افزایش جرقه های رشد قیمتی در بورس کالا و بازار آزاد امیدوار بود که در نهایت وضعیت بهتری را پیش روی این بازار ترسیم خواهد کرد. این در حالی است که نگرانی از احتمال رشد قیمت دلار و همچنین امیدواری به افزایش قیمت مواد اولیه خود سیگنال هایی است که به افزایش حجم خرید در بازار منتهی شده ولی طی این فرآیند انتظاری با رشد فراگیر و قدرتمند قیمت ها زمان بر خواهد بود یعنی بازار در کوتاه مدت با رشد قیمتی رو به رو می شود ولی نمی توان زمان دقیق آن را پیش بینی کرد.

در هفته ای که گذشت رقم خورد؛ انعقاد ۵۴ هزار قرارداد سکه آتی در بورس کالا

حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۵۴ هزار و ۸۴۶ قرارداد و ارزش ۷ هزار و ۳۵۹ میلیارد ریال رسید. این در شرایطی است که اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه رشد را تجربه کرده بود روز جمعه را نیز با روند رشد آغاز کرد. آنچه صبح جمعه به اونس کمک کرد ادامه احیای بهای نفت خام بود.

طلا روز جمعه برای سومین روز متوالی افزایش یافت اما این افزایش که تحت تاثیر کاهش ارزش دلار آمریکاو ضعف دارایی های پرریسک روی داد، به رشد هفتگی این فلز زرد کمکی نکرد.

در معاملات آتی سکه نیز طی هفته گذشته ، سررسید اسفند ماه سال جاری به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحوی که معامله گران ۴۶ هزار و ۵۷۳ قرارداد را به ارزش ۶ هزار و ۲۹۱ میلیارد ریال در این موعد تحویل به ثبت رساندند. در رتبه دوم معاملات آتی سکه، سررسید دی ماه سال جاری نیز با ۵ هزار و ۱۷۹ قرارداد به ارزش ۷۰۶ میلیارد ریال رسید.

در مکان سومبازار آتی نیز قرارداد تیرماه امسال جای گرفت؛ به طوری که سررسید تیرماه با یک هزار و ۲۶۶ قرارداد به ارزش ۱۵۴ میلیارد ریال رسید.همچنین سررسید شهریور ماه با ۸۸۴ قرارداد به ارزش ۱۱۰ میلیارد ریال در جایگاه بعدی قرار گرفت. در جایگاه آخر نیز

سررسید آبان ماه با ۷۴۸ قرارداد به ارزش ۹۵ میلیارد ریال معاملات خود را در هفته اخیر به پایان رساند.

معاملات آتی سکه در آخرین روز هفته گذشته

همچنین بررسی معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) نشان می دهد در مجموع ۳هزار و ۶۴۷ قرارداد منعقد شد.

به این ترتیب در معاملات روز پنجشنبه هر ۵ سر رسید فعال بازار آتی بورس کالا با روندی مثبت رو به رو شدند، به طوری که بر اساس آمار معاملات سکه تحویل تیر ماه با ثبت قیمت یک میلیون و ۲۲۳ هزار تومان، رشد ۰.۳۱ درصدی را تجربه کرد.

این در شرایطی است که قرارداد تحویل شهریور سال جاری با قیمت یک میلیون و ۲۵۱ هزار تومان رشد ۰.۱۴ درصدی را به ثبت رساند. همچنین که سکه تحویل آبان امسال نیز با نرخ یک میلیون و ۲۸۲ هزار تومان به فروش رسید و افزایش قیمت ۰.۱۶ درصدی را تجربه کرد. سررسید دی ماه هم با نرخ یک میلیون و ۳۱۴ هزار تومان معامله و با رشد ۰.۲۱ درصدی رو به رو شد. از سویی دیگر سررسید اسفند ماه نیز با قیمت یک میلیون ۳۴۹ تومان به ثبت رسید و با افزایش قیمت ۰.۳۶ درصدی رو به رو شد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24